LIGA asociaŢiilor de Proprietari HABITAt ORGANIZAȚIE
NAȚIONALĂ A ASOCIAȚIILOR
DE PROPRIETARI DIN ROMÂNIA |
|
AsociaŢia RomÂnĂ pentru LocuinŢe CASA PLUS SPECIALIȘTI
ÎN REGENERARE
URBANĂ! |
|
|||
|
inregistrata in Registrul Special cu nr.
34/16.10.2003, cod fiscal 8557733, nr operator date cu caracter personal
17218, Cod Iban- RO 96 BRDE 441 SV 039 291 34410, Banca - BRD – UNIREA |
inregistrata in Registrul Special cu nr. 15/27.01.2010,
cod fiscal 26590851, nr operator date cu caracter personal 18720, cont
RO31brde441sv27951514410, BRD Unirea, R.N.F.P.A 40/5256/24.07.2019, FURNIZOR
FORMARE PROFESIONALA - Autorizaţia seria B nr. 0012108, 24.07.2019 |
|
|||
|
de 33 de ani – reprezentare
naȚionalĂ Și internaȚionalĂ a asociaȚiilor de proprietari din romÂnia! PESTE 15.000 DE ASOCIATII
MEMBRE! Suntem membri ai
I.U.T. (International Union of Tenants), parteneri ai CECODHAS - THE EUROPEAN
LIAISON COMMITTEE FOR SOCIAL HOUSING, COMMITTEE ON HOUSING AND
LAND MANAGEMENT- UNITED NATIONS, s.a. |
|
||||
Autoritatea
Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei - ANRE
Regulamentul pentru acordarea autorizaţiilor pentru montarea,
punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor, din 22.06.2022
Parte integrantă din Ordin 87/2022
În vigoare de la 27 iunie 2022
Publicat în Monitorul Oficial, Partea
I nr. 628 din 27 iunie 2022. Formă aplicabilă la zi, 23 aprilie 2024.
CAPITOLUL IDispoziţii generale
Art. 1. -
(1) Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită
în continuare ANRE, în calitate de autoritate de reglementare competentă,
acordă, modifică, suspendă, refuză ori retrage, în condiţiile Legii serviciului
public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prevederilor
prezentului regulament, autorizaţiile persoanelor juridice pentru montarea,
punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor.
(2) Autorizaţiile prevăzute la alin. (1) se acordă pentru următoarele activităţi:
a) montarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru încălzire, tip
I;
b) exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru încălzire,
tip II;
c) montarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru apă caldă de
consum, tip III;
d) exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru apă caldă
de consum, tip IV.
(3) Pentru fiecare activitate prevăzută la alin. (2) se acordă autorizaţie distinctă.
Art. 2. -
Prezentul
regulament se aplică persoanelor juridice cărora li se acordă, modifică,
suspendă, refuză ori retrag autorizaţiile pentru desfăşurarea activităţilor
prevăzute la art. 1 alin. (2).
Art. 3. -
Prezentul
regulament stabileşte procedura de acordare ori refuz al acordării, modificare,
suspendare şi retragere a autorizaţiilor pentru montarea, punerea în funcţiune,
repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor, termenele şi
condiţiile de acordare, diferenţiate pe categorii de activităţi.
Art. 4. -
(1) Termenii utilizaţi în prezentul regulament sunt definiţi în cuprinsul
Legii serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările şi completările ulterioare, şi în cuprinsul Ordonanţei
Guvernului nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) În sensul prevederilor prezentului regulament, abrevierile şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) ANRSC - Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile
Comunitare de Utilităţi Publice;
b) beneficiar - asociaţie de proprietari/asociaţie de chiriaşi, aferentă
unuia sau mai multor condominii ori proprietarul condominiului/condominiilor,
parte contractantă în cadrul unui contract încheiat cu un titular de
autorizaţie pentru montarea şi/sau exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor pentru încălzire şi/sau apă caldă de consum;
c) documentaţie tehnică - document sau set de documente emis de
producător şi redactat în limba română, care însoţeşte repartitorul de costuri
şi care conţine cel puţin informaţii despre denumirea acestuia, denumirea
şi/sau marca producătorului, durata medie de utilizare, principalele
caracteristici tehnice şi calitative, instrucţiuni de instalare şi întreţinere,
precum şi instrucţiuni de utilizare;
d) exploatare - ansamblu de acţiuni pentru supravegherea funcţionării
sistemelor de repartizare a costurilor pentru încălzire sau apă caldă de
consum, precum şi pentru calcularea, repartizarea, emiterea şi transmiterea
tabelelor centralizatoare cu consumurile individuale de energie termică;
e) montare - ansamblu de operaţii şi lucrări de instalare, încorporare,
asamblare, aplicare, sigilare, etichetare, punere în funcţiune, întreţinere şi
reparare a sistemelor de repartizare a costurilor pentru încălzire sau apă
caldă de consum; între armăturile ce compun sistemele de repartizare a
costurilor pentru încălzire se regăsesc în mod obligatoriu robinete pentru
reglaj termostatic;
f) ONRC - Oficiul Naţional al Registrului Comerţului;
g) solicitant - persoană juridică de drept public sau de drept privat cu
capital public, privat sau mixt, care depune la ANRE o cerere în vederea
acordării, modificării sau retragerii unei autorizaţii, în condiţiile
prezentului regulament;
h) titular de autorizaţie - persoană juridică deţinătoare a unei
autorizaţii de tip I, II, III sau IV.
Art. 5. -
Persoanele
juridice înregistrate în alte state pot solicita autorizaţii, în conformitate
cu prevederile prezentului regulament, numai dacă au stabilit în România, în
condiţiile legii, un sediu secundar pentru întreaga durată de valabilitate a
autorizaţiei, necesar desfăşurării activităţilor.
Art. 6. -
Autorizaţiile
se acordă următoarelor categorii de solicitanţi:
a) societăţi reglementate de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) servicii publice de interes local sau judeţean, specializate, cu
personalitate juridică, înfiinţate şi organizate în subordinea consiliilor
locale sau consiliilor judeţene, după caz, prin hotărâri ale autorităţilor
deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale respective.
Art. 7. -
Nu
pot primi autorizaţii solicitanţii care se află în procedura falimentului.
Art. 8. -
Durata
de valabilitate a autorizaţiilor este de 5 ani.
CAPITOLUL IIProcedura de solicitare şi
acordare a autorizaţiilor
SECŢIUNEA 1Solicitarea autorizaţiilor
Art. 9. -
(1) Pentru obţinerea fiecărui tip de autorizaţie, solicitantul
înregistrează la ANRE o cerere, întocmită în conformitate cu modelul prevăzut
în anexa nr. 1.
(2) La înregistrarea cererii, solicitantul achită tariful de analiză, în
conformitate cu prevederile legale aplicabile.
(3) În situaţia în care se constată că suma aferentă tarifului de analiză
nu a fost virată în contul ANRE, în conformitate cu prevederile alin. (2), cererea se înregistrează cu caracter de corespondenţă şi nu se supune
procesului de analiză.
(4) Cererea se clasează dacă în termen de 10 zile de la data
înregistrării acesteia tariful de analiză nu a fost încasat, ANRE notificând
solicitantul în acest sens.
(5) Solicitantul poate relua demersurile de obţinere a autorizaţiei pe
baza unei noi cereri; ANRE poate lua în considerare în analiza noii cereri
documentele anexate cererii clasate, pe baza unei declaraţii pe propria
răspundere a reprezentantului legal cu privire la faptul că acestea nu au
suferit modificări.
Art. 10. -
Autorizaţiile prevăzute la
art. 1 alin. (2) se acordă în baza cererii prevăzute la art. 9, precum şi a următoarelor documente comune:
a) certificatul constatator emis de ONRC cu cel mult 30 de zile înainte
de data înregistrării la ANRE, în exemplar original sau în copie certificată
pentru conformitate cu originalul de reprezentantul legal al solicitantului sau
raportul de furnizare informaţii emis prin serviciul Infocert de către ONRC,
care să cuprindă informaţii de identificare ale solicitantului, denumirea,
adresa sediului social, codul unic de înregistrare, numărul de ordine în
registrul comerţului, starea solicitantului, forma de organizare, durata de
constituire, capitalul social, asociaţii/acţionarii solicitantului,
persoana/persoanele împuternicită(e) să reprezinte solicitantul, domeniile de
activitate ale solicitantului care să conţină domeniul de activitate pentru
care se solicită autorizaţia, sucursale/subunităţi/filiale, sedii
secundare/puncte de lucru din România, condamnări pentru fapte penale, punere
sub interdicţie, instituire a curatelei, insolvenţă, faliment, lichidare,
reorganizare judiciară sau alte documente similare emise de autorităţi
competente, care să conţină aceste informaţii;
b) regulamentul de organizare şi funcţionare, manualul de asigurare a
calităţii sau orice documente similare în extras şi în copie, din care să
rezulte atribuţiile şi responsabilităţile compartimentelor angajate în
desfăşurarea activităţii pentru care se solicită autorizaţia.
Art. 11. -
Cererea
privind acordarea autorizaţiei pentru montarea sistemelor de repartizare a
costurilor pentru încălzire tip I este însoţită de documentele prevăzute
la art. 10, precum şi de următoarele documente specifice:
a) declaraţie de conformitate emisă de producător în condiţiile legii,
în copie, care atestă conformitatea repartitoarelor de costuri pentru încălzire
utilizate cu cerinţele prevăzute de legislaţia aplicabilă în domeniu;
b) documentaţia tehnică pentru fiecare dintre tipurile de repartitoare
de costuri pentru încălzire ce fac obiectul cererii, în copie;
c) lista lucrărilor de montare a sistemelor de repartizare a costurilor
pentru încălzire contractate în ultimii 5 ani, în derulare şi/sau finalizate,
întocmită în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 2; fac excepţie solicitanţii aflaţi la prima autorizare;
d) lista cuprinzând structura personalului implicat în activitatea
pentru care se solicită autorizaţia, pe specialităţi; lista cuprinde cel puţin
un instalator pentru instalaţii de încălzire; se anexează documente care să
ateste calificarea personalului implicat în activitate, în copie, cel puţin
pentru instalator;
e) lista cu dotările tehnico-materiale alocate pentru prestarea
activităţii pentru care se solicită autorizaţia, cu precizarea dreptului de
proprietate sau de folosinţă instituit în favoarea solicitantului; se anexează
documente justificative privind dreptul de proprietate sau de folosinţă, în
copie; lista cuprinde cel puţin: echipamente pentru determinarea poziţiei de
fixare a repartitoarelor şi montarea elementelor de fixare pe radiator, în
conformitate cu instrucţiunile de instalare ale producătorului, dispozitive de
programare a repartitoarelor, precum şi scule şi echipamente specifice pentru
montarea robinetelor pentru reglaj termostatic.
Art. 12. -
Cererea
privind acordarea autorizaţiei pentru exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor pentru încălzire tip II este însoţită de documentele prevăzute
la art. 10, precum şi de următoarele documente specifice:
a) documentaţia tehnică pentru fiecare dintre tipurile de repartitoare
de costuri pentru încălzire ce fac obiectul cererii, în copie;
b) manualul de utilizare sau instrucţiuni de utilizare ale programului
de calcul specializat pentru repartizarea costurilor de energie termică pentru
încălzire, adaptat pentru condiţiile din România, cu respectarea legislaţiei
aplicabile, în copie; în cazul în care solicitantul deţine o licenţă pentru
utilizarea programului de calcul, prezintă inclusiv dovada achiziţionării
acesteia, în copie;
c) lista lucrărilor contractate în ultimii 5 ani, de exploatare a
sistemelor de repartizare a costurilor pentru încălzire, în derulare şi/sau
finalizate, întocmită în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 2; fac excepţie solicitanţii aflaţi la prima autorizare;
d) lista cuprinzând structura personalului implicat în activitatea
pentru care se solicită autorizaţia, pe specialităţi; lista cuprinde cel puţin
un angajat care deţine competenţe digitale; se anexează documente care să
ateste calificarea personalului implicat în activitate, în copie, cel puţin
pentru angajatul cu competenţe digitale;
e) lista cu dotările tehnico-materiale alocate pentru prestarea
activităţii pentru care se solicită autorizaţia, cu precizarea dreptului de
proprietate sau de folosinţă instituit în favoarea solicitantului; se anexează
documente justificative privind dreptul de proprietate sau de folosinţă, în
copie; lista cuprinde cel puţin: instrument sau aplicaţie pentru determinarea
factorilor de amplasare faţă de punctele cardinale, dispozitive de citire de la
distanţă a repartitoarelor de costuri, după caz şi echipament informatic pe
care poate rula programul de calcul specializat.
Art. 13. -
Cererea
privind acordarea autorizaţiei pentru montarea sistemelor de repartizare a
costurilor pentru apă caldă de consum tip III este însoţită de documentele
prevăzute la art. 10, precum şi de următoarele documente specifice:
a) declaraţie de conformitate emisă de producător în condiţiile legii,
în copie, care atestă conformitatea repartitoarelor de costuri pentru apă caldă
de consum utilizate cu cerinţele prevăzute de legislaţia aplicabilă în domeniu;
b) documentaţia tehnică pentru fiecare dintre tipurile de repartitoare
de costuri pentru apă caldă de consum ce fac obiectul cererii, în copie;
c) lista lucrărilor de montare a sistemelor de repartizare a costurilor
pentru apă caldă de consum contractate în ultimii 5 ani, în derulare şi/sau
finalizate, întocmită în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 2; fac excepţie solicitanţii aflaţi la prima autorizare;
d) lista cuprinzând structura personalului implicat în activitatea
pentru care se solicită autorizaţia, pe specialităţi; lista cuprinde cel puţin
un instalator pentru instalaţii sanitare; se anexează documente care să ateste
calificarea personalului implicat în activitate, în copie, cel puţin pentru
instalator;
e) lista cu dotările tehnico-materiale alocate pentru prestarea
activităţii pentru care se solicită autorizaţia, cu precizarea dreptului de
proprietate sau de folosinţă instituit în favoarea solicitantului; se anexează
documente justificative privind dreptul de proprietate sau de folosinţă, în
copie; lista cuprinde cel puţin: scule şi/sau echipamente pentru montarea
repartitoarelor de costuri pentru apa caldă de consum.
Art. 14. -
Cererea
privind acordarea autorizaţiei pentru exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor pentru apă caldă de consum tip IV este însoţită de documentele
prevăzute la art. 10, precum şi de următoarele documente specifice:
a) documentaţia tehnică pentru fiecare dintre tipurile de repartitoare
de costuri pentru apă caldă de consum ce fac obiectul cererii, în copie;
b) manualul de utilizare sau instrucţiuni de utilizare ale programului
de calcul specializat pentru repartizarea costurilor de energie termică pentru
apă caldă de consum, adaptat pentru condiţiile din România, cu respectarea
legislaţiei aplicabile, în copie; în cazul în care solicitantul deţine o
licenţă pentru utilizarea programului de calcul, prezintă inclusiv dovada
achiziţionării acesteia, în copie;
c) lista lucrărilor de exploatare a sistemelor de repartizare a
costurilor pentru apa caldă de consum contractate în ultimii 5 ani, în derulare
şi/sau finalizate, întocmită în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. 2; fac excepţie solicitanţii aflaţi la prima autorizare;
d) lista cuprinzând structura personalului implicat în activitatea
pentru care se solicită autorizaţia, pe specialităţi; lista cuprinde cel puţin
un angajat care deţine competenţe digitale; se anexează documente care să
ateste calificarea personalului implicat în activitate, în copie, cel puţin
pentru angajatul cu competenţe digitale;
e) lista cu dotările tehnico-materiale alocate pentru prestarea
activităţii pentru care se solicită autorizaţia, cu precizarea dreptului de
proprietate sau de folosinţă instituit în favoarea solicitantului; se anexează
documente justificative privind dreptul de proprietate sau de folosinţă, în
copie; lista cuprinde cel puţin: dispozitive de citire de la distanţă a
repartitoarelor de costuri, după caz şi echipament informatic pe care poate
rula programul de calcul specializat.
Art. 15. -
(1) ANRE poate solicita precizări, completări sau prezentarea integrală a
unuia ori a mai multor documente dintre cele prevăzute la art. 10-14, precum şi prezentarea acestora în format electronic.
(2) ANRE poate solicita, în condiţiile legii, copii/extrase de pe avize
sau alte documente care au fost emise de către instituţiile publice sau
organele de specialitate ale administraţiei publice centrale, în baza
consimţământului expres al solicitantului.
(3) În cazuri bine justificate, ANRE analizează caracterul complet al
documentaţiei transmise de solicitant în raport cu documente care sunt similare
prin conţinut sau efecte celor prevăzute de prezentul regulament.
SECŢIUNEA a 2-aSoluţionarea cererii
Art. 16. -
(1) Documentele depuse de solicitant în vederea acordării autorizaţiei
sunt analizate de ANRE, prin Comisia de autorizare, numită prin decizie a
preşedintelui ANRE, care propune:
a) acordarea sau refuzul acordării autorizaţiei;
b) modificarea autorizaţiei;
c) suspendarea autorizaţiei;
d) retragerea autorizaţiei;
e) eliberarea duplicatului autorizaţiei.
(2) În situaţia în care documentele depuse de solicitant nu sunt conforme
prezentului regulament, ANRE transmite solicitantului, în termen de maximum 30
de zile de la înregistrarea cererii, o adresă prin care i se aduce la
cunoştinţă obligaţia de a face completări şi/sau clarificări.
(3) Solicitantul este obligat să transmită completările şi/sau
clarificările solicitate de ANRE în termen de maximum 30 de zile de la primirea
adresei prevăzute la alin. (2).
(4) În cazul în care solicitantul nu transmite completările şi/sau
clarificările solicitate de ANRE în termenul prevăzut la alin. (3) sau în cazul în care în termen de 90 de zile de la data înregistrării
cererii documentaţia transmisă nu este completă, aceasta se clasează, ANRE
notificând în acest sens solicitantul.
(5) Solicitantul poate relua demersurile de obţinere a autorizaţiei, în
condiţiile prevăzute la art. 9 alin. (5).
Art. 17. -
(1) În procesul de analiză a documentaţiei, în funcţie de calitatea şi
complexitatea informaţiilor prezentate de solicitant, ANRE are dreptul:
a) să convoace la sediul ANRE ori să organizeze şedinţe online cu
reprezentanţii legali ai solicitantului sau persoanele împuternicite de către
aceştia, pentru a clarifica aspecte referitoare la documentele depuse;
b) să verifice la faţa locului situaţia/documentele existentă/existente,
prin intermediul reprezentanţilor săi împuterniciţi; concluziile şi/sau
constatările rezultate din aceste verificări se înscriu într-un proces-verbal
care se încheie între reprezentanţii ANRE şi cei ai solicitantului;
c) să solicite orice alte documente a căror obligaţie de prezentare
rezultă din actele normative ulterioare prezentului regulament sau a căror
verificare este necesară în vederea clarificării informaţiilor cuprinse în
documentaţia depusă de solicitant.
(2) Termenul prevăzut la art. 16 alin. (2) se decalează în mod corespunzător în situaţia în care se aplică
prevederile alin. (1).
Art. 18. -
(1) După finalizarea procesului de analiză a documentaţiei depuse de
solicitant, Comisia de autorizare întocmeşte un raport prin care se propune
modul de soluţionare a cererii; după caz, se comunică solicitantului
înştiinţarea de plată aferentă tarifului de acordare.
(2) După ce suma aferentă tarifului de acordare a fost încasată în contul
ANRE, raportul se înaintează preşedintelui ANRE în vederea aprobării sau a
respingerii propunerii.
(3) ANRE decide motivat asupra acordării sau a refuzului de acordare a
autorizaţiei, în termen de maximum 30 de zile de la data la care documentaţia
este completă.
(4) Acordarea sau refuzul acordării autorizaţiei se face prin decizie a
preşedintelui ANRE; decizia se comunică în scris titularului şi se publică pe
pagina de internet a ANRE.
(5) Autorizaţia se întocmeşte în conformitate cu modelul prevăzut în
anexa nr. 3.
(6) Autorizaţiile emise se înscriu într-un registru de evidenţă elaborat
sub formă tabelară, care se publică pe pagina de internet www.anre.ro şi este
actualizat periodic.
(7) Registrul de evidenţă prevăzut la alin. (5) cuprinde următoarele date şi informaţii:
a) denumirea titularului;
b) adresa sediului social al titularului;
c) numărul şi data eliberării autorizaţiei/autorizaţiilor, tipul şi data
expirării acestora;
d) date de contact ale titularului, precum adresă de corespondenţă,
telefon, fax, e-mail;
e) tipul de repartitoare de costuri pentru încălzire, respectiv pentru
apă caldă de consum utilizate, pentru care este valabilă autorizaţia;
f) starea autorizaţiei.
Art. 19. -
La
acordarea sau la refuzul de acordare a autorizaţiei se iau în considerare, după
caz, următoarele elemente rezultate din analizarea documentelor transmise de
solicitant:
a) caracterul complet al documentaţiei;
b) existenţa în domeniul de activitate al solicitantului a
activităţii/activităţilor pentru care se solicită autorizaţia;
c) existenţa unui cadru tehnic şi profesional, inclusiv asigurarea
personalului calificat şi a dotărilor tehnico-materiale, care să permită
solicitantului îndeplinirea condiţiilor de valabilitate asociate autorizaţiei.
Art. 20. -
(1) Autorizaţia este valabilă împreună cu condiţiile de valabilitate
asociate, care sunt parte integrantă a acesteia şi care conţin:
a) obiectul autorizaţiei;
b) date de identificare ale titularului;
c) durata de valabilitate a autorizaţiei;
d) componenţa sistemelor de repartizare a costurilor pentru care este
valabilă autorizaţia.
(2) Condiţiile-cadru de valabilitate asociate autorizaţiilor sunt
prevăzute în anexa nr. 4 şi se aprobă pentru fiecare autorizaţie în parte, prin decizia de
acordare a autorizaţiei.
(3) Pe toată durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are
drepturile şi obligaţiile specifice tipului de autorizaţie deţinut şi prevăzute
în anexele nr. 5-8, după caz.
Art. 21. -
Autorizaţiile
pot fi ridicate de la sediul ANRE de către reprezentantul legal al titularului,
angajaţii titularului care prezintă o împuternicire în acest sens, semnată de
reprezentantul legal al titularului sau orice altă persoană care prezintă o
împuternicire notarială sau avocaţială, întocmită în condiţiile legii;
autorizaţiile pot fi ridicate şi prin intermediul serviciilor poştale de
curierat, achitate de către titular, situaţie în care ANRE nu îşi asumă
răspunderea pentru o eventuală deteriorare sau pierdere.
CAPITOLUL IIIModificarea autorizaţiei şi a
condiţiilor de valabilitate asociate acesteia
Art. 22. -
(1) La cererea titularului sau din proprie iniţiativă, ANRE poate decide,
în conformitate cu prevederile legale, asupra modificării autorizaţiilor în
următoarele situaţii:
a) în cazul unor modificări ale statutului titularului de autorizaţie
determinate de schimbarea formei juridice, schimbarea denumirii sau schimbarea
sediului acestuia, respectiv în cazul modificării altor date de identificare
ale titularului de autorizaţie care sunt înscrise în autorizaţie;
b) când se impune actualizarea condiţiilor de valabilitate asociate
autorizaţiei ca urmare a modernizării repartitoarelor de costuri în vederea
citirii de la distanţă ori ca urmare a includerii sau a eliminării unor
repartitoare de costuri;
c) în cazul în care survin unele modificări legislative sau schimbări
ale circumstanţelor de la data eliberării autorizaţiei sau evenimente care
afectează substanţial desfăşurarea activităţilor care fac obiectul
autorizaţiei.
(2) ANRE poate decide modificarea autorizaţiei, în conformitate cu
prevederile legale, în cazul unor modificări ale statutului titularului de
autorizaţie determinate de fuziune/divizare/transformare, precum şi în cazul
oricărui transfer de active sau alte operaţiuni în urma cărora activele
corporale destinate activităţilor ce fac obiectul autorizaţiei vor aparţine
altui/altor operator/operatori economic/economici, titular/titulari de
autorizaţie de acelaşi tip cu a operatorului de la care le-a preluat.
Art. 23. -
(1) Situaţiile
prevăzute la art. 22 alin. (1) sunt notificate ANRE de către titularii de autorizaţii, în termen de
maximum 30 de zile de la apariţia acestora, notificarea fiind însoţită de
cererea de modificare a autorizaţiei, întocmită în conformitate cu modelul
prevăzut în anexa nr. 1.
(2) Situaţiile prevăzute la art. 22 alin. (2) sunt notificate ANRE cu cel puţin 120 de zile înainte de data la care
urmează să aibă loc operaţiunea de divizare/fuziune/transformare, potrivit
hotărârii organelor de conducere ale titularilor de autorizaţii, care se
transmit în copie, anexate cererii de modificare întocmite în conformitate cu
modelul prevăzut în anexa nr. 1.
(3) Efectuarea operaţiunilor prevăzute la art. 22 alin. (2) conduce, după caz, la modificarea sau retragerea autorizaţiei şi/sau
la acordarea unei autorizaţii noi; ANRE comunică titularului autorizaţiei
modalitatea prin care va fi soluţionată situaţia creată ca urmare a punerii în
aplicare a intenţiei notificate de titularul autorizaţiei, decizia producând
efecte de la data fuziunii/divizării/transformării.
(4) Cererea de modificare a autorizaţiei este însoţită, după caz, de
următoarele documente:
a) documentul prevăzut la art. 10 lit. a), pentru situaţiile prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. a);
b) documentele prevăzute la art. 10 lit. a), precum şi la art. 11 lit. a), b) şi e), la art. 12 lit. a), b) şi e), la art. 13 lit. a), b) şi e) sau la art. 14 lit. a), b) şi e), după caz, pentru situaţia prevăzută la art. 22 alin. (1) lit. b);
c) orice documente justificative, pentru situaţia prevăzută la art. 22
alin. (1) lit. c), când schimbările circumstanţelor nu sunt de natură legislativă.
(5) La înregistrarea cererii de modificare a autorizaţiei se iau în
considerare prevederile art. 9 alin. (2) - (5).
Art. 24. -
(1) Modificarea autorizaţiilor din iniţiativa ANRE se face cu respectarea
egalităţii de tratament a titularilor şi în raport cu natura situaţiei care a
determinat modificarea, în situaţiile prevăzute la art. 22 alin. (1) lit. c) care presupun schimbări de natură legislativă.
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), ANRE nu percepe tarif de
modificare a autorizaţiilor.
Art. 25. -
(1) ANRE analizează cererea de modificare şi documentele anexate acesteia
în conformitate cu prevederile art. 16 şi 17, luând în considerare criteriile prevăzute la art. 19, după caz.
(2) După finalizarea procesului de analiză, ANRE întocmeşte un raport
prin care se propune modul de soluţionare a cererii şi, după caz, comunică
solicitantului înştiinţarea de plată aferentă tarifului de modificare.
(3) După ce suma aferentă tarifului de modificare a fost încasată în
contul ANRE, raportul se înaintează preşedintelui ANRE în vederea aprobării sau
a respingerii.
(4) ANRE decide motivat asupra modificării sau a refuzului de modificare
a autorizaţiei, în termen de maximum 30 de zile de la data la care documentaţia
este considerată completă.
(5) Modificarea sau refuzul modificării autorizaţiei se face prin decizie
a preşedintelui ANRE; decizia se comunică în scris titularului şi se publică pe
pagina de internet a ANRE.
(6) La modificarea autorizaţiei ANRE eliberează solicitantului, după caz,
formular de autorizaţie nou şi/sau condiţii de valabilitate asociate
autorizaţiei actualizate.
(7) Documentele prevăzute la alin. (6) pot fi ridicate de la ANRE în
condiţiile art. 21.
Art. 26. -
Până
la modificarea autorizaţiei, titularul are dreptul să desfăşoare activităţile
ce fac obiectul autorizaţiei existente, dar nu mai mult de 90 de zile de data
apariţiei situaţiei care a generat necesitatea modificării.
CAPITOLUL IVProcedura de suspendare şi de
retragere a autorizaţiilor
Art. 27. -
(1) În caz de neîndeplinire de către titularul autorizaţiei a
obligaţiilor sale legale, precum şi în caz de nerespectare a condiţiilor de
valabilitate asociate autorizaţiei, constatate de ANRE din oficiu ori la
sesizarea unor terţi sau la notificarea de către titular, ANRE aplică măsurile
prevăzute la alin. (2) sau (3), după caz.
(2) În cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligaţiilor nu
este imputabilă titularului de autorizaţie, ANRE dispune, după caz:
a) acordarea unui termen de conformare de maximum 3 luni titularului
autorizaţiei respective, în cazul în care situaţia creată se poate remedia, sub
sancţiunea suspendării ulterioare a autorizaţiei;
b) retragerea autorizaţiei, în cazul în care situaţia creată este
iremediabilă.
(3) În cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligaţiilor este
imputabilă titularului de autorizaţie, ANRE dispune, după caz:
a) suspendarea autorizaţiei, pe o perioadă stabilită, pentru remedierea
situaţiei create, dacă aceasta este remediabilă;
b) retragerea autorizaţiei, în cazul în care situaţia creată este
iremediabilă.
(4) În situaţia prevăzută la alin. (3) lit. a), dacă activitatea titularului autorizaţiei afectează semnificativ
interesele beneficiarilor, ANRE poate decide acordarea unui termen de
conformare de maximum 3 luni titularului autorizaţiei respective anterior
suspendării.
(5) După finalizarea procesului de analiză, ANRE întocmeşte un raport
prin care se propune modul de soluţionare.
(6) Suspendarea şi retragerea autorizaţiei se aprobă prin decizie a
preşedintelui ANRE şi produce efecte de la data stabilită de ANRE în cuprinsul
acesteia; decizia se comunică titularului şi se publică pe pagina de internet a
ANRE.
(7) În cazul încetării motivelor care au condus la suspendarea
autorizaţiei, ANRE emite o decizie de încetare a suspendării, care produce
efecte la data stabilită de ANRE în cuprinsul acesteia.
(8) Suspendarea autorizaţiei poate fi integrală sau parţială, pentru un
anumit tip de repartitor de costuri pentru încălzire sau apă caldă de consum.
(9) Titularul autorizaţiei are obligaţia să notifice beneficiarii şi
compartimentul energetic înfiinţat în cadrul autorităţii administraţiei publice
locale aferente unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia titularul îşi
desfăşoară activitatea asupra deciziei de suspendare, în termen de maximum 5
zile lucrătoare de la data la care aceasta produce efecte.
Art. 28. -
(1) Pe lângă situaţiile prevăzute la art. 27, ANRE retrage titularului autorizaţia în următoarele cazuri:
a) la cererea motivată, transmisă de titularul autorizaţiei; în acest
caz, retragerea are loc numai după confirmarea îndeplinirii obligaţiilor către
ANRE;
b) în cazul înstrăinării activelor titularului care conduce la
imposibilitatea desfăşurării activităţii pentru care a fost acordată
autorizaţia;
c) în cazul incapacităţii sau falimentului titularului, stabilite prin
hotărâre judecătorească definitivă;
d) ca rezultat al unei contestaţii referitoare la acordarea
autorizaţiei, care a fost soluţionată favorabil;
e) la desfiinţarea sediului secundar din România, în cazul persoanelor
juridice străine, în perioada de valabilitate a autorizaţiei.
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1) lit. a), cererea este însoţită de lista lucrărilor contractate de montare şi/sau
de exploatare a sistemelor de repartizare a costurilor pentru încălzire şi/sau
apă caldă de consum, aflate în derulare, întocmită în conformitate cu modelul
prevăzut în anexa nr. 2.
(3) ANRE analizează cererea de retragere şi documentele anexate acesteia
în conformitate cu prevederile art. 16 şi 17, luând în considerare criteriile prevăzute la art. 19, după caz.
(4) ANRE decide motivat asupra retragerii sau refuzului de retragere a
autorizaţiei, în termen de maximum 30 de zile de la data la care documentaţia
este considerată completă.
(5) Titularul autorizaţiei este obligat să notifice ANRE situaţiile
prevăzute la alin. (1) lit. b) -d) în termen de 8 zile de la apariţia acestora ori de la data la care
hotărârea judecătorească a rămas definitivă.
(6) Titularul autorizaţiei este obligat să notifice ANRE situaţia
prevăzută la alin. (1) lit. b), cu cel puţin 90 de zile înainte de data la care urmează să aibă loc
operaţiunea.
(7) În cazul în care retragerea autorizaţiei se face din iniţiativa ANRE,
aceasta se notifică titularului cu cel puţin 30 de zile înainte.
(8) În cazul în care, cu cel puţin 10 zile înainte de data intrării în
vigoare a deciziei de retragere, motivele care au condus la retragerea
autorizaţiei încetează, ANRE poate emite o decizie de revocare a deciziei de
retragere a autorizaţiei.
Art. 29. -
(1) Pe perioada suspendării autorizaţiei încetează, integral sau parţial,
drepturile şi obligaţiile conferite titularului prin autorizaţie.
(2) În cazul retragerii autorizaţiei încetează toate drepturile şi
obligaţiile conferite titularului prin autorizaţie.
CAPITOLUL VCăi de comunicare
Art. 30. -
(1) Cererile şi documentele prevăzute de prezentul regulament se comunică
la ANRE în una dintre următoarele forme:
a) pe suport hârtie, transmis/depus la registratura ANRE;
b) prin intermediul poştei electronice, la adresa anre@anre.ro;
c) pe suport digital de tipul CD/DVD/memorie externă USB, transmis/depus
la registratura ANRE;
d) prin încărcare pe portalul ANRE;
e) prin încărcare pe platforma punctului de contact unic electronic
(PCUe).
(2) Cererile
şi documentele prevăzute la alin. (1) se
prezintă în limba română şi în exemplar original, asumat prin semnătură de
către reprezentantul legal, cu excepţia celor pentru care se specifică altfel;
documentele solicitate în exemplar original şi depuse în format electronic se
certifică cu semnătură electronică.27/06/2022 - Derogare prin Regulament din 22/06/2022.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), documentele emise într-o altă limbă sunt depuse în copie, împreună cu
traducerea legalizată a acestora, cu respectarea prevederilor convenţiilor la
care România este parte; documentele care nu pot fi traduse legalizat, conform
legii, sunt prezentate împreună cu traducerea autorizată a acestora.
CAPITOLUL VISupravegherea activităţii
titularilor de autorizaţii
Art. 31. -
Autoritatea
competentă urmăreşte activitatea persoanelor juridice autorizate care montează
şi exploatează sisteme de repartizare a costurilor pentru încălzire şi apă
caldă de consum în imobile de tip condominiu şi desfăşoară activităţi de
control în vederea constatării, notificării şi sancţionării abaterilor de la
reglementările emise în domeniul de activitate al ANRE, în condiţiile legii.
Art. 32. -
(1) Titularii autorizaţiilor au obligaţia să transmită anual ANRE un
raport de activitate întocmit în conformitate cu modelul prevăzut în
anexa nr. 9; raportul se transmite până la data de 30 aprilie a anului curent pentru
activitatea desfăşurată în perioada: 1 aprilie a anului anterior datei de
raportare şi 31 martie a anului de raportare.
(2) Raportul este însoţit de documente care să ateste că titularii de
autorizaţii au comunicat beneficiarilor de repartitoare de costuri cu care au
încheiat contracte informări cu privire la:
a) faptul că până la 1 ianuarie 2027 contoarele şi repartitoarele de
costuri pentru energia termică care nu pot fi citite de la distanţă, dar care
au fost deja instalate se modernizează, astfel încât să poată fi citite de la
distanţă, sau se înlocuiesc cu dispozitive care pot fi citite de la distanţă;
b) atingerea duratei medii de utilizare a repartitoarelor de costuri,
atunci când se impune, şi posibilele implicaţii în exploatarea acestora după
această dată.
CAPITOLUL VIIDispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 33. -
(1) Realizarea de activităţi de montare şi/sau exploatare a sistemelor de
repartizare a costurilor pentru încălzire şi apă caldă de consum în imobile de
tip condominiu de către persoane fizice sau juridice care nu deţin autorizaţie
corespunzătoare tipului de activităţi desfăşurate este interzisă şi se
sancţionează în conformitate cu prevederile legale aplicabile.
(2) Titularul are obligaţia de a desfăşura activitatea de
montare/exploatare a sistemelor de repartizare a costurilor în cadrul
organizării proprii, fără a putea subcontracta sau externaliza unor terţi
activitatea/activităţile ce face/fac obiectul autorizaţiei şi fără a putea
transfera către aceştia drepturile şi obligaţiile ce îi revin conform
autorizaţiei.
Art. 34. -
Autorizaţiile
nu pot fi transferate; orice transfer efectuat este nul de drept şi determină
retragerea imediată a autorizaţiei.
Art. 35. -
Titularul
autorizaţiei este obligat să notifice ANRE, cu cel puţin 90 de zile înainte,
intenţia de a înceta desfăşurarea activităţilor care fac obiectul autorizaţiei;
titularii autorizaţiilor tip II şi IV notifică inclusiv compartimentul
energetic înfiinţat în cadrul autorităţii administraţiei publice locale
aferente unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia titularul îşi
desfăşoară activitatea.
Art. 36. -
(1) În cazul pierderii sau distrugerii autorizaţiei, titularul acesteia
publică un anunţ în acest sens într-o publicaţie de circulaţie naţională, având
totodată dreptul de a solicita ANRE eliberarea unui duplicat.
(2) În vederea eliberării duplicatului, solicitantul depune o cerere în
acest sens, însoţită de extras din publicaţia de circulaţie naţională
cuprinzând anunţul privind pierderea ori distrugerea autorizaţiei, şi achită
tariful de emitere a duplicatului.
Art. 37. -
În
situaţia radierii titularului de autorizaţie, decizia de acordare a
autorizaţiei, precum şi eventualele decizii de modificare a autorizaţiei
respective îşi încetează de drept efectele.
Art. 38. -
Tarifele
prevăzute de prezentul regulament se aprobă prin ordin al preşedintelui ANRE.
Art. 39. -
Cererile
privind acordarea, modificarea ori retragerea autorizaţiilor, depuse la ANRE şi
nefinalizate înainte de intrarea în vigoare a prezentului regulament, se
analizează în conformitate cu prevederile acestuia.
Art. 40. -
(1) Titularii autorizaţiilor pentru montarea şi exploatarea sistemelor de
repartizare a costurilor eliberate anterior intrării în vigoare a prezentului
regulament au obligaţia de a respecta drepturile şi obligaţiile prevăzute în
prezentul regulament şi corespunzătoare tipului de autorizaţie deţinut.
(2) În sensul celor stipulate la alin. (1), orice prevederi contrare
prezentului regulament, cuprinse în condiţiile de valabilitate asociate
autorizaţiilor, îşi încetează aplicabilitatea de la data intrării în vigoare a
prezentului regulament.
Art. 41. -
Deciziile
ANRE emise în conformitate cu prevederile prezentului regulament pot fi atacate
la Curtea de Apel Bucureşti, Secţia de contencios administrativ, în condiţiile
legii.
Art. 42. -
(1) Nerespectarea prevederilor prezentului regulament constituie
contravenţie şi se sancţionează conform dispoziţiilor legale aplicabile.
(2) Neîndeplinirea şi/sau îndeplinirea necorespunzătoare de către
titularii autorizaţiilor a obligaţiilor impuse de legislaţia specifică nu
atrag/nu atrage răspunderea penală, civilă, contravenţională, administrativă
sau materială a ANRE; acordarea autorizaţiilor de către ANRE nu conduce la
transferul responsabilităţilor de la titularii acestora la ANRE şi nici nu îi
exonerează pe aceştia de obligaţiile ce le revin.
(3) Aplicarea şi/sau plata oricărei amenzi contravenţionale nu limitează
în niciun fel dreptul ANRE de a suspenda/retrage autorizaţia în condiţiile
prezentului regulament.
Art. 43. -
Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezentul regulament.
ANEXA
Nr. 1la regulament
Cerere
pentru acordarea/modificarea autorizaţiei
- Model -
Către:
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
Domnule
preşedinte,
Subsemnatul
. . . . . . . . . . (prenumele şi numele), în calitate de reprezentant legal al
persoanei juridice . . . . . . . . . . (denumirea), înregistrată la Oficiul
Naţional al Registrului Comerţului cu nr. de ordine*) J . . . . . . . . . ./ .
. . . . . . . . ./ . . . . . . . . . ., având codul unic de înregistrare/codul
de înregistrare fiscală . . . . . . . . . ., cu sediul social în . . . . . . .
. . . (denumirea comunei/oraşului/municipiului, strada nr. , judeţul, codul
poştal), nr. telefon . . . . . . . . . ., nr. fax . . . . . . . . . ., adresa
de e-mail . . . . . . . . . . şi contul . . . . . . . . . .
(specificaţia/numărul de cont/ROL), deschis la Banca . . . . . . . . . .
(denumirea băncii comerciale), sucursala . . . . . . . . . . (denumirea/localizarea
sucursalei unde este deschis contul),
solicit
acordarea/modificarea autorizaţiei pentru**):
*) Se completează după caz.
**) Se completează după caz, marcând cu litera "X" căsuţa
corespunzătoare tipului de autorizaţie ce face obiectul cererii.
□
montarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru încălzire, tip I;
□
exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru încălzire, tip II;
□
montarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru apă caldă de consum, tip
III;
□
exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru apă caldă de consum,
tip IV.
Autorizaţia/Modificarea
autorizaţiei se solicită pentru sistemele de repartizare a costurilor având în
componenţă repartitoare de costuri cu denumirea comercială:
. . .
. . . . . . .
Vă
aduc la cunoştinţă că informaţii suplimentare şi clarificări referitoare la
cerere şi documentele anexate acesteia pot fi solicitate persoanei de contact .
. . . . . . . . . (prenumele şi numele) la nr. de telefon . . . . . . . .
. ., respectiv e-mail . . . . . . . . . . .
Cunoscând
prevederile Codului penal privind falsul în declaraţii, certific pe propria răspundere
veridicitatea şi autenticitatea tuturor documentelor anexate cererii, inclusiv
conformitatea cu originalul a documentelor prezentate în copie.
Totodată, declar pe
propria răspundere următoarele:
- am luat
cunoştinţă de faptul că datele cu caracter personal din prezenta cerere şi din
documentele care o însoţesc vor fi prelucrate de Autoritatea Naţională de
Reglementare în Domeniul Energiei în scopul şi pentru îndeplinirea atribuţiilor
legale, cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al
Consiliului privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte
prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor
date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE;
- sunt de acord cu înscrierea datelor de identificare ale persoanei
juridice pe care o reprezint în registrul de evidenţă a autorizaţiilor,
publicat pe pagina de internet a ANRE;
- persoana juridică pe care o reprezint îşi va desfăşura activitatea cu
respectarea legislaţiei aplicabile protecţiei sănătăţii şi siguranţei publice.
În
susţinerea cererii, anexez următoarele documente:
1. . . . . .
. . . . .
2. . . . . .
. . . . .
Data . . . . . . . .
. . |
Reprezentant legal, |
ANEXA Nr. 2la regulament
Lista
lucrărilor de montare şi/sau de exploatare a sistemelor de repartizare a
costurilor pentru încălzire şi/sau apă caldă de consum, contractate în ultimii
5 ani, în derulare şi/sau finalizate*)
*) Se adaptează titlul în conformitate cu tipul de autorizaţie solicitat
şi se prezintă informaţiile aferente.
Nr. crt. |
Contracte încheiate |
Beneficiar |
||||||
Număr contract |
Data |
Faza**) |
Adresa asociaţiei de proprietari/chiriaşi |
Tip repartitor de
costuri |
Cantitate, în bucăţi |
|||
În derulare |
Finalizat |
|||||||
**) Se marchează cu "X" căsuţa corespunzătoare.
Data . . . . . . . .
. . |
Reprezentant legal, |
ANEXA Nr. 3la regulament
Conţinutul-cadru al
formularului autorizaţiei
Antet
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei
AUTORIZAŢIA
Nr. . . . . . . . . . .
pentru montarea/exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru
încălzire, tip . . .,
acordată . . . . . . . . . . (denumirea persoanei juridice), CUI . . . . . . .
. . . /CIF . . . . . . . . . .
Prezenta
autorizaţie este valabilă începând cu data de . . . . . . . . . . până la data
de . . . . . . . . . ., în conformitate cu condiţiile de valabilitate asociate,
care constituie parte integrantă a acesteia.
Preşedinte, |
ANEXA Nr. 4la regulament
Condiţii-cadru
de valabilitate asociate autorizaţiilor
A. Condiţii de
valabilitate asociate autorizaţiei tip I
Art. 1. -
Prezentul
document stabileşte condiţiile în care este valabilă Autorizaţia nr. . . . . .
. . . . . pentru montarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru
încălzire, tip I, denumită în continuare autorizaţie, acordată persoanei
juridice . . . . . . . . . . (denumirea persoanei juridice), cu sediul social
în . . . . . . . . . ., localitatea . . . . . . . . . ., judeţul . . . . . . .
. . ., înregistrată în registrul comerţului cu nr. de ordine . . . . . . . . .
. şi având codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală . . . . . .
. . . . .
Art. 2. -
Autorizaţia
este valabilă până la data de . . . . . . . . . . .
Art. 3. -
Autorizaţia
este valabilă pentru sistemele de repartizare a costurilor având în componenţă
repartitoare de costuri cu denumirea comercială: . . . . . . . . . . .
B. Condiţii de
valabilitate asociate autorizaţiei tip II
Art. 1. -
Prezentul document
stabileşte condiţiile în care este valabilă Autorizaţia nr. . . . . . . . . . .
pentru exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru încălzire, tip
II, denumită în continuare autorizaţie, acordată persoanei juridice . . . . . .
. . . . (denumirea persoanei juridice), cu sediul social în . . .
. . . . . . ., localitatea . . . . . . . . . ., judeţul . . . . . . . . . .,
înregistrată în registrul comerţului cu nr. de ordine . . . . . . . . . . şi
având codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală . . . . . . . .
. . .
Art. 2. -
Autorizaţia
este valabilă până la data de . . . . . . . . . . .
Art. 3. -
Autorizaţia
este valabilă pentru sistemele de repartizare a costurilor având în componenţă
repartitoare de costuri cu denumirea comercială: . . . . . . . . . . .
C. Condiţii de
valabilitate asociate autorizaţiei tip III
Art. 1. -
Prezentul
document stabileşte condiţiile în care este valabilă Autorizaţia nr. . . . . .
. . . . . pentru montarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru apă
caldă de consum, tip III, denumită în continuare autorizaţie, acordată
persoanei juridice . . . . . . . . . . (denumirea persoanei juridice), cu
sediul social în . . . . . . . . . ., localitatea . . . . . . . . . ., judeţul
. . . . . . . . . ., înregistrată în registrul comerţului cu nr. de ordine . .
. . . . . . . . şi având codul unic de înregistrare/codul de înregistrare
fiscală . . . . . . . . . . .
Art. 2. -
Autorizaţia
este valabilă până la data de . . . . . . . . . . .
Art. 3. -
Autorizaţia
este valabilă pentru sistemele de repartizare a costurilor având în componenţă
repartitoare de costuri cu denumirea comercială: . . . . . . . . . . .
D. Condiţii de
valabilitate asociate autorizaţiei tip IV
Art. 1. -
Prezentul document
stabileşte condiţiile în care este valabilă Autorizaţia nr. . . . . . . . . . .
pentru exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor pentru apă caldă de
consum, tip IV, denumită în continuare autorizaţie, acordată persoanei juridice
. . . . . . . . . . (denumirea persoanei juridice), cu sediul
social în . . . . . . . . . ., localitatea . . . . . . . . . ., judeţul . . . .
. . . . . ., înregistrată în registrul comerţului cu nr. de ordine . . . . . .
. . . . şi având codul unic de înregistrare/codul de înregistrare fiscală . . .
. . . . . . . .
Art. 2. -
Autorizaţia
este valabilă până la data de . . . . . . . . . . .
Art. 3. -
Autorizaţia
este valabilă pentru sistemele de repartizare a costurilor având în componenţă
repartitoare de costuri cu denumirea comercială: . . . . . . . . . . .
ANEXA
Nr. 5la regulament
DREPTURI
ŞI OBLIGAŢII
ale titularului autorizaţiei tip I
CAPITOLUL IDrepturi
Art. 1. -
Pe
durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are dreptul:
a) să comercializeze şi să monteze repartitoarele de costuri ce fac
obiectul autorizaţiei şi robinete pentru reglaj termostatic;
b) să factureze şi să încaseze contravaloarea serviciilor prestate în
baza contractelor încheiate;
c) să înceteze desfăşurarea activităţilor care fac obiectul
autorizaţiei, cu obligaţia de a notifica anticipat beneficiarii, conform
clauzelor din contractele încheiate;
d) să solicite Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei, denumită în continuare ANRE, în scris, retragerea autorizaţiei, în
situaţia în care nu mai doreşte să continue activitatea autorizată;
e) alte drepturi prevăzute de legislaţia aplicabilă.
CAPITOLUL IIObligaţii
Art. 2. -
(1) Pe toată durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul va respecta
prevederile legislaţiei aplicabile şi ale autorizaţiei, însoţită de condiţiile
de valabilitate asociate.
(2) Titularul are obligaţia de a participa, la solicitarea ANRE, la
elaborarea sau revizuirea reglementărilor tehnice şi comerciale şi a altor acte
normative din domeniul serviciului de alimentare cu energie termică.
Art. 3. -
Titularul
are obligaţia ca, pe durata de valabilitate a autorizaţiei, să presteze
activităţile de montare a sistemelor de repartizare a costurilor pentru
încălzire numai pe baze contractuale, cu respectarea principiilor transparenţei
şi egalităţii de tratament al clienţilor, evitând orice discriminare.
Art. 4. -
Pe
durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are următoarele obligaţii cu
privire la repartitoarele de costuri care fac obiectul autorizaţiei şi la
robinetele pentru reglaj termostatic:
a) să deţină şi să menţină declaraţiile de conformitate şi documentaţia
tehnică aferente;
b) să acorde certificate de garanţie, în conformitate cu legislaţia
aplicabilă;
c) să asigure postgaranţia, în conformitate cu legislaţia aplicabilă;
d) alte obligaţii prevăzute de legislaţia aplicabilă.
Art. 5. -
Pe
durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are următoarele obligaţii cu
privire la desfăşurarea activităţii de montare a sistemelor de repartizare a
costurilor:
a) să deţină şi să menţină toate documentele prevăzute de legislaţia
aplicabilă, cum ar fi contracte, convenţii încheiate cu proprietarii
individuali din condominiu, procese-verbale de punere în funcţiune;
b) să deţină şi să menţină personalul calificat, precum şi dotările
tehnico-materiale necesare desfăşurării în bune condiţii a activităţii;
c) înainte de montare, să se asigure că a fost efectuată echilibrarea
hidraulică în imobilele de tip condominiu unde s-au efectuat modificări ale
instalaţiilor interioare de încălzire faţă de proiectul iniţial;
d) să întocmească, în condiţiile legii, proiectele tehnice aferente
lucrărilor contractate şi să le predea beneficiarului;
e) să respecte instrucţiunile de instalare şi întreţinere emise de
producător;
f) să folosească numai sigilii cu serie de identificare unică, serie
care va fi trecută în certificatul de garanţie;
g) să acorde certificate de garanţie pentru lucrările executate, în
conformitate cu legislaţia aplicabilă şi cu prevederile contractelor de
prestări servicii încheiate;
h) să predea proprietarilor individuali din condominiu, în copie,
instrucţiunile de utilizare a repartitoarelor de costuri şi a robinetelor
pentru reglaj termostatic emise de producător;
i) să asigure întreţinerea din punct de vedere tehnic a sistemelor de
repartizare a costurilor montate, cum ar fi repararea acestora, înlocuirea
bateriilor şi refacerea sigiliilor, în conformitate cu instrucţiunile de
întreţinere emise de producător;
j) alte obligaţii prevăzute de legislaţia aplicabilă.
Art. 6. -
Titularul
are obligaţia ca, pe durata de valabilitate a autorizaţiei, să includă în
oferta economică transmisă asociaţiilor de proprietari/chiriaşi cel puţin
următoarele informaţii:
a) autorizaţia deţinută şi condiţiile de valabilitate asociate acesteia,
în copie, împreună cu drepturile şi obligaţiile titularului de autorizaţie
prevăzute în Regulamentul pentru acordarea autorizaţiilor pentru montarea,
punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE;
b) tipul şi numărul repartitoarelor de costuri, respectiv ale
robinetelor pentru reglaj termostatic ce se propun a se monta; pentru tipurile
de robinete pentru reglaj termostatic propuse a se monta se va preciza inclusiv
scala de reglaj; în situaţia în care în ofertă este inclus un tip de repartitor
de costuri care nu se regăseşte în portofoliul altor titulari de autorizaţie,
se va preciza în mod expres această informaţie;
c) preţurile unitare, defalcate pentru repartitoarele de costuri,
respectiv robinetele pentru reglaj termostatic ce se propun a se monta şi
pentru montajul propriu-zis al acestora;
d) perioada de garanţie şi garanţiile acordate;
e) modelul de contract, inclusiv condiţiile de suspendare şi de
reziliere a acestuia de către asociaţia de proprietari/chiriaşi.
Art. 7. -
Titularul
are obligaţia de a întocmi şi de a transmite anual la ANRE un raport referitor
la activitatea ce face obiectul autorizaţiei, la termenul şi în condiţiile
prevăzute în Regulamentul pentru acordarea autorizaţiilor pentru montarea,
punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE.
Art. 8. -
Titularul este obligat să
informeze ANRE despre:
a) modificările statutului determinate de schimbarea formei juridice,
schimbarea denumirii sau schimbarea sediului, schimbarea reprezentantului
legal, respectiv schimbarea altor date de identificare înscrise în autorizaţie,
în termen de 30 de zile de la producerea acestora;
b) modificarea datelor de contact, în termen de 10 zile de la producerea
acesteia;
c) modificări ale statutului determinate de fuziunea, divizarea,
transformarea, cu cel puţin 120 de zile înainte de data la care urmează să aibă
loc operaţiunea;
d) incapacitate sau faliment, în termen de 8 zile de la rămânerea
definitivă a hotărârii judecătoreşti;
e) desfiinţarea sediului secundar din România, în perioada de
valabilitate a autorizaţiei, pentru persoanele juridice străine, cu cel puţin
90 de zile înainte de data la care urmează să aibă loc operaţiunea;
f) orice alte schimbări ale circumstanţelor de la data eliberării
autorizaţiilor, evenimente care afectează ori care conduc la imposibilitatea
desfăşurării activităţii ce face obiectul autorizaţiei sau fapte care
constituie încălcări ale condiţiilor de valabilitate asociate acesteia,
indiferent de cauză, în termen de 30 de zile de la depistarea acestora;
g) intenţia de a înceta desfăşurarea activităţilor care fac obiectul
autorizaţiei, cu cel puţin 90 de zile înainte.
Art. 9. -
Titularul
are obligaţia de a pune la dispoziţia ANRE informaţiile necesare pentru
desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acesteia, respectiv înscrisuri
legate de activităţile ce fac obiectul autorizaţiei, în condiţiile şi cu
respectarea prevederilor legale.
Art. 10. -
(1) Titularul are obligaţia de a asigura soluţionarea problemelor de
orice natură în relaţiile cu beneficiarii, inclusiv remedierea defecţiunilor
survenite în sistemele de repartizare a costurilor, la solicitarea acestora.
(2) Titularul comunică beneficiarului orice schimbare a datelor de
contact prin care se asigură comunicarea cu acesta.
CAPITOLUL IIIInterdicţia de transfer al
autorizaţiei sau de subcontractare a activităţilor specifice acesteia
Art. 11. -
(1) Titularul are obligaţia de a desfăşura activitatea de montare a
sistemelor de repartizare a costurilor în cadrul organizării proprii, fără a
putea subcontracta sau externaliza unor terţi activitatea/activităţile ce
face/fac obiectul autorizaţiei şi fără a putea transfera către aceştia
drepturile şi obligaţiile ce îi revin conform autorizaţiei.
(2) Titularul nu poate transfera autorizaţia, orice transfer fiind nul de
drept şi determinând retragerea imediată a autorizaţiei.
CAPITOLUL IVModificarea autorizaţiei
Art. 12. -
Titularul
are obligaţia de a solicita ANRE modificarea autorizaţiei, în condiţiile
prevederilor legale aplicabile.
Art. 13. -
Titularul
este notificat de către ANRE în cazul modificării autorizaţiei, la iniţiativa
acesteia, în cazul în care survin unele schimbări ale circumstanţelor existente
la data acordării/modificării autorizaţiei, cum ar fi modificări ale cadrului
legislativ şi de reglementare incident sau în cazul în care survin evenimente
care afectează sau care conduc la imposibilitatea desfăşurării activităţii ce
face obiectul autorizaţiei.
CAPITOLUL VControl şi sancţiuni
Art. 14. -
(1) Titularul are obligaţia de a permite accesul reprezentanţilor
împuterniciţi ai ANRE la sediul social şi/sau la sediile secundare în care îşi
desfăşoară activitatea ce face obiectul autorizaţiei, de a pune la dispoziţia
acestora, corect şi complet, în termenul precizat, datele, informaţiile şi
documentele necesare şi de a răspunde convocării acestora, în condiţiile legii,
pentru desfăşurarea în bune condiţii a acţiunilor de control.
(2) Titularul are obligaţia de a duce la îndeplinire măsurile de
conformare dispuse în urma controlului, la termenele indicate de ANRE, şi de a
transmite la ANRE documentele care atestă conformarea.
(3) Titularul are obligaţia de a se conforma sancţiunilor
contravenţionale dispuse de ANRE, în condiţiile prevederilor legale aplicabile.
CAPITOLUL VISuspendarea/Retragerea
autorizaţiei
Art. 15. -
(1) Titularul are obligaţia de a întreprinde toate demersurile necesare
remedierii situaţiilor cu privire la neîndeplinirea sau la nerespectarea
obligaţiilor ce decurg din autorizaţie, în vederea evitării suspendării sau a
încetării suspendării acesteia, după caz.
(2) Titularul are obligaţia ca, pe perioada de suspendare a autorizaţiei
sau în cazul retragerii acesteia, să înceteze desfăşurarea activităţii ce face
obiectul autorizaţiei suspendate/retrase.
(3) Titularul are obligaţia să notifice beneficiarii şi compartimentul
energetic înfiinţat în cadrul autorităţii administraţiei publice locale
aferente unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia titularul îşi
desfăşoară activitatea asupra deciziei de suspendare, în termen de maximum 5
zile lucrătoare de la data la care aceasta produce efecte.
CAPITOLUL VIICăi de comunicare
Art. 16. -
(1) Comunicarea cu ANRE se face în scris şi în limba română, prin
depunere la registratura ANRE a înscrisurilor, prin serviciile poştale sau de
curierat ori prin intermediul poştei electronice; înscrisurile se asumă prin
semnătură olografă sau prin semnătură electronică calificată de către
reprezentantul legal al titularului autorizaţiei sau de către împuternicitul
acestuia, în conformitate cu prevederile legale aplicabile.
(2) Titularul autorizaţiei poate solicita ANRE utilizarea pentru
comunicare a unei adrese de corespondenţă diferite de cea a sediului social, cu
condiţia ca respectiva adresă să fie înregistrată ca punct de lucru al
societăţii.
ANEXA
Nr. 6la regulament
DREPTURI
ŞI OBLIGAŢII
ale titularului autorizaţiei tip II
CAPITOLUL IDrepturi
Art. 1. -
Pe
durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are dreptul:
a) să exploateze repartitoarele de costuri ce fac obiectul autorizaţiei;
b) să factureze şi să încaseze contravaloarea serviciilor prestate în
baza contractelor încheiate;
c) să înceteze desfăşurarea activităţilor care fac obiectul
autorizaţiei, cu obligaţia de a notifica anticipat beneficiarii, conform
clauzelor din contractele încheiate;
d) să solicite Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei, denumită în continuare ANRE, în scris, retragerea autorizaţiei, în
situaţia în care nu mai doreşte să continue activitatea autorizată;
e) alte drepturi prevăzute de legislaţia aplicabilă.
CAPITOLUL IIObligaţii
Art. 2. -
(1) Pe toată durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul va respecta
prevederile legislaţiei aplicabile şi ale autorizaţiei, însoţită de condiţiile
de valabilitate asociate.
(2) Titularul are obligaţia de a participa, la solicitarea ANRE, la
elaborarea sau revizuirea reglementărilor tehnice şi comerciale şi a altor acte
normative din domeniul serviciului de alimentare cu energie termică.
Art. 3. -
Titularul
are obligaţia ca, pe durata de valabilitate a autorizaţiei, să presteze
activităţile de exploatare a sistemelor de repartizare a costurilor pentru
încălzire numai pe baze contractuale, cu respectarea principiilor transparenţei
şi egalităţii de tratament al clienţilor, evitând orice discriminare.
Art. 4. -
Pe
durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are următoarele obligaţii cu
privire la repartitoarele de costuri care fac obiectul autorizaţiei şi la
robinetele pentru reglaj termostatic:
a) să deţină şi să menţină declaraţiile de conformitate şi documentaţia
tehnică aferente;
b) alte obligaţii prevăzute de legislaţia aplicabilă.
Art. 5. -
Pe
durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are următoarele obligaţii cu
privire la desfăşurarea activităţii de exploatare a sistemelor de repartizare a
costurilor:
a) să deţină şi să menţină toate documentele prevăzute de legislaţia
aplicabilă, cum ar fi contracte şi convenţii încheiate cu proprietarii
individuali din condominiu;
b) să deţină şi să menţină personalul calificat, precum şi dotările
tehnico-materiale necesare desfăşurării în bune condiţii a activităţii;
c) să deţină şi să menţină dreptul de proprietate sau de folosinţă
asupra unui program de calcul specializat pentru repartizarea costurilor de
energie termică, adaptat pentru condiţiile din România, cu respectarea
legislaţiei aplicabile;
d) să presteze activitatea doar în acele condominii pentru care a fost
determinată suprafaţa echivalentă termic a corpurilor de încălzire pentru care
deţine valoarea factorului de evaluare a cuplajului termic definit în
legislaţia aplicabilă;
e) să asigure repartizarea costurilor de energie termică şi să
întocmească şi să predea beneficiarilor şi proprietarilor individuali din
condominiu documentele aferente, în conformitate cu prevederile legislaţiei
aplicabile;
f) să respecte instrucţiunile de utilizare a programului de calcul
specializat;
g) să verifice anual, cu titlu gratuit, repartitoarele de costuri aflate
în exploatare cu privire la integritatea părţilor componente ale acestora,
starea sigiliilor şi corectitudinea înregistrărilor;
h) să notifice beneficiarul în cazul în care constată anomalii în
repartizarea cheltuielilor pentru unele apartamente;
i) să transmită furnizorului de energie termică informaţiile aferente
repartizării consumurilor individuale de energie termică de la asociaţiile de
proprietari sau persoane fizice care au optat pentru preluarea în facturare
individuală;
j) alte obligaţii prevăzute de legislaţia aplicabilă.
Art. 6. -
Titularul
are obligaţia ca, pe durata de valabilitate a autorizaţiei, să includă în
oferta economică transmisă asociaţiilor de proprietari/chiriaşi cel puţin
următoarele informaţii:
a) autorizaţia deţinută şi condiţiile de valabilitate asociate acesteia,
în copie, împreună cu drepturile şi obligaţiile titularului de autorizaţie
prevăzute în Regulamentul pentru acordarea autorizaţiilor pentru montarea,
punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE;
b) costurile de repartizare a consumului de energie termică pentru
repartitoarele de costuri ce fac obiectul cererii de ofertă;
c) modelul de contract, inclusiv condiţiile de suspendare şi de
reziliere a acestuia de către asociaţia de proprietari/chiriaşi.
Art. 7. -
Titularul
are obligaţia de a întocmi şi de a transmite anual la ANRE un raport referitor
la activitatea ce face obiectul autorizaţiei, la termenul şi în condiţiile
prevăzute în Regulamentul pentru acordarea autorizaţiilor pentru montarea,
punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE.
Art. 8. -
Titularul este obligat să
informeze ANRE despre:
a) modificările statutului determinate de schimbarea formei juridice,
schimbarea denumirii sau schimbarea sediului, schimbarea reprezentantului
legal, respectiv schimbarea altor date de identificare înscrise în autorizaţie,
în termen de 30 de zile de la producerea acestora;
b) modificarea datelor de contact, în termen de 10 zile de la producerea
acesteia;
c) modificări ale statutului determinate de fuziunea, divizarea,
transformarea, cu cel puţin 120 de zile înainte de data la care urmează să aibă
loc operaţiunea;
d) incapacitate sau faliment, în termen de 8 zile de la rămânerea
definitivă a hotărârii judecătoreşti;
e) desfiinţarea sediului secundar din România, în perioada de
valabilitate a autorizaţiei, pentru persoanele juridice străine, cu cel puţin
90 de zile înainte de data la care urmează să aibă loc operaţiunea;
f) orice alte schimbări ale circumstanţelor de la data eliberării
autorizaţiilor, evenimente care afectează ori care conduc la imposibilitatea
desfăşurării activităţii ce face obiectul autorizaţiei sau fapte care
constituie încălcări ale condiţiilor de valabilitate asociate acesteia,
indiferent de cauză, în termen de 30 de zile de la depistarea acestora;
g) intenţia de a înceta desfăşurarea activităţilor care fac obiectul
autorizaţiei, cu cel puţin 90 de zile înainte; intenţia se comunică inclusiv
compartimentului energetic înfiinţat în cadrul autorităţii administraţiei
publice locale aferente unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia
titularul îşi desfăşoară activitatea.
Art. 9. -
Titularul
are obligaţia de a pune la dispoziţia ANRE informaţiile necesare pentru
desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acesteia, respectiv înscrisuri
legate de activităţile ce fac obiectul autorizaţiei, în condiţiile şi cu
respectarea prevederilor legale.
Art. 10. -
(1) Titularul are obligaţia de a asigura soluţionarea problemelor de
orice natură în relaţiile cu beneficiarii, la solicitarea acestora.
(2) Titularul comunică beneficiarilor orice schimbare a datelor de
contact prin care se asigură comunicarea cu aceştia.
CAPITOLUL IIIInterdicţia de transfer al
autorizaţiei sau de subcontractare a activităţilor specifice acesteia
Art. 11. -
(1) Titularul are obligaţia de a desfăşura activitatea de exploatare a
sistemelor de repartizare a costurilor în cadrul organizării proprii, fără a
putea subcontracta sau externaliza unor terţi activitatea/activităţile ce
face/fac obiectul autorizaţiei şi fără a putea transfera către aceştia
drepturile şi obligaţiile ce îi revin conform autorizaţiei.
(2) Titularul nu poate transfera autorizaţia, orice transfer fiind nul de
drept şi determinând retragerea imediată a autorizaţiei.
CAPITOLUL IVModificarea autorizaţiei
Art. 12. -
Titularul
are obligaţia de a solicita ANRE modificarea autorizaţiei, în condiţiile
prevederilor legale aplicabile.
Art. 13. -
Titularul
este notificat de către ANRE în cazul modificării autorizaţiei, la iniţiativa
acesteia, în cazul în care survin unele schimbări ale circumstanţelor existente
la data acordării/modificării autorizaţiei, cum ar fi modificări ale cadrului
legislativ şi de reglementare incident sau în cazul în care survin evenimente
care afectează sau care conduc la imposibilitatea desfăşurării activităţii ce
face obiectul autorizaţiei.
CAPITOLUL VControl şi sancţiuni
Art. 14. -
(1) Titularul are obligaţia de a permite accesul reprezentanţilor
împuterniciţi ai ANRE la sediul social şi/sau la sediile secundare în care îşi
desfăşoară activitatea ce face obiectul autorizaţiei, de a pune la dispoziţia
acestora, corect şi complet, în termenul precizat, datele, informaţiile şi
documentele necesare şi de a răspunde convocării acestora, în condiţiile legii,
pentru desfăşurarea în bune condiţii a acţiunilor de control.
(2) Titularul are obligaţia de a duce la îndeplinire măsurile de
conformare dispuse în urma controlului, la termenele indicate de ANRE, şi de a
transmite la ANRE documentele care atestă conformarea.
(3) Titularul are obligaţia de a se conforma sancţiunilor
contravenţionale dispuse de ANRE, în condiţiile prevederilor legale aplicabile.
CAPITOLUL VISuspendarea/Retragerea
autorizaţiei
Art. 15. -
(1) Titularul are obligaţia de a întreprinde toate demersurile necesare
remedierii situaţiilor cu privire la neîndeplinirea sau la nerespectarea
obligaţiilor ce decurg din autorizaţie, în vederea evitării suspendării sau a
încetării suspendării acesteia, după caz.
(2) Titularul are obligaţia ca, pe perioada de suspendare a autorizaţiei
sau în cazul retragerii acesteia, să înceteze desfăşurarea activităţii ce face
obiectul autorizaţiei suspendate/retrase.
(3) Titularul are obligaţia să notifice beneficiarii şi compartimentul
energetic înfiinţat în cadrul autorităţii administraţiei publice locale
aferente unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia titularul îşi
desfăşoară activitatea asupra deciziei de suspendare, în termen de maximum 5
zile lucrătoare de la data la care aceasta produce efecte.
CAPITOLUL VIICăi de comunicare
Art. 16. -
(1) Comunicarea cu ANRE se face în scris şi în limba română, prin
depunere la registratura ANRE a înscrisurilor, prin serviciile poştale sau de
curierat ori prin intermediul poştei electronice; înscrisurile se asumă prin
semnătură olografă sau prin semnătură electronică calificată de către
reprezentantul legal al titularului autorizaţiei sau de către împuternicitul
acestuia, în conformitate cu prevederile legale aplicabile.
(2) Titularul autorizaţiei poate solicita ANRE utilizarea pentru
comunicare a unei adrese de corespondenţă diferite de cea a sediului social, cu
condiţia ca respectiva adresă să fie înregistrată ca punct de lucru al
societăţii.
ANEXA
Nr. 7la regulament
DREPTURI
ŞI OBLIGAŢII
ale titularului autorizaţiei tip III
CAPITOLUL IDrepturi
Art. 1. -
Pe
durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are dreptul:
a) să comercializeze şi să monteze repartitoarele de costuri ce fac
obiectul autorizaţiei;
b) să factureze şi să încaseze contravaloarea serviciilor prestate în
baza contractelor încheiate;
c) să înceteze desfăşurarea activităţilor care fac obiectul
autorizaţiei, cu obligaţia de a notifica anticipat beneficiarii, conform
clauzelor din contractele încheiate;
d) să solicite Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul
Energiei, denumită în continuare ANRE, în scris, retragerea autorizaţiei, în
situaţia în care nu mai doreşte să continue activitatea autorizată;
e) alte drepturi prevăzute de legislaţia aplicabilă.
CAPITOLUL IIObligaţii
Art. 2. -
(1) Pe toată durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul va respecta
prevederile legislaţiei aplicabile şi ale autorizaţiei, însoţită de condiţiile
de valabilitate asociate.
(2) Titularul are obligaţia de a participa, la solicitarea ANRE, la
elaborarea sau revizuirea reglementărilor tehnice şi comerciale şi a altor acte
normative din domeniul serviciului de alimentare cu energie termică.
Art. 3. -
Titularul
are obligaţia ca, pe durata de valabilitate a autorizaţiei, să presteze
activităţile de montare a sistemelor de repartizare a costurilor pentru apă
caldă de consum numai pe baze contractuale, cu respectarea principiilor
transparenţei şi egalităţii de tratament al clienţilor, evitând orice
discriminare.
Art. 4. -
Pe
durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are următoarele obligaţii cu
privire la repartitoarele de costuri care fac obiectul autorizaţiei:
a) să deţină şi să menţină declaraţiile de conformitate şi documentaţia
tehnică aferente;
b) să acorde certificate de garanţie, în conformitate cu legislaţia
aplicabilă;
c) să asigure postgaranţia, în conformitate cu legislaţia aplicabilă;
d) alte obligaţii prevăzute de legislaţia aplicabilă.
Art. 5. -
Pe
durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are următoarele obligaţii cu
privire la desfăşurarea activităţii de montare a sistemelor de repartizare a
costurilor:
a) să deţină şi să menţină toate documentele prevăzute de legislaţia
aplicabilă, cum ar fi contracte, convenţii încheiate cu proprietarii
individuali din condominiu, procese-verbale de punere în funcţiune;
b) să deţină şi să menţină personalul calificat, precum şi dotările
tehnico-materiale necesare desfăşurării în bune condiţii a activităţii;
c) să întocmească, în condiţiile legii, proiectele tehnice aferente
lucrărilor contractate şi să le predea beneficiarului;
d) să respecte instrucţiunile de instalare şi întreţinere emise de
producător;
e) să asigure marcarea/aplicarea literelor RC pe fiecare repartitor de
costuri;
f) să folosească numai sigilii cu serie de identificare unică, serie
care va fi trecută în certificatul de garanţie;
g) să acorde certificate de garanţie pentru lucrările executate, în
conformitate cu legislaţia aplicabilă şi cu prevederile contractelor de
prestări servicii încheiate;
h) să predea proprietarilor individuali din condominiu, în copie,
instrucţiunile de utilizare a repartitoarelor de costuri emise de producător;
i) să asigure întreţinerea din punct de vedere tehnic a sistemelor de
repartizare a costurilor montate, cum ar fi repararea acestora şi refacerea
sigiliilor, în conformitate cu instrucţiunile de întreţinere emise de
producător;
j) alte obligaţii prevăzute de legislaţia aplicabilă.
Art. 6. -
Titularul
are obligaţia ca, pe durata de valabilitate a autorizaţiei, să includă în
oferta economică transmisă asociaţiilor de proprietari/chiriaşi cel puţin
următoarele informaţii:
a) autorizaţia deţinută şi condiţiile de valabilitate asociate acesteia,
în copie, împreună cu drepturile şi obligaţiile titularului de autorizaţie
prevăzute în Regulamentul pentru acordarea autorizaţiilor pentru montarea,
punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE;
b) tipul şi numărul repartitoarelor de costuri, respectiv informaţii
privind accesoriile precum dispozitive de reţinere a impurităţilor şi
dispozitive de sens, ce se propun a se monta; în situaţia în care în ofertă
este inclus un tip de repartitor de costuri care nu se regăseşte în portofoliul
altor titulari de autorizaţie, se va preciza în mod expres această informaţie;
c) preţurile unitare, defalcate pentru repartitoarele de costuri,
respectiv pentru accesoriile ce se propun a se monta şi pentru montajul
propriu-zis al acestora;
d) perioada de garanţie şi garanţiile acordate;
e) modelul de contract, inclusiv condiţiile de suspendare şi de
reziliere a acestuia de către asociaţia de proprietari/chiriaşi.
Art. 7. -
Titularul
are obligaţia de a întocmi şi de a transmite anual la ANRE un raport referitor
la activitatea ce face obiectul autorizaţiei, la termenul şi în condiţiile
prevăzute în Regulamentul pentru acordarea autorizaţiilor pentru montarea,
punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE.
Art. 8. -
Titularul este obligat să
informeze ANRE despre:
a) modificările statutului determinate de schimbarea formei juridice,
schimbarea denumirii sau schimbarea sediului, schimbarea reprezentantului
legal, respectiv schimbarea altor date de identificare înscrise în autorizaţie,
în termen de 30 de zile de la producerea acestora;
b) modificarea datelor de contact, în termen de 10 zile de la producerea
acesteia;
c) modificări ale statutului determinate de fuziunea, divizarea,
transformarea, cu cel puţin 120 de zile înainte de data la care urmează să aibă
loc operaţiunea;
d) incapacitate sau faliment, în termen de 8 zile de la rămânerea
definitivă a hotărârii judecătoreşti;
e) desfiinţarea sediului secundar din România, în perioada de
valabilitate a autorizaţiei, pentru persoanele juridice străine, cu cel puţin
90 de zile înainte de data la care urmează să aibă loc operaţiunea;
f) orice alte schimbări ale circumstanţelor de la data eliberării
autorizaţiilor, evenimente care afectează ori care conduc la imposibilitatea
desfăşurării activităţii ce face obiectul autorizaţiei sau fapte care
constituie încălcări ale condiţiilor de valabilitate asociate acesteia,
indiferent de cauză, în termen de 30 de zile de la depistarea acestora;
g) intenţia de a înceta desfăşurarea activităţilor care fac obiectul
autorizaţiei, cu cel puţin 90 de zile înainte.
Art. 9. -
Titularul
are obligaţia de a pune la dispoziţia ANRE informaţiile necesare pentru
desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acesteia, respectiv înscrisuri
legate de activităţile ce fac obiectul autorizaţiei, în condiţiile şi cu
respectarea prevederilor legale.
Art. 10. -
(1) Titularul are obligaţia de a asigura soluţionarea problemelor de
orice natură în relaţiile cu beneficiarii, inclusiv remedierea defecţiunilor
survenite în sistemele de repartizare a costurilor.
(2) La solicitarea beneficiarilor, titularul are obligaţia de a facilita
verificarea metrologică a repartitoarelor de costuri; verificarea se face în
condiţiile legii, prin intermediul laboratoarelor din structura şi subordinea
Biroului Român de Metrologie Legală ori al celor autorizate de acesta.
(3) Titularul comunică beneficiarilor orice schimbare a datelor de
contact prin care se asigură comunicarea cu aceştia.
CAPITOLUL IIIInterdicţia de transfer al
autorizaţiei sau de subcontractare a activităţilor specifice acesteia
Art. 11. -
(1) Titularul are obligaţia de a desfăşura activitatea de montare a
sistemelor de repartizare a costurilor în cadrul organizării proprii, fără a
putea subcontracta sau externaliza unor terţi activitatea/activităţile ce
face/fac obiectul autorizaţiei şi fără a putea transfera către aceştia
drepturile şi obligaţiile ce îi revin conform autorizaţiei.
(2) Titularul nu poate transfera autorizaţia, orice transfer fiind nul de
drept şi determinând retragerea imediată a autorizaţiei.
CAPITOLUL IVModificarea autorizaţiei
Art. 12. -
Titularul
are obligaţia de a solicita ANRE modificarea autorizaţiei, în condiţiile
prevederilor legale aplicabile.
Art. 13. -
Titularul
este notificat de către ANRE în cazul modificării autorizaţiei, la iniţiativa
acesteia, în cazul în care survin unele schimbări ale circumstanţelor existente
la data acordării/modificării autorizaţiei, cum ar fi modificări ale cadrului
legislativ şi de reglementare incident sau în cazul în care survin evenimente
care afectează sau care conduc la imposibilitatea desfăşurării activităţii ce
face obiectul autorizaţiei.
CAPITOLUL VControl şi sancţiuni
Art. 14. -
(1) Titularul are obligaţia de a permite accesul reprezentanţilor
împuterniciţi ai ANRE la sediul social şi/sau la sediile secundare în care îşi
desfăşoară activitatea ce face obiectul autorizaţiei, de a pune la dispoziţia
acestora, corect şi complet, în termenul precizat, datele, informaţiile şi
documentele necesare şi de a răspunde convocării acestora, în condiţiile legii,
pentru desfăşurarea în bune condiţii a acţiunilor de control.
(2) Titularul are obligaţia de a duce la îndeplinire măsurile de
conformare dispuse în urma controlului, la termenele indicate de ANRE, şi de a
transmite la ANRE documentele care atestă conformarea.
(3) Titularul are obligaţia de a se conforma sancţiunilor
contravenţionale dispuse de ANRE, în condiţiile prevederilor legale aplicabile.
CAPITOLUL VISuspendarea/Retragerea
autorizaţiei
Art. 15. -
(1) Titularul are obligaţia de a întreprinde toate demersurile necesare
remedierii situaţiilor cu privire la neîndeplinirea sau la nerespectarea
obligaţiilor ce decurg din autorizaţie, în vederea evitării suspendării sau a
încetării suspendării acesteia, după caz.
(2) Titularul are obligaţia ca, pe perioada de suspendare a autorizaţiei
sau în cazul retragerii acesteia, să înceteze desfăşurarea activităţii ce face
obiectul autorizaţiei suspendate/retrase.
(3) Titularul are obligaţia să notifice beneficiarii şi compartimentul
energetic înfiinţat în cadrul autorităţii administraţiei publice locale
aferente unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia titularul îşi
desfăşoară activitatea asupra deciziei de suspendare, în termen de maximum 5
zile lucrătoare de la data la care aceasta produce efecte.
CAPITOLUL VIICăi de comunicare
Art. 16. -
(1) Comunicarea cu ANRE se face în scris şi în limba română, prin
depunere la registratura ANRE a înscrisurilor, prin serviciile poştale sau de
curierat ori prin intermediul poştei electronice; înscrisurile se asumă prin
semnătură olografă sau prin semnătură electronică calificată de către
reprezentantul legal al titularului autorizaţiei sau de către împuternicitul
acestuia, în conformitate cu prevederile legale aplicabile.
(2) Titularul autorizaţiei poate solicita ANRE utilizarea pentru
comunicare a unei adrese de corespondenţă diferite de cea a sediului social, cu
condiţia ca respectiva adresă să fie înregistrată ca punct de lucru al
societăţii.
ANEXA
Nr. 8la regulament
DREPTURI
ŞI OBLIGAŢII
ale titularului autorizaţiei tip IV
CAPITOLUL IDrepturi
Art. 1. -
(1) Pe durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are dreptul:
a) să exploateze repartitoarele de costuri ce fac obiectul autorizaţiei;
b) să factureze şi să încaseze contravaloarea serviciilor prestate în
baza contractelor încheiate;
c) să înceteze desfăşurarea activităţilor care fac obiectul
autorizaţiei, cu obligaţia de a notifica anticipat beneficiarii, conform
clauzelor din contractele încheiate;
d) să solicite Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei, denumită în continuare ANRE, în scris, retragerea autorizaţiei, în
situaţia în care nu mai doreşte să continue activitatea autorizată;
e) alte drepturi prevăzute de legislaţia aplicabilă.
CAPITOLUL IIObligaţii
Art. 2. -
(1) Pe toată durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul va respecta
prevederile legislaţiei aplicabile şi ale autorizaţiei, însoţită de condiţiile
de valabilitate asociate.
(2) Titularul are obligaţia de a participa, la solicitarea ANRE, la
elaborarea sau revizuirea reglementărilor tehnice şi comerciale şi a altor acte
normative din domeniul serviciului de alimentare cu energie termică.
Art. 3. -
Titularul
are obligaţia ca, pe durata de valabilitate a autorizaţiei, să presteze
activităţile de exploatare a sistemelor de repartizare a costurilor pentru apă
caldă de consum numai pe baze contractuale, cu respectarea principiilor
transparenţei şi egalităţii de tratament al clienţilor, evitând orice
discriminare.
Art. 4. -
Pe
durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are următoarele obligaţii cu
privire la repartitoarele de costuri care fac obiectul autorizaţiei:
a) să deţină şi să menţină declaraţiile de conformitate şi documentaţia
tehnică aferente;
b) alte obligaţii prevăzute de legislaţia aplicabilă.
Art. 5. -
Pe
durata de valabilitate a autorizaţiei, titularul are următoarele obligaţii cu
privire la desfăşurarea activităţii de exploatare a sistemelor de repartizare a
costurilor:
a) să deţină şi să menţină toate documentele prevăzute de legislaţia
aplicabilă, cum ar fi contracte şi convenţii încheiate cu proprietarii
individuali din condominiu;
b) să deţină şi să menţină personalul calificat, precum şi dotările
tehnico-materiale necesare desfăşurării în bune condiţii a activităţii;
c) să deţină şi să menţină dreptul de proprietate sau de folosinţă
asupra unui program de calcul specializat pentru repartizarea costurilor de
energie termică, adaptat pentru condiţiile din România, cu respectarea
legislaţiei aplicabile;
d) să asigure repartizarea costurilor de energie termică şi să
întocmească şi să predea proprietarilor individuali din condominiu şi
beneficiarilor documentele aferente, în conformitate cu prevederile legislaţiei
aplicabile;
e) să respecte instrucţiunile de utilizare ale programului de calcul
specializat;
f) să notifice beneficiarul în cazul în care constată anomalii în
repartizarea cheltuielilor pentru unele apartamente;
g) să transmită furnizorului de energie termică informaţiile aferente
repartizării consumurilor individuale de energie termică de la asociaţiile de
proprietari sau persoane fizice care au optat pentru preluarea în facturare
individuală;
h) alte obligaţii prevăzute de legislaţia aplicabilă.
Art. 6. -
Titularul
are obligaţia ca, pe durata de valabilitate a autorizaţiei, să includă în
oferta economică transmisă asociaţiilor de proprietari/chiriaşi cel puţin
următoarele informaţii:
a) autorizaţia deţinută şi condiţiile de valabilitate asociate acesteia,
în copie, împreună cu drepturile şi obligaţiile titularului de autorizaţie
prevăzute în Regulamentul pentru acordarea autorizaţiilor pentru montarea,
punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE;
b) costurile de repartizare a consumului de energie termică pentru
repartitoarele de costuri ce fac obiectul cererii de ofertă;
c) modelul de contract, inclusiv condiţiile de suspendare şi de
reziliere a acestuia de către asociaţia de proprietari/chiriaşi.
Art. 7. -
Titularul
are obligaţia de a întocmi şi de a transmite anual la ANRE un raport referitor
la activitatea ce face obiectul autorizaţiei, la termenul şi în condiţiile
prevăzute în Regulamentul pentru acordarea autorizaţiilor pentru montarea,
punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a
costurilor, aprobat prin ordin al preşedintelui ANRE.
Art. 8. -
Titularul este obligat să
informeze ANRE despre:
a) modificările statutului determinate de schimbarea formei juridice,
schimbarea denumirii sau schimbarea sediului, schimbarea reprezentantului
legal, respectiv schimbarea altor date de identificare înscrise în autorizaţie,
în termen de 30 de zile de la producerea acestora;
b) modificarea datelor de contact, în termen de 10 zile de la producerea
acesteia;
c) modificări ale statutului determinate de fuziunea, divizarea,
transformarea, cu cel puţin 120 de zile înainte de data la care urmează să aibă
loc operaţiunea;
d) incapacitate sau faliment, în termen de 8 zile de la rămânerea
definitivă a hotărârii judecătoreşti;
e) desfiinţarea sediului secundar din România, în perioada de
valabilitate a autorizaţiei, pentru persoanele juridice străine, cu cel puţin
90 de zile înainte de data la care urmează să aibă loc operaţiunea;
f) orice alte schimbări ale circumstanţelor de la data eliberării
autorizaţiilor, evenimente care afectează ori care conduc la imposibilitatea
desfăşurării activităţii ce face obiectul autorizaţiei sau fapte care
constituie încălcări ale condiţiilor de valabilitate asociate acesteia,
indiferent de cauză, în termen de 30 de zile de la depistarea acestora;
g) intenţia de a înceta desfăşurarea activităţilor care fac obiectul
autorizaţiei, cu cel puţin 90 de zile înainte; intenţia se comunică inclusiv
compartimentului energetic înfiinţat în cadrul autorităţii administraţiei
publice locale aferente unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia
titularul îşi desfăşoară activitatea.
Art. 9. -
Titularul
are obligaţia de a pune la dispoziţia ANRE informaţiile necesare pentru
desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acesteia, respectiv înscrisuri
legate de activităţile ce fac obiectul autorizaţiei, în condiţiile şi cu
respectarea prevederilor legale.
Art. 10. -
(1) Titularul are obligaţia de a asigura soluţionarea problemelor de
orice natură în relaţiile cu beneficiarii, la solicitarea acestora.
(2) Titularul comunică beneficiarilor orice schimbare a datelor de
contact prin care se asigură comunicarea cu aceştia.
CAPITOLUL IIIInterdicţia de transfer al
autorizaţiei sau de subcontractare a activităţilor specifice acesteia
Art. 11. -
(1) Titularul are obligaţia de a desfăşura activitatea de exploatare a
sistemelor de repartizare a costurilor în cadrul organizării proprii, fără a
putea subcontracta sau externaliza unor terţi activitatea/activităţile ce
face/fac obiectul autorizaţiei şi fără a putea transfera către aceştia
drepturile şi obligaţiile ce îi revin conform autorizaţiei.
(2) Titularul nu poate transfera autorizaţia, orice transfer fiind nul de
drept şi determinând retragerea imediată a autorizaţiei.
CAPITOLUL IVModificarea autorizaţiei
Art. 12. -
Titularul
are obligaţia de a solicita ANRE modificarea autorizaţiei, în condiţiile
prevederilor legale aplicabile.
Art. 13. -
Titularul
este notificat de către ANRE în cazul modificării autorizaţiei, la iniţiativa
acesteia, în cazul în care survin unele schimbări ale circumstanţelor existente
la data acordării/modificării autorizaţiei, cum ar fi modificări ale cadrului
legislativ şi de reglementare incident sau în cazul în care survin evenimente
care afectează sau care conduc la imposibilitatea desfăşurării activităţii ce
face obiectul autorizaţiei.
CAPITOLUL VControl şi sancţiuni
Art. 14. -
(1) Titularul are obligaţia de a permite accesul reprezentanţilor
împuterniciţi ai ANRE la sediul social şi/sau la sediile secundare în care îşi
desfăşoară activitatea ce face obiectul autorizaţiei, de a pune la dispoziţia
acestora, corect şi complet, în termenul precizat, datele, informaţiile şi
documentele necesare şi de a răspunde convocării acestora, în condiţiile legii,
pentru desfăşurarea în bune condiţii a acţiunilor de control.
(2) Titularul are obligaţia de a duce la îndeplinire măsurile de
conformare dispuse în urma controlului la termenele indicate de ANRE şi de a
transmite la ANRE documentele care atestă conformarea.
(3) Titularul are obligaţia de a se conforma sancţiunilor
contravenţionale dispuse de ANRE, în condiţiile prevederilor legale aplicabile.
CAPITOLUL VISuspendarea/Retragerea
autorizaţiei
Art. 15. -
(1) Titularul are obligaţia de a întreprinde toate demersurile necesare
remedierii situaţiilor cu privire la neîndeplinirea sau la nerespectarea
obligaţiilor ce decurg din autorizaţie, în vederea evitării suspendării sau a
încetării suspendării acesteia, după caz.
(2) Titularul are obligaţia ca, pe perioada de suspendare a autorizaţiei
sau în cazul retragerii acesteia, să înceteze desfăşurarea activităţii ce face
obiectul autorizaţiei suspendate/retrase.
(3) Titularul are obligaţia să notifice beneficiarii şi compartimentul
energetic înfiinţat în cadrul autorităţii administraţiei publice locale
aferente unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia titularul îşi
desfăşoară activitatea asupra deciziei de suspendare, în termen de maximum 5
zile lucrătoare de la data la care aceasta produce efecte.
CAPITOLUL VIICăi de comunicare
Art. 16. -
(1) Comunicarea cu ANRE se face în scris şi în limba română, prin
depunere la registratura ANRE a înscrisurilor, prin serviciile poştale sau de
curierat ori prin intermediul poştei electronice; înscrisurile se asumă prin
semnătură olografă sau prin semnătură electronică calificată de către
reprezentantul legal al titularului autorizaţiei sau de către împuternicitul
acestuia, în conformitate cu prevederile legale aplicabile.
(2) Titularul autorizaţiei poate solicita ANRE utilizarea pentru
comunicare a unei adrese de corespondenţă diferite de cea a sediului social, cu
condiţia ca respectiva adresă să fie înregistrată ca punct de lucru al
societăţii.
ANEXA Nr. 9la regulament
RAPORT
privind activitatea desfăşurată în anul . . . . . . . . . .
Subsemnatul . . . . . . .
. . . (prenumele şi numele), în calitate de reprezentant legal al persoanei
juridice . . . . . . . . . . (denumirea), titular al Autorizaţiei nr. . . . . .
. . . . . pentru montarea/exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor
pentru încălzire/apă caldă de consum, tip . . . . . . . . . ., confirm că în
anul . . . . . . . . . . am prestat activitatea ce face obiectul autorizaţiei
după cum urmează*):
*) Se completează tabelul de la litera A sau B, după caz, în funcţie de
tipul de autorizaţie deţinut.
A. Sisteme de repartizare a costurilor montate:
Localitatea |
Numărul total de
condominii în care au fost montate repartitoare de costuri |
Numărul total al apartamentelor din condominiile prevăzute în coloana 2 |
Numărul total al
apartamentelor în care au fost montate repartitoare de costuri |
Numărul total al repartitoarelor de costuri montate |
Tipul repartitoarelor de costuri montate |
|
col. 1 |
col. 2 |
col. 3 |
col. 4 |
col. 5 |
col. 6 |
|
TOTAL |
B. Sisteme
de repartizare a costurilor exploatate:
|
|
|||||||||
|
Localitatea |
Numărul total de
condominii pentru care a fost realizată repartizarea costurilor |
Numărul total al apartamentelor din condominiile prevăzute în coloana 2 |
Numărul total al
apartamentelor în care sunt montate repartitoare de costuri |
Numărul total al
repartitoarelor de costuri exploatate |
Tipul repartitoarelor
de costuri exploatate |
|
|||
|
col. 1 |
col. 2 |
col. 3 |
col. 4 |
col. 5 |
col. 6 |
|
|||
|
|
|||||||||
|
TOTAL |
|
||||||||
|
|
|
|
|||||||
parteneri media:
RADIO ROMANIA ACTUALITATI –
BUCURESTI FM 98,3, ARENA CONSTRUCTIILOR
Programele adresate membrilor si reprezentantilor asociatiilor de
proprietari sunt REALIZATe cu sprijinul: ista românia, smart eco PLUS / Elsaco,
administrare.ro, UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare
si Reasigurare din Romania, CONSTRUCȚII ERBAȘU