marți, 6 octombrie 2015

Liga Asociatiilor de Proprietari Habitat respinge cu fermitate orice crestere a pretului gigacaloriei platit de catre populatie!

Principale probleme identificate in legatura cu sistemul de alimentare centralizată cu energie termică al localităţilor (SACET) in Bucuresti (si nu numai…):
  • “Falimentul” -acumulare datorii urmare cheltuielilor ineficiente si haosului legislativ
  • Viitorul incert al sistemului de termoficare – lipsa strategiei si a implicarii apl.
  • Necesitatea unor investitii uriase;
  • Lipsa controlului transparent al SACET de catre Primari si Consilii Locale – lipsa contractului de delegare si a indicatorilor de performanta, etc;
  • Nu s-au stabilit zonelor unitare de consum;
  • Nu s-a respectat principiul “o cladire un sistem de incalzire”;
  • Obiectivul legii 325/2006 - accesibilitatea preţurilor la consumatori a ramas in multe localitati doar pe hartie
  • Nu s-a respectat obligativitatea repartizarii / contorizarii individuale;
    • Au fost ignorate prevederi legale
      • Termene - 30 iunie 2006 (HG 933/2004), 30 septembrie 2009 (HG 609 2007) si probabil va fi ignorat si 31 decembrie 2016 (Legea 121/2014)
      • Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006 (Text actualizat la data de 01.02.2014.) Art. 29. - (1) În cazul consumatorilor dintr-un condominiu, alimentaţi printr-un branşament termic comun, sunt obligatorii montarea de către proprietari a repartitoarelor de costuri şi stabilirea unei metodologii de repartizare a costurilor, aprobată în adunarea generală a asociaţiei de proprietari/locatari, în baza metodologiei-cadru elaborate de A.N.R.S.C.
      • Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006 (Text actualizat la data de 01.08.2015) Art. 47. - (1) Constituie contravenţie în domeniul serviciilor de utilităţi publice şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei următoarele fapte:   b) nerespectarea de către utilizatori a termenelor de achitare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate, respectiv a termenelor pentru încheierea acţiunii de contorizare individuală la nivel de apartament;
§  Informarea corecta si completa a beneficiarilor serviciilor de repartizare cu privire la toate aspectele ce tin de acest serviciu.
§  Finantarea unor campanii nationale cu privire la aplicarea prevederilor DIRECTIVEI 2012/27/UE A PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI A CONSILIULUI din 25 octombrie 2012 privind eficiența energetică.
§  Clarificarea si simplificarea reglementarilor referitoare la repartizarea de costuri.
§  Aplicarea consecventa si coerenta a legislatiei in domeniu. Respectarea principiului: „o cladire- un sistem de incalzire!”
§  Stabilirea unor „chei” simple de verificare prin care beneficiarii serviciilor de repartizare sa poata controla acest proces.
§  Sanctionarea ferma a tuturor acelora care nu respecta reglementarile in domeniu: autoritati / companii de prestari servicii / consumatori.
§  Finantarea prin programele nationale a contorizarii / repartizarii de costuri si a modernizarii / reabilitarii instalatiilor.
§  Eliminarea clauzelor abuzive (acolo unde acestea exista!) din contractele de repartizare.
NOTA- Solicitam adoptarea de urgenta a unei noi norme de repartizare! Repartitorul nu mareste costurile... O repartizare gresita si nesanctionata, sau un inventar incorect si nesanctionat, sau utilizarea gresita, sau
aplicarea gresita si nesanctionata ... acestea au generat cazuri exceptionale care, pe fondul lipsei de reactie a autoritatilor, au dus la situatia actuala! Nici un sistem nu va functiona fara aplicarea coerenta si consecventa a regulilor!
·         Ineficienta managementului SACET provocata sistematic de lipsa controlului transparent al SACET de catre de catre Primari si Consilii Locale;
·         Nu s-a realizat transformarea SACET in societate comerciala cu capital 100% municipal, concorm legii, societate careia CGMB ii incredinteaza contractul de delegare si concesiunea patrimoniului aferent serviciilor, inclusiv cu stabilirea obligatiilor specifice acestor servicii de interes general – in primul rand realizarea unor indicatori de performanta?
·         Nu s-a introdus contractului de delegare, incluziv a caietului de sarcini prind gestionarea patrimoniului public (infrastructurii serviciului de incalzire centralizata) si a indicatorilor de performanta;
·         Nu s-a intocmit si aprobat Regulamentul serviciului de incalzire centralizata si inidcatorii de performanta ai serviciului;
·         Nu s-a organizat o entitate de reglementare independenta de primarie , cu competente delegate de la Consiliile Locale, de a monitoriza indicatorii de performanta ai SACET si ai CET-urilor si de a pregati, urmari si reglementa aplicarea strategiei energetice;
·         Nu s-a aprobat strategia energetica. Bucurestiul nu are in continuare o strategie aprobata, care sa stopeze risipa banilor bucurestenilor.
·         De ce intarzie concesionarea cu aport de capital a serviciilor de incalzire centralizata din Bucuresti, ca fiind singura solutie strategica care ofera bucurestenilor sansa de a avea servicii de calitate la cele mai mici preturi date de piata acestor servicii?
In fata acestei situatii Liga Habitat a facut mai multe demersuri si a solicitat Consiului General si Primarului General sa ia masurile legale. Autoritatile locale nu au facut nimic de ani de zile. De ce?
Desi au trecut ani de zile de la elaborarea strategiei si de la aprobarea concesiunii, nimic din toate aceste masuri urgente si importante nu s-a realizat.
Combinatia de venituri scazute, preturi ridicate la energie si izolarea inadecvata a locuintelor da nastere unor fenomene precum saracia, deconectarea de la energie, excluderea sociala, ceea ce contravine modelelor sociale europene. Fenomenele de segregare sociala au inceput sa duca deja la transformarea unor zone importante din Bucuresti la ghetouri.

Toate acestea ne determina sa consideram ca absolut necesara stoparea cat mai urgenta a prejudiciilor create de acest sistem administrativ, prin schimbarea sa intr-un sistem contractual transparent, eficient si controlat public, in care utilizatorii sa aiba un cuvant de spus.


Propuneri complementare

1.Organizația noastră, care reprezintă interesele a peste 15000 asociații de locatari/proprietari, propune reducerea TVA la 9% pentru apa de consum casnic, apa calda menajera si pentru energie termica.

Având în vedere situaţia economica şi socială actuală şi creşterile de tarife la energie, gaze, utilităţi, considerăm că măsura de a reduce TVA la 9% pentru apa de consum casnic, apa calda menajera si pentru si pentru energie termica este esenţiala pentru a sprijini categoriile vulnerabile de populaţie să depăşească o perioadă extrem de dificilă.

Reamintim ca in Constitutie se prevede faptul ca Romania este un stat social si care are obligatia de a asigura cetatenilor un nivel de trai decent. Consideram ca in lipsa adoptarii unor masuri care sa aiba ca efect reducerea costului locuitului (de exemplu reducerea TVA la toate serviciile publice), vom asista la probleme grave in randul familiilor cu venituri reduse.

2. Solicitam sistarea modificarii tarifelor/preturilor fara convenirea unui calendar pe termen mediu, fara prezentarea unor motivatii solide si fara consultarea consumatorilor.
Reprezentantii asociatiilor de proprietari trebuie sa fie membri ai consiliilor de administratie (VOLUNTARI!) ale companiilor furnizoare de utilitati publice deoarece acestea au un caracter de monopol natural si exista tendinta de a face abuz de pozitie dominanta;

3. Referitor la ajutoarele pentru incalzirea locuintelor.

o    Referitor la perioada de acordare a ajutoarelor - atunci cand se furnizeaza agent termic trebuie sa se acorde ajutoare (nu doar din noiembrie pana in martie).
o    Treptele de venituri
trepte venituri propuse
-familiile şi persoanele singure al căror venit net mediu lunar pe membru de familie, respectiv al persoanei singure se situează in una dintre situatiile de mai jos
compensare
< 500 lei
90%
500,1- 600 lei
80%
600,1- 700 lei
70%
700,1- 800 lei
60%
800,1- 900 lei
50%
900,1- 1.000 lei
40%
1.000,1- 1.100 lei
30%
o   Apa caldă menajeră
- includerea energiei pentru prepararea apei calde in cadrul sistemului de ajutoare.


4. Neconformități în Planul Național de Acțiune în Domeniul Eficienței Energetice - versiunea 2014 în capitolul nr. 3.1.3 ”Contorizarea și facturarea”.
Nu înțelegem de ce in textul PNAEE 2014 din HG 122/2015 nu există nici-o referire la obligația României alături de celelalte țări din UE de a finaliza contorizarea individuală a consumatorilor finali de energie pentru  încălzire / răcire și apă caldă până la 31 decembrie 2016, așa cum este înscrisă această obligație în Directiva europeana 2012/27/UE la art. 9 al.3 și respectiv în Legea nr 121/2014 privind eficiența energetică la art. 10 al.5 ?

Prezentăm un extras din Legea 121/2014 privind eficiența energetică referitor la contorizarea individuală a energie la nivelul apartamentelor din condominii:

” Art.10 (5) În imobilele de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică este obligatorie montarea contoarelor până la 31 decembrie 2016 pentru individualizarea consumurilor de energie pentru încălzire/răcire şi apă caldă la nivelul fiecărui apartament sau spaţiu cu altă destinaţie. În cazul în care utilizarea de contoare individuale nu este fezabilă din punct de vedere tehnic sau nu este eficientă din punctul de vedere al costurilor este obligatorie montarea repartitoarelor individuale de costuri pe toate corpurile de încălzire din fiecare unitate imobiliară în parte.

În prezent, la nivel național, obligativitatea montării contoarelor individuale de căldură în cazul distribuției orizontale și respectiv a repartitoarelor de încălzire în cazul distribuției verticale în scopul individualizării consumurilor de încălzire este reglementată prin Legea nr. 325/2006 a serviciului public de alimentare cu energie termica, Legea nr.51/2006 a serviciilor comunitare de utilități publice; HG nr. 933/2004 privind contorizarea consumatorilor racordați la sistemele publice de alimentare cu energie termică; HG nr. 609/1997 pentru modificarea art.2 alin (2) din HG 933/2004. Sarcina proprietarilor de a finaliza montarea contoarelor de energie termică la nivel de apartament în cazul distribuţiei orizontale, respectiv a repartitoarelor de costuri în cazul distribuţiei verticale, a fost fixată prin reglementările legale românești inițial pentru 31 iulie 2007, termen care s-a dovedit doar mobilizator, dar nerealist. Conform HG 609/2007, termenul a fost prorogat pentru 30 septembrie 2009, iar ulterior a fost pur și simplu abandonat, fără a fi stabilit un nou termen la nivel național.
Având în vedere că pentru respectarea obligatorie la nivel european a termenului de 31 decembrie 2016 pentru individualizarea consumurilor de energie pentru încălzire /răcire și apă caldă NU este menționat nici-un program de măsuri  în PNAEE, considerăm ca aceasta reprezintă o neconformitate a PNAEE față de prevederile Directivei europene 2012/27/UE privind eficiența energetică.
Vă rugăm să analizați acest semnal de neconformitate și să dispuneți  adoptarea în regim de urgență a măsurile necesare pentru asigurarea condițiilor necesare pentru respectarea în România a tuturor obligațiilor  ce ne revin din Directiva 2012/27/UE privind eficiența energetică.


Evolutia pret GIGACALORIE
2009 – 2010 – 2011 – 2012 – 2013 – 2014 - 2015
Nr.
crt
ORAS
OCTOMBRIE
 2009
OCTOMBRIE
 2010
OCTOMBRIE
2011
OCTOMBRIE
2012
OCTOMBRIE
2013
decembrie
2013
martie
2014
iunie
2014
OCTOMBRIE
2014
AUGUST
2015
Pret la populatie                                                           
Lei/gcal
Pret la populatie                                                          
Lei/gcal
Pret la populatie                                                          
Lei/gcal
Pret la populatie                                                           
Lei/gcal
Pret la populatie                                                           Lei/gcal
Pret la populatie                                                           Lei/gcal
Pret la populatie                                                           Lei/gcal
Pret la populatie                                                           Lei/gcal
Pret la populatie                                                           Lei/gcal
Pret la populatie                                                           Lei/gcal
1.
ARAD
202,22
223,82
224
290
290
290
290
290
290
290
2.
BACAU
137,60
154,84
155
155
155
155
154,84
154,84
154,84
154,84
3.
BOTOSANI
187,86
183,50
180
180
180
180
180
180
170
170
4.
BRASOV
184
191,73
192
199
199
199
200
200
200
210
5.
BRAILA
154,56
192
192
329
310
--------
-------
--------
--------
--------
6.
BUCURESTI
119
124
170
170
170
170
169,88
169,88
169,88
169,88
7.
BUZAU
185,24
185,24
186
186
186
186
185,24
185,24
185,24
185,24
8.
CLUJ NAPOCA
169
165
165
165
165
165
165
165
165
220
9.
CONSTANTA
119
150
339
342
359
359
358,54
358,54
358,54
383,2
10.
CRAIOVA
126,26
194,08
194
220
220
220
220
220
220
220,5
11.
FOCSANI
148
203,20
270
190
240
240
240
240
240
252
12.
GALATI
140
167,44
248
248
248
248
247
243,73
243,73
240
13.
IASI
175
185
185
265
265
265
265
265
265
265
14.
MANGALIA
165
165
567
295
295
295
240
240
240
200
15.
PITESTI
190,50
198,50
245
245
245
245
245
245
200
200
16.
PLOIESTI
117
121,92
160
160
232            
232
231,84
231,84
231,84
231,84
17.
RAMNICU VALCEA
121,26
138,73
139
139
161
183
182,52
182,52
201,62
225,15
18.
SUCEAVA
178
185,48
185
185
185
185
185,48
185,48
185,48
185,48
--------
19.
TIMISOARA
162,62
252,17
252
252
252
252
252,17
252,17
252,17
252,17

COMPARATIE COSTURI INCALZIRE - IANUARIE
BLOCURI SIMILARE

Bloc
Reabilitat termic
Repartitoare de costuri
Cost incalzire
lei
R4
da
nu
20.672,70
R5
nu
nu
23.376,27
R6
da
da
10.701,29
R7
nu
da
16.625,91

Observatii:

·         Blocul nereabilitat termic si fara repartitoare de costuri de caldura (R5) a avut costurile cu incalzirea cele mai ridicate!
·         Blocul reabilitat termic si cu repartitoare de costuri de caldura (R6) a avut mai putin de  jumatate din costurile inregistrate la blocul nereabilitat termic si fara repartitoare de costuri de caldura (R5).
·         Intr-un bloc reabilitat termic, dar in care nu exista repartitoare de costuri de caldura (R4), economia nu a fost decat de 11% din costurile blocului reabilitatat termic care are si  repartitoare de costuri de caldura (R 6).
·         In bloc nereabilitat termic dar cu repartitoare de costuri de caldura (R7) a fost o economie de aprox 30% fata de blocul  nereabilitat termic si fara repartitoare de costuri de caldura (R 5).
·         Atragem atentia ca, in mod evident, atunci cand se face reabiltarea termica trebuie instalat sistemul  individual de repartizare a costurilor de caldura si ca renuntarea la aceste sisteme nu duce decat la cresterea semnificativa a consum de energie (la nivelul intregului imobilul).

Bloc
Reabilitat termic
Repartitoare
de costuri
Cost incalzire
lei
R6
da
da
10.701,29
R7
nu
da
16.625,91
R4
da
nu
20.672,70
R5
nu
nu
23.376,27

Bloc
Reabilitat termic
Repartitoare
de costuri
Cost incalzire
lei
R6
da
da
45,77%
R7
nu
da
71,12%
R4
da
nu
88,43%
R5
nu
nu
100%

BLOCURI CARE AVEAU IN 2013 REPARTITOARE DE COSTURI
SI AU RENUNTAT IN 2014
client
apt.
consum noiembrie 2013
consum noiembrie 2014
in plus
consum decembrie 2013
consum decembrie 2014
in plus
cumulat


cu repartitoare
fara repartitoare
noiembrie
cu repartitoare
fara repartitoare
decembrie
noi + dec
1
Campia Libertatii 33 Bl.21 Sc.1
40
4257,61
6729,22
2471,61
6676,62
9221,63
2545,01
5016,62
2
Drumul Taberei 20 Bl.C2 Sc.A
36
2825,51
4999,43
2173,92
5459,64
6887,00
1427,36
3601,28
3
Basarabia 63 Bl.M28 Sc.1
37
2591,76
5383,67
2791,91
5269,71
7209,88
1940,17
4732,08
4
Straduintei 2 Bl.O4 Sc.4
40
3596,90
6651,79
3054,89
6464,78
8816,94
2352,16
5407,05
5
Targu Frumos 9-11 Bl.6 Sc.A
66
4807,60
7201,21
2393,61
8561,95
9496,29
934,34
3327,95
6
Targu Frumos 9-11 Bl.6 Sc.B
66
1953,15
7597,03
5643,88
8765,81
9949,87
1184,06
6827,94
7
Alexandriei 92 Bl.L26 Sc.A
61
3304,17
6722,15
3417,98
6672,89
8298,64
1625,75
5043,73
8
Gradistea 16 Bl.101 Sc.1,2
30
2834,28
5203,97
2369,69
5151,37
7294,62
2143,25
4512,94
9
Gradistea 16 Bl.101 Sc.3,4
30
2790,45
4888,40
2097,95
4562,60
6718,99
2156,39
4254,34
10
Gradistea 16 Bl.101 Sc.5,6
30
2911,71
5113,39
2201,68
4884,02
6764,28
1880,26
4081,94
11
Compozitorilor 15 Bl.821 Sc.1
44
3532,62
6212,04
2679,42
6948,36
8075,65
1127,29
3806,71
12
Compozitorilor 15 Bl.821 Sc.2
44
3766,38
6223,72
2457,34
7414,41
8090,84
676,43
3133,77
13
Vintila Mihailescu 19 Bl.62 Sc.B
55
2112,56
4054,19
1941,63
4657,57
5270,44
612,87
2554,50
14
Drumul Murgului 42 Bl.52B Sc.1
44
4992,13
8153,66
3161,53
8175,58
10324,58
2149,00
5310,53
15
Barajul Bistritei 14 Bl.Y5
54
4701,40
7437,79
2736,39
8608,02
9692,07
1084,05
3820,44
16
Poiana cu Aluni 6 Bl.17 Sc.4
31
2575,69
5211,27
2635,58
7189,42
8198,95
1009,53
3645,11
17
Pestera Scarisoara 1A Bl.701A Sc.1A
40
3459,57
6044,02
2584,45
6007,50
7857,09
1849,59
4434,04
18
Matei Basarab 98 Bl.86 Sc.2
30
2121,33
3728,39
1607,06
4185,67
5753,79
1568,12
3175,18
19
Liviu Rebreanu 35A Bl.M36A Sc.1
36
3877,41
6714,61
2837,20
6388,81
8786,26
2397,45
5234,65
20
Liviu Rebreanu 35A Bl.M36A Sc.3
36
3539,93
6895,76
3355,83
5963,67
9030,24
3066,57
6422,40
21
Valea Calugareasca 13 Bl.Z2
66
5472,78
12431,37
6958,59
11572,32
16305,86
4733,54
11692,13
22
Vasile Milea 9 Bl.A Sc.1-5
62
7767,96
10942,65
3174,69
14397,83
15680,56
1282,73
4457,42
64.746,83
39.745,92
104.492,75


LEGISLATIE
Hotărâre nr. 933 din 10/06/2004
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 616 din 07/07/2004
privind contorizarea consumatorilor racordaţi la sistemele publice centralizate de alimentare cu energie termică
   Art. 2. - (1) Montarea contoarelor de energie termică la nivel de branşament de imobil sau scară este în sarcina furnizorului de energie termică şi se va finaliza până la data de 30 iunie 2006 pentru toţi consumatorii.
   (2) Montarea contoarelor de energie termică la nivel de apartament în cazul distribuţiei orizontale, respectiv a repartitoarelor de costuri în cazul distribuţiei verticale, este în sarcina proprietarilor indiferent de sistemul de distribuţie adoptat în cadrul condominiului şi se va finaliza până la data de 31 iulie 2007.
   (3) Furnizorii de energie termică au obligaţia să avizeze soluţia de contorizare la nivel de branşament de imobil sau scară, adoptată în conformitate cu programele aprobate de autorităţile administraţiei publice locale, precum şi soluţia tehnică de contorizare individuală la nivel de apartament, respectiv soluţia tehnică de montare a repartitoarelor de costuri la nivel de apartament, în conformitate cu normativele tehnice elaborate de autoritatea de reglementare competentă.
   (4) După termenul stabilit la alin. (1) autoritatea de reglementare responsabilă va retrage licenţele de funcţionare ale operatorilor care nu au finalizat contorizarea la nivel de branşament de imobil sau scară.
Modificat de Hotărâre nr. 609 din 20/06/2007 la 27/06/2007

Hotărâre nr. 609 din 20/06/2007
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 427 din 27/06/2007
pentru modificarea art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 933/2004 privind contorizarea consumatorilor racordaţi la sistemele publice centralizate de alimentare cu energie termică
   Articol unic. - Alineatul (2) al articolului 2 din Hotărârea Guvernului nr. 933/2004 privind contorizarea consumatorilor racordaţi la sistemele publice centralizate de alimentare cu energie termică, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 616 din 7 iulie 2004, se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "(2) Montarea contoarelor de energie termică la nivel de apartament în cazul distribuţiei orizontale, respectiv a repartitoarelor de costuri în cazul distribuţiei verticale, este în sarcina proprietarilor, indiferent de sistemul de distribuţie adoptat în cadrul condominiului, şi se va finaliza până la data de 30 septembrie 2009."

Lege nr. 121 din 18/07/2014
Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 574 din 01/08/2014

   Art. 10. - (1) În măsura în care este posibil din punct de vedere tehnic, rezonabil din punct de vedere financiar şi proporţional în raport cu economiile de energie potenţiale, consumatorii finali de energie electrică, gaze naturale, încălzire centralizată, răcire centralizată şi apă caldă menajeră sunt dotaţi cu contoare individuale la preţuri competitive, care reflectă exact consumul real de energie al consumatorilor finali şi care furnizează informaţii despre timpul efectiv de utilizare.
   (2) Astfel de contoare individuale la preţuri competitive se pun totdeauna la dispoziţie în cazul în care:
   a) se înlocuieşte un contor existent, cu excepţia situaţiei în care acest lucru nu este posibil din punct de vedere tehnic sau nu este rentabil în raport cu economiile potenţiale estimate pe termen lung;
   b) se face o nouă conexiune într-o clădire nouă sau atunci când o clădire este supusă unor renovări majore, în conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 372/2005, republicată.
   (3) În măsura în care este posibil din punct de vedere tehnic, rezonabil din punct de vedere financiar şi proporţional în raport cu economiile de energie potenţiale se implementează sisteme de contorizare inteligentă şi se montează contoare inteligente de gaze naturale şi/sau de energie electrică, în conformitate cu Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul în care:
   a) sistemele de contorizare inteligentă furnizează consumatorilor finali informaţii privind perioada de utilizare reală, iar obiectivele privind eficienţa energetică şi beneficiile pentru consumatorii finali sunt luate în considerare pe deplin în momentul stabilirii funcţionalităţilor minime ale contoarelor şi a obligaţiilor impuse participanţilor la piaţă;
   b) sistemele de contorizare inteligentă asigură securitatea contoarelor inteligente şi comunicarea datelor, precum şi dreptul la viaţă privată al consumatorilor finali, în conformitate cu legislaţia privind protecţia datelor şi a vieţii private;
   c) la cererea consumatorului final, sistemele de contorizare inteligentă pot măsura energia electrică exportată către reţea de la sediul consumatorului final;
   d) la cererea consumatorilor finali, datele înregistrate de contoare privind producţia sau consumul de energie electrică al acestora sunt puse la dispoziţia lor sau a unei părţi terţe care acţionează în numele consumatorilor finali, într-un format uşor de înţeles pe care îl pot utiliza pentru a compara diferite oferte în condiţii identice;
   e) operatorii de distribuţie au obligaţia de informare şi asistenţă corespunzătoare a consumatorilor la momentul instalării acestora, în special cu privire la întregul potenţial al contoarelor inteligente în ceea ce priveşte gestionarea contorizării şi monitorizarea consumului de energie.
   (4) În cazul în care încălzirea/răcirea sau apa caldă pentru o clădire sunt furnizate din sistemul de alimentare centralizată cu energie termică, este obligatorie montarea contoarelor de energie termică în punctele de delimitare/separare a instalaţiilor din punctul de vedere al proprietăţii sau al dreptului de administrare.
   (5) În imobilele de tip condominiu racordate la sistemul de alimentare centralizată cu energie termică este obligatorie montarea contoarelor până la 31 decembrie 2016 pentru individualizarea consumurilor de energie pentru încălzire/răcire şi apă caldă la nivelul fiecărui apartament sau spaţiu cu altă destinaţie. În cazul în care utilizarea de contoare individuale nu este fezabilă din punct de vedere tehnic sau nu este eficientă din punctul de vedere al costurilor este obligatorie montarea repartitoarelor individuale de costuri pe toate corpurile de încălzire din fiecare unitate imobiliară în parte.
   (6) În imobilele de tip condominiu racordate la sistemul centralizat sau dotate cu o sursă proprie locală de producere a energiei termice la nivel de scară/bloc, repartizarea consumului de energie termică pentru încălzire/răcire şi/sau apă caldă se face în baza normelor tehnice elaborate de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice. Normele includ modalităţi de repartizare a consumului de energie termică aferent:
   a) apei calde de consum;
   b) încălzirii spaţiilor comune;
   c) încălzirii apartamentelor şi spaţiilor cu altă destinaţie din condominiu.
Lege nr. 325 din 14/07/2006
Legea serviciului public de alimentare cu energie termică nr. 325/2006
Text actualizat la data de 01.02.2014.
Art. 29. - (1) În cazul consumatorilor dintr-un condominiu, alimentaţi printr-un branşament termic comun, sunt obligatorii montarea de către proprietari a repartitoarelor de costuri şi stabilirea unei metodologii de repartizare a costurilor, aprobată în adunarea generală a asociaţiei de proprietari/locatari, în baza metodologiei-cadru elaborate de A.N.R.S.C.
   (2) Repartitoarele de costuri fac parte integrantă din instalaţiile de utilizare aferente proprietăţii.
   (3) Montarea, întreţinerea şi exploatarea repartitoarelor de costuri pentru energia termică, atât pentru încălzire, cât şi pentru apa caldă de consum, se efectuează numai de către persoane juridice autorizate de A.N.R.S.C.

Lege nr. 51 (r1) din 08/03/2006
Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006
Text actualizat la data de 01.08.2015.
   Art. 47. - (1) Constituie contravenţie în domeniul serviciilor de utilităţi publice şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei următoarele fapte:
   b) nerespectarea de către utilizatori a termenelor de achitare a contravalorii serviciilor furnizate/prestate, respectiv a termenelor pentru încheierea acţiunii de contorizare individuală la nivel de apartament;

     

Ne puteti contacta la: mihai.mereuta@habitaturban.ro, tel 021.341.30.62, mobil 0743.627.705, sau adresa corespondenta: OP 49, CP 21 Sector 2 Bucuresti. www.habitaturban.ro, www.regenerareurbana.ro, www.casa-plus.ro; http://urban-plus-ro.blogspot.ro/
preŞedinte: MIHAI MEREUŢĂ - 0744.751.416; mihai.mereuta@habitaturban.ro;
CONSULTANT / REPREZENTANT HABITAT IN CONSILIUL CONSULTATIV ANRSC – RADU DUMITRESCU – 0743.080.710, conctranspresp@yahoo.com;