Evidenţa locatarilor prin cartea de imobil
Text actualizat la data de 21.01.2018
Ordonanţa de urgenţă nr. 97/2005 privind evidenţa,
domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români
Text actualizat la data de 21.01.2018
Art. 37. - (1) Evidenţa
locatarilor prin cartea de imobil se ţine în următoarele categorii de imobile
care dispun de mai multe unităţi locative, astfel cum acestea sunt definite de
Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare: b) care servesc total sau
parţial ca locuinţă.
Art. 38. - (1) Organizarea
activităţii de ţinere a evidenţei locatarilor prin cartea de imobil revine
Ministerului Administraţiei şi Internelor, prin unităţile de poliţie.
(2) Cartea de imobil se
întocmeşte şi se actualizează de către persoana anume desemnată, cu acordul
acesteia, de către proprietarul imobilului sau de asociaţia de proprietari; în
cazul asociaţiei de proprietari, responsabilul cărţii de imobil este, de
regulă, administratorul sau un membru al comitetului executiv al asociaţiei.
(3) Păstrarea, actualizarea
şi utilizarea datelor din cartea de imobil de către persoana desemnată în acest
sens, conform alin. (2), se fac cu respectarea dispoziţiilor Legii nr.
677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea
datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, cu
modificările şi completările ulterioare.
(4) Responsabilul cărţii de
imobil are obligaţia să înscrie, pe baza actului de identitate, persoanele care
domiciliază sau au reşedinţa în imobilul respectiv şi să o prezinte, la cerere,
poliţiştilor sau lucrătorilor serviciilor publice comunitare de evidenţă a
persoanelor.
(5) Cartea de imobil se
întocmeşte într-un singur exemplar, care se păstrează la responsabilul cărţii
de imobil.
Art. 39. - (1) Persoanele care îşi schimbă domiciliul sau
îşi stabilesc reşedinţa sunt obligate să ceară înscrierea în cartea de imobil
la noua locuinţă în termen de 15 zile de la mutare.
(2) Persoanele care locuiesc în imobil sunt
obligate să prezinte actul de identitate responsabilului cărţii de imobil, la
solicitarea acestuia, pentru actualizarea cărţii de imobil.
HG 1375 2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare unitară a dispoziţiilor legale privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa
şi actele de identitate ale cetăţenilor români
Punere în aplicare Art. 38. prin Normelor metodologice de aplicare unitară a
dispoziţiilor legale privind evidenţa, domiciliul, reşedinţa şi actele de
identitate ale cetăţenilor români din 04/10/2006 Text actualizat la data
de 18.04.2017:
CAPITOLUL VI Organizarea şi actualizarea evidenţei
locatarilor prin cartea de imobil
Art. 90. - Ministerul Administraţiei şi Internelor,
prin unităţile de poliţie, organizează, îndrumă şi controlează activitatea de
ţinere a evidenţei locatarilor prin cartea de imobil.
Art. 91. - (1) Cartea de imobil se întocmeşte în
termen de 30 de zile de la darea în folosinţă a imobilului cu destinaţie de
locuinţă, de regulă, pentru fiecare scară sau corp de clădire.
(2) La unităţile de cazare turistică, indiferent de
forma de proprietate sau de administrare, cartea de imobil se poate constitui
şi sub formă de fişe de anunţare a sosirii şi plecării turiştilor.
Art. 92. - Şefii unităţilor de poliţie pe a căror
rază teritorială este situat imobilul răspund de organizarea, funcţionarea,
ţinerea în actualitate şi controlul evidenţei locatarilor prin cartea de
imobil.
Art. 93. - Responsabil al cărţii de imobil este
persoana anume desemnată, cu acordul acesteia, de către proprietarul imobilului
sau de asociaţia de proprietari; în cazul asociaţiei de proprietari,
responsabilul cărţii de imobil este, de regulă, administratorul sau unul dintre
membrii comitetului executiv, care locuieşte efectiv în imobil.
Art. 94. - Responsabilii cărţii de imobil,
desemnaţi în condiţiile legii, au următoarele atribuţii:
a) să solicite persoanelor care locuiesc în imobil
prezentarea actelor de identitate, în termen de 15 zile de la sosire, în
vederea înscrierii datelor în cartea de imobil;
b) să atenţioneze persoanele care au actele de
identitate cu termenul de valabilitate expirat sau care nu şi-au efectuat
schimbarea domiciliului ori stabilirea reşedinţei, în vederea punerii acestora
în legalitate;
c) să păstreze, să actualizeze şi să utilizeze
datele din cartea de imobil cu respectarea dispoziţiilor Legii nr. 677/2001
pentru protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal şi libera circulaţie a acestor date, cu modificările şi completările
ulterioare; cartea de imobil se prezintă spre verificare numai poliţiştilor şi
lucrătorilor de la serviciile publice comunitare de evidenţă a persoanelor;
d) să păstreze în bune condiţii cartea de imobil,
să nu o înstrăineze, iar la mutarea din imobil să o predea preşedintelui
asociaţiei de proprietari.
Art. 95. - Înscrierea persoanelor în cartea de
imobil se face în baza actului de identitate, iar pentru copiii sub 14 ani, în
baza certificatului de naştere.
Art. 96. - Instruirea responsabililor cărţii de
imobil se face de către poliţistul de ordine publică anume desemnat de şeful
unităţii de poliţie pe a cărei rază teritorială este situat imobilul.
Art. 97. - (1) Inspectoratul General al Poliţiei
Române întocmeşte anual planul de aprovizionare cu cărţi de imobil, asigurând
tipărirea, gestionarea şi distribuirea imprimatelor, cu respectarea
prevederilor legale.
(2) Cartea de imobil se eliberează gratuit, de
unitatea de poliţie, persoanei care a fost desemnată ca responsabil al cărţii
de imobil.
Hotărârea nr. 839/2006 privind forma şi conţinutul
actelor de identitate, ale autocolantului privind stabilirea reşedinţei şi ale
cărţii de imobil
Text actualizat la data de 11.05.2009
Art. 5. - (1) Cartea de imobil pentru imobilele cu
destinaţie de locuinţă este documentul de evidenţă în care se înscriu, în
condiţiile legii, datele persoanelor care locuiesc în imobilele cu destinaţie
de locuinţă.
(2) Forma şi conţinutul cărţii de imobil pentru imobilele cu
destinaţie de locuinţă sunt cele prevăzute în modelul prezentat în anexa nr. 4.
FORMA ŞI CONŢINUTUL CĂRŢII DE IMOBIL
pentru imobilele cu destinaţie de locuinţe
APARTAMENTUL nr. .......... |
Numele de familie şi prenumele
(cu litere de tipar) |
Actul de identitate |
Data mutării în imobil şi felul
adresei (de domiciliu sau de reşedinţă) |
Domiciliul persoanei (înscris
în actul de identitate) |
Data mutării din imobil |
||
Seria |
Numărul |
|||||
ATENŢIE!
"CONFIDENŢIAL, DATE CU
CARACTER PERSONAL PRELUCRATE ÎN CONFORMITATE CU
PREVEDERILE LEGII NR. 677/2001"