duminică, 9 octombrie 2016

NOTĂ DE FUNDAMENTARE - HOTĂRÂRE PENTRU APROBAREA STRATEGIEI NAŢIONALE A LOCUIRII - Schimbări preconizate

 Având în vedere importanța domeniului locuirii, Guvernul României a stabilit ca prioritate strategică pentru anul 2016 elaborarea Strategiei Naționale a Locuirii, demers aflat în responsabilitatea Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.
Totodată, Strategia Națională a Locuirii este prevăzută în cadrul Programulului Naţional de Reformă (PNR) document care constituie platforma-cadru pentru definirea reformelor structurale şi a priorităţilor de dezvoltare care ghidează evoluţia României până în anul 2020, în concordanţă cu traiectoria de atingere a obiectivelor Strategiei Europa 2020.
În vederea fundamentării deciziilor în domeniul locuirii Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice a realizat proiectul „Coordonarea şi selecţia eficientă şi transparentă a proiectelor de infrastructură finanţate din instrumente structurale şi de la bugetul de stat pentru perioada 2014 - 2020” , proiect care a avut un scop mai amplu, de a sprijini utilizarea eficientă a  fondurilor publice printr-o coordonare mai bună cu fondurile europene.
Ca parte a proiectului au fost realizate analize şi recomandări în vederea fundamentării Strategiei Naţionale a Locuirii, demers realizat cu sprijinul Băncii Mondiale care a elaborat trei rapoarte de analiză privind locuirea: “Către o strategie naţională a locuirii” (oferă recomandări care să abordeze decalajele din sectorul locuirii din România şi să pună bazele pentru Strategia Națională în domeniul Locuirii în România), „Coordonarea fondurilor guvernamentale cu fondurile europene” (prezintă modul în care investiţiile din sectorul locuirii făcute de stat pot completa investiţiile UE), „Prioritizarea programelor şi proiectelor” (oferă o analiză detaliată a tuturor programelor aferente locuirii din România, propune noi programe, precum şi reforme ale programelor existente, împreună cu mecanisme de prioritizare şi acţiuni necesare pentru realizarea acestui lucru).
În baza analizelor realizate, Banca Mondială a propus un set de recomandări care să constituie pilonii cheie ai strategiei naţionale în domeniul locuirii, recomandările structurate la nivelul a cinci arii prioritare: (1) consolidarea seismică a clădirilor rezidenţiale cu structură nesigură, (2) prioritizarea îmbunătăţirii locuinţelor şi cartierelor vechi, (3) prioritizarea asistenţei din sectorul locuirii, acordate persoanelor sărace şi vulnerabile, (4) îmbunătăţirea programului de locuinţe sociale, (5) facilitarea construirii de locuinţe accesibile ca preţ de către sectorul privat. Aceste recomandări au fost analizate și dezbătute împreună cu actorii relevanţi a principalelor în cadrul atelierelor de lucru privind locuirea organizate de către Banca Mondială în luna iulie 2015.
În conformitate cu recomandările Băncii Mondiale, unul dintre principiile de bază ale strategiei trebuie să fie o piață funcțională de locuințe care implică atât sectorul public, cât și pe cel privat, în care sectorul public joacă un rol esențial în furnizarea de sprijin direct în sectorul locuințelor pentru grupurile cele mai sărace și mai vulnerabile, intervine în mod activ pe acele teme și sectoare specifice care se confruntă cu disfuncționalitate de piață sau cu externalități negative şi creează stimulente în vederea unor schimbări de comportament și a valorificării investițiilor private în direcția locuințelor accesibile prin soluții de piață „asistate” iar sectorul privat adaptează soluțiile la  nevoile în materie de locuințe ale grupurilor sociale cu venituri medii și mari.
Totodată, din rapoartele elaborate de Banca Mondială rezultă ca necesitate redefinirea rolului statului în scopul asigurării unei pieţe funcţionale a locuinţelor fapt care ar putea ameliora în mod semnificativ condițiile de locuit la costuri relativ scăzute. Aceste îmbunătățiri nu numai că ar face locuințele mai accesibile și de o calitate mai bună, dar ar avea efecte și asupra economiei în general.
Strategia Națională a Locuirii vizează abordarea integrată a problemelor multiple şi complexe ale domeniului locuirii manifestate atât în mediul urban cât şi în cel rural, având ca arie de cuprindere atât locuinţele cât şi problematicile care sunt asociate locuirii aflate în domeniul de responsabilitate al statului precum accesul la servicii de utilităţi publice (apă, canalizare), politici de dezvoltare urbană, etc.
Scopul strategiei este identificarea măsurilor și crearea instrumentelor pentru asigurarea accesului la condiţii de locuire adecvate pentru toate categoriile de persoane, până în anul 2030, având ca principii:
•         siguranţa stabilităţii structurale a locuinţelor;
•         acces egal şi nediscriminatoriu la locuinţe pentru comunităţile defavorizate sau marginalizate;
•         accesibilitate din punct de vedere al preţului: Eurostat defineşte o “supraîncărcare” financiară a unei gospodării atunci când costurile totale aferente locuirii şi utilităţilor depăşesc 40% din venitul net.
•         dezvoltarea urbană şi accesul la servicii de utilităţi publice;
•         valorificarea fondului construit existent;
•         locuinţe corespunzătoare care pot fi utilizate de comunităţi cu nevoi speciale, precum persoanele vârstnice, persoanele cu dizabilităţi tipuri neconvenţionale de familie, etc.
•         accesul la oportunităţi de locuri de muncă şi mobilitatea forţei de muncă.
În baza Hotărârii Guvernului nr. 711/2001 privind înfiinţarea Centrului Naţional pentru Aşezări Umane (habitat), cu modificările şi completările ulterioare, s-a înfiinţat Centrul Naţional pentru Aşezări Umane (habitat), organism interministerial, fără personalitate juridică, care funcţionează sub autoritatea primului-ministru. În conformitate cu prevederile art. 1 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 711/2001, Centrul Naţional pentru Aşezări Umane (habitat) are ca atribuţii principale elaborarea şi aplicarea strategiei naţionale a locuirii.
Componenţa Centrului Naţional pentru Aşezări Umane (CNAU) este formată din reprezentanţi a 24 de instituţii, autorităţi ale administraţiei publice centrale, institute de cercetare, structuri asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale, organizaţii neguvernamentale de utilitate publică din domeniul locuirii şi confederaţii patronale şi sindicale interesate, reprezentative la nivel naţional. Având în vedere numărul mare al membrilor CNAU, acest organism interministerial nu a fost nicodată funcţional, în ciuda încercărilor de constituire şi convocare a acestuia. În acest sens se consideră necesară abrogarea Hotărârii Guvernului nr. 711/2001 şi constituirea, în baza prezentei hotărâri, a unui comitet interministerial cu o componenţă mai suplă şi cu atribuţii în monitorizarea implementării Strategiei Naţionale a Locuirii.
Strategia Națională a Locuirii stabilește măsuri strategice necesare pentru reforma legislativă şi instituţională, precum şi pentru reformarea mecanismelor de finanţare a domeniului locuirii cu scopul asigurării unor condiţii de locuire adecvate şi accesibile.
http://www.mdrap.ro/hg-pentru-aprobarea-strategiei-nationale-a-locuirii