miercuri, 24 aprilie 2024

Legea nr. 325/2006 a serviciului public de alimentare cu energie termică

 

LIGA asociaŢiilor de Proprietari

HABITAt

ORGANIZAȚIE NAȚIONALĂ A

ASOCIAȚIILOR DE PROPRIETARI

DIN ROMÂNIA

AsociaŢia RomÂnĂ pentru LocuinŢe

CASA PLUS

SPECIALIȘTI ÎN

REGENERARE URBANĂ!

 

http://www.casa-plus.ro/images/logo1.png

 

inregistrata in Registrul Special cu nr. 34/16.10.2003, cod fiscal 8557733, nr operator date cu caracter personal 17218, Cod Iban- RO 96 BRDE 441 SV 039 291 34410, Banca - BRD – UNIREA

 

inregistrata in Registrul Special cu nr. 15/27.01.2010, cod fiscal 26590851, nr operator date cu caracter personal 18720, cont RO31brde441sv27951514410, BRD Unirea, R.N.F.P.A 40/5256/24.07.2019, FURNIZOR FORMARE PROFESIONALA - Autorizaţia seria B nr. 0012108, 24.07.2019

 

 

de 33 de ani – reprezentare naȚionalĂ Și internaȚionalĂ a asociaȚiilor de proprietari din romÂnia!

PESTE 15.000 DE ASOCIATII MEMBRE! Suntem membri ai I.U.T. (International Union of Tenants), parteneri ai CECODHAS - THE EUROPEAN LIAISON COMMITTEE FOR SOCIAL HOUSING, COMMITTEE ON HOUSING AND LAND MANAGEMENT- UNITED NATIONS, s.a.

 

Parlamentul României

Legea nr. 325/2006 a serviciului public de alimentare cu energie termică

În vigoare de la 21 martie 2007

Consolidarea din data de 23 aprilie 2024 are la bază republicarea (r1) din Monitorul Oficial, Partea I nr. 217 din 16 martie 2023

Include modificările aduse prin următoarele acte: L 104/2024.
Ultimul amendament în 20 aprilie 2024.

CAPITOLUL IDispoziţii generale

SECŢIUNEA 1Domeniu de reglementare

Art. 1. -

(1) Prezenta lege reglementează desfăşurarea activităţilor specifice serviciilor publice de alimentare cu energie termică în sistem centralizat şi prepararea apei calde de consum, respectiv producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice în sistem centralizat, în condiţii de eficienţă şi la standarde de calitate, în vederea utilizării optime a resurselor de energie şi cu respectarea normelor de protecţie a mediului, sănătăţii populaţiei şi dezvoltării durabile.

(2) Prevederile prezentei legi se aplică serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, înfiinţat şi organizat la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, subdiviziunilor administrativ-teritoriale ale municipiilor şi judeţelor sau la nivelul asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară sub conducerea, coordonarea, controlul şi responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale sau adunării generale a asociaţiilor de dezvoltare intercomunitară, după caz, pentru asigurarea unui mediu concurenţial pentru producătorii de energie termică în vederea asigurării unor condiţii de locuit sigure şi sănătoase, prin asigurarea confortului termic consumatorilor de energie termică.

Art. 2. -

(1) Serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat face parte din sfera serviciilor comunitare de utilităţi publice şi cuprinde totalitatea activităţilor privind producerea, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice, desfăşurate la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale sub conducerea, coordonarea, controlul şi responsabilitatea autorităţilor administraţiei publice locale sau asociaţiilor de dezvoltare comunitară, după caz, în scopul asigurării energiei termice necesare încălzirii şi preparării apei calde de consum pentru populaţie, instituţii publice, obiective social-culturale şi operatori economici. Producătorii/Furnizorii agentului termic au obligaţia să asigure furnizarea agentului termic conform contractelor încheiate cu autorităţile administraţiei publice locale. Se interzic sistarea furnizării de agent termic primar în perioada sezonului rece, definită conform prevederilor legale, de către producătorii şi/sau furnizorii de agent termic primar, precum şi sistarea alimentării cu energie primară a acestora de către producătorii/furnizorii de energie primară.

(2) Serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat se realizează prin intermediul infrastructurii tehnico-edilitare specifice aparţinând domeniului public sau privat al autorităţii administraţiei publice locale ori asociaţiei de dezvoltare comunitară, care formează sistemul de alimentare centralizată cu energie termică al localităţii sau al asociaţiei de dezvoltare comunitară, denumit în continuare SACET. Serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat poate fi efectuat, în totalitate sau parţial, şi de către operatori privaţi, prin concesionare, parteneriat public-privat sau în oricare altă formă prevăzută de lege.

(3) În sensul prezentei legi, SACET este alcătuit dintr-un ansamblu tehnologic şi funcţional unitar constând din construcţii, instalaţii, echipamente, dotări specifice şi mijloace de măsurare destinat producerii, transportului, distribuţiei şi furnizării energiei termice pe teritoriul localităţilor, care cuprinde:

a) centrale termice sau centrale electrice de termoficare;

b) reţele de transport;

c) puncte termice/staţii termice;

d) reţele de distribuţie;

e) construcţii şi instalaţii auxiliare;

f) branşamente, până la punctele de delimitare/separare a instalaţiilor;

g) sisteme de măsură, control şi automatizare.

SECŢIUNEA a 2-aPrincipiile şi obiectivele legii

Art. 3. -

Principiile prezentei legi sunt următoarele:

a) utilizarea eficientă a resurselor energetice;

b) dezvoltarea durabilă a unităţilor administrativ-teritoriale;

c) diminuarea impactului asupra mediului;

d) promovarea cogenerării de înaltă eficienţă şi utilizarea surselor noi şi regenerabile de energie;

e) reglementarea şi transparenţa tarifelor şi preţurilor energiei termice;

f) asigurarea accesului nediscriminatoriu al utilizatorilor şi producătorilor de energie termică la reţelele termice şi la serviciul public de alimentare cu energie termică, în condiţiile legii;

g) "un condominiu - un sistem de încălzire având la bază multiple soluţii tehnice de încălzire ce pot utiliza în mod unic sau combinat mai multe surse de materie primă energetică, asigurând reducerea emisiilor de carbon şi un grad înalt de eficienţă energetică";

h) sănătatea populaţiei;

i) protejarea investiţiilor în sistemul de alimentare cu energie termică realizate de către autorităţile administraţiei publice locale sau alţi investitori;

j) utilizarea şi montarea unor instalaţii şi echipamente a căror performanţe să asigure şi să garanteze gradul de siguranţă impus de legislaţia în vigoare pentru infrastructură şi pentru sănătatea populaţiei.

Art. 4. -

Obiectivele prezentei legi sunt următoarele:

a) asigurarea continuităţii serviciului public de alimentare cu energie termică şi eliminarea riscurilor de intoxicare, asfixiere, incendii, explozii sau riscurilor privind sănătatea populaţiei;

b) asigurarea calităţii serviciului public de alimentare cu energie termică;

c) accesibilitatea preţurilor la consumatori;

d) asigurarea resurselor necesare serviciului public de alimentare cu energie termică, pe termen lung;

e) asigurarea siguranţei în funcţionare a serviciului public de alimentare cu energie termică;

f) evidenţierea transparentă a costurilor în stabilirea preţului energiei termice;

g) asigurarea unui cadru concurenţial pentru toţi producătorii de energie termică, în condiţiile legii;

h) asigurarea producerii energiei termice în condiţii de eficienţă energetică şi protecţie a mediului.

SECŢIUNEA a 3-aDefiniţii

Art. 5. -

În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

1. acces la reţea - dreptul operatorilor şi al utilizatorilor de a se racorda/branşa, în condiţiile legii, la reţelele termice;

2. agent termic - fluidul utilizat pentru acumularea, transferul termic şi pentru transmiterea energiei termice;

3. apă caldă de consum - apă caldă utilizată în scopuri gospodăreşti sau igienico-sanitare;

4. autorizaţie - act tehnic şi juridic emis de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei prin care se acordă unei persoane juridice permisiunea de a monta, a pune în funcţiune, a modifica, a repara şi a exploata sisteme de repartizare a costurilor şi/sau sisteme de măsură pentru contorizare individuală;

5. autoritatea de reglementare competentă - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, denumită în continuare A.N.R.E.;

6. branşament termic - legătura fizică dintre o reţea termică şi instalaţiile proprii ale unui utilizator;

7. condominiu - imobil, bloc de locuinţe, clădire - proprietate imobiliară din care unele părţi sunt proprietăţi individuale, reprezentate de apartamente sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, iar restul, din părţi aflate în proprietate comună. Prin asimilare poate fi definit condominiu şi un tronson, cu una sau mai multe scări, din cadrul clădirii de locuit, în condiţiile în care se poate delimita proprietatea comună;

8. consumator de energie termică - persoana fizică sau juridică ce utilizează energie termică în scop propriu prin instalaţiile proprii;

9. cogenerare - producere simultană de energie termică şi de energie electrică şi/sau mecanică în instalaţii tehnologice special realizate pentru aceasta;

10. centrală electrică de cogenerare - ansamblu de instalaţii, construcţii şi echipamente necesare pentru producerea energiei electrice şi termice în cogenerare;

11. convenţie - act juridic, anexă la contractul de furnizare a energiei termice, încheiat între un operator şi un utilizator, prin care se stabilesc condiţiile de facturare şi plată a energiei termice la nivel de consumator din cadrul unui condominiu;

12. distribuţie a energiei termice - activitatea de transmitere a energiei termice de la producător sau reţeaua de transport către utilizator, inclusiv transformarea parametrilor agentului termic, realizată prin utilizarea reţelelor termice de distribuţie;

13. furnizare a energiei termice - activitatea de comercializare a energiei termice realizată pe baze contractuale, respectând prevederile contractului-cadru;

14. grupuri de măsurare a energiei termice - ansamblul de echipamente, instalaţii şi aparatură de măsură şi control, supus controlului metrologic legal, care măsoară cantitatea de energie termică furnizată unui utilizator;

15. instalaţii ale utilizatorilor - totalitatea instalaţiilor şi receptoarelor care utilizează energie termică furnizată, situate după branşamentul termic aflat în proprietatea sau în administrarea operatorului;

16. licenţă - act tehnic şi juridic emis de autoritatea de reglementare competentă, prin care se recunosc unei persoane juridice române sau străine calitatea de operator al serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, competenţa, capacitatea şi dreptul de a furniza/presta serviciul reglementat de prezenta lege, de a exploata sisteme de alimentare centralizată cu energie termică;

17. operator - persoana juridică de drept public sau de drept privat cu capital public, privat sau mixt, care asigură nemijlocit furnizarea/prestarea, în condiţiile reglementărilor în vigoare, a serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat;

18. preţ - contravaloarea unităţii de energie termică furnizate unui utilizator;

19. preţ binom - preţ de furnizare în care contravaloarea facturii de plată pe o anumită perioadă este repartizată lunar pe o sumă fixă, independentă de cantitatea de energie consumată, şi pe o sumă variabilă, proporţională cu consumul efectuat în perioada respectivă;

20. preţ local - preţ format din preţul de producere a energiei termice şi tarifele serviciilor de transport, distribuţie şi furnizare, aprobat de autoritatea administraţiei publice locale sau de asociaţia de dezvoltare comunitară, după caz, cu avizul autorităţii de reglementare competente;

21. preţ local pentru populaţie - preţ pentru energia termică furnizată şi facturată populaţiei prin SACET, aprobat prin hotărâre a autorităţii administraţiei publice locale sau a asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz, în conformitate cu prevederile legale;

22. producător de energie termică - operator, titular de licenţă pentru producerea energiei termice;

23. producere a energiei termice - activitatea de transformare a surselor primare sau a unor forme de energie în energie termică, înmagazinată în agentul termic;

24. punct de delimitare/separare a instalaţiilor - locul în care intervine schimbarea proprietăţii asupra instalaţiilor unui SACET;

25. racord termic - legătura dintre o reţea termică şi o staţie termică;

26. reţea termică - ansamblul de conducte, instalaţii de pompare, altele decât cele existente la producător, şi instalaţii auxiliare cu ajutorul cărora energia termică se transportă în regim continuu şi controlat între producători şi staţiile termice sau utilizatori;

27. sistem tehnic de stabilire a consumurilor individuale de energie termică - aparat cu indicaţii dimensionale sau adimensionale, denumit în continuare repartitor de costuri, destinat utilizării în cadrul sistemelor de repartizare a costurilor, în scopul măsurării directe sau indirecte a:

a) energiei termice consumate de corpul de încălzire pe care acesta este montat;

b) energiei termice conţinute în apa caldă de consum şi volumul apei calde de consum care trece prin aparat;

28. repartizare a costurilor - totalitatea acţiunilor şi activităţilor desfăşurate de o persoană juridică, autorizată de autoritatea de reglementare competentă, în scopul repartizării costurilor pe proprietăţi individuale din imobilele tip condominiu;

29. serviciu public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat - serviciu public de interes general care cuprinde totalitatea activităţilor desfăşurate în scopul alimentării centralizate cu energie termică a cel puţin 2 utilizatori racordaţi la SACET, desfăşurat în condiţii de eficienţă economică;

30. sistem de alimentare centralizată cu energie termică - SACET - ansamblul bunurilor mobile şi imobile, dobândite potrivit legii, constând în terenuri, clădiri, construcţii şi instalaţii tehnologice, echipamente şi dotări funcţionale, destinate producerii, transportului şi distribuţiei energiei termice prin reţele termice pentru cel puţin 2 utilizatori; bunurile ce compun sistemul de alimentare cu energie termică în sistem centralizat fac parte din domeniul public ori privat al unităţilor administrativ-teritoriale sau din domeniul privat şi sunt supuse regimului juridic al proprietăţii publice sau private, potrivit legii;

31. sisteme de repartizare a costurilor - ansamblu format din mai multe sisteme tehnice de stabilire a consumurilor individuale de energie termică, de acelaşi fel, armăturile şi instalaţiile aferente, montate în imobile de tip condominiu, care funcţionează şi este exploatat pe baza unui program de calcul specializat;

32. standard de performanţă - normă tehnică ce stabileşte indicatorii cantitativi şi calitativi ai serviciului public de alimentare cu energie termică;

33. staţie termică - ansamblul instalaţiilor din cadrul unui SACET, prin care se realizează transformarea şi/sau adaptarea parametrilor agentului termic la necesităţile consumului unuia sau mai multor utilizatori;

34. transport al energiei termice - activitatea de transmitere a energiei termice de la producători la reţelele termice de distribuţie sau la utilizatorii racordaţi direct la reţelele termice de transport;

35. utilizator de energie termică - unul sau mai mulţi consumatori de energie termică, beneficiar al serviciului public de alimentare cu energie termică; în cazul condominiilor, prin utilizator se înţelege toţi consumatorii din condominiul respectiv;

36. zonă de protecţie/siguranţă - zonă adiacentă construcţiilor şi instalaţiilor SACET, extinsă şi în spaţiu, în care se introduc restricţii sau interdicţii privind regimul construcţiilor şi de exploatare a fondului funciar pentru asigurarea protecţiei şi a funcţionării normale a obiectivului energetic, precum şi în scopul evitării punerii în pericol a persoanelor, bunurilor şi a mediului;

37. zonă unitară de încălzire - areal geografic aparţinând unei unităţi administrativ-teritoriale, în interiorul căruia se adoptă în condiţiile prezentei legi multiple soluţii tehnice de încălzire cu emisii reduse de carbon şi un grad înalt de eficienţă energetică, în condiţii de eficienţă economică şi protecţie a mediului;

38. ajustarea preţurilor şi tarifelor - operaţiunea de corelare a nivelurilor preţurilor şi tarifelor stabilite anterior cu evoluţia generală a preţurilor şi tarifelor din economie, pe baza metodologiei de calcul al nivelului preţurilor şi tarifelor existente, elaborată şi aprobată de autoritatea de reglementare competentă;

39. compensaţia pentru obligaţia de serviciu public - orice beneficiu, în special financiar, acordat operatorilor direct sau indirect din resurse de stat în perioada de punere în aplicare a unei/unor obligaţii de serviciu public sau în legătură cu perioada respectivă, pentru acoperirea costurilor nete aferente îndeplinirii unei obligaţii de serviciu public, inclusiv un profit rezonabil; în sensul prezentei definiţii, resursele de stat sunt cele prevăzute la pct. 3.2 - Resurse de stat din Comunicarea Comisiei Europene 2016/C 262/01 privind noţiunea de ajutor de stat astfel cum este menţionată la articolul 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene;

40. contor individual - aparat destinat măsurării directe a consumului de energie termică sub formă de apă fierbinte la nivelul fiecărui apartament sau spaţiu cu altă destinaţie decât cea de locuinţă;

41. debranşare - ansamblul lucrărilor efectuate de operatorul care are această calitate legală, în vederea separării unui utilizator de la SACET, la nivelul de branşament termic, în condiţiile legii;

42. deconectare - ansamblul lucrărilor efectuate de operatorul care are această calitate legală, în vederea separării tehnice şi funcţionale, la limita dintre coloanele principale de alimentare cu energie termică ale utilizatorului şi instalaţiile proprii ale consumatorului;

43. delegarea gestiunii serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat - acţiunea prin care o unitate administrativ-teritorială atribuie unuia sau mai multor operatori, în condiţiile prezentei legi, furnizarea/prestarea unui serviciu ori a unei activităţi din serviciul de alimentare cu energie termică în sistem centralizat a cărui/cărei răspundere o are; delegarea gestiunii serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat implică operarea propriu-zisă a serviciului, punerea la dispoziţie a sistemului de utilităţi publice aferent serviciului delegat, precum şi dreptul şi obligaţia operatorului de a administra şi exploata sistemul de utilităţi publice respectiv; delegarea gestiunii poate fi efectuată şi de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilităţi publice, în numele şi pe seama unităţilor administrativ-teritoriale membre, în baza unui mandat special acordat de acestea;

44. modificarea preţurilor şi tarifelor - operaţiunea de corelare a nivelurilor preţurilor şi tarifelor stabilite anterior, aplicabilă în situaţiile în care intervin schimbări în structura costurilor care conduc la recalcularea preţurilor şi tarifelor, pe baza metodologiei de calcul al structurii şi nivelului preţurilor şi tarifelor existente, elaborată şi aprobată de autoritatea de reglementare competentă;

45. obligaţie de serviciu public - orice cerinţă specifică stabilită de către autoritatea administraţiei publice locale/asociaţia de dezvoltare intercomunitară în baza mandatului primit, pentru a asigura furnizarea/prestarea serviciului de alimentare cu energie termică, pe care un operator, dacă ar ţine seama de propriile sale interese comerciale, nu şi le-ar asuma sau nu şi le-ar asuma în aceeaşi măsură sau în aceleaşi condiţii fără a fi remunerat corespunzător;

46. operator regional - societatea reglementată de Legea societăţilor nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cu capital social integral al unora sau al tuturor unităţilor administrativ-teritoriale membre ale unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilităţi publice; operatorul regional asigură furnizarea/prestarea serviciului/activităţii de utilităţi publice pe raza de competenţă a unităţilor administrativ-teritoriale asociate, exploatarea sistemelor de utilităţi publice aferente acestora, precum şi implementarea programelor de investiţii publice de interes zonal ori regional destinate înfiinţării, modernizării şi/sau, după caz, dezvoltării infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestor servicii/activităţi, realizate în comun în cadrul asociaţiei; operatorul regional se înfiinţează în baza hotărârilor adoptate de autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale membre ale unei asociaţii de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciile de utilităţi publice, fie prin înfiinţarea unei noi societăţi, fie prin participarea la capitalul social al unuia dintre operatorii existenţi deţinut de o unitate administrativ-teritorială membră a asociaţiei de dezvoltare intercomunitară în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare; operatorul regional este asimilat organismelor prestatoare de servicii publice prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiară a instrumentelor structurale şi utilizarea acestora pentru obiectivul convergenţă, aprobată cu modificări prin Legea nr. 362/2009, cu modificările şi completările ulterioare;

47. serviciu public de interes general - totalitatea activităţilor desfăşurate cu scopul alimentării centralizate cu energie termică a cel puţin 2 utilizatori racordaţi la SACET, desfăşurate în condiţii de eficienţă economică;

48. stabilirea preţurilor şi tarifelor - operaţiunea de stabilire a structurii şi nivelurilor preţurilor şi tarifelor iniţiale, după caz, pentru serviciul de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, pe baza metodologiei de calcul al preţurilor şi tarifelor, elaborată şi aprobată de autoritatea de reglementare competentă.

CAPITOLUL IIOrganizarea şi funcţionarea serviciului public de alimentare cu energie termică

SECŢIUNEA 1Politici şi strategii

Art. 6. -

(1) Politica în domeniul serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat se elaborează de către Ministerul Energiei împreună cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei şi este parte integrantă a politicii energetice a statului.

(2) Politica de protecţie socială în domeniul alimentării cu energie termică se elaborează de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, în conformitate cu prevederile legale.

Art. 7. -

(1) Guvernul aprobă Strategia naţională privind serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat.

(2) Strategia menţionată la alin. (1) este elaborată de Ministerul Energiei împreună cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei în colaborare cu Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor, cu consultarea organizaţiilor neguvernamentale reprezentative în domeniu.

SECŢIUNEA a 2-aAtribuţii ale autorităţilor administraţiei publice locale în domeniul energiei termice

Art. 8. -

(1) Înfiinţarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea şi controlul serviciului public de alimentare cu energie termică constituie obligaţii ale autorităţilor administraţiei publice locale.

(2) În asigurarea serviciului public de alimentare cu energie termică autorităţile administraţiei publice locale au, în principal, următoarele atribuţii:

a) asigurarea continuităţii serviciului public de alimentare cu energie termică la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale, în condiţiile legii;

b) elaborarea anuală a programului propriu în domeniul energiei termice, corelat cu programul propriu de eficienţă energetică şi aprobat prin hotărâre a consiliului local, judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti ori a asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz;

c) înfiinţarea unui compartiment energetic în cadrul aparatului propriu, în condiţiile legii;

d) aprobarea, în condiţiile legii, în termen de maximum 30 de zile, a preţului local în urma stabilirii, ajustării sau modificării preţurilor şi tarifelor pentru plata serviciului public de alimentare în sistem centralizat propuse de operatori, cu respectarea normelor metodologice/procedurilor elaborate şi aprobate de autoritatea de reglementare competentă;

e) aprobarea, în condiţiile legii, a preţului local pentru populaţie;

f) aprobarea programului de dezvoltare, modernizare şi contorizare a SACET, care trebuie să cuprindă atât surse de finanţare, cât şi termen de finalizare, pe baza datelor furnizate de operatorii serviciului;

g) asigurarea condiţiilor şi întocmirea studiilor privind evaluarea potenţialului local al resurselor regenerabile de energie şi al studiilor de fezabilitate privind valorificarea acestui potenţial;

h) exercitarea controlului serviciului public de alimentare cu energie termică, în condiţiile legii;

i) stabilirea zonelor unitare de încălzire, în vederea utilizării optime a resurselor de energie şi cu respectarea normelor de protecţie a mediului şi sănătăţii populaţiei, privind integritatea şi siguranţa în funcţionare a instalaţiilor şi echipamentelor şi privind obligaţia factorilor responsabili pentru asigurarea sănătăţii publice, pe baza studiilor de fezabilitate aprobate prin hotărâre a consiliului local, a consiliului judeţean sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti ori a asociaţiei de dezvoltare comunitară, după caz, precum şi controlul respectării acestora;

j) urmăreşte instituirea de către operatorul serviciului a zonelor de protecţie şi siguranţă a SACET, în condiţiile legii;

k) urmăreşte elaborarea, aprobarea şi respectarea programului de contorizare la nivelul branşamentului termic al utilizatorilor de energie termică racordaţi la SACET, precum şi a programului pentru asigurarea individualizării consumului de energie termică în vederea repartizării acestuia şi facturării individuale;

l) solicită asociaţiilor de proprietari/locatari situaţia instalării sistemelor tehnice de stabilire a consumurilor individuale de energie termică în scopul individualizării consumurilor de energie pentru încălzire/răcire şi apă caldă la nivelul fiecărui apartament sau spaţiu cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, în conformitate cu prevederile art. 10 alin. (5) din Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică, cu modificările şi completările ulterioare;

m) realizarea setului de date spaţiale în conformitate cu prevederile Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

n) aprobarea documentaţiei de atribuire, care va include obligatoriu proiectul contractului de delegare a gestiunii ce urmează a fi atribuit şi anexele obligatorii la acesta - în cazul gestiunii delegate;

o) aprobarea modificării contractelor de delegare a gestiunii;

p) elaborarea regulamentului serviciului public de alimentare cu energie termică, caietelor de sarcini şi contractelor de furnizare/prestare în baza regulamentelor-cadru, caietelor de sarcini-cadru şi contractelor-cadru de furnizare/prestare emise de autoritatea de reglementare competentă;

q) stabileşte, dacă este cazul, în sarcina operatorului obligaţiile de serviciu public şi compensaţiile pentru obligaţiile de serviciu public.

(3) Proiectele de modernizare şi dezvoltare urbană, precum şi de modernizare şi dezvoltare a SACET iau în considerare studiile de fezabilitate ce includ analize comparative cost-beneficiu, conform prevederilor Legii nr. 121/2014, cu modificările şi completările ulterioare, pentru evaluarea soluţiilor de alimentare cu energie termică produsă prin cogenerare de înaltă eficienţă şi/sau prin valorificarea resurselor regenerabile locale, în conformitate cu normele de protecţie a mediului şi sănătăţii populaţiei, privind integritatea şi siguranţa în funcţionare a instalaţiilor şi echipamentelor şi siguranţa în construcţii, în condiţii de eficienţă energetică.

Art. 9. -

Compartimentul energetic, înfiinţat în conformitate cu prevederile art. 8 alin. (2) lit. c), are următoarele atribuţii principale:

a) elaborează şi propune spre aprobare autorităţilor administraţiei publice locale programul de modernizare şi dezvoltare a SACET;

b) propune, pe baza studiului de fezabilitate, spre aprobare autorităţilor administraţiei publice locale zonele unitare de încălzire;

c) elaborează, în conformitate cu reglementările-cadru emise de A.N.R.E., şi supune spre aprobare autorităţii administraţiei publice locale următoarele:

- regulamentul serviciului public de alimentare cu energie termică;

- caietul de sarcini pentru prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică;

d) elaborează contractul de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică, după caz;

e) urmăreşte realizarea obiectivelor cuprinse în programul propriu de modernizare şi dezvoltare a SACET;

f) urmăreşte îndeplinirea clauzelor contractuale, conform contractelor de delegare a gestiunii;

g) comunică periodic datele solicitate de autorităţile de reglementare competente;

h) controlează modul de desfăşurare a activităţii privind repartizarea costurilor energiei termice în condominii;

i) mediază neînţelegerile apărute în activitatea de repartizare a costurilor între persoanele juridice autorizate pentru a exploata sistemele de repartizare a costurilor şi utilizatorii de energie termică;

j) propune autorităţii administraţiei publice locale aplicarea de sancţiuni conform legii în situaţia nerespectării de către utilizatorii SACET a prevederilor privind sistemele tehnice de stabilire a consumurilor individuale de energie termică;

k) furnizează şi înaintează către autoritatea administraţiei publice locale datele preliminare necesare fundamentării şi elaborării strategiilor de valorificare pe plan local a potenţialului resurselor energetice regenerabile;

l) propune soluţii de valorificare pe plan local a potenţialului resurselor regenerabile de energie;

m) elaborează şi urmăreşte realizarea programului de contorizare a SACET.

SECŢIUNEA a 3-aOrganizarea gestiunii

Art. 10. -

(1) Autorităţile administraţiei publice locale sunt libere să hotărască asupra modalităţii de gestiune a serviciului public de alimentare cu energie termică.

(2) Gestiunea serviciului public de alimentare cu energie termică ori a uneia sau mai multor activităţi aferente serviciului public de alimentare cu energie termică implică încredinţarea prestării/furnizării propriu-zise a serviciului/activităţii, precum şi punerea la dispoziţie a bunurilor ce compun sistemul de utilităţi publice aferent serviciului/activităţii.

(3) Modalitatea de gestiune a serviciului public de alimentare cu energie termică se stabileşte prin hotărâri ale autorităţilor deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale, în baza unui studiu de oportunitate, în funcţie de natura şi starea serviciului, de necesitatea asigurării celui mai bun raport preţ/calitate, de interesele actuale şi de perspectivă ale unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi de mărimea şi complexitatea sistemelor de utilităţi publice. Gestiunea serviciului public de alimentare cu energie termică prin SACET se poate organiza în următoarele modalităţi:

a) gestiune directă;

b) gestiune delegată.

(4) Autorităţile administraţiei publice locale se pot asocia între ele în vederea înfiinţării de asociaţii de dezvoltare intercomunitară, în conformitate cu prevederile Legii nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi pot constitui un operator regional în vederea gestionării serviciului public de alimentare cu energie termică prin SACET, în condiţiile legii.

(5) Autoritatea administraţiei publice locale se poate asocia cu persoane juridice, române ori străine, pentru constituirea unor societăţi cu capital mixt, reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea gestionării serviciului public de alimentare cu energie termică prin SACET, în condiţiile legii.

SECŢIUNEA a 4-aGestiunea directă

Art. 11. -

(1) În cazul gestiunii directe, autorităţile administraţiei publice locale sau asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, îşi asumă nemijlocit toate sarcinile şi responsabilităţile privind organizarea, conducerea, administrarea, exploatarea şi finanţarea serviciului public de alimentare cu energie termică prin SACET.

(2) Atribuirea gestiunii directe a serviciului de alimentare cu energie termică se realizează în conformitate cu prevederile Legii nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(3) Operatorii de servicii de alimentare cu energie termică în sistem centralizat îşi desfăşoară activitatea în regim de gestiune directă în baza actului administrativ de atribuire a serviciului şi a licenţei eliberate de autoritatea de reglementare competentă.

SECŢIUNEA a 5-aGestiunea delegată

Art. 12. -

(1) Gestiunea delegată este modalitatea de gestiune în care autorităţile deliberative ale unităţilor administrativ-teritoriale ori, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară având ca scop serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, în numele şi pe seama unităţilor administrativ-teritoriale membre, atribuie unuia sau mai multor operatori toate ori numai o parte din competenţele şi responsabilităţile proprii privind furnizarea/prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, pe baza unui contract, denumit în continuare contract de delegare a gestiunii.

(2) Atribuirea şi conţinutul contractului de delegare a gestiunii respectă prevederile Legii nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(3) Gestiunea delegată a serviciilor de utilităţi publice implică punerea la dispoziţia operatorilor a sistemelor de utilităţi publice aferente serviciilor delegate, precum şi dreptul şi obligaţia acestora de a administra şi de a exploata aceste sisteme.

(4) Procedura de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii se realizează conform prevederilor Legii nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) Operatorii de servicii de alimentare cu energie termică prin SACET îşi desfăşoară activitatea numai în baza contractului de delegare a gestiunii serviciului, precum şi în baza licenţei eliberate de autoritatea de reglementare competentă.

CAPITOLUL IIIAutoritatea administraţiei publice centrale

Art. 13. -

(1) Până la data de 31 decembrie 2021 Guvernul aprobă schema de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficienţă valabilă în perioada 2021-2029, elaborată de Ministerul Energiei.

(2) Guvernul sprijină autorităţile administraţiei publice locale prin măsuri administrative, legislative şi economico-financiare, în scopul dezvoltării şi îmbunătăţirii cantitative şi calitative a serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat şi al asigurării funcţionării şi exploatării în condiţii de siguranţă şi eficienţă economică a infrastructurii tehnico-edilitare aferente acestuia.

(3) În exercitarea prerogativelor şi atribuţiilor prevăzute la alin. (1) şi (2) Guvernul urmăreşte:

a) armonizarea strategiilor şi politicilor în serviciul de alimentare cu energie termică în sistem centralizat cu strategia energetică naţională, precum şi cu cele privind dezvoltarea socioeconomică, urbanismul şi amenajarea teritoriului, protecţia şi conservarea mediului;

b) adoptarea şi implementarea măsurilor având ca obiectiv respectarea angajamentelor României vizând domeniul serviciilor comunitare de utilităţi publice, asumate prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană, dezvoltarea durabilă, atingerea standardelor Uniunii Europene în domeniu şi eliminarea disparităţilor economico-sociale ce rezultă dintre România şi celelalte state membre;

c) descentralizarea serviciilor de utilităţi publice şi consolidarea autonomiei locale cu privire la înfiinţarea, organizarea, gestionarea şi controlul funcţionării acestora;

d) implementarea mecanismelor specifice economiei de piaţă în sfera serviciilor de utilităţi publice, prin crearea unui mediu concurenţial, atragerea participării capitalului privat, promovarea formelor de gestiune delegată;

e) întărirea capacităţii decizionale şi manageriale a autorităţilor administraţiei publice locale în exercitarea atribuţiilor acestora privind înfiinţarea, coordonarea şi controlul funcţionării serviciilor de utilităţi publice;

f) promovarea asocierii intercomunitare pentru înfiinţarea şi exploatarea unor sisteme de utilităţi publice;

g) promovarea colaborării, sub diferite forme, dintre autorităţile administraţiei publice locale şi sectorul privat pentru finanţarea înfiinţării, dezvoltării, modernizării şi exploatării unor servicii de utilităţi publice, respectiv a bunurilor ce compun sistemele de utilităţi publice aferente acestora;

h) restrângerea şi reglementarea ariilor unde prevalează condiţiile de monopol caracteristice unor servicii de utilităţi publice.

Art. 14. -

(1) Exercitarea funcţiei de analiză, sinteză, decizie, coordonare, monitorizare şi planificare la nivel central pentru domeniul serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat este încredinţată Ministerului Energiei, în calitate de autoritate a administraţiei publice centrale de specialitate, având următoarele atribuţii:

a) elaborează şi promovează Strategia naţională a serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, ca parte componentă a strategiei energetice naţionale;

b) iniţiază, elaborează şi promovează acte normative pentru domeniul său de activitate;

c) avizează proiectele de acte normative elaborate de alte autorităţi ale administraţiei publice centrale ce au implicaţii şi consecinţe asupra activităţilor specifice serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat;

d) iniţiază şi propune măsuri pentru perfecţionarea cadrului legislativ şi instituţional necesar întăririi capacităţii decizionale şi manageriale a autorităţilor administraţiei publice locale cu privire la înfiinţarea, organizarea, coordonarea şi controlul funcţionării serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, precum şi în ceea ce priveşte administrarea şi exploatarea infrastructurii tehnico-edilitare aferente;

e) colaborează cu organizaţii şi autorităţi similare din alte ţări şi reprezintă Guvernul în relaţiile internaţionale în domeniul serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat;

f) colaborează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale care au atribuţii şi responsabilităţi în domeniul serviciilor de utilităţi publice sau în legătură cu acestea;

g) îndrumă autorităţile administraţiei publice locale în vederea înfiinţării, organizării, exploatării şi gestionării eficiente a serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat;

h) solicită informaţii autorităţilor administraţiei publice locale, precum şi persoanelor fizice sau juridice cu privire la activităţile specifice serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat;

i) furnizează informaţii cu privire la activităţile specifice serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale.

(2) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, în calitate de autoritate a administraţiei publice centrale pentru amenajarea teritoriului, urbanism şi arhitectură, locuire, locuinţe, clădiri de locuit, reabilitarea termică a clădirilor, lucrări publice, construcţii, administraţie publică centrală şi locală, programe şi proiecte de infrastructură pentru dezvoltarea serviciilor publice comunitare, exercită următoarele atribuţii:

a) îndrumă autorităţile administraţiei publice locale în vederea înfiinţării şi organizării eficiente a serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat;

b) implementează programe de investiţii pentru modernizarea şi dezvoltarea infrastructurii serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat;

c) iniţiază, elaborează şi promovează acte normative pentru domeniul său de activitate;

d) fundamentează, avizează şi coordonează, la nivel central, stabilirea alocării resurselor financiare guvernamentale pentru domeniul de alimentare cu energie termică în sistem centralizat;

e) elaborează şi implementează sistemul de monitorizare a îndeplinirii de către autorităţile administraţiei publice locale a indicatorilor de performanţă şi, după caz, a standardelor de calitate aferente serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat;

f) coordonează şi monitorizează implementarea programelor guvernamentale de investiţii în serviciul de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, inclusiv a programelor de investiţii realizate prin cofinanţare externă din fonduri ale Uniunii Europene sau împrumuturi de la organisme financiare internaţionale;

g) promovează proiectele de acte normative propuse de autorităţile administraţiei publice locale ce au implicaţii şi consecinţe asupra activităţii specifice serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat.

CAPITOLUL IVAutoritatea de reglementare competentă

SECŢIUNEA 1Atribuţii şi competenţe

Art. 15. -

(1) A.N.R.E. elaborează, stabileşte şi urmăreşte aplicarea ansamblului de reglementări obligatorii la nivel naţional, necesar funcţionării serviciului public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat, în condiţii de eficienţă, concurenţă, transparenţă şi protecţie a consumatorilor.

(2) A.N.R.E. are următoarele atribuţii şi competenţe:

a) reglementează*) activităţile de producere a energiei termice, transportul, distribuţia şi furnizarea energiei termice;

*) A se vedea Metodologia de stabilire a preţurilor pentru energia termică livrată în SACET din centrale cu unităţi de cogenerare care nu beneficiază de scheme de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficienţă, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 77/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 569 din 10 iunie 2022, cu completările ulterioare.

b) monitorizează şi controlează operatorii SACET cu privire la respectarea reglementărilor emise de autoritatea de reglementare competentă;

c) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, reglementări tehnice şi comerciale, conform competenţelor care îi sunt stabilite prin lege;

d) reglementează**) modul de determinare a zonelor de protecţie şi siguranţă pentru SACET;

**) A se vedea Norma tehnică privind modul de determinare a zonelor de protecţie şi zonelor de siguranţă pentru capacităţile termice din sistemele de alimentare centralizată cu energie termică, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 114/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 928 din 22 septembrie 2022.

e) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termică;

f) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, caietul de sarcini-cadru pentru realizarea serviciului public de alimentare cu energie termică prin SACET;

g) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, contractul-cadru şi convenţia-cadru privind comercializarea energiei termice;

h) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, regulamentul/metodologia privind repartizarea consumurilor de energie termică între consumatorii din imobilele de tip condominiu, în cazul folosirii sistemelor de repartizare a costurilor pentru încălzire şi apă caldă de consum;

i) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, regulamentul*) pentru acordarea licenţelor;

*) A se vedea Regulamentul pentru acordarea licenţelor în domeniul serviciului public de alimentare cu energie termică, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 61/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 341 din 7 aprilie 2022, cu modificările şi completările ulterioare.

j) acordă/modifică/suspendă/refuză ori retrage licenţe operatorilor serviciului public de alimentare cu energie termică;

k) elaborează şi aprobă, prin ordin al preşedintelui, regulamentul**) pentru acordarea/suspendarea/retragerea autorizaţiilor pentru montarea, punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor;

**) A se vedea Regulamentul pentru acordarea autorizaţiilor pentru montarea, punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 87/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 628 din 27 iunie 2022.

l) dezvoltă o bază de date pentru monitorizarea SACET-urilor şi a serviciului public de alimentare cu energie termică, în vederea analizei comparative a indicatorilor de performanţă;

m) asigură accesul autorităţilor administraţiei publice centrale la informaţiile pe care le deţine, necesare la elaborarea strategiilor şi politicilor în domeniul energiei termice;

n) raportează anual Guvernului, până la data de 30 iunie pentru anul precedent, şi publică pe site starea serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat.

Art. 16. -

(1) Desfăşurarea activităţilor specifice serviciului public pentru alimentarea cu energie termică printr-un SACET, indiferent de forma de gestiune aleasă, se realizează pe baza regulamentului serviciului, a caietului de sarcini al serviciului şi a licenţei emise de A.N.R.E. în condiţiile prezentei legi.

(2) Activităţile specifice serviciului public de alimentare cu energie termică, pentru care A.N.R.E. acordă licenţe, sunt următoarele:

a) producerea energiei termice, cu excepţia producerii energiei termice în cogenerare;

b) transportul energiei termice;

c) distribuţia energiei termice;

d) furnizarea energiei termice.

(3) Activitatea de producere a energiei electrice şi termice în cogenerare se desfăşoară în baza unei licenţe acordate de A.N.R.E. în conformitate cu legislaţia din sectorul energiei electrice.

(4) Pentru realizarea tuturor activităţilor cuprinse în serviciul public de alimentare cu energie termică în cadrul unui SACET cu un singur producător de energie termică se acordă o singură licenţă, cu excepţia producerii de energie termică în cogenerare, pentru care se acordă o licenţă separată, conform prevederilor alin. (3).

(5) În cazul în care în cadrul unui SACET există mai mulţi producători de energie termică, autoritatea de reglementare competentă acordă licenţe distincte fiecăruia dintre aceştia, pentru exploatarea comercială a capacităţilor de producere a energiei termice pe care le deţin.

(6) Procedura de acordare, modificare, suspendare şi retragere a licenţelor, termenele şi condiţiile de acordare, constând în criterii, limite de putere, atestări, avize, garanţii şi altele asemenea, diferenţiate pe categorii de activităţi, se stabilesc prin regulament***) aprobat prin ordin al preşedintelui autorităţii de reglementare competente.

***) A se vedea Regulamentul pentru acordarea licenţelor în domeniul serviciului public de alimentare cu energie termică, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 61/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 341 din 7 aprilie 2022, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 17. -

(1) Pentru obţinerea licenţei, solicitantul va înregistra cererea la autoritatea de reglementare competentă.

(2) Solicitantul va ataşa la cerere actele şi documentele care probează îndeplinirea de către acesta a condiţiilor economice, financiare, tehnice şi profesionale stabilite pe categorii de capacităţi energetice şi de activităţi în domeniu.

(3) Refuzul acordării unei licenţe, lipsa de răspuns înăuntrul termenului şi orice altă soluţie a autorităţii competente, considerate de solicitant ilegale şi prejudiciabile, pot fi atacate la Curtea de Apel Bucureşti, secţia de contencios administrativ, în condiţiile legii.

(4) La stabilirea condiţiilor de acordare a licenţelor se iau în considerare, după caz, următoarele elemente:

a) protecţia sănătăţii şi siguranţei publice;

b) protecţia mediului;

c) ocuparea terenurilor şi alegerea amplasamentelor;

d) eficienţa energetică;

e) natura surselor primare;

f) caracteristicile specifice solicitantului, cum ar fi: capacităţile tehnice, economice şi financiare;

g) contribuţia la crearea de capacităţi energetice de producere a energiei termice din surse regenerabile;

h) contribuţia la crearea de capacităţi energetice de producere pentru reducerea emisiilor;

i) valorificarea eficientă şi raţională a resurselor de materie primă energetică.

SECŢIUNEA a 2-aSuspendarea şi retragerea licenţelor

Art. 18. -

(1) În caz de neîndeplinire de către titularul licenţei a obligaţiilor sale legale, precum şi în caz de nerespectare a condiţionărilor, limitărilor, restricţiilor, interdicţiilor sau a sarcinilor stabilite prin licenţă, constatate de autoritatea de reglementare competentă din oficiu ori la sesizarea unor terţi sau la notificarea de către titular, autoritatea de reglementare competentă va proceda după cum urmează:

a) în cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligaţiilor nu este imputabilă titularului, va dispune:

- un termen de conformare, dacă situaţia creată este remediabilă;

- retragerea licenţei, dacă situaţia creată este iremediabilă;

b) în cazul în care neîndeplinirea sau nerespectarea obligaţiilor este imputabilă titularului, va dispune:

- suspendarea licenţei, integral sau parţial, pe o perioadă fixată pentru remedierea situaţiei create şi pentru conformare cu licenţa, dacă situaţia creată este remediabilă;

- retragerea licenţei, dacă situaţia creată este iremediabilă.

(2) Autoritatea de reglementare competentă retrage licenţa, în cazul decăderii, incapacităţii sau al falimentului titularului, precum şi la încetarea concesiunii ori a locaţiunii capacităţii energetice, la vânzarea capacităţii de către titular sau la încetarea contractului de delegare a gestiunii.

(3) În timpul sezonului de încălzire, operaţiunile de suspendare ori de retragere a unei licenţe sunt permise doar cu avizul favorabil al autorităţii administraţiei publice locale care are atribuţii privind asigurarea continuităţii serviciului public de alimentare cu energie termică la nivelul unităţii administrativ-teritoriale, potrivit legii.

SECŢIUNEA a 3-aDrepturile şi obligaţiile ce decurg din licenţe

Art. 19. -

Activităţile şi serviciile pentru care se acordă licenţe sunt de interes public, cu excepţia celor care sunt destinate exclusiv satisfacerii consumului propriu al titularului licenţei.

Art. 20. -

Pe durata de valabilitate a licenţelor, titularii de licenţe sunt obligaţi:

a) să respecte condiţiile care însoţesc licenţa;

b) să ţină situaţii contabile separate pentru activităţile care fac obiectul licenţelor acordate de autoritatea de reglementare competentă şi să întocmească rapoarte anuale în formatul solicitat de autoritatea de reglementare competentă;

c) să constituie şi să menţină garanţii financiare care să le permită desfăşurarea activităţii şi asigurarea continuităţii serviciului;

d) să pună la dispoziţia autorităţii competente informaţiile necesare pentru desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acesteia.

SECŢIUNEA a 4-aDrepturile şi obligaţiile titularilor de licenţă asupra proprietăţii terţilor

Art. 21. -

(1) Dreptul de uz asupra terenului pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţilor energetice din cadrul SACET se întinde pe toată durata funcţionării capacităţilor, iar exercitarea lui se face ori de câte ori este necesar pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţii. În exercitarea acestui drept titularul licenţei poate:

a) să depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalaţii pentru întreţinere, revizii, reparaţii şi intervenţii necesare pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţii;

b) să instaleze utilaje şi să lucreze cu acestea;

c) să desfiinţeze sau să reducă culturi, plantaţii ori alte amenajări existente şi să restrângă activităţi ale proprietarului, în măsura şi pe durata strict necesare executării operaţiilor de întreţinere, reparaţii, revizii sau intervenţii pentru asigurarea funcţionării normale a capacităţii, cu respectarea legislaţiei în vigoare.

(2) Servitutea de trecere subterană, de suprafaţă sau aeriană cuprinde dreptul de acces şi de executare a lucrărilor la locul de amplasare a capacităţilor energetice cu ocazia intervenţiei pentru retehnologizări, reparaţii, revizii şi avarii.

(3) Pentru a evita punerea în pericol a persoanelor, a bunurilor sau a unor activităţi desfăşurate în zona de executare a lucrărilor de realizare ori retehnologizare de capacităţi energetice, precum şi a operaţiilor de revizie sau reparaţie la capacitatea în funcţiune, titularul licenţei are dreptul de a obţine restrângerea ori sistarea, pe toată durata lucrărilor, a activităţilor desfăşurate în vecinătate de alte persoane.

(4) Titularul licenţei este obligat să înştiinţeze în scris proprietarul bunurilor sau prestatorul activităţilor care vor fi afectate ca urmare a lucrărilor la capacităţile energetice, cu excepţia cazurilor de avarii, situaţie în care proprietarii sunt înştiinţaţi în termenul cel mai scurt.

(5) Titularul licenţei este obligat să plătească proprietarilor despăgubirea cuvenită pentru pagubele produse, să degajeze terenul şi să îl repună în situaţia anterioară, în cel mai scurt timp posibil.

(6) La încetarea exercitării drepturilor prevăzute la alin. (2), titularul licenţei este obligat să asigure degajarea terenului şi repunerea lui în situaţia iniţială.

(7) Dreptul de acces la utilităţile publice, prevăzut la alin. (2), trebuie exercitat de titularul licenţei cu bună-credinţă şi în mod rezonabil, fără a prejudicia accesul altor persoane la respectivele utilităţi publice.

Art. 211. - 20/04/2024 - Art. 21^1 . - a fost introdus prin Lege 104/2024.

(1) Hotărârile privind darea în administrare a furnizării/prestării serviciilor de utilităţi publice şi, după caz, contractele de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică conţin metoda de calcul privind reducerea compensaţiei pentru obligaţia de serviciu public prevăzută de Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind unele măsuri pentru funcţionarea sistemelor centralizate de alimentare cu energie termică a populaţiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 483/2006, cu modificările şi completările ulterioare, aplicabilă în situaţia în care operatorul nu îndeplineşte obiectivele referitoare la indicatorii de performanţă privind calitatea şi cantitatea serviciului.

(2) Reducerea compensaţiei pentru obligaţia de serviciu public nu se aplică operatorului care nu îşi îndeplineşte obiectivele referitoare la indicatorii de performanţă privind calitatea şi cantitatea serviciului ca urmare a unei situaţii de forţă majoră sau a nerespectării obligaţiilor asumate de către autoritatea administraţiei publice locale, în condiţiile în care operatorul care prestează serviciul public de alimentare cu energie termică în sistem centralizat a luat toate măsurile pentru îndeplinirea acestora.

CAPITOLUL VInvestiţii în domeniul energiei termice

SECŢIUNEA 1Surse de finanţare

Art. 22. -

(1) Lucrările de investiţii în domeniul energiei termice pot fi finanţate din:

a) fonduri proprii ale operatorului şi/sau fonduri de la bugetul local, în conformitate cu obligaţiile asumate prin contractele de delegare a gestiunii;

b) credite bancare, care pot fi garantate de autorităţile administraţiei publice locale, de Guvern sau de alte entităţi specializate în acordarea de garanţii bancare;

c) fonduri nerambursabile obţinute prin aranjamente bilaterale sau multilaterale;

d) taxe speciale, instituite la nivelul autorităţilor administraţiei publice locale, potrivit legii;

e) fonduri transferate de la bugetul de stat ca participare la cofinanţarea unor proiecte realizate cu finanţare externă, precum şi din bugetele unor ordonatori principali de credite ai bugetului de stat, cu respectarea legislaţiei în vigoare;

f) surse financiare, rezultate din tranzacţionarea unităţilor de reducere de emisii de gaze cu efect de seră;

g) alte surse, în condiţiile legii.

(2) Redevenţa aferentă contractelor de delegare a gestiunii serviciului de alimentare cu energie termică în sistem centralizat se constituie exclusiv ca sursă pentru finanţarea lucrărilor de investiţii în sistemul respectiv. La stabilirea nivelului redevenţei, autoritatea publică locală ia în considerare valoarea calculată similar amortizării pentru mijloacele fixe aflate în proprietate publică şi puse la dispoziţie operatorului odată cu încredinţarea serviciului/activităţii de utilităţi publice şi gradul de suportabilitate al populaţiei.

Art. 221. - 20/04/2024 - Art. 22^1 . - a fost introdus prin Lege 104/2024.

(1) În situaţia în care unitatea administrativ-teritorială nu deţine în proprietate infrastructura tehnico-edilitară aferentă activităţii de producere a energiei termice, în caietul de sarcini pentru prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică se acordă un punctaj superior ofertantului care produce energie din surse regenerabile în ponderea cea mai mare din necesar.

(2) În situaţia în care unitatea administrativ-teritorială deţine în proprietate infrastructura tehnico-edilitară aferentă activităţii de producere a energiei termice, inclusiv surse de producere din resurse regenerabile realizate de unitatea administrativ-teritorială potrivit strategiei locale a serviciului de alimentare cu energie termică a populaţiei, în contractul de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică sau, după caz, în hotărârea privind darea în administrare se introduce o clauză de stimulare a maximizării producerii de energie termică din surse regenerabile.

Art. 23. -

(1) Documentaţia privind organizarea şi derularea procedurii de delegare a gestiunii se elaborează în conformitate cu legislaţia specifică fiecărui tip de contract. Caietele de sarcini şi criteriile de selecţie aplicabile în cadrul procedurilor de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii se elaborează şi se aprobă de autorităţile administraţiei publice locale sau de asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, cu respectarea dispoziţiilor legislaţiei aplicabile tipului de contract de delegare a gestiunii adoptat.

(2) Contractele de delegare a gestiunii vor fi însoţite de anexele prevăzute la art. 29 alin. (10) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi vor cuprinde, în mod obligatoriu, clauzele menţionate la art. 29 alin. (11) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv sarcinile şi responsabilităţile părţilor cu privire la investiţii, precum şi la modul de finanţare a investiţiilor aferente SACET.

Art. 24. -

În cazul gestiunii delegate, bunurile realizate de operatori în conformitate cu programele de investiţii impuse prin contractul de delegare a gestiunii constituie bunuri de retur care revin de drept, la expirarea contractului, unităţilor administrativ-teritoriale gratuit şi libere de sarcini şi sunt integrate domeniului public al acestora. În contractul de delegare a gestiunii se stipulează şi modul de restituire sau repartiţie, după caz, a acestor investiţii la încetarea, din orice cauză, a contractului.

SECŢIUNEA a 2-aFacilităţi

Art. 25. -

Investiţiile în SACET beneficiază de facilităţile legale în vigoare în momentul încheierii tranzacţiei. Facilităţile obţinute se stipulează în contractul de delegare a gestiunii serviciului public de alimentare cu energie termică şi rămân valabile pe perioada stabilită la încheierea acestuia, cu excepţia adoptării unor dispoziţii legale mai favorabile operatorului.

CAPITOLUL VISurse regenerabile de energie termică

SECŢIUNEA 1Definirea surselor

Art. 26. -

(1) În condiţiile prezentei legi, se consideră surse regenerabile de energie termică următoarele:

a) energia solară;

b) energia geotermală;

c) energia eoliană;

d) energia conţinută în fracţiunea biodegradabilă a produselor, deşeurilor şi reziduurilor din agricultură, inclusiv substanţe vegetale şi reziduuri de origine animală, silvicultură şi industrii conexe, precum şi fracţiunea biodegradabilă a deşeurilor industriale şi comunale, orăşeneşti şi municipale, denumită biomasă;

e) energia conţinută în gazul de fermentare a deşeurilor, denumit şi gaz de depozit;

f) energia conţinută în gazul de fermentare a nămolurilor din instalaţiile de epurare a apelor uzate;

g) energia conţinută în produse secundare gazoase, obţinute prin fermentare din materii reziduale organice, formând categoria de combustibil gazos, denumită biogaz;

h) energia conţinută în produse lichide obţinute prin distilarea materiei organice fermentate, formând categoria de combustibil lichid, denumită alcool carburant;

i) energia obţinută din alte surse regenerabile, neexploatate în prezent.

(2) Autorităţile administraţiei publice centrale şi locale pot iniţia şi finanţa programe pentru utilizarea surselor regenerabile de energie termică.

SECŢIUNEA a 2-aCondiţiile tehnice de utilizare şi comercializare

Art. 27. -

A.N.R.E. reglementează condiţiile tehnice de acces la reţelele termice.

CAPITOLUL VIIPiaţa de energie termică

SECŢIUNEA 1Participanţii la piaţa de energie termică

Art. 28. -

(1) Participanţii la piaţa de energie termică sunt operatorii şi utilizatorii de energie termică.

(2) Centralele termice şi centralele electrice de termoficare care fac parte din SACET pot aparţine domeniului public sau privat al unităţilor administrativ-teritoriale, domeniului privat al statului, precum şi persoanelor juridice, în condiţiile legii.

(3) Centralele termice şi centralele electrice de termoficare care fac parte din SACET pot fi, după caz, supuse procesului de privatizare, pot fi date în administrare sau concesionate ori pot fi incluse în orice forme de asociere sau parteneriat public-privat, în condiţiile prevăzute de lege.

(4) Racordarea la reţelele de transport sau de distribuţie a energiei termice, care aparţin proprietăţii publice sau private a unităţilor administrativ-teritoriale, este liberă pentru orice producător de energie termică, în condiţiile legii.

(5) Autorităţile administraţiei publice locale sau asociaţiile de dezvoltare comunitară pot decide să suporte în tot sau în parte costurile de racordare a consumatorilor şi/sau a producătorilor, în funcţie de interesul comunităţii, cu respectarea prevederilor legale şi a condiţiilor de acordare a ajutorului de stat.

SECŢIUNEA a 2-aContorizarea utilizatorilor de energie termică

Art. 29. -

(1) Este obligatorie montarea grupurilor de măsurare a energiei termice în punctele de delimitare/separare a instalaţiilor din punctul de vedere al proprietăţii sau al dreptului de administrare ori în alte puncte, convenite între părţile contractante.

(2) Grupurile de măsurare a energiei termice, montate în punctul de delimitare/separare a instalaţiilor din punctul de vedere al proprietăţii sau al dreptului de administrare ori în alte puncte convenite între părţile contractante, fac parte din reţelele termice ale SACET.

(3) Achiziţionarea şi montarea grupurilor de măsurare a energiei termice în vederea contorizării la nivel de branşament termic într-un SACET revin autorităţilor administraţiei publice locale.

(4) Întreţinerea, repararea, verificarea metrologică şi înlocuirea grupurilor de măsurare a energiei termice în cazul condominiilor intră în responsabilitatea operatorului serviciului. Costul acestor operaţiuni va fi evidenţiat distinct în preţul energiei termice.

(5) Se interzice orice intervenţie neautorizată asupra grupurilor de măsurare a energiei termice.

Art. 30. -

Utilizatorul de energie termică are dreptul de a solicita, în cazuri justificate, repararea, înlocuirea sau verificarea metrologică a grupurilor de măsurare a energiei termice.

SECŢIUNEA a 3-aRelaţii contractuale

Art. 31. -

(1) Contractul de furnizare a energiei termice se încheie, la nivel de branşament termic, între operatorul care are şi calitatea de furnizor şi utilizatorii de energie termică.

(2) În cazul condominiilor, contractul de furnizare a energiei termice, la solicitarea operatorului care are şi calitatea de furnizor, este însoţit de convenţii, încheiate de acesta cu fiecare consumator din condominiu, alimentat prin acelaşi branşament termic, cu respectarea prevederilor din contractul-cadru de furnizare a energiei termice.

(3) Contractul de furnizare a energiei termice şi convenţiile individuale trebuie să prevadă clauze privind accesul persoanelor autorizate pe proprietatea utilizatorului în scopul preluării informaţiilor de la aparatele şi dispozitivele sistemului de repartizare a costurilor şi în vederea restricţionării consumului individual în caz de neplată.

SECŢIUNEA a 4-aRepartizarea costurilor

Art. 32. -

(1) În cazul consumatorilor dintr-un condominiu, alimentaţi printr-un branşament termic comun, este obligatorie montarea de către proprietari/locatari a repartitoarelor de costuri. Repartizarea costurilor individuale se realizează în baza metodologiei de repartizare a costurilor, elaborată şi aprobată de A.N.R.E.

(2) Repartitoarele de costuri fac parte integrantă din instalaţiile de utilizare aferente proprietăţii.

(3) Montarea, întreţinerea şi exploatarea repartitoarelor de costuri pentru energia termică, atât pentru încălzire, cât şi pentru apa caldă de consum, se efectuează numai de către persoane juridice autorizate de către autoritatea de reglementare competentă.

SECŢIUNEA a 5-aProtecţia utilizatorului de energie termică

Art. 33. -

(1) Debranşarea totală a instalaţiilor interioare de încălzire şi/sau pentru apă caldă menajeră ale unui utilizator tip condominiu care nu se află în zona unitară de încălzire prin sistem centralizat de alimentare cu energie termică se va face în următoarele condiţii cumulative:

a) acordul scris al tuturor membrilor asociaţiei de proprietari, exprimat prin vot în cadrul adunării generale;

b) anunţarea operatorului care are şi calitatea de furnizor şi a autorităţii administraţiei publice locale cu 30 de zile înainte de debranşare.

(2) Deconectarea unui consumator de energie termică dintr-un condominiu care nu se află în zona unitară de încălzire prin sistem centralizat de alimentare cu energie termică se face doar cu intenţia înlocuirii sistemului de încălzire centralizat cu o sursă de producere a energiei termice, cu respectarea următoarelor condiţii cumulative:

a) acordul scris al asociaţiei de proprietari, exprimat prin hotărârea adunării generale, asupra intenţiei de realizare de către consumator a unui sistem individual de încălzire;

b) anunţarea, în scris, a operatorului care are şi calitatea de furnizor, cu cel puţin 30 de zile înainte.

(3) Debranşarea unui utilizator de energie termică, altul decât cel de tip condominiu, se realizează cu anunţarea operatorului care are şi calitatea de furnizor, cu cel puţin 30 de zile înainte.

(4) Deconectările/Debranşările prevăzute la alin. (1) - (3) nu se pot realiza în timpul sezonului de încălzire.

(5) Deconectările/Debranşările prevăzute la alin. (1) - (3) se efectuează numai de către operatorul care are şi calitatea de furnizor, în termen de maximum 45 de zile de la data solicitării, după verificarea documentelor care dovedesc îndeplinirea condiţiilor cumulative impuse.

(6) Cheltuielile de deconectare/debranşare se suportă de către solicitant.

Art. 34. -

Calendarul de respectare a termenelor asumate pentru finalizarea contorizării la nivel de branşament termic şi montarea repartitoarelor de costuri pentru consumatorii de energie termică individuali, condiţiile de derulare şi sancţiunile în caz de nerespectare a dispoziţiilor pentru finalizarea contorizărilor la nivel de branşament termic, contorizărilor individuale şi repartizarea costurilor, precum şi termenul şi condiţiile de aplicare pentru preţul binom al energiei termice se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.

CAPITOLUL VIIIDrepturile şi obligaţiile operatorilor serviciului şi ale utilizatorilor de energie termică

SECŢIUNEA 1Drepturile operatorilor serviciului

Art. 35. -

Operatorii serviciului au, în principal, următoarele drepturi:

a) să desfăşoare activităţi comerciale legate de vânzarea-cumpărarea energiei termice, prin exploatarea capacităţilor de producere şi a reţelelor termice;

b) să solicite autorităţilor publice locale stabilirea, ajustarea şi/sau modificarea nivelului preţurilor şi/sau a tarifelor de transport, distribuţie şi/sau furnizare a energiei termice şi să încaseze contravaloarea energiei termice furnizate;

c) să stabilească condiţiile tehnice de branşare sau de debranşare a utilizatorilor de energie termică la instalaţiile aflate în administrarea lor, cu respectarea normativelor tehnice şi în condiţiile prezentei legi;

d) să utilizeze terenurile şi alte bunuri aflate în proprietatea unui terţ, cu respectarea prevederilor art. 37 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a asigura funcţionarea normală a instalaţiilor pe care le administrează şi le exploatează;

e) să aibă acces, în condiţiile legii, la instalaţiile interioare ale utilizatorului de energie termică, conform contractelor/convenţiilor individuale de furnizare, ori de câte ori este necesară intervenţia la acestea;

f) să presteze activităţi de informare, consultanţă sau să execute lucrări de reparaţii şi reabilitări la instalaţiile utilizatorilor de energie termică, în condiţiile convenite cu aceştia, în scopul creşterii eficienţei şi utilizării raţionale a energiei termice;

g) să solicite exprimarea unui punct de vedere de către autoritatea de reglementare competentă în ceea ce priveşte divergenţele cu autorităţile administraţiei publice locale referitoare la aplicarea reglementărilor emise de autoritatea competentă;

h) să conteste, în contencios administrativ, actele emise de autoritatea de reglementare competentă sau de autorităţile administraţiei publice locale.

Art. 36. -

(1) Pentru protecţia şi funcţionarea normală a capacităţilor termice din SACET, precum şi pentru evitarea punerii în pericol a persoanelor, bunurilor şi mediului se instituie zone de protecţie şi de siguranţă.

(2) Zonele de protecţie şi de siguranţă se determină în conformitate cu reglementările*) elaborate de autoritatea de reglementare competentă.

*) A se vedea Norma tehnică privind modul de determinare a zonelor de protecţie şi zonelor de siguranţă pentru capacităţile termice din sistemele de alimentare centralizată cu energie termică, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 114/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 928 din 22 septembrie 2022.

(3) Pentru protecţia instalaţiilor de producere şi a reţelelor termice se interzice terţilor, persoane fizice sau juridice:

a) să amplaseze construcţii de orice fel în zona de protecţie/siguranţă a obiectivelor SACET;

b) să efectueze săpături în zona de protecţie/siguranţă a obiectivelor SACET fără avizul prealabil al operatorului;

c) să depoziteze materiale în zona de protecţie/siguranţă a instalaţiilor;

d) să intervină în orice mod asupra reţelelor termice;

e) să blocheze în orice fel accesul la instalaţiile şi echipamentele de producere a energiei termice şi la reţelele de transport sau distribuţie a acesteia.

Art. 37. -

În cazul în care se realizează modificări ale traseelor şi amplasamentelor reţelelor termice existente, costurile acestora vor fi suportate de către cel care a generat modificarea respectivă.

SECŢIUNEA a 2-aObligaţiile operatorilor serviciului

Art. 38. -

(1) Operatorii serviciului au, în principal, următoarele obligaţii:

a) să respecte prevederile licenţei;

b) să respecte prevederile contractului de delegare a gestiunii;

c) să asigure continuitatea serviciului public de alimentare cu energie termică;

d) să respecte indicatorii de performanţă aprobaţi de autorităţile administraţiei publice locale;

e) să asigure transparenţă totală în ceea ce priveşte calcularea facturilor pentru serviciile prestate;

f) să asigure întocmirea de către o persoană fizică/juridică autorizată de A.N.R.E. a bilanţului energiei termice, aferent fiecărei activităţi prevăzute în licenţă şi aprobat de autoritatea administraţiei publice locale;

g) să solicite desfiinţarea construcţiilor şi a altor obiective amplasate ilegal în zona de protecţie, precum şi a celor care nu respectă distanţele de siguranţă faţă de construcţiile şi instalaţiile proprii aferente activităţilor prevăzute în licenţă;

h) să furnizeze autorităţii administraţiei publice locale şi autorităţii de reglementare competente informaţii privind activităţile prevăzute în licenţă;

i) să asigure securitatea serviciului public de alimentare cu energie termică şi a SACET;

j) să asigure accesul nediscriminatoriu la reţeaua termică pentru toţi utilizatorii şi producătorii de energie termică solicitanţi, în condiţiile legii;

k) să ţină situaţii contabile separate pentru fiecare activitate reglementată specifică serviciului public de alimentare cu energie termică, conform prevederilor legale;

l) să asigure stocurile de combustibili şi piese de schimb, în aşa fel încât să respecte principiul continuităţii serviciului public de alimentare cu energie termică, în orice condiţii;

m) să elaboreze proceduri/instrucţiuni specifice activităţii proprii, în conformitate cu prevederile legale.

(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. c), serviciul public de alimentare cu energie termică poate fi întrerupt în următoarele condiţii: în caz de forţă majoră, de avarii, precum şi în perioadele programate pentru revizie. Utilizatorii de energie termică vor fi informaţi în detaliu asupra condiţiilor de întrerupere a serviciului public de alimentare cu energie termică.

Art. 39. -

(1) Operatorul serviciului răspunde pentru daunele provocate utilizatorului de energie termică din culpa sa în condiţiile stabilite prin contract şi, în special, dacă:

a) nu începe furnizarea energiei termice la termenul contractat sau nu livrează energia termică în condiţiile stabilite în contract;

b) nu anunţă utilizatorul de energie termică din timp cu privire la limitările sau întreruperile programate pentru lucrări planificate;

c) după sistarea furnizării energiei termice cerută de utilizatorul de energie termică, nu reia furnizarea în primele 3 zile lucrătoare de la primirea, în scris, a notificării privind încetarea motivului sistării;

d) nu respectă parametrii de calitate contractaţi pentru energia termică furnizată.

(2) Furnizorul de energie termică este îndreptăţit să recupereze de la producătorul sau de la utilizatorul de energie termică, după caz, daunele dovedite a fi din vina acestuia.

SECŢIUNEA a 3-aDrepturile utilizatorilor de energie termică

Art. 40. -

Utilizatorii de energie termică au, în principal, următoarele drepturi:

a) să preia energia termică din instalaţiile de distribuţie în conformitate cu prevederile contractului de furnizare;

b) să aibă acces la grupurile de măsurare a energiei termice utilizate pentru facturare;

c) să solicite operatorului care are şi calitatea de furnizor remedierea defecţiunilor şi a deranjamentelor survenite la instalaţiile de distribuţie;

d) să recupereze de la operatorul serviciului daunele dovedite a fi din vina acestuia;

e) alte drepturi prevăzute în contractele încheiate cu furnizorul de energie termică, precum şi în Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

f) de a fi anunţat, din timp, despre întreruperea furnizării de energie termică;

g) de a avea acces ori de a primi, la cerere, informaţii cu privire la structura costurilor/tarifelor percepute de operatorul care are şi calitatea de furnizor.

SECŢIUNEA a 4-aObligaţiile utilizatorilor de energie termică

Art. 41. -

(1) Utilizatorii de energie termică au, în principal, următoarele obligaţii:

a) să achite la termen facturile emise de operatorul care are şi calitatea de furnizor; factura constituie titlu executoriu şi se emite, cel mai târziu, până la data de 15 a lunii următoare celei în care prestaţia a fost efectuată; utilizatorii de energie termică sunt obligaţi să achite facturile reprezentând contravaloarea serviciului de care au beneficiat în termenul de scadenţă de 15 zile de la data emiterii facturilor; data emiterii facturii şi termenul de scadenţă se înscriu pe factură; neachitarea facturii în termen de 30 de zile de la data scadenţei atrage penalităţi de întârziere, conform prevederilor art. 42 alin. (10) din Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

b) să permită operatorului care are şi calitatea de furnizor, la solicitarea acestuia, întreruperea programată a alimentării cu energie termică pentru întreţinere, revizii şi reparaţii executate la instalaţiile acestuia;

c) să permită accesul operatorului care are şi calitatea de furnizor la instalaţiile de utilizare a energiei termice aflate în folosinţa sau pe proprietatea sa, pentru verificarea funcţionării şi integrităţii acestora ori pentru debranşarea/deconectarea instalaţiilor în caz de neplată sau de avarie;

d) să nu consume energie termică ocolind sau afectând mijloacele de măsură.

(2) Proprietarii apartamentelor individuale şi ai spaţiilor cu altă destinaţie decât cea de locuit situate în imobile de tip condominiu, care nu sunt conectate la reţeaua de alimentare cu energie termică, plătesc o cotă-parte proporţională cu cota-indiviză, din cheltuielile cu energia termică înregistrată la branşamentul condominiului, cotă-parte stabilită conform regulamentului/metodologiei privind repartizarea consumurilor de energie termică între consumatorii din imobilele de tip condominiu.

Art. 42. -

Drepturile şi obligaţiile prevăzute în prezentul capitol se detaliază în regulamentul-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termică şi în prevederile contractuluicadru de furnizare a energiei termice, elaborate de A.N.R.E., şi se completează cu prevederile Legii nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

CAPITOLUL IXPreţuri şi tarife

SECŢIUNEA 1Stabilirea preţurilor şi a tarifelor

Art. 43. -

(1) Preţurile reglementate pentru energia termică produsă în centrale de cogenerare de înaltă eficienţă ce beneficiază de schema de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficienţă, destinată SACET, se aprobă prin decizie a autorităţii de reglementare competente şi au în vedere următoarele:

a) pentru activitatea de producere a energiei termice în unităţi de cogenerare de înaltă eficienţă se aplică prevederile schemei de sprijin, aprobate prin hotărâre a Guvernului;

b) pentru activitatea de producere a energiei termice în capacităţi de producere separată a energiei termice amplasate într-o centrală electrică de cogenerare ce beneficiază de schema de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficienţă, preţurile se stabilesc pe baza metodologiei aprobate de autoritatea de reglementare competentă.

(2) Preţurile reglementate pentru energia termică produsă în centrale de cogenerare ce nu beneficiază de schema de sprijin, destinată SACET, se determină pe baza metodologiei*) elaborate de autoritatea de reglementare competentă şi se aprobă prin decizie a acesteia.

*) A se vedea Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 127/2022 privind aprobarea valorilor preţurilor de referinţă pentru energia termică livrată în SACET din centrale cu unităţi de cogenerare care nu beneficiază de scheme de sprijin pentru promovarea cogenerării de înaltă eficienţă, aplicabile în perioada noiembrie-decembrie 2022 şi semestrul I al anului 2023, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 999 din 14 octombrie 2022.

(3) Pentru activitatea de producere a energiei termice în centrale termice, destinată SACET, şi pentru serviciile de transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice prin SACET preţurile şi tarifele se stabilesc, se ajustează sau se modifică de către autorităţile administrativ-teritoriale, la solicitarea operatorilor, cu avizul autorităţii de reglementare competente, pe baza metodologiilor elaborate de autoritatea de reglementare competentă.

(4) Preţul local, format din preţul de producere a energiei termice şi tarifele serviciilor de transport, distribuţie şi furnizare se stabilesc, se ajustează sau se modifică la solicitarea operatorilor serviciului public de alimentare cu energie termică, cu avizul autorităţii de reglementare competente, prin hotărâri ale autorităţilor administrativ-teritoriale, pe baza metodologiei elaborate de autoritatea de reglementare competentă.

(5) Sumele încasate prin preţuri şi/sau tarife, corespunzătoare cheltuielilor pentru dezvoltarea şi modernizarea SACET, se constituie într-un cont distinct al operatorului şi se utilizează pe baza programului de dezvoltare avizat de autorităţile administraţiei publice locale implicate, exclusiv pentru scopul în care a fost constituit.

(6) Pierderile tehnologice luate în calcul la aprobarea tarifelor pentru serviciul de transport şi distribuţie a energiei termice se aprobă de autoritatea administraţiei publice locale, având în vedere o documentaţie întocmită de operatorul care are şi calitatea de furnizor şi elaborată pe baza bilanţului energetic realizat de o persoană fizică sau juridică autorizată de autoritatea de reglementare competentă; documentaţia este supusă unui aviz din partea autorităţii de reglementare competente**).

**) A se vedea Procedura de avizare a documentaţiei privind pierderile tehnologice utilizate la calculul preţurilor şi tarifelor energiei termice, întocmită pe baza bilanţului energetic în sistemele de alimentare centralizată cu energie termică, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 113/2022, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 897 din 12 septembrie 2022.

(7) Pentru energia termică produsă în unităţi de cogenerare şi pentru cea produsă în capacităţi de producere separată a energiei termice amplasate într-o centrală electrică de cogenerare, în cazurile în care, în vederea delegării gestiunii serviciului, prin contractele de delegare a gestiunii se negociază formule sau reguli de stabilire/ajustare a preţului energiei termice, acestea se avizează în prealabil de autoritatea de reglementare competentă. În acest caz, preţul se aprobă de autoritatea administraţiei publice locale implicată, potrivit regulilor stabilite, cu avizul autorităţii de reglementare competente.

(8) Pentru energia termică produsă în centrale termice şi pentru serviciile de transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice, în cazurile în care, în vederea delegării gestiunii serviciului, prin contractele de delegare a gestiunii se negociază formule sau reguli de stabilire/ajustare a preţului/tarifelor aferent(e), acestea sunt aprobate prin hotărâre a unităţilor administrativ-teritoriale, cu avizul autorităţii de reglementare competente.

(9) Preţurile locale de furnizare a energiei termice sunt aceleaşi pentru utilizatorii de energie termică, în condiţii similare de furnizare.

(10) Preţurile locale pentru populaţie la care se facturează energia termică se aprobă de autorităţile administraţiei publice locale sau de asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, potrivit legislaţiei în vigoare. La nivelul aceleiaşi unităţi administrativ-teritoriale, preţul local pentru populaţie este unic, indiferent de tehnologiile sistemului de producere, transport şi distribuţie a energiei termice sau de tipul combustibililor utilizaţi. În situaţia în care autorităţile administraţiei publice locale aprobă preţuri locale ale energiei termice facturate populaţiei mai mici decât preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei, acestea asigură din bugetele locale sumele necesare acoperirii diferenţei dintre preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei şi preţul local al energiei termice facturate populaţiei.

(11) În cazul în care, după ajustarea preţurilor şi tarifelor, furnizorii de combustibili şi de energie electrică modifică preţurile de livrare, având ca efect majorarea preţului energiei termice produse, autorităţile administraţiei publice locale sau asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, aprobă recalcularea corespunzătoare a preţurilor locale şi, după caz, a preţurilor locale pentru populaţie, cu avizul autorităţii de reglementare competente, începând cu data primei livrări făcute la noile preţuri, fără modificarea nivelului costurilor celorlalte elemente de cheltuieli şi a cotei de profit, conform prevederilor metodologiei aprobate de autoritatea competentă, care are dreptul să prevadă praguri de insensibilitate şi periodicitate de ajustare.

(12) Consumatorii de energie termică din spaţiile cu altă destinaţie decât cea de locuinţă dintr-un condominiu plătesc preţul local.

(13) Preţul pentru energia termică produsă şi livrată populaţiei prin alt sistem decât SACET, practicat de operatorii economici şi instituţiile publice, va fi aprobat de unitatea administrativ-teritorială pentru situaţia în care se solicită ajutor de încălzire.

(14) Autorităţile administraţiei publice locale pot hotărî ca populaţia care primeşte energie termică de la operatori economici sau instituţii publice, conform prevederilor alin. (13), să beneficieze de preţul stabilit conform prevederilor alin. (10).

Art. 44. -

Operatorii serviciului care practică preţuri şi/sau tarife sunt obligaţi să prezinte autorităţii de reglementare competente, la cererea acesteia:

a) costurile fixe şi variabile, precum şi veniturile programate şi realizate, separat pentru fiecare dintre activităţile serviciului public de alimentare cu energie termică, în structura stabilită de autoritatea de reglementare competentă;

b) modul de alocare a activelor, pasivelor, cheltuielilor şi veniturilor avute în vedere atunci când se întocmesc situaţiile contabile, conform art. 38 alin. (1) lit. k);

c) alte informaţii necesare analizelor financiare şi economice pentru fundamentarea politicilor de tarifare.

SECŢIUNEA a 2-aProtecţia socială

Art. 45. -

Odată cu reducerea graduală a subvenţiilor pentru energia termică, se asigură de către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale ajutoare pentru încălzirea locuinţei familiilor şi persoanelor singure cu venituri reduse, în condiţiile legii.

CAPITOLUL XInfracţiuni şi contravenţii

Art. 46. -

Încălcarea dispoziţiilor prezentei legi atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz.

Art. 47. -

(1) Constituie contravenţii, altele decât cele prevăzute în Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 5.000 lei următoarele fapte:

a) folosirea de către utilizator a apei calde de consum şi a agentului termic pentru încălzire pentru alte scopuri decât cele prevăzute în contract;

b) golirea instalaţiilor de către utilizatorul/consumatorul serviciului în vederea executării unor modificări sau reparaţii fără acordul scris al operatorului serviciului şi al asociaţiei de proprietari, cu excepţia cazurilor de avarii sau de forţă majoră.

(2) Constituie contravenţii, altele decât cele prevăzute în Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei debranşarea/deconectarea de la SACET a utilizatorului sau consumatorului de energie termică fără respectarea dispoziţiilor prezentei legi, cu excepţia faptei care constituie infracţiune şi care se pedepseşte conform prevederilor Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările şi completările ulterioare.

(3) Constituie contravenţie, alta decât cele prevăzute în Legea nr. 121/2014, cu modificările şi completările ulterioare, şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei nerespectarea termenului-limită privind montarea de către proprietari/locatari a repartitoarelor de costuri.

(4) Constituie contravenţii, altele decât cele prevăzute în Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi se sancţionează cu amendă de la 20.000 lei la 50.000 lei următoarele fapte:

a) neinstituirea de către operatorul serviciului a zonelor de protecţie şi siguranţă a SACET;

b) montarea, punerea în funcţiune, repararea şi exploatarea sistemelor de repartizare a costurilor de către o persoană juridică fără autorizaţie sau cu autorizaţie a cărei valabilitate a expirat;

c) depozitarea de materiale în zona de siguranţă a obiectivelor SACET;

d) efectuarea de săpături în zona de siguranţă fără avizul prealabil al operatorului SACET;

e) nerespectarea de către autorităţile administraţiei publice locale a prevederilor regulamentului-cadru la elaborarea regulamentului de serviciu propriu;

f) nerespectarea de către operatorul serviciului a prevederilor regulamentului de serviciu;

g) neasigurarea stocurilor de combustibili şi a necesarului de piese de schimb pentru funcţionarea SACET;

h) neîntocmirea de către operatorul serviciului a bilanţului energiei termice, aferent fiecărei activităţi prevăzute în licenţă.

(5) Constituie contravenţii, altele decât cele prevăzute în Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi se sancţionează cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei următoarele fapte:

a) neîntocmirea situaţiilor contabile aferente serviciului separat de alte servicii sau activităţi pe care operatorul le desfăşoară;

b) amplasarea de construcţii de orice fel în zona de siguranţă a SACET.

(6) Constituie contravenţii şi se sancţionează operatorii economici cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei pentru următoarele fapte:

a) nerespectarea ordinelor şi deciziilor autorităţii de reglementare competente;

b) nefurnizarea sau furnizarea incompletă/eronată a datelor şi informaţiilor solicitate de autoritatea de reglementare competentă, neîndeplinirea măsurilor dispuse şi/sau refuzul de a da curs convocării adresate de către aceasta;

c) neîndeplinirea şi/sau îndeplinirea necorespunzătoare a condiţiilor de valabilitate ale autorizaţiilor/licenţelor.

(7) Constituie contravenţii, altele decât cele prevăzute în Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi se sancţionează cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei următoarele fapte:

a) practicarea de către producătorii de energie termică şi/sau operatorii serviciului a altor preţuri decât cele stabilite de autoritatea de reglementare competentă, de autoritatea administraţiei publice locale sau de asociaţia de dezvoltare comunitară, după caz;

b) practicarea de către operatorii economici şi instituţiile publice a altor preţuri pentru energia termică produsă şi livrată populaţiei decât cele aprobate de autoritatea de reglementare competentă;

c) fundamentarea şi susţinerea cererii de stabilire sau de ajustare a preţurilor de către producătorii de energie termică şi/sau operatorul care are şi calitatea de furnizor cu date eronate, în scopul obţinerii unor preţuri mai mari, dacă fapta nu constituie infracţiune;

d) prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică fără contract de delegare a gestiunii, încheiat în condiţiile legii cu autoritatea administraţiei publice locale, sau cu contract de delegare a gestiunii expirat ori reziliat, conform legislaţiei în vigoare;

e) prestarea serviciului public de alimentare cu energie termică fără licenţă sau cu licenţă a cărei valabilitate a expirat.

Art. 48. -

(1) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 47 se fac de către reprezentanţii împuterniciţi ai autorităţii de reglementare competente şi/sau ai autorităţii administraţiei publice locale, conform atribuţiilor stabilite în prezenta lege şi în Legea nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) În cazul contravenţiilor prevăzute la art. 47 alin. (7) lit. a) -c), preţurile stabilite greşit se corectează, iar sumele încasate în mod necuvenit se restituie utilizatorilor de energie termică, bugetului local sau bugetului de stat, după caz.

(3) Contravenţiilor prevăzute la art. 47 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 49. -

Sustragerea de energie termică constituie infracţiune de furt şi se pedepseşte conform prevederilor Legii nr. 286/2009, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 50. -

Deteriorarea, modificarea fără drept sau blocarea funcţionării grupurilor de măsurare a energiei termice ori distrugerea sigiliilor aplicate acestora constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.

Art. 51. -

Montarea şi punerea în funcţiune a unor instalaţii sau echipamente în interiorul unei locuinţe sau al unui condominiu, care pun în pericol sănătatea populaţiei sau integritatea infrastructurii edilitare, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.

Art. 52. -

(1) Infracţiunile prevăzute de prezenta lege se constată de către organele abilitate, potrivit legii.

(2) Ori de câte ori reprezentanţii împuterniciţi ai autorităţilor de reglementare competente şi/sau ai autorităţii administraţiei publice locale iau cunoştinţă de săvârşirea vreuneia dintre infracţiunile prevăzute de prezenta lege vor sesiza de îndată aceasta organelor abilitate potrivit legii.

CAPITOLUL XIDispoziţii tranzitorii şi finale

Art. 53. -

(1) În termen de un an de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Legii nr. 51/2006, A.N.R.S.C. elaborează şi aprobă regulamentul-cadru şi caietul de sarcini-cadru ale serviciului public de alimentare cu energie termică*).

*) A se vedea Caietul de sarcini-cadru al serviciului public de alimentare cu energie termică, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodărie Comunală nr. 92/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 350 şi 350 bis din 23 mai 2007.

(2) Compartimentele energetice ale autorităţilor administraţiei publice locale vor fi înfiinţate, după caz, după data de 1 octombrie 2006.

(3) Până la data intrării în vigoare a prezentei legi, compartimentele energetice ale autorităţilor administraţiei publice locale au obligaţia elaborării regulamentului propriu, în conformitate cu prevederile regulamentului-cadru.

Art. 54. -

În termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, regiile de termoficare se vor reorganiza, prin hotărâri ale autorităţilor administraţiei publice locale, în societăţi reglementate de Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în condiţiile legii.

Art. 55. -

(1) Se interzic proiectarea, execuţia şi punerea în funcţiune a SACET fără dotarea lor corespunzătoare cu dispozitive de măsurare-înregistrare a cantităţilor de energie termică produse şi/sau facturate.

(2) Proiectarea şi realizarea noilor imobile tip condominiu cu destinaţie de locuinţe sau cu destinaţie mixtă - locuinţe şi spaţii cu altă destinaţie -, având sursă comună de alimentare cu energie termică sau racordate la reţelele publice de distribuţie, trebuie să asigure individualizarea consumurilor şi condiţiile de montare a sistemelor de măsurare-înregistrare-repartizare a consumurilor pentru întregul imobil şi pentru fiecare apartament sau spaţiu cu altă destinaţie.

Art. 56. -

Prevederile prezentei legi se completează cu dispoziţiile Legii nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 57. -

Prezenta lege intră în vigoare la data de 21 martie 2007, cu excepţia prevederilor art. 53 alin. (2) şi (3) şi ale art. 55 alin. (1) şi (2), care intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I**).

**) Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 651 din 27 iulie 2006.

Art. 58. -

La data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Ordonanţa Guvernului nr. 73/2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de alimentare cu energie termică produsă centralizat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 31 august 2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 162/1999 privind instituirea preţului naţional de referinţă pentru energia termică furnizată populaţiei prin sisteme centralizate, precum şi pentru acordarea de ajutoare băneşti pentru categoriile defavorizate ale populaţiei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 529 din 29 octombrie 1999, aprobată cu modificări prin Legea nr. 328/2002, cu modificările ulterioare, precum şi orice alte dispoziţii contrare prezentei legi.

NOTĂ:

Reproducem mai jos prevederile art. IIIIIVII şi VIII din Legea nr. 196/2021, cu modificările ulterioare, care nu sunt încorporate în forma republicată a Legii nr. 325/2006 şi care se aplică, în continuare, ca dispoziţii proprii ale actului modificator:

"

Art. II. -

În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Energiei, desemnat ca autoritate responsabilă cu coordonarea, controlul şi monitorizarea serviciului de alimentare cu energie termică a populaţiei, elaborează şi supune spre aprobarea Guvernului modul de organizare şi responsabilităţile specifice.

Art. III. -

(1) În termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile administraţiei publice locale ori asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, atât cele care au, cât şi cele care nu au sistem de alimentare centralizată cu energie termică al localităţii sau al asociaţiei de dezvoltare comunitară, vor reactualiza strategiile locale ale serviciului de alimentare cu energie termică a populaţiei, strategii elaborate în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 246/2006 pentru aprobarea Strategiei naţionale privind accelerarea dezvoltării serviciilor comunitare de utilităţi publice, care vor respecta principiile prevăzute la art. 3 din Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006, cu modificările ulterioare, astfel cum aceasta este modificată şi completată prin prezenta lege, în vederea realizării obiectivelor prevăzute la art. 4 din acelaşi act normativ, conform politicilor elaborate de Ministerul Energiei. Autorităţile administraţiei publice locale ori asociaţiile de dezvoltare comunitară, după caz, asigură mijloacele necesare de implementare.

(2) În termen de maximum 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autoritatea de reglementare competentă din domeniu elaborează şi publică instrucţiunile privind principiile, conţinutul şi întocmirea strategiilor locale pentru serviciul de alimentare cu energie termică a populaţiei.

(3) Lipsa unei strategii aprobate atrage sancţiunea restricţionării alocării oricăror fonduri publice pentru autorităţile administraţiei publice locale implicate.

. . . . . . . . . .

Art. VII. -

Până la elaborarea şi aprobarea prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare din Domeniul Energiei a actelor normative prevăzute la art. 14*) din Legea nr. 325/2006, cu modificările ulterioare, astfel cum aceasta este modificată şi completată prin prezenta lege, sunt aplicabile prevederile din reglementările tehnice şi comerciale emise de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice în domeniul serviciului public de alimentare cu energie termică.

*) În urma renumerotării articolelor, art. 14 a devenit art. 15 în prezenta formă republicată a Legii nr. 325/2006.

Art. VIII. -

În termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, autoritatea de reglementare competentă elaborează reglementările care decurg din atribuţiile conferite de Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare."

 

 

Mereuta

Dreptul la o locuinţă decentă / locuire decentă accesibilă ca preţ este un drept fundamental al fiecărui cetăţean și ar trebui să se regăsească în Constituție!

MIHAI MEREUŢĂ - 0744.751.416; mihai.mereuta@habitaturban.ro; președinte

Liga Asociațiilor de Proprietari Habitat,

Asociația Română pentru Locuințe Casa Plus

 

parteneri media:

RADIO ROMANIA ACTUALITATI – BUCURESTI FM 98,3, ARENA CONSTRUCTIILOR

Programele adresate membrilor si reprezentantilor asociatiilor de proprietari sunt REALIZATe cu sprijinul: ista românia, smart eco PLUS / Elsaco, administrare.ro,  UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania, CONSTRUCȚII ERBAȘU