LIGA asociaŢiilor de Proprietari HABITAt ORGANIZAȚIE
NAȚIONALĂ A ASOCIAȚIILOR
DE PROPRIETARI DIN ROMÂNIA |
|
AsociaŢia RomÂnĂ pentru LocuinŢe CASA PLUS SPECIALIȘTI
ÎN REGENERARE
URBANĂ! |
|
||
|
inregistrata in Registrul Special cu nr.
34/16.10.2003, cod fiscal 8557733, nr operator date cu caracter personal
17218, Cod Iban- RO 96 BRDE 441 SV 039 291 34410, Banca - BRD – UNIREA |
inregistrata in Registrul Special cu nr. 15/27.01.2010,
cod fiscal 26590851, nr operator date cu caracter personal 18720, cont
RO31brde441sv27951514410, BRD Unirea, R.N.F.P.A 40/5256/24.07.2019, FURNIZOR
FORMARE PROFESIONALA - Autorizaţia seria B nr. 0012108, 24.07.2019 |
|||
|
de 33 de ani – reprezentare
naȚionalĂ Și internaȚionalĂ a asociaȚiilor de proprietari din romÂnia! PESTE 15.000 DE ASOCIATII
MEMBRE! Suntem membri ai
I.U.T. (International Union of Tenants), parteneri ai CECODHAS - THE EUROPEAN
LIAISON COMMITTEE FOR SOCIAL HOUSING, COMMITTEE ON HOUSING AND
LAND MANAGEMENT- UNITED NATIONS, s.a. |
||||
Parlamentul României
Legea nr. 226/2021 privind stabilirea
măsurilor de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de energie
În vigoare de la 01 noiembrie 2021
Consolidarea din data de 23 aprilie 2024 are la bază publicarea din
Monitorul Oficial, Partea I nr.
891 din 16 septembrie 2021
Include modificările aduse prin următoarele acte:
OUG 143/2021.
Ultimul amendament în 31 decembrie 2021.
Alege altă
consolidare⇒.
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL IDispoziţii
generale
Art. 1. -
(1) Prezenta
lege stabileşte criteriile de încadrare a familiilor şi persoanelor singure în
categoria consumatorilor vulnerabili de energie şi reglementează măsurile de
protecţie socială pentru aceştia în ceea ce priveşte accesul la resursele
energetice pentru satisfacerea nevoilor esenţiale ale gospodăriei, în scopul
prevenirii şi combaterii sărăciei energetice.
(2) Prezenta
lege urmăreşte îndeplinirea următoarelor obiective:
a) asigurarea
accesibilităţii energiei din punctul de vedere al preţului pentru toţi
cetăţenii;
b) asigurarea
disponibilităţii fizice neîntrerupte a resurselor energetice pentru toţi
consumatorii vulnerabili;
c) promovarea
accesului la măsurile de creştere a performanţei energetice a clădirilor cu
destinaţie de locuinţe;
d) prevenirea
şi combaterea sărăciei energetice şi excluziunii sociale.
(3) Prevederile
prezentei legi se aplică activităţii de distribuţie şi furnizare a energiei
electrice, energiei termice, gazelor naturale şi combustibililor solizi şi/sau
petrolieri către consumatorii vulnerabili de energie.
Art. 2. -
(1) După
natura lor, măsurile de protecţie socială pentru consumatorul vulnerabil de
energie pot fi financiare şi nonfinanciare.
(2) Măsurile
de protecţie socială financiare constau în acordarea de ajutoare destinate
asigurării nevoilor energetice minimale şi sunt:
a) ajutor
pentru încălzirea locuinţei;
b) ajutor
pentru consumul de energie destinat acoperirii unei părţi din consumul
energetic al gospodăriei pe tot parcursul anului;
c) ajutor
pentru achiziţionarea, în cadrul unei locuinţe, de echipamente eficiente din
punct de vedere energetic, necesare pentru iluminarea, răcirea, încălzirea şi
asigurarea apei calde de consum, pentru înlocuirea aparatelor de uz casnic
depăşite din punct de vedere tehnic şi moral cu aparate de uz casnic eficiente
din punct de vedere energetic, precum şi pentru utilizarea mijloacelor de
comunicare care presupun consum de energie;
d) ajutor
pentru achiziţionarea de produse şi servicii în vederea creşterii performanţei
energetice a clădirilor ori pentru conectarea la sursele de energie.
(3) Măsurile
de protecţie socială nonfinanciare constau în facilităţi de acces şi conectare
la sursele de energie disponibile necesare pentru asigurarea nevoilor
energetice minimale, inclusiv interzicerea deconectării, în situaţii de criză
energetică, de la sursele de energie pentru toate categoriile de consumatori
vulnerabili din cele prevăzute la art. 4, precum şi consilierea şi informarea
transparentă şi accesibilă a populaţiei cu privire la sursele de energie,
costuri şi proceduri de acces la acestea, în conformitate cu prevederile Legii
energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare.31/12/2021 - alineatul a fost modificat prin Ordonanţă de urgenţă 143/2021
(4) Măsurile
de protecţie socială financiare prevăzute la alin. (2) se finanţează din bugetul de stat, din bugetele
locale sau din fonduri europene.
Art. 3. -
(1) În
sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele
semnificaţii:
a) consumator
vulnerabil de energie, denumit în continuare consumator vulnerabil - persoana
singură/familia care, din motive de sănătate, vârstă, venituri insuficiente sau
izolare faţă de sursele de energie, necesită măsuri de protecţie socială şi servicii
suplimentare pentru a-şi asigura cel puţin nevoile energetice minimale;
b) consum
mediu lunar de energie termică - cantitatea de energie termică, măsurată în
gigacalorii, necesară încălzirii locuinţei, stabilită pentru persoana
singură/familie, pe tip de apartament/locuinţă, în funcţie de zona de
temperatură, conform anexei nr. 1;
c) zonă
de temperatură - repartizarea judeţelor în funcţie de temperaturile medii
multianuale înregistrate, conform anexei nr. 2;
d) familie
- soţul, soţia, precum şi alte persoane, indiferent dacă între acestea există
sau nu relaţii de rudenie, care au acelaşi domiciliu ori reşedinţă şi/sau care
locuiesc şi gospodăresc împreună ori, după caz, sunt înscrise în cartea de
imobil şi sunt luate în calcul la stabilirea cheltuielilor de întreţinere a
locuinţei;01/11/2021 -
Derogare prin Lege 226/2021.
e) persoană
singură - persoana care a împlinit vârsta de 18 ani, care locuieşte singură şi
nu se mai află în întreţinerea părinţilor, precum şi persoana cu vârsta
cuprinsă între 16 şi 18 ani, care locuieşte şi se gospodăreşte singură şi are
capacitate de exerciţiu anticipată, potrivit prevederilor art. 40 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările
ulterioare;
f) locuinţă
de domiciliu sau de reşedinţă, denumită în continuare locuinţă - construcţia cu
destinaţia de locuinţă aflată în proprietatea titularului ajutorului ori
închiriată sau asupra căreia acesta exercită un drept de folosinţă în
condiţiile legii, situată la adresa înscrisă în actele de identitate ale
membrilor de familie sau, după caz, adresa la care persoanele sunt înscrise în
cartea de imobil şi sunt luate în calcul la stabilirea cheltuielilor de
întreţinere a locuinţei. Se asimilează locuinţei de domiciliu sau de reşedinţă
şi locuinţa de necesitate, precum şi locuinţa socială, astfel cum sunt acestea
definite potrivit prevederilor Legii locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi, după caz, locuinţele situate în aşezări informale,
astfel cum sunt definite potrivit anexei nr. 2 la Legea nr. 350/2001 privind amenajarea
teritoriului şi urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare, sau de
legislaţia anterioară acesteia, aplicabilă la data edificării construcţiei. Nu
se consideră locuinţă instituţiile de asistenţă socială sau alte aşezăminte cu
caracter social, inclusiv cele înfiinţate şi administrate de cultele
religioase, asociaţiile sau grupurile religioase, prevăzute de Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al
cultelor, republicată;
g) sezon
rece - perioada de 5 luni cuprinsă între data de 1 noiembrie a anului curent şi
data de 31 martie a anului următor. Perioada sezonului rece poate fi
prelungită/redusă într-unul sau mai multe judeţe la solicitarea consiliilor
judeţene, cu avizul Administraţiei Naţionale de Meteorologie. Perioada de
prelungire/reducere a sezonului rece, precum şi procedura de acordare a
ajutoarelor pentru încălzirea locuinţei în această perioadă se aprobă prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Administraţiei şi a Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale;
h) ajutor
pentru încălzirea locuinţei - măsură care are drept scop sprijinul financiar,
din categoria celor prevăzute la art. 2 alin. (2), suportată din bugetul de stat şi/sau, după caz, din
bugetele locale, destinată consumatorilor vulnerabili, care are drept scop
acoperirea integrală sau, după caz, a unei părţi din cheltuielile cu încălzirea
locuinţei. Ajutorul se acordă pentru consumatorii vulnerabili de energie
termică în sistem centralizat, energie electrică, gaze naturale, combustibili
solizi şi/sau petrolieri. Acesta se acordă numai pentru un singur sistem de
încălzire, acesta fiind cel principal utilizat;
i) supliment
pentru energie - măsura care are drept scop sprijinul financiar, din categoria
celor prevăzute la art. 2 alin. (2), suportată din bugetul de stat şi/sau, după caz, din
bugetele locale, destinată consumatorilor vulnerabili, care are drept scop
acoperirea integrală sau, după caz, a unei părţi din cheltuielile cu iluminatul
locuinţei, susţinerea facilităţilor de gătit şi asigurarea apei calde în
locuinţă, asigurarea continuităţii în alimentare a echipamentelor electrice de
care depinde viaţa persoanelor, din motive de sănătate, şi utilizarea
mijloacelor de comunicare care presupun utilizarea de energie;
j) facilităţi
privind accesul la energie - măsuri de sprijin din categoria celor prevăzute la
art. 2 alin. (3), care au drept scop accesul şi conectarea la sursele de
energie disponibile;
k) sprijin
pentru eficientizarea consumului de energie - măsură care are drept scop
sprijinul financiar din categoria celor prevăzute la art. 2 alin. (2), suportată din bugetul de stat şi/sau, după caz, din
bugetele locale sau fonduri europene ori contracte de performanţă energetică
puse în aplicare de distribuitorii/furnizorii de energie şi/sau companii de
servicii energetice, destinată consumatorilor vulnerabili, pentru acoperirea
unei părţi din costul sistemelor utilizate pentru creşterea eficienţei
energetice, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi
completările ulterioare;
l) titular
al ajutorului - reprezentantul familiei sau, după caz, persoana singură care
îndeplineşte condiţiile legale de acordare a măsurilor prevăzute la lit. h) şi i), solicită acordarea acestora şi poate fi, după caz:
proprietarul locuinţei, succesorul de drept al acestuia, persoana care a
înstrăinat locuinţa în baza unui contract cu clauză de întreţinere sau cu
rezerva dreptului de abitaţie/uzufruct, titularul contractului de închiriere,
comodat, concesiune al acesteia ori alt membru de familie major şi împuternicit
de proprietarul locuinţei sau de titularul contractului de închiriere ori, după
caz, reprezentantul legal al persoanei singure care nu a împlinit vârsta de 16
ani sau al persoanelor prevăzute la art. 43 alin. (1) lit. b) şi art. 178 lit. a) şi b) din Legea nr. 287/2009, republicată, cu
modificările ulterioare;
m) beneficiar
- familia sau persoana singură definite conform lit. d) şi e) şi care
îndeplineşte condiţiile prezentei legi privind acordarea măsurilor prevăzute
la lit. h) şi i);
n) venit
mediu net lunar - totalitatea veniturilor nete pe care le realizează persoana
singură sau, după caz, membrii familiei, în luna anterioară lunii în care se
solicită dreptul, aşa cum acestea sunt prevăzute la art. 8 alin. (1) - (3) din Legea nr. 416/2001 privind venitul minim
garantat, cu modificările şi completările ulterioare, împărţită la numărul
persoanelor din familia definită la lit. d);
o) sărăcie
energetică - imposibilitatea consumatorului vulnerabil, definit la lit. a), de
acoperire a nevoilor energetice minimale, definite la lit. p);
p) nevoi
energetice minimale - consumul minim de energie al persoanei singure/unei
familii pentru iluminat, răcirea şi încălzirea optimă a locuinţei, susţinerea
facilităţilor de gătit şi asigurarea apei calde în locuinţă, utilizarea
mijloacelor de comunicare care presupun utilizarea de energie sau alimentarea
dispozitivelor medicale pentru susţinerea vieţii ori pentru ameliorarea
sănătăţii persoanelor. Limita minimă a consumului se stabileşte prin ordin al
ministrului muncii şi protecţiei sociale, pe baza datelor puse la dispoziţie de
către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, precum şi de
Institutul Naţional de Statistică;
q) furnizor
- persoană fizică sau juridică ce asigură furnizarea energiei termice, energiei
electrice, gazelor naturale, după caz, către clienţi;
r) valoare
de referinţă - nivelul maxim al ajutorului pentru încălzirea locuinţei aferent
unei luni, stabilit în funcţie de sistemul de încălzire utilizat, potrivit
dispoziţiilor prezentei legi;
s) gospodărie
- unitate formată dintr-o locuinţă şi din persoanele fizice care locuiesc şi
gospodăresc împreună, având buget comun şi valorificând în comun bunurile
dobândite prin munca lor.
(2) Măsurile
de sprijin de natura celor prevăzute la alin. (1) lit. h) şi i) se acordă în funcţie de venitul mediu net lunar pe
membru de familie sau al persoanei singure, după caz.
CAPITOLUL IICriterii de
încadrare în categoria consumatorului vulnerabil
Art. 4. -
(1) Consumatorii
vulnerabili se încadrează în următoarele categorii:
a) consumatori
vulnerabili din motive de venit;
b) consumatori
vulnerabili din motive de vârstă;
c) consumatori
vulnerabili din motive de sănătate;
d) consumatori
vulnerabili izolaţi.
(2) În
categoria consumatorilor vulnerabili din motive de venit se încadrează familia
sau persoana singură al cărei venit mediu net lunar pe membru de familie ori al
persoanei singure se încadrează în venitul prevăzut la art. 7 alin. (2).
(3) În
categoria consumatorilor vulnerabili din motive de vârstă se încadrează
persoanele prevăzute la alin. (2) şi care au împlinit vârsta standard de pensionare
prevăzută de legislaţia privind sistemul public de pensii.
(4) În
categoria consumatorilor vulnerabili din motive de sănătate se încadrează
persoanele care, fie necesită aparate electrice pentru menţinerea în viaţă sau
pentru menţinerea stării de sănătate, fie prezintă probleme de sănătate care
împiedică sau restricţionează mobilitatea şi/sau deplasarea acestora ori
necesită modalităţi de informare şi comunicare adaptate nevoilor specifice, în
condiţiile prevăzute de Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor
persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(5) În
categoria consumatorilor vulnerabili izolaţi se încadrează familiile şi
persoanele singure ale căror locuinţe se află în zone izolate sau în aşezări
informale potrivit anexei nr. 2 la Legea nr. 350/2001, cu modificările şi
completările ulterioare.
(6) Documentele
pe baza cărora se realizează încadrarea în categoria consumatorilor vulnerabili
se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 5. -
Familia, precum şi oricare dintre membrii familiei sau,
după caz, persoana singură poate fi încadrată în una sau mai multe din
categoriile de consumatori vulnerabili prevăzute la art. 4 alin. (1), dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege, şi
beneficiază cumulativ de măsurile de protecţie socială financiare şi
nonfinanciare corespunzătoare, acordate categoriilor în care sunt încadrate.
CAPITOLUL IIIMăsuri de
protecţie socială de natură financiară
SECŢIUNEA 1Ajutorul
pentru încălzirea locuinţei - condiţii de acordare şi cuantum
Art. 6. - A se vedea şi Ordonanţă de
urgenţă 9/2024.
(1) Ajutorul
pentru încălzirea locuinţei, denumit în continuare ajutor pentru încălzire, se
acordă pentru un singur sistem utilizat pentru încălzirea locuinţei, pe
perioada sezonului rece, declarat de persoana singură, respectiv de un membru
al familiei care are capacitate deplină de exerciţiu al drepturilor civile,
care devine titularul ajutorului.
(2) În
funcţie de sistemul de încălzire utilizat în locuinţă, categoriile de ajutoare
pentru încălzire sunt:
a) ajutor
pentru încălzirea locuinţei cu energie termică în sistem centralizat, denumit
în continuare ajutor pentru energie termică;
b) ajutor
pentru gaze naturale;
c) ajutor
pentru energie electrică;
d) ajutor
pentru combustibili solizi şi/sau petrolieri.
(3) Ajutorul
pentru încălzire se acordă numai familiilor şi/sau persoanelor singure care nu
beneficiază de alte forme de sprijin pentru încălzirea locuinţei acordate în
baza contractelor de muncă sau a legislaţiei specifice ramurilor economice.
(4) Cuantumul
ajutoarelor pentru încălzire prevăzute la alin. (2) lit. a) -c) este egal cu:
a) contravaloarea
energiei termice furnizate în sistem centralizat, a cantităţii de gaze naturale
şi/sau a energiei electrice consumate lunar, dacă valoarea consumului este mai
mică decât valoarea ajutorului pentru încălzire calculată conform prevederilor
art. 7 alin. (1);
b) valoarea
ajutorului pentru încălzire calculată conform prevederilor art. 7 alin. (1), dacă valoarea consumului este mai mare decât cuantumul
ajutorului pentru încălzire acordat potrivit dispoziţiilor art. 7.
(5) Contravaloarea
ajutorului pentru încălzire prevăzut la alin. (2) lit. a) -c) se evidenţiază în facturile emise de furnizori.
(6) Pentru
stabilirea consumului înregistrat efectiv în fiecare lună din perioada
sezonului rece, stabilirea cantităţii de energie electrică/gaze naturale
consumată se face lunar, pe baza indicaţiilor contoarelor.
(7) Contravaloarea
ajutorului pentru încălzire prevăzut la alin. (2) lit. d) se plăteşte titularului.
(8) Prin
excepţie de la prevederile art. 3 alin. (1) lit. d), în cazul ajutorului pentru încălzire prevăzut la alin.
(2) lit. d), se are în vedere noţiunea de familie astfel cum este
definită la art. 2 din Legea nr. 416/2001, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 7. -
(1) Ajutorul
se acordă în funcţie de venitul mediu net lunar pe membru de familie sau al
persoanei singure, după caz, iar suma aferentă pentru compensarea procentuală
se suportă din bugetul de stat, după cum urmează:
a) în
proporţie de 100% din valoarea de referinţă, dar nu mai mult decât consumul
facturat, în situaţia în care venitul mediu net lunar pe membru de familie sau
al persoanei singure este de până la 200 lei;
b) în
proporţie de 90%, în situaţia în care venitul mediu net lunar pe membru de
familie sau al persoanei singure este cuprins între 200,1 lei şi 320 lei;
c) în
proporţie de 80%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de
familie sau al persoanei singure este cuprins între 320,1 lei şi 440 lei;
d) în
proporţie de 70%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de
familie sau al persoanei singure este cuprins între 440,1 lei şi 560 lei;
e) în
proporţie de 60%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de
familie sau al persoanei singure este cuprins între 560,1 lei şi 680 lei;
f) în
proporţie de 50%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de
familie sau al persoanei singure este cuprins între 680,1 lei şi 920 lei;
g) în
proporţie de 40%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de
familie sau al persoanei singure este cuprins între 920,1 lei şi 1.040 lei;
h) în
proporţie de 30%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de
familie sau al persoanei singure este cuprins între 1.040,1 lei şi 1.160 lei;
i) în
proporţie de 20%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de
familie sau al persoanei singure este cuprins între 1.160,1 lei şi 1.280 lei;
j) în
proporţie de 10%, în situaţia în care venitul net mediu lunar pe membru de
familie este cuprins între 1.280,1 lei şi 1.386 lei;
k) în
proporţie de 10%, în situaţia în care venitul net mediu lunar al persoanei
singure este cuprins între 1.280,1 lei şi 2.053 lei.
(2) Venitul
mediu net lunar până la care se acordă ajutorul pentru încălzire este de 1.386
lei/persoană, în cazul familiei, şi de 2.053 lei, în cazul persoanei singure.
(3) Valoarea
de referinţă, în funcţie de sistemul de încălzire utilizat, se actualizează
prin hotărâre a Guvernului şi nu poate fi mai mică de:
a) 250
lei/lună, pentru gaze naturale;
b) 500
lei/lună, pentru energie electrică;
c) 320
lei/lună, pentru combustibili solizi şi/sau petrolieri.
(4) Nivelul
veniturilor până la care se acordă ajutoarele pentru încălzire prevăzute
la alin. (1) şi (2), precum şi valoarea stimulentului pentru energie,
prevăzută la art. 25, se actualizează prin hotărâre a Guvernului.
(5) Valoarea
de referinţă a ajutorului pentru energie termică se stabileşte, lunar, în
limita consumului mediu, prevăzut în anexa nr. 1, în funcţie de preţul local al energiei termice
facturate populaţiei.
(6) Cuantumul
ajutoarelor pentru încălzire prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a) -c) se scade din factura care atestă contravaloarea
consumului, lunar, de către furnizori, şi nu poate fi mai mare decât valoarea
consumului facturat.
(7) Dacă
din calculul ajutorului pentru încălzire, potrivit prevederilor alin. (1), rezultă fracţiuni în bani, cuantumul se rotunjeşte la
leu în favoarea beneficiarului.
Art. 8. -
(1) Ajutorul
pentru încălzire se acordă numai pentru o singură locuinţă, respectiv pentru
locuinţa de domiciliu sau, după caz, de reşedinţă.
(2) În
situaţia în care două sau mai multe familii sau persoane singure locuiesc în
acelaşi spaţiu locativ, ajutorul pentru încălzire prevăzut la art. 6 alin.
(2) lit. a) -c) se acordă în numele titularului
contractului/convenţiei individuale încheiat/încheiate cu furnizorul.
(3) Ajutorul
pentru încălzire se acordă familiilor şi persoanelor singure, cetăţeni români,
care locuiesc în România.
(4) Ajutorul
pentru încălzire se acordă şi familiilor şi persoanelor singure care nu au
cetăţenie română, dacă se află în una dintre următoarele situaţii:
a) sunt
cetăţeni ai unui stat membru al Uniunii Europene, ai unui stat aparţinând
Spaţiului Economic European, ai Confederaţiei Elveţiene sau ai altor state, pe
perioada în care au domiciliul sau, după caz, reşedinţa în România, în
condiţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare;
b) sunt
cetăţeni străini sau apatrizi cărora li s-a acordat o formă de protecţie în
România, în condiţiile Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi
completările ulterioare, şi au domiciliul sau, după caz, reşedinţa în România;
c) sunt
apatrizi care au domiciliul sau, după caz, reşedinţa în România, în condiţiile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 194/2002, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(5) Ajutorul
pentru încălzire prevăzut la art. 6 alin. (2) lit. c) se acordă consumatorilor vulnerabili care nu deţin
altă formă de încălzire, precum şi consumatorilor vulnerabili care, din motive
tehnologice sau economice, au fost debranşaţi de la furnizarea energiei termice
sau a gazelor naturale şi care au contracte valabile de furnizare a energiei
electrice.
Art. 9. -
(1) Autorităţile
administraţiei publice locale pot acorda din bugetele proprii ajutor pentru
încălzire familiilor şi persoanelor singure ale căror locuinţe nu se încadrează
în definiţia prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. f).
(2) Pentru
beneficiarii ajutorului, aflaţi în situaţia prevăzută la art. 38 alin. (2) din Legea serviciului public de alimentare cu
energie termică nr. 325/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
autorităţile administraţiei publice locale pot acorda din bugetul local sprijin
financiar pentru acoperirea integrală sau parţială a cotei-părţi din
cheltuielile cu energia termică consumată pentru încălzirea spaţiilor aflate în
proprietate indiviză.
(3) Autorităţile
administraţiei publice locale pot implementa programe de certificare şi audit
energetic al clădirilor cu destinaţie de locuinţe pentru consumatorii
vulnerabili, potrivit Legii nr. 372/2005 privind performanţa energetică a clădirilor,
republicată.
(4) Măsurile
de sprijin prevăzute la alin. (1) - (3) pot fi acordate şi sub forma ajutoarelor de urgenţă
prevăzute la art. 28 alin. (2) din Legea nr. 416/2001, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 10. -
Ajutoarele pentru încălzire, acordate în condiţiile
prezentei legi, nu se iau în calcul la stabilirea dreptului la ajutor social în
condiţiile Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a
dreptului la alocaţie pentru susţinerea familiei acordat în condiţiile
Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ori a obligaţiilor
legale de întreţinere.
SECŢIUNEA a 2-aAjutorul
pentru încălzirea locuinţei - reglementări speciale pentru facturarea şi plata
energiei termice
Art. 11. -
(1) Modul
de facturare şi de plată a contravalorii energiei termice consumate pentru
încălzire de către asociaţiile de proprietari/locatari sau persoanele fizice,
care sunt titulari de contracte de furnizare a energiei termice/convenţii
individuale, poate fi:
a) pe
baza consumului lunar efectiv;
b) pe
baza consumului lunar efectiv, cu plata în tranşe procentuale, pe o perioadă de
referinţă cu durata de 12 luni.
(2) Modalitatea
de plată conform prevederilor alin. (1) lit. b), termenul scadent, precum şi stabilirea perioadei de
referinţă se aprobă prin hotărâre a consiliului local.
(3) Pentru
familiile şi persoanele singure care utilizează pentru încălzirea locuinţei
energie termică furnizată în sistem centralizat şi care beneficiază de
ajutoare, în condiţiile prevăzute de prezenta lege, facturarea şi plata
consumului de energie termică se fac doar pe baza consumului efectiv, conform
prevederilor alin. (1) lit. a).
Art. 12. -
(1) La
solicitarea scrisă a titularilor de contract de furnizare a energiei
termice/convenţie individuală, furnizorii aplică modul de plată a contravalorii
energiei termice în tranşe procentuale, valabil pe durata unei perioade de
referinţă, în baza unui act adiţional la contractul de furnizare a energiei
termice/convenţia individuală.
(2) Opţiunea
titularilor de contract de furnizare a energiei termice/convenţie individuală
asupra modului de plată a contravalorii energiei termice în tranşe procentuale
se comunică furnizorilor cu cel mult 30 de zile înaintea începerii perioadei de
referinţă.
Art. 13. -
(1) Furnizorii
de energie termică au obligaţia să accepte, la solicitarea titularilor de
contract de furnizare a energiei termice/convenţie individuală, facturarea în
condiţiile prevederilor art. 11.
(2) Titularii
de contract de furnizare a energiei termice/convenţie individuală sunt obligaţi
să achite facturile în termen de 15 zile de la data primirii acestora în
situaţia prevăzută la art. 11 alin. (1) lit. a), respectiv în termen de 15 zile de la scadenţele
menţionate în factură, în situaţia prevăzută la art. 11 alin. (1) lit. b). Data emiterii facturii şi scadenţele se menţionează în
factură. Neachitarea facturii în termen de 30 de zile de la scadenţă atrage
penalităţi de întârziere, conform prevederilor art. 42 alin. (10) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi
publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
SECŢIUNEA a 3-aAjutorul
pentru încălzirea locuinţei - modul de stabilire şi acordare
Art. 14. -
(1) Ajutorul
pentru încălzire se acordă pe bază de cerere şi declaraţie pe propria
răspundere privind componenţa familiei, veniturile acesteia şi sistemul de
încălzire utilizat.
(2) Formularul
de cerere şi declaraţie pe propria răspundere se completează potrivit modelului
stabilit în anexa nr. 1 la Normele
metodologice de aplicare a
prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, aprobate prin
Hotărârea Guvernului nr. 50/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) La
completarea formularului, titularul are obligaţia de a menţiona corect
componenţa familiei, veniturile membrilor acesteia, precum şi bunurile mobile
şi imobile deţinute, aşa cum sunt acestea trecute în formularul prevăzut
la alin. (2).
(4) În
vederea stabilirii dreptului la ajutor pentru încălzire, primarii solicită acte
doveditoare care atestă identitatea şi veniturile realizate de membrii
familiei.
(5) În
aplicarea prevederilor alin. (4) primarul stabileşte dreptul la ajutor pentru
încălzire, solicitând informaţii altor instituţii/autorităţi sau, după caz, pe
baza anchetei sociale efectuate de serviciul public de asistenţă socială.
(6) Pe
parcursul sezonului rece, la sesizarea terţilor, la solicitarea agenţiilor
pentru plăţi şi inspecţie socială, denumite în continuare agenţii teritoriale,
sau din oficiu, serviciul public de asistenţă socială efectuează anchete
sociale pentru verificarea situaţiilor semnalate şi determinarea cazurilor de
eroare şi fraudă.
(7) În
cazul solicitării ajutorului pentru energie electrică, anchetele sociale se
efectuează obligatoriu, pentru toate situaţiile, în termen de 15 zile
lucrătoare de la data înregistrării cererii, în vederea verificării sistemului
de încălzire utilizat. Fac excepţie beneficiarii de ajutor social acordat în
baza Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi
beneficiarii de alocaţii pentru susţinerea familiei acordate în baza
Legii nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru care au fost efectuate deja anchetele sociale.
Art. 15. -
(1) În
cazul ajutorului pentru energie termică, formularele de cerere şi declaraţie pe
propria răspundere sunt transmise furnizorilor de către primării, până la data
de 15 septembrie a fiecărui an.
(2) Furnizorii
prevăzuţi la alin. (1) transmit formularele către titularii de
contract/convenţie individuală, respectiv consumatorilor individuali şi
asociaţiilor de proprietari/locatari, până la data de 25 septembrie a fiecărui
an.
(3) Pentru
gaze naturale, energie electrică şi combustibili solizi şi/sau petrolieri,
formularele de cerere şi declaraţie pe propria răspundere sunt puse la
dispoziţia solicitanţilor de către primării.
(4) Solicitantul
ajutorului pentru încălzirea locuinţei poate intra în posesia formularului de
cerere şi declaraţie pe propria răspundere, care se publică pe site-ul
autorităţii administraţiei publice locale sau, după caz, al agenţiei
teritoriale.
Art. 16. -
Pentru acordarea ajutorului pentru încălzire, indiferent
de sistemul de încălzire utilizat, cererile şi declaraţiile pe propria
răspundere se depun, individual sau prin asociaţiile de proprietari/locatari,
la primăria comunei, oraşului, municipiului ori, după caz, a sectorului
municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială se află locuinţa, de regulă,
până la data de 15 octombrie a fiecărui an.
Art. 17. -
(1) Stabilirea
dreptului la ajutorul pentru încălzire, indiferent de sistemul de încălzire
utilizat, se realizează în condiţiile prezentei legi, prin dispoziţie a
primarului, care se emite o singură dată pentru toată perioada de acordare a
ajutorului. Dispoziţiile pot fi emise fie individual, fie pentru mai mulţi
beneficiari, caz în care vor fi aduse la cunoştinţa solicitanţilor individual.
(2) Dispoziţiile
prevăzute la alin. (1) se comunică până la data de 15 noiembrie
titularilor ajutoarelor pentru încălzire, direct, prin intermediul furnizorilor
sau prin asociaţiile de proprietari/locatari.
(3) Pentru
acordarea ajutoarelor pentru încălzire în termenul prevăzut la alin. (2), primarii vor transmite agenţiilor teritoriale, atât în
scris, cât şi în format electronic, situaţia centralizatoare privind titularii
ajutoarelor, pe fiecare sistem de încălzire, situaţie care va conţine şi
venitul mediu net lunar pe membru de familie/al persoanei singure, după caz, şi
valoarea ajutorului pentru încălzire calculată potrivit prevederilor art. 7.
(4) În
cazul ajutoarelor pentru încălzire prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a) -c), situaţia centralizatoare prevăzută la alin. (3) se transmite atât în scris, cât şi în format
electronic şi furnizorilor de energie termică în sistem centralizat, de gaze
naturale/energie electrică şi asociaţiilor de proprietari/locatari, caz în care
aceasta cuprinde şi valoarea ajutorului calculată în condiţiile
prevederilor art. 7, denumirea şi datele de identificare ale furnizorului,
respectiv codul de client al solicitantului.
(5) Dispoziţiile
primarului conţin numele şi prenumele titularului, cuantumul ajutorului pentru
încălzire acordat în condiţiile prevăzute la art. 7, perioada de acordare a acestuia, iar în cazul
beneficiarilor care utilizează combustibili solizi şi/sau petrolieri, şi data
efectuării plăţii acestuia.
(6) Pentru
solicitanţii care nu îndeplinesc condiţiile de acordare a ajutorului pentru
încălzire, în termenul prevăzut la alin. (2) primarii le comunică acestora dispoziţia motivată
privind respingerea cererii.
(7) În
situaţia în care consumatorii vulnerabili îndeplinesc condiţiile de acordare a
ajutorului pentru încălzire pe parcursul sezonului rece, stabilirea dreptului
se face prin dispoziţie a primarului, după cum urmează:
a) începând
cu luna depunerii cererii, pentru cei care au depus documentele până la data de
20 a lunii respective;
b) începând
cu luna următoare, pentru cei care au depus documentele după data prevăzută
la lit. a);
c) începând
cu luna depunerii cererii, pentru beneficiarii de ajutor social al căror drept
de ajutor social este stabilit începând cu acea lună, indiferent de data la
care a fost depusă cererea.
(8) Dispoziţia
primarului prevăzută la alin. (7) se comunică titularului în termen de 5 zile de la
emitere, prevederile alin. (3) şi (4) aplicându-se în mod corespunzător.
Art. 18. -
(1) Dreptul
la ajutorul pentru încălzire poate fi solicitat odată cu cel de ajutor social
şi/sau cu cel de alocaţie pentru susţinerea familiei, potrivit prevederilor
art. 9 alin. (52) din Legea nr. 416/2001, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) În
situaţia în care familia beneficiară de ajutor social, conform Legii nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau de
alocaţie pentru susţinerea familiei, conform Legii nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, solicită, ulterior stabilirii acestor drepturi, şi ajutorul pentru
încălzire prevăzut de prezenta lege, acesta se acordă luând în considerare
documentele doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile membrilor
acesteia, depuse de titular pentru acordarea dreptului la ajutor social şi/sau
la alocaţia pentru susţinerea familiei.
(3) Stabilirea
dreptului la ajutorul pentru încălzire în situaţia prevăzută la alin. (2) se face cu condiţia ca la data depunerii cererii
familia să fie în plata a cel puţin unuia dintre drepturile la ajutor social
şi/sau la alocaţie pentru susţinerea familiei.
(4) În
situaţia familiilor al căror drept la ajutor social şi/sau la alocaţie pentru
susţinerea familiei a încetat sau, după caz, este suspendat conform legii,
dreptul la ajutorul pentru încălzire se acordă cu respectarea prevederilor art.
14 alin. (1).
(5) Formularul
de cerere pentru solicitarea ajutorului pentru încălzire în situaţia prevăzută
la alin. (2) este cel prevăzut la art. 181 alin. (5) din Legea nr. 277/2010, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
(6) Cererea
prevăzută la alin. (5) se depune potrivit prevederilor art. 16, prevederile art. 17 aplicându-se în mod corespunzător.
(7) Pentru
situaţia prevăzută la alin. (1), dispoziţia primarului conţine acordarea tuturor
drepturilor solicitate.
Art. 19. -
(1) Titularii
ajutoarelor pentru încălzire sunt obligaţi să comunice primarului orice
modificare intervenită în componenţa familiei şi a veniturilor acesteia, în
termen de 5 zile de la data la care a intervenit modificarea.
(2) Comunicarea
modificărilor prevăzute la alin. (1) se face prin depunerea unei noi declaraţii pe
propria răspundere, individual sau prin asociaţiile de proprietari/locatari.
(3) În
cazul modificărilor prevăzute la alin. (1), primarul va emite o nouă dispoziţie cu privire la
modificarea valorii ajutorului pentru încălzire calculat în condiţiile
prezentei legi.
(4) Modificările
sau, după caz, încetarea dreptului la ajutorul pentru încălzire, prevăzute
la alin. (3), se fac începând cu luna următoare celei în care au
intervenit modificările potrivit alin. (1).
(5) Primarul
comunică titularului ajutorului pentru încălzire dispoziţia prevăzută la alin. (3) în termen de 5 zile de la data emiterii acesteia,
direct sau, după caz, prin intermediul asociaţiilor de proprietari/locatari.
(6) În
termenul prevăzut la alin. (5), primarul transmite furnizorilor, asociaţiilor
de proprietari/locatari, precum şi agenţiilor teritoriale situaţia privind
modificările prevăzute la alin. (3) sau, după caz, încetarea dreptului la ajutorul
pentru încălzire, atât în scris, cât şi în format electronic.
Art. 20. -
(1) Lunar,
până cel târziu la data de 3 a fiecărei luni, reprezentantul furnizorului de
energie termică ori de gaze naturale/energie electrică împreună cu
reprezentantul asociaţiei de proprietari/locatari, respectiv cu implicarea
managerului energetic pentru localităţi al primăriei, atestat conform
Legii nr. 121/2014, cu modificările şi completările ulterioare, dacă există
angajat la nivelul primăriei, după caz, stabilesc consumul general de energie
termică sau de gaze naturale/energie electrică.
(2) În
cazul în care contorizarea consumului nu este individuală la stabilirea
consumului general, persoanele prevăzute la alin. (1) încheie un proces-verbal constatator al cărui model
se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(3) Pe
baza datelor cuprinse în procesul-verbal constatator, asociaţia de
proprietari/locatari defalcă consumul general pe consumatori individuali.
(4) În
cazul prevăzut la alin. (2), până la data de 5 a fiecărei luni, asociaţia de
proprietari/locatari transmite furnizorilor prevăzuţi la alin. (1) situaţia centralizatoare cuprinzând consumurile
defalcate pentru beneficiarii de ajutor pentru încălzire.
(5) Prevederile alin. (1) - (4) nu se aplică furnizorilor cu un număr de peste
1.000 de clienţi, precum şi în situaţia existenţei de contoare individuale sau
repartitoare de costuri pentru încălzire în cazul energiei termice ori în
situaţiile în care reglementările legale în domeniul energiei termice sau al
gazelor naturale dispun altfel.
Art. 21. -
(1) Pe
baza situaţiilor centralizatoare prevăzute la art. 17 alin. (3) şi (4) şi la art. 20 alin. (4), respectiv a consumului efectiv înregistrat de
consumatorii vulnerabili individuali, până la data de 10 a fiecărei luni,
furnizorii de energie termică calculează cuantumul efectiv al ajutorului pentru
energie termică, cu respectarea prevederilor art. 6.
(2) În
cazul asociaţiilor de proprietari/locatari, furnizorii de energie termică în
sistem centralizat transmit lunar factura reprezentând consumul general de
energie termică la nivel de asociaţie, precum şi cuantumul total al ajutoarelor
pentru încălzire calculate potrivit alin. (1), în termen de maximum 2 zile de la realizarea
calculului.
(3) Factura
prevăzută la alin. (2) este însoţită de situaţia detaliată cuprinzând
beneficiarii ajutorului pentru energie termică şi cuantumul efectiv al
acestuia, defalcat pe surse de finanţare, respectiv din bugetul de stat şi din
bugetul local, în condiţiile art. 6 şi 8, precum şi suma individuală de plată.
(4) În
cazul consumatorilor vulnerabili titulari de contracte individuale de
furnizare, încheiate între furnizor şi proprietari, sau convenţii de facturare
individuală, anexe la contractul de furnizare/prestare încheiat cu asociaţia de
proprietari, furnizorii de energie termică în sistem centralizat transmit
lunar, în termenul prevăzut la alin. (2), facturile reprezentând consumul de energie termică care
cuprind contravaloarea acestuia, defalcată pe surse de finanţare, respectiv din
bugetul de stat şi din bugetul local, în condiţiile art. 6 şi 8, precum şi suma
individuală de plată.
(5) Pe
baza situaţiei prevăzute la alin. (3) şi a facturilor prevăzute la alin. (4), furnizorii de energie termică elaborează borderoul
centralizator care se transmite primarului pentru certificare şi constituie
document de plată. După certificare, borderoul se transmite agenţiilor
teritoriale în vederea decontării şi este inclus de către primării în Programul
anual de îmbunătăţire a eficienţei energetice (PIEE), punând în evidenţă în mod
distinct nivelul agregat al consumului energetic rezidenţial aferent
consumatorilor vulnerabili din total consum energetic rezidenţial.
(6) Modelul
borderoului prevăzut la alin. (5) se stabileşte prin normele metodologice de aplicare
a prezentei legi.
Art. 22. -
(1) Lunar,
în termen de 10 zile de la data primirii facturii, asociaţiile de
proprietari/locatari au obligaţia de a defalca, pe consumatori individuali,
cheltuielile privind energia termică, ţinând cont de ajutorul pentru încălzire
stabilit în condiţiile prezentei legi.
(2) În
cazul asociaţiilor de proprietari/locatari care utilizează pentru încălzirea
locuinţei energie termică furnizată în sistem centralizat, defalcarea
cheltuielilor prevăzute la alin. (1) se evidenţiază într-un borderou care se transmite
furnizorului în termen de maximum 2 zile de la întocmire.
(3) Asociaţia
de proprietari/locatari are obligaţia de a evidenţia lunar ajutorul pentru
energie termică în tabelul cu cheltuielile de întreţinere.
Art. 23. -
(1) Pe
baza situaţiilor centralizatoare prevăzute la art. 17 alin. (3) şi (4) şi la art. 20 alin. (4), respectiv a consumului stabilit conform clauzelor
contractuale ale locurilor de consum aferente consumatorilor vulnerabili
individuali, lunar, furnizorii de gaze naturale şi, respectiv, de energie
electrică calculează cuantumul ajutorului pentru gaze naturale, respectiv
pentru energie electrică, cu respectarea prevederilor art. 6.
(2) În
cazul asociaţiilor de proprietari/locatari titulare de contracte de furnizare a
gazelor naturale, furnizorii transmit factura reprezentând valoarea consumului
general de gaze naturale la nivelul asociaţiei de proprietari/locatari şi, după
caz, suma de plată, calculată ca diferenţă între valoarea consumului general şi
suma totală a ajutoarelor pentru încălzire calculate potrivit
prevederilor alin. (1), în termen de maximum 2 zile de la realizarea
calculului.
(3) Factura
prevăzută la alin. (2) este însoţită de situaţia detaliată cuprinzând
beneficiarii ajutorului pentru gaze naturale şi cuantumul efectiv al acestuia
defalcat pe surse de finanţare, respectiv din bugetul de stat şi din bugetul
local, precum şi suma individuală de plată ce urmează a fi suportată de
beneficiar ca diferenţă dintre contravaloarea consumului înregistrat conform
art. 20 alin. (4) şi ajutorul efectiv.
(4) În
cazul consumatorilor vulnerabili, titulari de contracte/convenţii individuale,
furnizorii de gaze naturale şi, respectiv, de energie electrică transmit
facturile reprezentând consumul de gaze naturale, respectiv de energie
electrică, care vor conţine, defalcat, ajutorul pentru gaze naturale sau
ajutorul pentru energie electrică, după caz, precum şi suma individuală de
plată stabilită ca diferenţă între contravaloarea consumului şi ajutorul pentru
încălzire calculat în condiţiile prevederilor alin. (1).
(5) Pe
baza situaţiei prevăzute la alin. (3) şi a facturilor prevăzute la alin. (4), furnizorii de gaze naturale, respectiv de energie
electrică întocmesc borderoul centralizator, care se transmite primarului
pentru certificare şi constituie document de plată. După certificare, borderoul
se transmite agenţiilor teritoriale în vederea decontării şi este inclus de
către primării în Programul anual de îmbunătăţire a eficienţei energetice
(PIEE), punând în evidenţă în mod distinct nivelul agregat al consumului
energetic rezidenţial aferent consumatorilor vulnerabili din total consum
energetic rezidenţial.
(6) Modelul
borderoului prevăzut la alin. (5) se stabileşte prin normele metodologice de aplicare
a prezentei legi.
Art. 24. -
(1) Lunar,
în termenul stabilit prin contractul de furnizare/ convenţie, după primirea
facturii, asociaţiile de proprietari/locatari au obligaţia de a defalca, pe
consumatori individuali, cheltuielile privind gazele naturale, ţinând cont de
ajutorul pentru încălzire stabilit în condiţiile prezentei legi.
(2) Defalcarea
cheltuielilor prevăzute la alin. (1) se evidenţiază într-un borderou care se transmite
furnizorului în termen de maximum 2 zile de la data întocmirii acestuia, dar nu
mai mult de 5 zile de la data primirii facturii.
(3) Asociaţia
de proprietari/locatari are obligaţia de a evidenţia lunar ajutorul pentru gaze
naturale în tabelul cu cheltuielile de întreţinere.
SECŢIUNEA a 4-aSuplimentul
pentru energie - mod de stabilire şi acordare
Art. 25. -A se vedea şi Ordonanţă de
urgenţă 9/2024.
(1) Familiile
şi persoanele singure ale căror venituri sunt de până la valoarea prevăzută la
art. 7 alin. (2) beneficiază lunar, inclusiv în perioada sezonului
rece, de un supliment pentru energie în sumă fixă, acordat în funcţie de
sursele de furnizare a energiei utilizate, în cuantum de:
a) 30
lei/lună pentru consumul de energie electrică;
b) 10
lei/lună pentru consumul de gaze naturale;
c) 10
lei/lună pentru consumul de energie termică;
d) 20
lei/lună pentru consumul de combustibili solizi şi/sau petrolieri.
(2) Suplimentul
pentru energie se acordă lunar, pe tot parcursul anului, şi se plăteşte astfel:
a) furnizorului,
dar nu mai mult decât consumul facturat, în cazul suplimentului prevăzut la
alin. (1) lit. a) -c);
b) direct
titularului, în cazul suplimentului prevăzut la alin. (1) lit. d).
(3) Suplimentul
pentru energie poate fi solicitat împreună cu ajutorul pentru încălzirea
locuinţei sau separat, atunci când sunt îndeplinite condiţiile de acordare, cu
respectarea prevederilor art. 7.
(4) Suplimentul
pentru energie se acordă cumulat în funcţie de sursele de furnizare a energiei
utilizate.
(5) În
situaţia în care singura sursă de energie utilizată este energia electrică,
cuantumul suplimentului este de 70 lei/lună.
Art. 26. -
(1) Pentru
solicitarea suplimentului pentru energie, familiile şi persoanele singure depun
la primăria în a cărei rază teritorială au locuinţa o cerere şi declaraţie pe
propria răspundere privind, după caz, componenţa familiei şi veniturile
realizate de membrii acesteia. În situaţia în care se solicită şi ajutorul
pentru încălzire se va depune o singură cerere şi declaraţie pe propria
răspundere.
(2) În
termen de maximum 30 de zile de la data depunerii cererii, primarul emite
dispoziţia de acordare sau de respingere a cererii, pe care o comunică
titularului şi furnizorului în termen de 5 zile lucrătoare de la emitere,
prevederile art. 14 alin. (3) - (5) aplicându-se în mod corespunzător.
(3) Dreptul
la suplimentul pentru energie se stabileşte aplicând în mod corespunzător
prevederile art. 17 alin. (7).
(4) Modelul
cererii se stabileşte prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
Art. 27. -
Pentru efectuarea plăţii suplimentului pentru energie,
prevăzut la art. 25 alin. (1) lit. a) -c) şi alin. (2), prevederile art. 21-24 se aplică în mod corespunzător.
SECŢIUNEA a 5-aFinanţarea
şi plata ajutorului pentru încălzire şi a suplimentului pentru energie
Art. 28. -
(1) Fondurile
necesare pentru plata ajutorului pentru încălzire prevăzut la art. 6 alin.
(2) lit. a) -c) şi a suplimentului pentru energie prevăzut la art. 25 se asigură din bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale.
(2) Fondurile
necesare pentru plata ajutorului pentru încălzire, prevăzut la art. 6 alin.
(2) lit. d), se asigură din transferuri de la bugetul de stat către
bugetele locale, prevăzute în bugetul Ministerului Muncii şi Protecţiei
Sociale.
(3) Fondurile
necesare pentru plata drepturilor, prevăzute la art. 9, se asigură din bugetele locale.
(4) Cheltuielile
administrative privind stabilirea, modificarea sau încetarea dreptului la
ajutorul pentru încălzire şi la suplimentul pentru energie, precum şi pentru
tipărirea formularului de cerere şi declaraţie pe propria răspundere privind
componenţa familiei şi veniturile acesteia se asigură din bugetele locale.
Art. 29.
-
(1) Decontarea
sumelor cu titlu de ajutor pentru încălzire, prevăzut la art. 6 alin. (2) lit. a) -c), şi a suplimentului pentru energie se realizează lunar
de către agenţiile teritoriale pe baza borderoului centralizator prevăzut la
art. 21 alin. (5) şi art. 23 alin. (5).
(2) Decontarea
sumelor cu titlu de ajutor pentru combustibili solizi şi/sau petrolieri,
prevăzut la art. 6 alin. (2) lit. d), se face o singură dată pentru tot sezonul rece sau
pentru lunile rămase din sezonul rece, în situaţia prevăzută la art. 17 alin. (7).
(3) În
vederea plăţii ajutorului pentru combustibili solizi şi/sau petrolieri în
condiţiile prevederilor alin. (2), primarii transmit agenţiilor
teritoriale situaţia centralizatoare prevăzută la art. 17 alin. (3), actualizată lunar conform
prevederilor art. 17 alin. (7).
Art. 30.
-
(1) Pentru
sumele cu titlu de ajutor pentru încălzire aferente sezonului rece anterior,
termenele-limită până la care se poate solicita plata acestora de către
primari, respectiv furnizori, în anul curent, sunt:
a) până
cel târziu la data de 30 aprilie, în cazul ajutorului pentru combustibili
solizi şi/sau petrolieri;
b) până
cel târziu la data de 31 iulie, în cazul ajutorului pentru energie termică,
energie electrică şi gaze naturale.
(2) Decontarea
ajutoarelor pentru încălzire se face în funcţie de valoarea consumului, dar
numai în limita ajutorului maxim la care titularul este îndreptăţit, aprobat
pentru lunile sezonului rece.
(3) Ulterior
datelor prevăzute la alin. (1), sumele cu titlu de ajutor pentru încălzire care nu au
fost solicitate pentru decontare la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale se
suportă din bugetele locale.
Art. 31. -
Sumele reprezentând cheltuielile pentru încălzire plătite
direct de consumatorii vulnerabili, precum şi ajutoarele pentru încălzire şi
suplimentul pentru energie achitate de agenţiile teritoriale sau, după caz, de
autorităţile administraţiei publice locale, în condiţiile prezentei legi, se
colectează astfel:
a) în
conturile de tip ESCROW, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2001 privind reglementarea unor măsuri de asigurare a
fondurilor necesare în vederea furnizării energiei termice şi a gazelor
naturale pentru populaţie, aprobată cu modificări prin Legea nr. 84/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul
energiei termice;
b) în
contul indicat de furnizor, în cazul gazelor naturale şi al energiei electrice.
SECŢIUNEA a 6-aVerificare
şi monitorizare
Art. 32.
-
(1) Borderoul
centralizator prevăzut la art. 21 alin. (5) şi art. 23 alin. (5), precum şi situaţiile centralizatoare
prevăzute la art. 17 alin. (3) se transmit agenţiilor
teritoriale şi în format electronic.
(2) Pe
baza documentelor prevăzute la alin. (1), agenţiile teritoriale elaborează baza de date cu
beneficiarii ajutoarelor pentru încălzire şi ai suplimentului pentru energie,
precum şi cu sumele acordate cu acest titlu.
Art. 33. -
(1) În
situaţia în care familia sau persoana singură care beneficiază de ajutor pentru
încălzire ori supliment pentru energie refuză să furnizeze informaţiile şi
documentele necesare pentru întocmirea anchetei sociale prevăzute la art.
14 alin. (5) şi (7), aceste măsuri de sprijin nu se mai acordă.
(2) În
cazul în care, în urma anchetelor sociale efectuate în condiţiile prevăzute la
art. 14 alin. (6), se constată că la completarea cererii şi declaraţiei pe
propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile acesteia, familia
sau persoana singură care beneficiază de ajutor pentru încălzire sau supliment
pentru energie nu a declarat corect numărul membrilor de familie, veniturile
ori bunurile deţinute, dreptul la ajutorul pentru încălzire şi/sau la
suplimentul pentru energie încetează începând cu luna următoare, iar sumele
plătite necuvenit cu acest titlu se recuperează în condiţiile legii.
(3) Agenţiile
teritoriale pot efectua oricând verificări cu privire la condiţiile care au
stat la baza acordării ajutorului pentru încălzire şi/sau a suplimentului
pentru energie, precum şi a îndeplinirii de către titular a obligaţiei
prevăzute la art. 19 alin. (1).16/03/2023
- Derogare prin Ordonanţă de urgenţă 12/2023.
(4) Sumele
acordate necuvenit cu titlu de ajutor pentru încălzire sau de supliment pentru
energie, plătite din bugetul de stat, se recuperează în condiţiile Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 44/2014 pentru reglementarea unor măsuri privind
recuperarea debitelor pentru beneficiile de asistenţă socială, precum şi pentru
modificarea art. 101 din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi
promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 266/2015, cu modificările şi completările ulterioare.16/03/2023 - Derogare prin Ordonanţă de
urgenţă 12/2023.23/02/2024 - Derogare prin Ordonanţă de
urgenţă 9/2024.
(5) Recuperarea
sumelor plătite necuvenit cu titlu de ajutor pentru încălzire, prevăzut la art.
6 alin. (2), şi de supliment pentru energie, prevăzut la art. 25, se face prin decizie a directorului executiv al
agenţiei teritoriale.
(6) În
situaţia în care, cu prilejul verificărilor dispuse de primar sau efectuate de
către agenţiile teritoriale, se constată că cele declarate de solicitantul
ajutorului pentru încălzire şi/sau al suplimentului pentru energie nu corespund
realităţii şi se apreciază că sunt indicii cu privire la săvârşirea unei
infracţiuni, organul constatator are obligaţia să sesizeze organele de urmărire
penală.
(7) În
vederea urmăririi respectării condiţiilor de acordare a dreptului la ajutor
pentru încălzire şi la suplimentul pentru energie, primarii dispun efectuarea
de anchete sociale la interval de 6 luni sau ori de câte ori este nevoie. În
situaţia în care beneficiarii de ajutor pentru încălzire şi supliment pentru
energie sunt şi beneficiari ai ajutorului social prevăzut de Legea nr. 416/2001, cu modificările şi completările ulterioare, şi/sau ai
alocaţiei pentru susţinerea familiei prevăzute de Legea nr. 277/2010, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ancheta socială se efectuează o singură dată, pentru toate
beneficiile de asistenţă socială acordate.
(8) În
cazul în care, în urma anchetei prevăzute la alin. (7), se constată situaţii ce conduc la modificarea
cuantumului, suspendarea sau încetarea dreptului la ajutorul pentru încălzire
şi la suplimentul pentru energie, primarul emite o nouă dispoziţie scrisă, pe
care o comunică agenţiei teritoriale în termen de 5 zile de la emitere.
Art. 34. -
(1) Ministerul
Muncii şi Protecţiei Sociale monitorizează şi controlează, prin personalul
împuternicit şi prin instituţiile abilitate din subordine, aplicarea
prevederilor prezentei legi cu privire la acordarea ajutorului pentru încălzire
şi a suplimentului pentru energie.
(2) Ministerul
Muncii şi Protecţiei Sociale evaluează şi prezintă atât Guvernului, cât şi
Parlamentului, o dată la 2 ani, până la data de 30 iunie, o situaţie privind
evoluţia numărului de beneficiari, valoarea de referinţă a ajutorului pentru
încălzirea locuinţei prevăzută la art. 7 alin. (3) în raport cu evoluţia preţurilor la energie în
funcţie de sursele de furnizare, cât şi cuantumul pentru acordarea
suplimentului pentru energie prevăzut la art. 25 alin. (1) raportat la venitul beneficiarilor de ajutoare
financiare şi non-financiare.
(3) La
solicitarea agenţiilor teritoriale, primarii, furnizorii/distribuitorii de
energie termică, gaze naturale şi energie electrică, precum şi celelalte
instituţii implicate au obligaţia de a furniza date şi informaţii cu privire la
aplicarea prevederilor prezentei legi.
(4) Primarii,
precum şi celelalte instituţii implicate au obligaţia de a pune la dispoziţia
organelor de control ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, precum şi
ale Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială documentele care au
stat la baza stabilirii dreptului la ajutorul pentru încălzire, iar
furnizorii/distribuitorii de energie termică, gaze naturale şi energie
electrică, documentele pe baza cărora au înscris în facturi ajutorul pentru
încălzire, inclusiv copii după facturile emise beneficiarilor.
(5) Organele
de control ale Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale pot efectua în caz de
autosesizare sau la solicitarea unor terţi anchete sociale ori verificări la
domiciliul beneficiarilor, pentru stabilirea veridicităţii informaţiilor din
anchetele sociale.
(6) Ministerul
Muncii şi Protecţiei Sociale coordonează la nivel naţional baza de date cu
beneficiarii ajutoarelor, consumul şi costul energetic anual, pentru o evidenţă
clară la nivel naţional a consumului energetic total agregat aferent
consumatorilor vulnerabili, din total consum energetic rezidenţial. Baza de
date, sub formă anonimizată, va putea fi accesată de diferite entităţi publice
şi private din România pentru iniţierea, accesarea şi derularea unor proiecte
de cercetare-inovare-diseminare în folosul consumatorului vulnerabil şi pentru
eradicarea fenomenului de sărăcie energetică.
SECŢIUNEA a 7-aAlte măsuri
de protecţie socială
Art. 35. -
Pentru consumatorii vulnerabili prevăzuţi la art. 4 alin. (1), măsurile de protecţie socială prevăzute la art. 2, altele decât ajutorul pentru încălzire şi suplimentul
pentru energie prevăzute de prezenta lege, se stabilesc după cum urmează:
a) pe
bază de programe naţionale, finanţate din bugetul de stat, aprobate prin
hotărâre a Guvernului;
b) pe
bază de programe locale, suportate din bugetele locale, aprobate prin hotărâri
ale consiliilor locale/consiliilor judeţene;
c) pe
bază de proiecte susţinute din fonduri europene, conform regulilor de
eligibilitate stabilite la nivelul programului şi, respectiv, al ghidurilor
solicitantului;
d) prin
ordin al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, pentru
măsurile de sprijin non-financiare şi care vizează facilităţi acordate prin
intermediul furnizorilor.
CAPITOLUL IVContravenţii
şi sancţiuni
Art. 36. -
(1) Constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei
nerespectarea de către primar a dispoziţiilor prevăzute la art. 14 alin. (5) şi art. 19 alin. (4).
(2) Constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 2.000 lei
următoarele fapte:
a) neîntocmirea
de către personalul serviciului public de asistenţă socială a documentaţiilor
specifice, inclusiv a proiectelor de dispoziţie, precum şi nedepunerea
acestora, spre a fi semnate de primar, în termenele prevăzute la art. 14 alin. (7), art. 15 alin. (1) şi art. 17 alin. (2) şi (7);
b) nerespectarea
de către primar a dispoziţiilor prevăzute la art. 17, art. 19 alin. (3), (5) şi (6);
c) nerespectarea
de către furnizor a prevederilor art. 6 alin. (5), art. 20 alin. (1) şi (2), art. 21 alin. (1) - (5) şi art. 23 alin. (1) - (5);
d) nerespectarea
de către asociaţia de proprietari/locatari a dispoziţiilor art. 20 alin. (1) - (4), art. 22 alin. (3) şi art. 24 alin. (3);
e) nerespectarea
de către titular a prevederilor art. 14 alin. (3) şi art. 19 alin. (1).
(3) Constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac după cum urmează:
a) de
către inspectorii sociali, pentru contravenţiile prevăzute la alin. (1) şi alin. (2) lit. a);
b) de
către primari, persoanele împuternicite de aceştia, pentru contravenţiile
prevăzute la alin. (2) lit. b), c) şi e).
(4) Constatarea
contravenţiilor se poate efectua şi de către celelalte organe de control ale
Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, în cadrul controalelor de fond sau
tematice proprii dispuse de ministrul muncii şi protecţiei sociale, conform
atribuţiilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. e) din Hotărârea Guvernului nr. 81/2020 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale, cu
completările ulterioare.
(5) În
situaţia prevăzută la alin. (4), organul de control al Ministerului Muncii şi Protecţiei
Sociale notifică de îndată organul de control competent potrivit prevederilor
alin. (3) în vederea aplicării sancţiunilor prevăzute de lege.
(6) Contravenientul
poate achita, pe loc, prin derogare de la dispoziţiile art. 28 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sau în
termen de cel mult 15 zile de la data încheierii procesului-verbal de
contravenţie ori, după caz, de la data comunicării acestuia jumătate din
minimul amenzii prevăzute la alin. (1) şi (2), agentul constatator făcând menţiune despre această
posibilitate în procesul-verbal.
(7) Nerespectarea
prevederilor art. 31 constituie contravenţie şi se sancţionează potrivit
prevederilor art. 1 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 115/2001,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 84/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(8) Contravenţiilor
prevăzute la alin. (1) şi (2) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(9) Procesele-verbale
întocmite de personalul prevăzut la alin. (3) lit. a) se depun în fotocopie la primarul comunei,
oraşului, municipiului sau sectorului municipiului Bucureşti, după caz.
Art. 37. -
Dispoziţiile primarului privind acordarea, respingerea,
modificarea sau încetarea ajutorului pentru încălzire şi/sau a suplimentului
pentru energie se pot ataca potrivit prevederilor Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 38. -
(1) Aplicarea
prevederilor prezentei legi se face cu respectarea prevederilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2020
pentru implementarea unor măsuri de simplificare administrativă în domeniul
protecţiei sociale, precum şi pentru acordarea unor drepturi şi beneficii de
asistenţă socială în domeniile de activitate în care se menţin restricţii,
precum şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă
electronică la nivelul autorităţilor şi instituţiilor publice.
(2) Acordarea
drepturilor prevăzute de prezenta lege, încadrarea în categoriile de
consumatori vulnerabili prevăzute la art. 4, solicitarea de informaţii prevăzută la art. 14 alin. (4) şi (5), precum şi utilizarea comunicării electronice între
agenţiile teritoriale, furnizori, autorităţile administraţiei publice locale şi
alte instituţii care prelucrează date cu caracter personal se realizează cu
respectarea Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27
aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte
prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor
date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor).
Art. 39. -
(1) În
termen de 30 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial
al României, Partea I, Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale elaborează
normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care se aprobă prin hotărâre
a Guvernului.
(2) Prezenta
lege se aplică de la data de 1 noiembrie 2021, cu următoarele excepţii:
a) art.
43 pct. 28, care intră în vigoare la 3 zile de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I;
b) art.
43 pct. 1-26, 29-30, care intră în vigoare la data intrării în vigoare a
Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu
modificările ulterioare.
(3) De la
data aplicării prezentei legi se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială în perioada
sezonului rece, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629
din 2 septembrie 2011, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 40. -
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezenta lege.
Art. 41. -
Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 485 din 16 iulie 2012, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1. La
articolul 3, punctul 16 va avea următorul cuprins:
"
16. consumator
vulnerabil - persoană singură/familie, client final aparţinând unei categorii
de clienţi casnici care, din motive de sănătate, vârstă, venituri insuficiente
sau izolare faţă de sursele de energie, se află în risc de marginalizare
socială şi care, pentru prevenirea acestui risc, beneficiază de măsuri de
protecţie socială, inclusiv de natură financiară, şi servicii suplimentare
pentru a-şi asigura cel puţin nevoile energetice minimale. Măsurile de
protecţie socială, precum şi criteriile de eligibilitate pentru acestea se
stabilesc prin acte normative;".
2. La
articolul 100, punctul 29 va avea următorul cuprins:
"
29. consumator
vulnerabil - persoană singură/familie, client final aparţinând unei categorii
de clienţi casnici, care, din motive de sănătate, vârstă, venituri insuficiente
sau izolare faţă de sursele de energie, se află în risc de marginalizare socială
şi care, pentru prevenirea acestui risc, beneficiază de măsuri de protecţie
socială, inclusiv de natură financiară, şi servicii suplimentare pentru a-şi
asigura cel puţin nevoile energetice minimale. Măsurile de protecţie socială,
precum şi criteriile de eligibilitate pentru acestea se stabilesc prin acte
normative;".
3. În tot
cuprinsul legii, sintagma "client vulnerabil" se înlocuieşte cu
sintagma "consumator vulnerabil".
Art. 42. -
La articolul 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 27/1996 privind
acordarea de facilităţi persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele
localităţi din Munţii Apuseni şi în Rezervaţia Biosferei "Delta
Dunării", republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194
din 13 august 1997, cu modificările şi completările ulterioare, alineatele (1)
şi (2) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
"
Art. 8. -
(1) Familiile
cu domiciliul în una dintre localităţile situate pe teritoriul Rezervaţiei
Biosferei «Delta Dunării», prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 395/1996, cu modificările ulterioare, beneficiază de reducerea cu
50% din taxa/tariful pentru serviciul public de salubrizare şi apă potabilă
furnizată din reţeaua publică, pentru consumurile casnice menajere, în limita
unor consumuri normate pe familie, stabilite de către consiliile locale.
(2) Diferenţele
de tarif pentru serviciile privind livrarea apei potabile se suportă de la
bugetul propriu al Consiliului Judeţean Tulcea."
Art. 43. -
Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 882 din 3 noiembrie 2016, cu
modificările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La
articolul 3 alineatul (2), litera c) se abrogă.
2. La
articolul 5, litera c) se abrogă.
3. La
articolul 6 alineatul (1), literele j) -l) şi litera v) se abrogă.
4. La
articolul 9 alineatul (3), litera c) se abrogă.
5. La
articolul 13, alineatul (3) se abrogă.
6. La
capitolul II, secţiunea a 4-a - Stabilirea cuantumului suplimentului pentru
locuire, cuprinzând articolele 20-27, se abrogă.
7. La
articolul 29, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
(2) Cererea
prevăzută la alin. (1) conţine, în principal, date privind persoana
îndreptăţită, date privind componenţa familiei, veniturile realizate de membrii
acesteia şi bunurile deţinute, tipul de locuinţă, numărul persoanelor care
locuiesc la aceeaşi adresă de domiciliu sau reşedinţă, precum şi informaţii
referitoare la situaţia educaţională şi profesională a persoanei îndreptăţite,
a membrilor de familie, precum şi la nevoile speciale şi situaţiile particulare
în care aceştia se află."
8. Articolul 31 se abrogă.
9. La
articolul 33, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
(2) În
cazul solicitanţilor al căror venit mediu lunar/membru de familie se încadrează
în limitele prevăzute la art. 9 alin. (3) lit. a) şi/sau lit. b) se efectuează
verificarea în teren a datelor şi informaţiilor declarate de solicitant, în
termenul prevăzut la alin. (1)."
10. La
articolul 38, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
(3) În
termen de maximum 5 zile de la finalizarea verificării prevăzute la alin. (1)
directorul executiv al agenţiei teritoriale pentru plăţi şi inspecţie socială,
în baza dispoziţiei primarului prevăzute la art. 36 alin. (3) şi a
verificărilor efectuate de personalul propriu, emite decizia de stabilire a
dreptului, în care se menţionează dispoziţia primarului şi cuantumul venitului
minim de incluziune, defalcat pe componente."
11. La
articolul 38, alineatul (5) se abrogă.
12. La
capitolul III, secţiunea a 2-a - Modalităţi de facturare şi plată a energiei
termice furnizate în sistem centralizat şi secţiunea a 3-a - Condiţiile
speciale de acordare a suplimentului pentru locuire, cuprinzând articolele
43-55, se abrogă.
13. La
articolul 58, alineatul (2) se abrogă.
14. La
articolul 66, partea introductivă a alineatului (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
(2) Pentru
efectuarea activităţilor de verificare şi monitorizare prevăzute la alin. (1),
primarii, precum şi celelalte instituţii implicate în acordarea drepturilor
prevăzute de prezenta lege au următoarele obligaţii:".
15. La
articolul 69, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
(2) Încetarea
dreptului la venit minim de incluziune, a dreptului la ajutor de incluziune sau
la ajutorul pentru familia cu copii se face începând cu luna următoare
încetării sau constatării neîndeplinirii condiţiilor de eligibilitate prevăzute
de prezenta lege, precum şi în situaţia prevăzută la art. 33 alin. (5)."
16. La
articolul 72, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
(2) Fondurile
necesare pentru plata măsurilor de protecţie socială prevăzute la art. 83 şi 85
se asigură din bugetele locale."
17. La
articolul 73, alineatele (2) şi (3) se abrogă.
18. La
articolul 74, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
Art. 74. -
(1) Plata
venitului minim de incluziune se realizează pe bază de mandat poştal ori, după
caz, în cont bancar sau prin orice alte mijloace electronice de plată
disponibile."
19. Articolul 75 se abrogă.
20. Articolul 77 se abrogă.
21. La
articolul 80, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
Art. 80. -
(1) Sumele
încasate necuvenit cu titlu de venit minim de incluziune, acordate din bugetele
locale potrivit art. 83 şi art. 85 lit. b), se recuperează de către organele
fiscale locale de la titularul dreptului în termenul general de prescripţie
prevăzut la art. 2.517 din Legea nr. 287/2009, republicată, cu
modificările ulterioare."
22. La
articolul 86 alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
d) cu
amendă de la 1.000 de lei la 5.000 de lei, nerespectarea de către primar a
prevederilor art. 33 alin. (3), art. 34 alin. (1),
art. 36 alin. (1), art. 39 alin. (1), art. 40 alin. (2) şi (4), art. 60 alin.
(1), art. 62 alin. (3), art. 66 alin. (2), art. 69 alin. (4) şi art. 71 alin.
(1);".
23. La
articolul 86 alineatul (1), literele e) şi f) se abrogă.
24. La
articolul 86 alineatul (1), litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
i) cu
amendă de la 500 de lei la 2.000 de lei, fapta titularului dreptului de a
completa cu date şi informaţii incorecte formularul de cerere pentru acordarea
dreptului, precum şi nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 40 alin. (1)
şi art. 56."
25. La
articolul 90, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
Art. 90. -
(1) Sumele
constatate ca fiind primite necuvenit cu titlu de ajutor social acordat în baza
Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi
completările ulterioare, şi de alocaţie pentru susţinerea familiei acordate în
baza Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare, nerecuperate până la
data intrării în vigoare a prezentei legi, se recuperează în condiţiile art.
78-80."
26. La
articolul 94 alineatul (1), litera c) se abrogă.
27. La
articolul 96, litera c) se abrogă.
28. Articolul 97 se modifică şi va avea următorul cuprins:
"
Art. 97. -
Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 octombrie
2022, cu excepţia art. 95, care intră în vigoare la data de 1 februarie
2022."
29. Articolul 98 se abrogă.
30. Anexele nr. 1 şi 2 se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu
respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR, |
PREŞEDINTELE SENATULUI |
Bucureşti,
16 septembrie 2021.
Nr.
226.
ANEXA
Nr. 1
Consum
mediu lunar de energie termică
Consum mediu zona
rece |
||||||
Tip locuinţă/consum
lunar Gcal |
Ianuarie |
Februarie |
Martie |
Noiembrie |
Decembrie |
|
1 cameră |
1,01 |
0,84 |
0,74 |
0,82 |
0,91 |
|
2 camere |
1,49 |
1,30 |
1,16 |
1,31 |
1,49 |
|
3 camere |
1,94 |
1,70 |
1,52 |
1,70 |
1,94 |
|
≥ 4 camere |
2,70 |
2,27 |
2,11 |
2,37 |
2,70 |
Consum mediu zona
temperată |
||||||
Tip locuinţă/consum
lunar Gcal |
Ianuarie |
Februarie |
Martie |
Noiembrie |
Decembrie |
|
1 cameră |
0,91 |
0,76 |
0,67 |
0,75 |
0,82 |
|
2 camere |
1,36 |
1,18 |
1,06 |
1,19 |
1,36 |
|
3 camere |
1,76 |
1,55 |
1,38 |
1,55 |
1,76 |
|
≥ 4 camere |
2,45 |
2,07 |
1,92 |
2,15 |
2,45 |
Consum mediu zona
caldă |
||||||
Tip locuinţă/consum
lunar Gcal |
Ianuarie |
Februarie |
Martie |
Noiembrie |
Decembrie |
|
1 cameră |
0,82 |
0,68 |
0,61 |
0,67 |
0,74 |
|
2 camere |
1,22 |
1,06 |
0,95 |
1,07 |
1,22 |
|
3 camere |
1,59 |
1,39 |
1,24 |
1,39 |
1,58 |
|
≥ 4 camere |
2,21 |
1,86 |
1,73 |
1,94 |
2,21 |
ANEXA
Nr. 2
Repartizarea judeţelor pe zone de temperatură
Zone |
Nr. crt. |
Judeţul |
|
Zona rece |
1. |
Harghita |
|
2. |
Suceava |
||
3. |
Covasna |
||
4. |
Braşov |
||
5. |
Bistriţa-Năsăud |
||
6. |
Bacău |
||
7. |
Botoşani |
||
8. |
Cluj |
||
9. |
Vaslui |
||
10. |
Neamţ |
||
11. |
Mureş |
||
12. |
Sibiu |
||
13. |
Hunedoara |
||
14. |
Iaşi |
||
15. |
Alba |
||
Zona temperată |
16. |
Vrancea |
|
17. |
Satu Mare |
||
18. |
Dâmboviţa |
||
19. |
Argeş |
||
20. |
Ialomiţa |
||
21. |
Sălaj |
||
22. |
Dolj |
||
23. |
Maramureş |
||
24. |
Galaţi |
||
25. |
Prahova |
||
26. |
Brăila |
||
27. |
Buzău |
||
28. |
Olt |
||
29. |
Bihor |
||
30. |
Teleorman |
||
31. |
Ilfov |
||
32. |
Gorj |
||
Zona caldă |
33. |
Giurgiu |
|
34. |
Tulcea |
||
35. |
Vâlcea |
||
36. |
Arad |
||
37. |
Caraş-Severin |
||
38. |
Bucureşti |
||
39. |
Călăraşi |
||
40. |
Timiş |
||
41. |
Mehedinţi |
||
42. |
Constanţa |
|
|
|
|
parteneri media:
RADIO ROMANIA ACTUALITATI –
BUCURESTI FM 98,3, ARENA CONSTRUCTIILOR
Programele adresate membrilor si reprezentantilor asociatiilor de
proprietari sunt REALIZATe cu sprijinul: ista românia, smart eco PLUS / Elsaco,
administrare.ro, UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare
si Reasigurare din Romania, CONSTRUCȚII ERBAȘU