Solicitam revizuirea
cadrului legal privind reabilitarea termica prin consultarea obligatorie si
reala a reprezentantilor asociatiilor de proprietari. Mentionam ca atat timp
cat beneficiarii finali a prevederilor legii sunt cetatenii – proprietari de
apartamente, consideram ca propunerile de modificare si completare venite din
partea reprezentantilor acestora trebuie acceptate. Reamintim ca atunci cand
legislatia actuala se afla in dezbatere publica, Liga Habitat a propus o serie
de modificari pe baza opiniilor exprimate de membrii ligii si specialisti.
Trebuie reglementata posibilitatea de a atrage fonduri private pentru
lucrarile de reabilitare:
·
Asociatiile de proprietare
care au resursele necesare pentru a realiza din banii lor lucrarile, sa
benficieze gratuit de auditul energetic si proiect;
·
Proprietarii care
investesc in masuri de eficienta energetica sa beneficieze de deducere din
impozitul pe venit pana la contravaloarea de 500 Euro/an ;
·
TVA “0” pentru lucrarile de
reabilitare si pentru materialele de constructii folosite la reabilitare (in
prezent, se inregistreaza situatia absurda in care lucrarile de reabilitare
suportate din fonduri publice sunt supuse taxarii, cota contributiei din partea
asociatiei echivaland cu valoarea TVA);
·
Fondurile de reabilitare
trebuie alocate direct proprietarilor (ca in Germania) si acestia trebuie sa
decida ei insisi asupra executantului lucrarilor. Cofinantarea de 50% din
partea Guvernului trebuie sa fie alocata direct asociatiilor de proprietari,
urmand ca primariile care au posibilitatea sa suplimenteze sumele alocate
cofinantarii. In toate cazurile, asociatia de proprietari trebuie sa fie cea
care negocieaza si alege executantul avand in vedere ca lucrarile se executa pe
proprietate privata (nu publica);
·
Legislatia si Guvernul
trebuie sa incurajeze obtinerea de credite garantate de stat/cu dobanda
subventionata pentru accelerarea proiectelor de reabilitare termica. Alta
solutie complementara ar putea fi achitarea in faza initiala de catre
proprietari a lucrarilor de reabilitare, urmand ca autoritatile sa ramburseze
in urmatorii 5-10 ani banii investiti
(inclusiv prin compensarea unor taxe si impozite locale datorate); Pentru a sprijini autoritatile locale si
asociatiile de proprietari ar trebui finantat/eficientizat de urgenta fondul
de garantare a creditelor luate pentru masuri de eficienta energetica in
sectorul rezidential; in acest moment
schemele de creditare existente sunt sufocate de birocratie si de catre
conditiile bancilor;
·
Să se introduca clar intervenţiile la
instalaţiile interioare - a nu se uita coşurile de fum.
·
De ce sunt
permise reabilitările termice exterioare la nivel de apartament. Aceste
initiative individuale trebuie sancţionate deoarece reprezinta un risc pentru echilibrul
termic al cladirii si o incalcare a legislatiei cu privire la urbanism si
autoritarea constructiilor;
·
Agenţii
economici de la parterul sau etajul 1 cât şi deţinătorii de spaţii cu alte
destinaţii din blocul respectv indiferent de forma juridică să fie obligaţi să participe la programul de
reabilitare;
·
O persoană
care are în proprietate mai multe apartamente să primească ajutor de la stat şi
de la consiliul local pentru un singur apartament.
·
Solicitam realizarea unei bănci de
date cu tipuri de proiecte de reabilitare deoarece si cartierele de blocuri
sunt construite după proiecte tip. Costurile de proiectare ar scădea
semnificativ.
·
Trebuie standardizate pachete de
masuri de reabilitare ce pot fi aplicate blocurilor construite dupa proiecte
tip astfel incat sa scada costurile de auditare si proiectare.
·
Programele administrate de
catre MDRAP (reabilitare termica, consolidare, etc) trebuie compatibilizate cu
Programele administrate de Ministerul Mediului (“Casa verde”, vanzari
certificate verzi etc) deoarece obiectivele finale ale celor doua initiative
converg. Din punct de vedere administrativ si al eficientei cheltuirii banului
public, este important un management comun al celor doua programe. Din
punct de vedere tehnic, integrarea solutiilor de utilizare a energiei din surse
regenerabile se poate face numai in acelasi timp cu lucrarile de reabilitare
termica.
·
Cresterea cuantumului
fondurilor alocate prin bugetul de stat este esentiala!
Considerand
ca 5 (cinci) ani este perioada
optima de realizare a reabilitarii termice a celor 1,4 milioane de apartamente (adica aprox 280 de mii de apartamente
/ an) aflate intr-o situatie avansata de degradare atunci bugetul anual ar trebui sa fie de aproximativ: 500 de milioane de EURO.
·
Sa se foloseasca sisteme
de termoizolatie complete, agrementate tehnic si nu cele hibride. Astfel,
garantia calitatii va fi asigurata automat. Vor fi evitate efectele negative,
ce vor aparea cu siguranta in urmatorii 1-2 ani cand vor incepe sa se vada cu
adevarat problemele cauzate de utilizarea celor proaste materiale din punct de
vedere calitativ.
·
Implicarea Inspectiei de
Stat in Constructii pentru verificarea santierelor (au fost cazuri in care
lucrarea era contractata cu utilizarea anumitor materiale, insa la magazia de
materiale exista o cantitate mica din aceste produse, iar pe schela se aplicau
altele). De exemplu, se refolosea sacul de materiale specificat in contract,
insa acesta era reumplut cu un alt adeziv de o calitate inferioara. De asemenea
a fost utilizat polistiren expandat cu rezistenta mai scazuta la compresiune
fata de cea recomandata pentru izolarea termica;
·
Aplicarea cu rigurozitate
principiilor de asigurare a calitatii.
·
Asociatiile au nevoie de
asistenta specializata de la semnarea initiala a contractului de mandat pana la
semnarea tuturor fazelor de executie si a receptiei finale;
·
Posibilitatea ca asociatiile
de proprietari sa fie reprezentate in relatia cu tertii, inclusiv cu
primariile, de formele asociative din care fac parte.
Reamintim ca Romania este stat membru al Uniunii
Europene, avand o serie de obligatii extrem de serioase legate de cresterea
eficientei energetice. Fondul locativ din Romania este unul dintre cei mai mari
consumatori de resurse energetice. Starea proasta a cladirilor, incoerenta
guvernamentala, descurajarea initiativelor de eficienta energetica si, nu in
ultimul rand, nivelul scazut al veniturilor populatiei afecteaza sansa ca
Romania sa indeplineasca obligatiile asumate ca stat membru UE si sa se inscrie
in randul tarilor civilizate.