Principale probleme identificate in legatura cu
sistemul de alimentare centralizată cu energie
termică al localităţilor (SACET) in
Bucuresti (si nu numai…):
- “Falimentul” -acumulare datorii urmare cheltuielilor ineficiente si haosului
legislativ
- Viitorul incert al sistemului de termoficare – lipsa
strategiei si a implicarii apl.
- Necesitatea unor investitii uriase;
- Lipsa controlului transparent al SACET de catre
Primari si Consilii Locale – lipsa contractului de delegare si a
indicatorilor de performanta, etc;
- Nu s-au stabilit zonelor unitare de consum;
- Nu s-a respectat principiul “o cladire un sistem de incalzire”;
- Obiectivul legii 325/2006 - accesibilitatea preţurilor la consumatori a ramas in multe localitati
doar pe hartie
- Nu s-a respectat obligativitatea repartizarii / contorizarii
individuale;
- Au fost ignorate prevederi legale
- Termene - 30 iunie 2006 (HG 933/2004), 30 septembrie
2009 (HG 609 2007) si probabil va fi ignorat si 31 decembrie 2016
(Legea 121/2014)
- Legea serviciului public de alimentare cu
energie termică nr. 325/2006 (Text actualizat la data de 01.02.2014.) Art. 29. - (1) În
cazul consumatorilor dintr-un condominiu, alimentaţi printr-un
branşament termic comun, sunt obligatorii
montarea de către proprietari a repartitoarelor de costuri şi
stabilirea unei metodologii de repartizare a costurilor, aprobată în
adunarea generală a asociaţiei de proprietari/locatari, în baza metodologiei-cadru
elaborate de A.N.R.S.C.
- Legea serviciilor comunitare de utilităţi
publice nr. 51/2006 (Text actualizat la data de 01.08.2015) Art. 47. - (1) Constituie
contravenţie în domeniul serviciilor de utilităţi publice şi se
sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei următoarele fapte: b) nerespectarea de către
utilizatori a termenelor de achitare a contravalorii serviciilor
furnizate/prestate, respectiv a termenelor
pentru încheierea acţiunii de contorizare individuală la nivel de
apartament;
§ Informarea corecta si completa a beneficiarilor
serviciilor de repartizare cu privire la toate aspectele ce tin de acest
serviciu.
§ Finantarea unor campanii nationale cu privire la
aplicarea prevederilor DIRECTIVEI
2012/27/UE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 25 octombrie 2012
privind eficiența energetică.
§ Clarificarea si simplificarea reglementarilor
referitoare la repartizarea de costuri.
§ Aplicarea consecventa si coerenta a legislatiei in
domeniu. Respectarea principiului: „o cladire- un sistem de incalzire!”
§ Stabilirea unor „chei” simple de verificare prin
care beneficiarii serviciilor de repartizare sa poata controla acest proces.
§ Sanctionarea ferma a tuturor acelora care nu
respecta reglementarile in domeniu: autoritati / companii de prestari servicii
/ consumatori.
§ Finantarea prin programele nationale a contorizarii
/ repartizarii de costuri si a modernizarii / reabilitarii instalatiilor.
§ Eliminarea clauzelor abuzive (acolo unde acestea
exista!) din contractele de repartizare.
NOTA- Solicitam adoptarea de urgenta a unei noi norme de repartizare!
Repartitorul nu mareste costurile... O repartizare gresita si nesanctionata, sau
un inventar incorect si nesanctionat, sau utilizarea gresita, sau
aplicarea gresita si nesanctionata ... acestea au generat cazuri
exceptionale care, pe fondul lipsei de reactie a autoritatilor, au dus la
situatia actuala! Nici un sistem nu va functiona fara aplicarea coerenta si
consecventa a regulilor!
·
Ineficienta managementului SACET provocata sistematic de lipsa controlului transparent al SACET
de catre de catre Primari si Consilii Locale;
·
Nu s-a realizat transformarea SACET in societate comerciala cu capital 100% municipal, concorm legii, societate careia CGMB ii incredinteaza contractul de
delegare si concesiunea patrimoniului aferent serviciilor, inclusiv cu
stabilirea obligatiilor specifice acestor servicii de interes general – in
primul rand realizarea unor indicatori de performanta?
·
Nu s-a introdus contractului de delegare, incluziv a caietului de sarcini prind gestionarea patrimoniului public
(infrastructurii serviciului de incalzire centralizata) si a indicatorilor de
performanta;
·
Nu s-a intocmit si aprobat Regulamentul serviciului de incalzire
centralizata si inidcatorii de performanta ai serviciului;
·
Nu s-a organizat o entitate de reglementare independenta de primarie , cu competente delegate de la Consiliile Locale, de a monitoriza
indicatorii de performanta ai SACET si ai CET-urilor si de a pregati, urmari si
reglementa aplicarea strategiei energetice;
·
Nu s-a aprobat strategia energetica. Bucurestiul nu are in continuare o
strategie aprobata, care sa stopeze risipa banilor bucurestenilor.
·
De ce intarzie concesionarea cu
aport de capital a serviciilor de incalzire centralizata din Bucuresti, ca fiind singura solutie strategica care ofera bucurestenilor sansa de a
avea servicii de calitate la cele mai mici preturi date de piata acestor
servicii?
In fata acestei situatii Liga Habitat a facut mai multe
demersuri si a solicitat Consiului General si Primarului General sa ia masurile
legale. Autoritatile locale nu au facut nimic de ani de zile. De ce?
Desi au trecut ani de zile de la
elaborarea strategiei si de la aprobarea concesiunii, nimic din toate aceste
masuri urgente si importante nu s-a realizat.
Combinatia de venituri scazute, preturi ridicate la
energie si izolarea inadecvata a locuintelor da nastere unor fenomene precum
saracia, deconectarea de la energie, excluderea sociala, ceea ce contravine
modelelor sociale europene. Fenomenele de segregare sociala au inceput sa duca
deja la transformarea unor zone importante din Bucuresti la ghetouri.
Toate acestea ne determina sa
consideram ca absolut necesara stoparea cat mai urgenta a prejudiciilor create
de acest sistem administrativ, prin schimbarea sa intr-un sistem contractual
transparent, eficient si controlat public, in care utilizatorii sa aiba un
cuvant de spus.
Propuneri
complementare
1.Organizația noastră, care reprezintă
interesele a peste 15000 asociații de locatari/proprietari, propune reducerea
TVA la 9% pentru apa de consum casnic, apa calda menajera si
pentru energie termica.
Având
în vedere situaţia economica şi socială actuală şi creşterile de tarife la
energie, gaze, utilităţi, considerăm că măsura de a reduce TVA la 9% pentru apa de consum
casnic, apa calda menajera si pentru si pentru energie termica este esenţiala pentru a sprijini categoriile vulnerabile de populaţie
să depăşească o perioadă extrem de dificilă.
Reamintim ca in
Constitutie se prevede faptul ca Romania este un stat social si care are
obligatia de a asigura cetatenilor un nivel de trai decent. Consideram ca in
lipsa adoptarii unor masuri care sa aiba ca efect reducerea costului locuitului
(de exemplu reducerea TVA la toate serviciile publice), vom asista la probleme
grave in randul familiilor cu venituri reduse.
2. Solicitam sistarea modificarii
tarifelor/preturilor fara convenirea unui calendar pe termen mediu, fara
prezentarea unor motivatii solide si fara consultarea consumatorilor.
Reprezentantii
asociatiilor de proprietari trebuie sa fie membri ai consiliilor de
administratie (VOLUNTARI!) ale companiilor furnizoare de utilitati publice
deoarece acestea au un caracter de monopol natural si exista tendinta de a face
abuz de pozitie dominanta;
3. Referitor la ajutoarele pentru incalzirea locuintelor.
o
Referitor la perioada de
acordare a ajutoarelor
- atunci cand se furnizeaza agent termic trebuie sa se acorde ajutoare (nu doar
din noiembrie pana in martie).
o Treptele de venituri
trepte venituri propuse
-familiile şi persoanele singure al căror venit net mediu lunar pe membru
de familie, respectiv al persoanei singure se situează in una dintre
situatiile de mai jos
|
compensare
|
< 500 lei
|
90%
|
500,1- 600 lei
|
80%
|
600,1- 700 lei
|
70%
|
700,1- 800 lei
|
60%
|
800,1- 900 lei
|
50%
|
900,1- 1.000 lei
|
40%
|
1.000,1- 1.100 lei
|
30%
|
o Apa caldă menajeră
- includerea energiei pentru prepararea apei calde in
cadrul sistemului de ajutoare.
4. Neconformități
în Planul Național de Acțiune în Domeniul Eficienței Energetice - versiunea
2014 în capitolul nr.
3.1.3 ”Contorizarea și facturarea”.
Nu înțelegem de ce in textul PNAEE 2014 din HG 122/2015 nu există nici-o
referire la obligația României alături de celelalte țări din UE de a finaliza
contorizarea individuală a consumatorilor finali de energie pentru încălzire / răcire și apă caldă până la 31
decembrie 2016, așa cum este înscrisă această obligație în Directiva europeana
2012/27/UE la art. 9 al.3 și respectiv în Legea nr 121/2014 privind eficiența
energetică la art. 10 al.5 ?
Prezentăm un extras din Legea 121/2014 privind eficiența energetică referitor la
contorizarea individuală a energie la nivelul apartamentelor din condominii:
” Art.10 (5) În imobilele de tip
condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică
este obligatorie montarea contoarelor până la 31 decembrie 2016 pentru
individualizarea consumurilor de energie pentru încălzire/răcire şi apă caldă
la nivelul fiecărui apartament sau spaţiu cu altă destinaţie. În cazul în care utilizarea de contoare
individuale nu este fezabilă din punct de vedere tehnic sau nu este eficientă
din punctul de vedere al costurilor este obligatorie montarea repartitoarelor
individuale de costuri pe toate corpurile de încălzire din fiecare unitate
imobiliară în parte. ”
În prezent, la nivel național, obligativitatea montării
contoarelor individuale de căldură în cazul distribuției orizontale și
respectiv a repartitoarelor de încălzire în cazul distribuției verticale în
scopul individualizării consumurilor de încălzire este reglementată prin
Legea nr. 325/2006 a serviciului public de alimentare cu energie termica, Legea
nr.51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice; HG nr. 933/2004
privind contorizarea consumatorilor racordați la sistemele publice de alimentare
cu energie termică; HG nr. 609/1997 pentru modificarea art.2 alin (2) din HG
933/2004. Sarcina proprietarilor de a finaliza montarea contoarelor de energie
termică la nivel de apartament în cazul distribuţiei orizontale, respectiv a
repartitoarelor de costuri în cazul distribuţiei verticale, a fost fixată prin
reglementările legale românești inițial pentru 31 iulie 2007, termen care s-a
dovedit doar mobilizator, dar nerealist. Conform HG 609/2007, termenul a fost
prorogat pentru 30 septembrie 2009, iar ulterior a fost pur și simplu
abandonat, fără a fi stabilit un nou termen la nivel național.
Având în vedere că pentru respectarea
obligatorie la nivel european a termenului de 31 decembrie 2016 pentru
individualizarea consumurilor de energie pentru încălzire /răcire și apă caldă
NU este menționat nici-un program de măsuri
în PNAEE, considerăm ca aceasta reprezintă o neconformitate a PNAEE față
de prevederile Directivei europene 2012/27/UE privind eficiența energetică.
Vă rugăm să analizați acest semnal de
neconformitate și să dispuneți adoptarea
în regim de urgență a măsurile necesare pentru asigurarea condițiilor necesare
pentru respectarea în România a tuturor obligațiilor ce ne revin din Directiva 2012/27/UE privind
eficiența energetică.
Evolutia pret GIGACALORIE
2009 – 2010 – 2011 – 2012 – 2013 – 2014 - 2015
Nr.
crt
|
ORAS
|
OCTOMBRIE
2009
|
OCTOMBRIE
2010
|
OCTOMBRIE
2011
|
OCTOMBRIE
2012
|
OCTOMBRIE
2013
|
decembrie
2013
|
martie
2014
|
iunie
2014
|
OCTOMBRIE
2014
|
AUGUST
2015
|
Pret
la populatie
Lei/gcal
|
Pret
la populatie
Lei/gcal
|
Pret
la populatie
Lei/gcal
|
Pret
la populatie
Lei/gcal
|
Pret
la populatie
Lei/gcal
|
Pret
la populatie
Lei/gcal
|
Pret
la populatie Lei/gcal
|
Pret
la populatie
Lei/gcal
|
Pret
la populatie
Lei/gcal
|
Pret
la populatie Lei/gcal
|
||
1.
|
ARAD
|
202,22
|
223,82
|
224
|
290
|
290
|
290
|
290
|
290
|
290
|
290
|
2.
|
BACAU
|
137,60
|
154,84
|
155
|
155
|
155
|
155
|
154,84
|
154,84
|
154,84
|
154,84
|
3.
|
BOTOSANI
|
187,86
|
183,50
|
180
|
180
|
180
|
180
|
180
|
180
|
170
|
170
|
4.
|
BRASOV
|
184
|
191,73
|
192
|
199
|
199
|
199
|
200
|
200
|
200
|
210
|
5.
|
BRAILA
|
154,56
|
192
|
192
|
329
|
310
|
--------
|
-------
|
--------
|
--------
|
--------
|
6.
|
BUCURESTI
|
119
|
124
|
170
|
170
|
170
|
170
|
169,88
|
169,88
|
169,88
|
169,88
|
7.
|
BUZAU
|
185,24
|
185,24
|
186
|
186
|
186
|
186
|
185,24
|
185,24
|
185,24
|
185,24
|
8.
|
CLUJ NAPOCA
|
169
|
165
|
165
|
165
|
165
|
165
|
165
|
165
|
165
|
220
|
9.
|
CONSTANTA
|
119
|
150
|
339
|
342
|
359
|
359
|
358,54
|
358,54
|
358,54
|
383,2
|
10.
|
CRAIOVA
|
126,26
|
194,08
|
194
|
220
|
220
|
220
|
220
|
220
|
220
|
220,5
|
11.
|
FOCSANI
|
148
|
203,20
|
270
|
190
|
240
|
240
|
240
|
240
|
240
|
252
|
12.
|
GALATI
|
140
|
167,44
|
248
|
248
|
248
|
248
|
247
|
243,73
|
243,73
|
240
|
13.
|
IASI
|
175
|
185
|
185
|
265
|
265
|
265
|
265
|
265
|
265
|
265
|
14.
|
MANGALIA
|
165
|
165
|
567
|
295
|
295
|
295
|
240
|
240
|
240
|
200
|
15.
|
PITESTI
|
190,50
|
198,50
|
245
|
245
|
245
|
245
|
245
|
245
|
200
|
200
|
16.
|
PLOIESTI
|
117
|
121,92
|
160
|
160
|
232
|
232
|
231,84
|
231,84
|
231,84
|
231,84
|
17.
|
RAMNICU VALCEA
|
121,26
|
138,73
|
139
|
139
|
161
|
183
|
182,52
|
182,52
|
201,62
|
225,15
|
18.
|
SUCEAVA
|
178
|
185,48
|
185
|
185
|
185
|
185
|
185,48
|
185,48
|
185,48
|
185,48
--------
|
19.
|
TIMISOARA
|
162,62
|
252,17
|
252
|
252
|
252
|
252
|
252,17
|
252,17
|
252,17
|
252,17
|
COMPARATIE COSTURI INCALZIRE - IANUARIE
BLOCURI SIMILARE
Bloc
|
Reabilitat termic
|
Repartitoare de costuri
|
Cost incalzire
lei
|
R4
|
da
|
nu
|
20.672,70
|
R5
|
nu
|
nu
|
23.376,27
|
R6
|
da
|
da
|
10.701,29
|
R7
|
nu
|
da
|
16.625,91
|
Observatii:
·
Blocul nereabilitat termic
si fara repartitoare de costuri de caldura (R5) a avut costurile cu incalzirea
cele mai ridicate!
·
Blocul reabilitat termic
si cu repartitoare de costuri de caldura (R6) a avut mai putin de jumatate din costurile inregistrate la blocul
nereabilitat termic si fara repartitoare de costuri de caldura (R5).
·
Intr-un bloc reabilitat
termic, dar in care nu exista repartitoare de costuri de caldura (R4), economia
nu a fost decat de 11% din costurile blocului reabilitatat termic care are
si repartitoare de costuri de caldura (R
6).
·
In bloc nereabilitat
termic dar cu repartitoare de costuri de caldura (R7) a fost o economie de
aprox 30% fata de blocul nereabilitat
termic si fara repartitoare de costuri de caldura (R 5).
·
Atragem atentia ca, in mod
evident, atunci cand se face reabiltarea termica trebuie instalat sistemul individual de repartizare a costurilor de
caldura si ca renuntarea la aceste sisteme nu duce decat la cresterea
semnificativa a consum de energie (la nivelul intregului imobilul).
Bloc
|
Reabilitat termic
|
Repartitoare
de costuri
|
Cost incalzire
lei
|
R6
|
da
|
da
|
10.701,29
|
R7
|
nu
|
da
|
16.625,91
|
R4
|
da
|
nu
|
20.672,70
|
R5
|
nu
|
nu
|
23.376,27
|
Bloc
|
Reabilitat termic
|
Repartitoare
de costuri
|
Cost incalzire
lei
|
R6
|
da
|
da
|
45,77%
|
R7
|
nu
|
da
|
71,12%
|
R4
|
da
|
nu
|
88,43%
|
R5
|
nu
|
nu
|
100%
|
BLOCURI CARE AVEAU IN 2013 REPARTITOARE DE COSTURI
SI AU RENUNTAT IN 2014
client
|
apt.
|
consum
noiembrie 2013
|
consum
noiembrie 2014
|
in plus
|
consum
decembrie 2013
|
consum
decembrie 2014
|
in plus
|
cumulat
|
|
|
|
cu
repartitoare
|
fara
repartitoare
|
noiembrie
|
cu
repartitoare
|
fara
repartitoare
|
decembrie
|
noi + dec
|
|
1
|
Campia Libertatii 33
Bl.21 Sc.1
|
40
|
4257,61
|
6729,22
|
2471,61
|
6676,62
|
9221,63
|
2545,01
|
5016,62
|
2
|
Drumul Taberei 20
Bl.C2 Sc.A
|
36
|
2825,51
|
4999,43
|
2173,92
|
5459,64
|
6887,00
|
1427,36
|
3601,28
|
3
|
Basarabia 63 Bl.M28
Sc.1
|
37
|
2591,76
|
5383,67
|
2791,91
|
5269,71
|
7209,88
|
1940,17
|
4732,08
|
4
|
Straduintei 2 Bl.O4
Sc.4
|
40
|
3596,90
|
6651,79
|
3054,89
|
6464,78
|
8816,94
|
2352,16
|
5407,05
|
5
|
Targu Frumos 9-11 Bl.6
Sc.A
|
66
|
4807,60
|
7201,21
|
2393,61
|
8561,95
|
9496,29
|
934,34
|
3327,95
|
6
|
Targu Frumos 9-11 Bl.6
Sc.B
|
66
|
1953,15
|
7597,03
|
5643,88
|
8765,81
|
9949,87
|
1184,06
|
6827,94
|
7
|
Alexandriei 92 Bl.L26
Sc.A
|
61
|
3304,17
|
6722,15
|
3417,98
|
6672,89
|
8298,64
|
1625,75
|
5043,73
|
8
|
Gradistea 16 Bl.101
Sc.1,2
|
30
|
2834,28
|
5203,97
|
2369,69
|
5151,37
|
7294,62
|
2143,25
|
4512,94
|
9
|
Gradistea 16 Bl.101
Sc.3,4
|
30
|
2790,45
|
4888,40
|
2097,95
|
4562,60
|
6718,99
|
2156,39
|
4254,34
|
10
|
Gradistea 16 Bl.101
Sc.5,6
|
30
|
2911,71
|
5113,39
|
2201,68
|
4884,02
|
6764,28
|
1880,26
|
4081,94
|
11
|
Compozitorilor 15
Bl.821 Sc.1
|
44
|
3532,62
|
6212,04
|
2679,42
|
6948,36
|
8075,65
|
1127,29
|
3806,71
|
12
|
Compozitorilor 15
Bl.821 Sc.2
|
44
|
3766,38
|
6223,72
|
2457,34
|
7414,41
|
8090,84
|
676,43
|
3133,77
|
13
|
Vintila Mihailescu 19
Bl.62 Sc.B
|
55
|
2112,56
|
4054,19
|
1941,63
|
4657,57
|
5270,44
|
612,87
|
2554,50
|
14
|
Drumul Murgului 42
Bl.52B Sc.1
|
44
|
4992,13
|
8153,66
|
3161,53
|
8175,58
|
10324,58
|
2149,00
|
5310,53
|
15
|
Barajul Bistritei 14
Bl.Y5
|
54
|
4701,40
|
7437,79
|
2736,39
|
8608,02
|
9692,07
|
1084,05
|
3820,44
|
16
|
Poiana cu Aluni 6
Bl.17 Sc.4
|
31
|
2575,69
|
5211,27
|
2635,58
|
7189,42
|
8198,95
|
1009,53
|
3645,11
|
17
|
Pestera Scarisoara 1A
Bl.701A Sc.1A
|
40
|
3459,57
|
6044,02
|
2584,45
|
6007,50
|
7857,09
|
1849,59
|
4434,04
|
18
|
Matei Basarab 98 Bl.86
Sc.2
|
30
|
2121,33
|
3728,39
|
1607,06
|
4185,67
|
5753,79
|
1568,12
|
3175,18
|
19
|
Liviu Rebreanu 35A
Bl.M36A Sc.1
|
36
|
3877,41
|
6714,61
|
2837,20
|
6388,81
|
8786,26
|
2397,45
|
5234,65
|
20
|
Liviu Rebreanu 35A
Bl.M36A Sc.3
|
36
|
3539,93
|
6895,76
|
3355,83
|
5963,67
|
9030,24
|
3066,57
|
6422,40
|
21
|
Valea Calugareasca 13
Bl.Z2
|
66
|
5472,78
|
12431,37
|
6958,59
|
11572,32
|
16305,86
|
4733,54
|
11692,13
|
22
|
Vasile Milea 9 Bl.A
Sc.1-5
|
62
|
7767,96
|
10942,65
|
3174,69
|
14397,83
|
15680,56
|
1282,73
|
4457,42
|
64.746,83
|
39.745,92
|
104.492,75
|
LEGISLATIE
Hotărâre nr. 933 din 10/06/2004
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 616 din
07/07/2004
privind contorizarea consumatorilor racordaţi la
sistemele publice centralizate de alimentare cu energie termică
Art.
2. - (1) Montarea
contoarelor de energie termică la nivel de branşament de imobil sau scară este
în sarcina furnizorului de energie termică şi se va finaliza până la data de 30
iunie 2006 pentru toţi consumatorii.
(2) Montarea contoarelor de energie termică la nivel
de apartament în cazul distribuţiei orizontale, respectiv a repartitoarelor de
costuri în cazul distribuţiei verticale, este în sarcina proprietarilor
indiferent de sistemul de distribuţie adoptat în cadrul condominiului şi se va
finaliza până la data de 31 iulie 2007.
(3) Furnizorii de energie termică au obligaţia să
avizeze soluţia de contorizare la nivel de branşament de imobil sau scară,
adoptată în conformitate cu programele aprobate de autorităţile administraţiei
publice locale, precum şi soluţia tehnică de contorizare individuală la nivel
de apartament, respectiv soluţia tehnică de montare a repartitoarelor de
costuri la nivel de apartament, în conformitate cu normativele tehnice
elaborate de autoritatea de reglementare competentă.
(4) După termenul stabilit la alin. (1) autoritatea
de reglementare responsabilă va retrage licenţele de funcţionare ale
operatorilor care nu au finalizat contorizarea la nivel de branşament de imobil
sau scară.
Modificat de Hotărâre nr. 609 din
20/06/2007 la 27/06/2007
Hotărâre nr. 609 din 20/06/2007
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 427 din
27/06/2007
pentru modificarea art. 2 alin. (2) din Hotărârea
Guvernului nr. 933/2004 privind contorizarea consumatorilor racordaţi la
sistemele publice centralizate de alimentare cu energie termică
Articol
unic. - Alineatul (2) al articolului 2
din Hotărârea Guvernului nr. 933/2004 privind contorizarea
consumatorilor racordaţi la sistemele publice centralizate de alimentare cu
energie termică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 616
din 7 iulie 2004, se modifică şi va avea următorul cuprins:
"(2) Montarea contoarelor de energie
termică la nivel de apartament în cazul distribuţiei orizontale, respectiv a
repartitoarelor de costuri în cazul distribuţiei verticale, este în sarcina
proprietarilor, indiferent de sistemul de distribuţie adoptat în cadrul
condominiului, şi se va finaliza până la data de 30 septembrie 2009."
Lege nr. 121 din
18/07/2014
Legea nr.
121/2014 privind eficienţa energetică
Publicat in
Monitorul Oficial, Partea I nr. 574 din 01/08/2014
Art. 10. - (1) În
măsura în care este posibil din punct de vedere tehnic, rezonabil din punct de
vedere financiar şi proporţional în raport cu economiile de energie potenţiale,
consumatorii finali de energie electrică, gaze naturale, încălzire
centralizată, răcire centralizată şi apă caldă menajeră sunt dotaţi cu contoare
individuale la preţuri competitive, care reflectă exact consumul real de energie
al consumatorilor finali şi care furnizează informaţii despre timpul efectiv de
utilizare.
(2) Astfel
de contoare individuale la preţuri competitive se pun totdeauna la dispoziţie
în cazul în care:
a) se
înlocuieşte un contor existent, cu excepţia situaţiei în care acest lucru nu
este posibil din punct de vedere tehnic sau nu este rentabil în raport cu
economiile potenţiale estimate pe termen lung;
b) se
face o nouă conexiune într-o clădire nouă sau atunci când o clădire este supusă
unor renovări majore, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 372/2005,
republicată.
(3) În
măsura în care este posibil din punct de vedere tehnic, rezonabil din punct de
vedere financiar şi proporţional în raport cu economiile de energie potenţiale
se implementează sisteme de contorizare inteligentă şi se montează contoare
inteligente de gaze naturale şi/sau de energie electrică, în conformitate cu
Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu
modificările şi completările ulterioare, în cazul în care:
a) sistemele
de contorizare inteligentă furnizează consumatorilor finali informaţii privind
perioada de utilizare reală, iar obiectivele privind eficienţa energetică şi
beneficiile pentru consumatorii finali sunt luate în considerare pe deplin în momentul
stabilirii funcţionalităţilor minime ale contoarelor şi a obligaţiilor impuse
participanţilor la piaţă;
b) sistemele
de contorizare inteligentă asigură securitatea contoarelor inteligente şi
comunicarea datelor, precum şi dreptul la viaţă privată al consumatorilor
finali, în conformitate cu legislaţia privind protecţia datelor şi a vieţii
private;
c) la
cererea consumatorului final, sistemele de contorizare inteligentă pot măsura
energia electrică exportată către reţea de la sediul consumatorului final;
d) la
cererea consumatorilor finali, datele înregistrate de contoare privind
producţia sau consumul de energie electrică al acestora sunt puse la dispoziţia
lor sau a unei părţi terţe care acţionează în numele consumatorilor finali,
într-un format uşor de înţeles pe care îl pot utiliza pentru a compara diferite
oferte în condiţii identice;
e) operatorii
de distribuţie au obligaţia de informare şi asistenţă corespunzătoare a
consumatorilor la momentul instalării acestora, în special cu privire la
întregul potenţial al contoarelor inteligente în ceea ce priveşte gestionarea
contorizării şi monitorizarea consumului de energie.
(4) În
cazul în care încălzirea/răcirea sau apa caldă pentru o clădire sunt furnizate
din sistemul de alimentare centralizată cu energie termică, este obligatorie
montarea contoarelor de energie termică în punctele de delimitare/separare a
instalaţiilor din punctul de vedere al proprietăţii sau al dreptului de
administrare.
(5) În
imobilele de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu
energie termică este obligatorie montarea contoarelor până la 31 decembrie 2016 pentru individualizarea consumurilor de energie pentru încălzire/răcire şi
apă caldă la nivelul fiecărui apartament sau spaţiu cu altă destinaţie. În
cazul în care utilizarea de contoare individuale nu este fezabilă din punct de
vedere tehnic sau nu este eficientă din punctul de vedere al costurilor este
obligatorie montarea repartitoarelor individuale de costuri pe toate corpurile de
încălzire din fiecare unitate imobiliară în parte.
(6) În
imobilele de tip condominiu racordate la sistemul centralizat sau dotate cu o
sursă proprie locală de producere a energiei termice la nivel de scară/bloc,
repartizarea consumului de energie termică pentru încălzire/răcire şi/sau apă
caldă se face în baza normelor tehnice elaborate de Autoritatea Naţională de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice. Normele includ
modalităţi de repartizare a consumului de energie termică aferent:
a) apei
calde de consum;
b) încălzirii
spaţiilor comune;
c) încălzirii apartamentelor şi spaţiilor cu altă destinaţie din
condominiu.
Lege nr. 325 din 14/07/2006
Legea serviciului public de alimentare cu energie
termică nr. 325/2006
Text
actualizat la data de 01.02.2014.
Art. 29. - (1) În cazul consumatorilor
dintr-un condominiu, alimentaţi printr-un branşament termic comun, sunt obligatorii montarea de către proprietari a repartitoarelor de
costuri şi stabilirea unei metodologii de repartizare a costurilor, aprobată în
adunarea generală a asociaţiei de proprietari/locatari, în baza
metodologiei-cadru elaborate de A.N.R.S.C.
(2) Repartitoarele de costuri fac parte integrantă
din instalaţiile de utilizare aferente proprietăţii.
(3) Montarea, întreţinerea şi exploatarea
repartitoarelor de costuri pentru energia termică, atât pentru încălzire, cât
şi pentru apa caldă de consum, se efectuează numai de către persoane juridice
autorizate de A.N.R.S.C.
Lege nr. 51 (r1) din 08/03/2006
Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr.
51/2006
Art. 47. - (1) Constituie contravenţie în
domeniul serviciilor de utilităţi publice şi se sancţionează cu amendă de la
500 lei la 1.000 lei următoarele fapte:
b) nerespectarea
de către utilizatori a termenelor de achitare a contravalorii serviciilor
furnizate/prestate, respectiv a termenelor
pentru încheierea acţiunii de contorizare individuală la nivel de apartament;
Ne puteti contacta la: mihai.mereuta@habitaturban.ro, tel 021.341.30.62, mobil 0743.627.705, sau adresa
corespondenta: OP 49, CP 21 Sector 2 Bucuresti. www.habitaturban.ro, www.regenerareurbana.ro, www.casa-plus.ro; http://urban-plus-ro.blogspot.ro/
CONSULTANT / REPREZENTANT HABITAT IN CONSILIUL
CONSULTATIV ANRSC – RADU DUMITRESCU – 0743.080.710, conctranspresp@yahoo.com;