luni, 27 iunie 2016

Curtea Constituţională- posibilitatea de a se stabili un sistem propriu de penalizări reprezintă o măsură adecvată, necesară şi care păstrează un just echilibru între interesul colectiv al proprietarilor şi cel individual, al fiecărui proprietar în parte!

Referitor la dispoziţiile art. 49 alin. (1) din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 490 din 23 iulie 2007, având următorul conţinut: "Asociaţia de proprietari poate stabili un sistem propriu de penalizări pentru orice sumă cu titlu de restanţă, afişată pe lista de plată. Penalizările nu vor fi mai mari de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere şi se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile care depăşeşte termenul stabilit pentru plată, fără ca suma penalizărilor să poată depăşi suma la care s-au aplicat." Astfel, legiuitorul a permis stabilirea de către asociaţia de proprietari a unui sistem propriu de penalizări pentru orice sumă cu titlu de restanţă, reglementând un maximum cu privire la cuantumul acestora, respectiv de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere, fără ca suma penalizărilor să poată depăşi suma la care s-au aplicat, precum şi cu privire la perioada de la care se vor aplica - numai după o perioadă de 30 de zile care depăşeşte termenul stabilit pentru plată. Potrivit art. 25 alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 230/2007, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.588/2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 43 din 18 ianuarie 2008, sumele rezultate din aplicarea penalităţilor de întârziere vor face obiectul fondului de penalităţi al asociaţiei de proprietari şi se vor utiliza numai pentru plata penalizărilor impuse asociaţiei de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli de reparaţii ale proprietăţii comune sau pentru alte cheltuieli de natură administrativă.

Curtea constată
  • în cazul unui imobil cu mai multe locuinţe, proprietarii au, pe lângă dreptul de proprietate individuală asupra apartamentelor sau spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă, şi un drept de proprietate comună pe cote-părţi stabilă şi forţată, asupra celorlalte spaţii dintr-un condominiu. Pornind de la această stare de coproprietate forţată asupra părţilor comune ale imobilului, precum şi de la necesitatea reprezentării intereselor proprietarilor în raporturile cu terţii furnizori de servicii, legiuitorul a reglementat posibilitatea înfiinţării asociaţiilor de proprietari, structuri asociative cu personalitate juridică ce au ca scop administrarea, folosirea, întreţinerea şi exploatarea imobilului în interesul tuturor proprietarilor.
  • Din perspectiva scopului anterior menţionat, posibilitatea de a se stabili un sistem propriu de penalizări reprezintă o măsură adecvată, necesară şi care păstrează un just echilibru între interesul colectiv al proprietarilor şi cel individual, al fiecărui proprietar în parte.
  • textul de lege mai sus mentionat instituie o măsură de protecţie a proprietarilor care plătesc la termen cotele de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari. În lipsa unei astfel de reglementări, s-ar putea ajunge în situaţia ca aceştia să nu mai beneficieze de serviciile contractate cu terţii ori să suporte penalităţile ce rezultă din neplata la termen a serviciilor de către alţi proprietari. Aşadar, această măsură sancţionează pe de o parte comportamentul culpabil al proprietarilor care nu-şi plătesc la termen cotele de contribuţie, iar, pe de altă parte, protejează colectivitatea, fără a aduce atingere justului echilibru între interesele concurente.
  • referitor la cuantumul penalităţilor Curtea reţine că acesta este rezonabil, legiuitorul instituind un plafon maxim de 0,2% pentru fiecare zi de întârziere, fără ca suma acestora să poată depăşi suma la care s-au aplicat. Tot ca un beneficiu acordat celor care întârzie sau nu plătesc cota de întreţinere, Curtea observă că acestea se vor aplica numai după o perioadă de 30 de zile, care depăşeşte termenul stabilit pentru plată.
Decizia nr. 207/2016 referitoare la respingerea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 49 alin. (1) din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari
Informatii suplimentare la: mihai.mereuta@habitaturban.ro (de preferat), sau fax 021.341.30.62, sau Adresa corespondenta: OP 49, CP 21 Sector 2 Bucuresti. www.habitaturban.ro, www.regenerareurbana.ro, www.casa-plus.ro; http://urban-plus-ro.blogspot.ro/


LIGA asociaŢiilor de Proprietari
HABITAt
AsociaŢia RomÂnĂ pentru LocuinŢe
CASA PLUS
preŞedinte: MIHAI MEREUŢĂ - 0744.751.416; mihai.mereuta@habitaturban.ro;
director executiv: tatiana ecaterina musteaŢĂ - 0743.627.705; tatiana.musteata@habitaturban.ro;
director resurse umane: daniela FLORINA huŢan - 0743.627.705; dana.hutan@habitaturban.ro;
consultant servicii publice: radu corneliu dumitrescu – conctranspresp@yahoo.com;
consultant SECTOR 1: FLORENTIN DOGARU - 0723.703.539, norudogaru@yahoo.com, sector 1
Consultant sector 2: gabriela bratu - bratugabriela61@yahoo.com
consultant SECTOR 3: Dan rujan - 0744.346.420; drujan1@gmail.com;
consultant SECTOR 4: viorica stefu – 0724.507.447; famstefu@yahoo.com;
consultant SECTOR 5: ANDREI GHEORGHE - 0722.422.684, michelefilip@yahoo.com, sector 5
consultant SECTOR 6: gheorghe stanescu - 0747.508.360; gigi_stanescu@yahoo.com;
Mediator - Cosoianu Dumitra Gabriela - 0736.934.076;
MEDIATOR - marta Şeicaru jenicĂ - 0723.229.591. marta.jenica@yahoo.com;
expERT contABIL - gabriela bratu - bratugabriela61@yahoo.com;
AVOCAT - ALEXANDRU TIU - alexandru_tiu@yahoo.com; 0744.422.580
Consultant audit energetic - CONSTANTIN PETRIU 0722.507.373;
Consultant asigurari – ana furtuna - office@baldor.ro;

ACTIUNi REALIZATe cu sprijinul: veolia energie romania sa, Elsaco, ista romania, ELMAS BRASOV, radet bucuresti. partener media: RADIO ROMANIA ACTUALITATI – BUCURESTI FM 98,3; arena CONSTRUCTIILOR.