miercuri, 4 martie 2015

Revizuirea cadrului legal privind reabilitarea termica

Solicitam revizuirea cadrului legal privind reabilitarea termica prin consultarea obligatorie si reala a reprezentantilor asociatiilor de proprietari. Mentionam ca atat timp cat beneficiarii finali a prevederilor legii sunt cetatenii – proprietari de apartamente, consideram ca propunerile de modificare si completare venite din partea reprezentantilor acestora trebuie acceptate. Reamintim ca atunci cand legislatia actuala se afla in dezbatere publica, Liga Habitat a propus o serie de modificari pe baza opiniilor exprimate de membrii ligii si specialisti.
Trebuie reglementata posibilitatea de a atrage fonduri private pentru lucrarile de reabilitare:
·                 Asociatiile de proprietare care au resursele necesare pentru a realiza din banii lor lucrarile, sa benficieze gratuit de auditul energetic si proiect;
·                 Proprietarii care investesc in masuri de eficienta energetica sa beneficieze de deducere din impozitul pe venit pana la contravaloarea de 500 Euro/an ;
·                 TVA “0” pentru lucrarile de reabilitare si pentru materialele de constructii folosite la reabilitare (in prezent, se inregistreaza situatia absurda in care lucrarile de reabilitare suportate din fonduri publice sunt supuse taxarii, cota contributiei din partea asociatiei echivaland cu valoarea TVA);
·                 Fondurile de reabilitare trebuie alocate direct proprietarilor (ca in Germania) si acestia trebuie sa decida ei insisi asupra executantului lucrarilor. Cofinantarea de 50% din partea Guvernului trebuie sa fie alocata direct asociatiilor de proprietari, urmand ca primariile care au posibilitatea sa suplimenteze sumele alocate cofinantarii. In toate cazurile, asociatia de proprietari trebuie sa fie cea care negocieaza si alege executantul avand in vedere ca lucrarile se executa pe proprietate privata (nu publica);
·                 Legislatia si Guvernul trebuie sa incurajeze obtinerea de credite garantate de stat/cu dobanda subventionata pentru accelerarea proiectelor de reabilitare termica. Alta solutie complementara ar putea fi achitarea in faza initiala de catre proprietari a lucrarilor de reabilitare, urmand ca autoritatile sa ramburseze in urmatorii  5-10 ani banii investiti (inclusiv prin compensarea unor taxe si impozite locale datorate); Pentru a sprijini autoritatile locale si asociatiile de proprietari ar trebui finantat/eficientizat de urgenta fondul de garantare a creditelor luate pentru masuri de eficienta energetica in sectorul rezidential; in acest moment schemele de creditare existente sunt sufocate de birocratie si de catre conditiile bancilor;
·                     Să se introduca clar intervenţiile la instalaţiile interioare - a nu se uita coşurile de fum.
·                     De ce sunt permise reabilitările termice exterioare la nivel de apartament. Aceste initiative individuale trebuie sancţionate deoarece reprezinta un risc pentru echilibrul termic al cladirii si o incalcare a legislatiei cu privire la urbanism si autoritarea constructiilor;
·                     Agenţii economici de la parterul sau etajul 1 cât şi deţinătorii de spaţii cu alte destinaţii din blocul respectv indiferent de forma juridică  să fie obligaţi să participe la programul de reabilitare;
·                     O persoană care are în proprietate mai multe apartamente să primească ajutor de la stat şi de la consiliul local pentru un singur apartament.
·                     Solicitam realizarea unei bănci de date cu tipuri de proiecte de reabilitare deoarece si cartierele de blocuri sunt construite după proiecte tip. Costurile de proiectare ar scădea semnificativ.
·                 Trebuie standardizate pachete de masuri de reabilitare ce pot fi aplicate blocurilor construite dupa proiecte tip astfel incat sa scada costurile de auditare si proiectare.
·                 Programele administrate de catre MDRAP (reabilitare termica, consolidare, etc) trebuie compatibilizate cu Programele administrate de Ministerul Mediului (“Casa verde”, vanzari certificate verzi etc) deoarece obiectivele finale ale celor doua initiative converg. Din punct de vedere administrativ si al eficientei cheltuirii banului public, este important un management comun al celor doua programe. Din punct de vedere tehnic, integrarea solutiilor de utilizare a energiei din surse regenerabile se poate face numai in acelasi timp cu lucrarile de reabilitare termica.
·                 Cresterea cuantumului fondurilor alocate prin bugetul de stat este esentiala!
Considerand ca 5 (cinci) ani este perioada optima de realizare a reabilitarii termice a celor 1,4 milioane de apartamente (adica aprox 280 de mii de apartamente / an) aflate intr-o situatie avansata de degradare atunci bugetul anual ar trebui sa fie de aproximativ: 500 de milioane de EURO.
·                     Sa se foloseasca sisteme de termoizolatie complete, agrementate tehnic si nu cele hibride. Astfel, garantia calitatii va fi asigurata automat. Vor fi evitate efectele negative, ce vor aparea cu siguranta in urmatorii 1-2 ani cand vor incepe sa se vada cu adevarat problemele cauzate de utilizarea celor proaste materiale din punct de vedere calitativ.
·                     Implicarea Inspectiei de Stat in Constructii pentru verificarea santierelor (au fost cazuri in care lucrarea era contractata cu utilizarea anumitor materiale, insa la magazia de materiale exista o cantitate mica din aceste produse, iar pe schela se aplicau altele). De exemplu, se refolosea sacul de materiale specificat in contract, insa acesta era reumplut cu un alt adeziv de o calitate inferioara. De asemenea a fost utilizat polistiren expandat cu rezistenta mai scazuta la compresiune fata de cea recomandata pentru izolarea termica;
·                     Aplicarea cu rigurozitate principiilor de asigurare a calitatii.
·                     Asociatiile au nevoie de asistenta specializata de la semnarea initiala a contractului de mandat pana la semnarea tuturor fazelor de executie si a receptiei finale;
·                     Posibilitatea ca asociatiile de proprietari sa fie reprezentate in relatia cu tertii, inclusiv cu primariile, de formele asociative din care fac parte.
Reamintim ca Romania este stat membru al Uniunii Europene, avand o serie de obligatii extrem de serioase legate de cresterea eficientei energetice. Fondul locativ din Romania este unul dintre cei mai mari consumatori de resurse energetice. Starea proasta a cladirilor, incoerenta guvernamentala, descurajarea initiativelor de eficienta energetica si, nu in ultimul rand, nivelul scazut al veniturilor populatiei afecteaza sansa ca Romania sa indeplineasca obligatiile asumate ca stat membru UE si sa se inscrie in randul tarilor civilizate.