marți, 26 august 2014

Recomandare la proiect de act normativ: Proiectul hotararii privind aprobarea tarifului de transport si distributie a energiei termice livrate prin puncte termice urbane, de transport pentru consumatori cu puncte termice proprii si a preturilor locale medii de facturare a energiei termice pentru consumatorii non-casnici,practicate de Radet Bucuresti.

Solicitam ca prin cresterea pretului mediu de consum in cogenerare si prin aprobarea recalcularii serviciilor efectuate de Radet, Pretul Local de Facturare la populatie sa ramana nemodificat in tot sezonul de incalzire 2014-2015! Solicitam introducerea unui articol prin care sa se specifice clar ca Pretul Local de Facturare la populatie nu se va modifica!
Combinatia de venituri scazute, preturi ridicate la energie si izolarea inadecvata a locuintelor da nastere unor fenomene precum saracia, deconectarea de la energie, excluderea sociala, ceea ce contravine modelelor sociale europene. Fenomenele de segregare sociala au inceput sa duca deja la transformarea unor zone importante din Bucuresti la ghetouri.
Principale probleme identificate in legatura cu RADET:
  • “Falimentul” RADET-ului (acumulare datorii urmare cheltuielilor ineficiente si haosului legislativ)
  • Viitorul incert al sistemului de termoficare;
  • Necesitatea unor investitii uriase;
  • Lipsa controlului transparent al RADET de catre PMB si CGMB – lipsa contractului de delegare si a indicatorilor de performanta, etc;
  • Lipsa zonelor unitare de consum;
  • Nu s-a respectat principiul “o cladire un sistem de incalzire”;
  • Nu s-a respectat obligativitatea repartizarii / contorizarii individuale;
·         Ineficienta managementului RADET provocata sistematic de lipsa controlului transparent al RADET de catre PMB si CGMB;
·         Nu s-a realizat transformarea RADET in societate comerciala cu capital 100% municipal, concorm legii, societate careia CGMB ii incredinteaza contractul de delegare si concesiunea patrimoniului aferent serviciilor, inclusiv cu stabilirea obligatiilor specifice acestor servicii de interes general – in primul rand realizarea unor indicatori de performanta?
·         Nu s-a introdus contractului de delegare, incluziv a caietului de sarcini prind gestionarea patrimoniului public (infrastructurii serviciului de incalzire centralizata) si a indicatorilor de performanta;
·         Nu s-a intocmit si aprobat Regulamentul serviciului de incalzire centralizata si inidcatorii de performanta ai serviciului;
·         Nu s-a organizat o entitate de reglementare independenta de primarie , cu competente delegate de la CGMB, de a monitoriza indicatorii de performanta ai RADET si ai CET-urilor si de a pregati, urmari si reglementa aplicarea strategiei energetice;
·         Nu s-a aprobat strategia energetica. Bucurestiul nu are in continuare o strategie aprobata, care sa stopeze risipa banilor bucurestenilor.
·         De ce intarzie concesionarea cu aport de capital a serviciilor de incalzire centralizata din Bucuresti, ca fiind singura solutie strategica care ofera bucurestenilor sansa de a avea servicii de calitate la cele mai mici preturi date de piata acestor servicii?
In fata acestei situatii Liga Habitat a facut mai multe demersuri si a solicitat Conililui General si Primarului General sa ia masurile legale. Autoritatile locale nu au facut nimic de ani de zile, acceptand pierderile si ineficienta. De ce?
Desi au trecut 5 ani de la elaborarea strategiei si 8 ani de la aprobarea concesiunii, nimic din toate aceste masuri urgente si importante nu s-a realizat.
Toate acestea ne determina sa consideram ca absolut necesara stoparea cat mai urgenta a prejudiciilor create de acest sistem administrativ, prin schimbarea sa intr-un sistem contractual transparent, eficient si controlat public, in care utilizatorii sa aiba un cuvant de spus.

consultant
radu dumitrescu

PRESEDINTE

Mihai Mereuta