|
ENVE-VI/009
|
A 117-a sesiune plenară, 7 şi 8 aprilie 2016
|
AVIZ
Noi avantaje pentru consumatorii de energie
Noi avantaje pentru consumatorii de energie
COMITETUL EUROPEAN AL
REGIUNILOR
-
subliniază rolul major al autorităților locale
și regionale în punerea în aplicare a legislației europene din acest domeniu,
în crearea și finanțarea de infrastructuri de distribuție, de calculare și de
gestionare a cererii de energie, în gestionarea producției descentralizate și
în diseminarea bunelor practici elaborate pe plan local și regional, precum
și în informarea și consilierea consumatorilor de energie; solicită Uniunii
Europene și statelor membre să creeze un cadru de reglementare care să fie
benefic atât pentru consumatorii de energie, cât și pentru „prosumatori” și
alți furnizori de energie implicați activ pe piețele cu amănuntul ale
energiei;
-
subliniază că o libertate de acțiune reală a
consumatorilor presupune o sensibilizare a cetățenilor – prin măsuri
adecvate, cum ar fi instalarea unor contoare inteligente şi asigurarea
accesului consumatorilor la informaţiile furnizate de acestea – în ce privește
utilizarea rațională a energiei, protecția mediului – mai ales o mai bună
calitate a aerului – și combaterea schimbărilor climatice;
-
insistă asupra necesității de a adopta, la
nivel european, un cadru strict privind securitatea și protecția vieții
private în ceea ce privește datele contoarelor;
-
afirmă că Comisia Europeană și autoritățile de
reglementare naționale și regionale ar trebui să asigure buna desfășurare a
procedurilor de schimbare a furnizorului, și că consumatorii – în special cei
mai vulnerabili – trebuie să aibă acces la consiliere individualizată cu
privire la alegerea contractului de furnizare, precum și la asistență în
materie de schimbare a furnizorului și/sau a contractului.
|
|
Raportor
dl Michel LEBRUN (BE-PPE),
membru al Consiliului local din Viroinval
Document de referinţă
Comunicarea Comisiei către
Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și
Comitetul Regiunilor – Noi avantaje pentru consumatorii de energie
COM(2015) 339 final
|
Avizul Comitetului European al Regiunilor — Noi avantaje pentru
consumatorii de energie
I.
RECOMANDĂRI
POLITICE
COMITETUL EUROPEAN AL REGIUNILOR
1.
consideră că tranziția energetică trebuie să fie pe deplin
avantajoasă pentru consumatorii finali: gospodăriile, întreprinderile și
actorii industriali. În acest context, politicile în materie de gestionare a
energiei trebuie să urmărească controlul de către consumatori a consumului
propriu, astfel încât aceștia să poată profita de noile tehnologii pentru a-și
reduce facturile, și să contribuie la eforturile UE de îndeplinire a unor
obiective climatice ambițioase, astfel cum s-a stabilit la Paris, cu ocazia
COP21. Aceste politici ar urma să le permită nu numai să participe în mod activ
pe piață, ci și să beneficieze de mecanisme de protecție a consumatorului
eficace și adecvate, care ar putea fi necesare pentru combaterea sărăciei
energetice;
2.
remarcă progresele deja realizate în domeniile
utilizării raționale a energiei, reducerii consumului și conceperii și
utilizării de tehnologii și servicii care permit o mai bună gestionare a
energiei la nivel local, dar și de către consumatorii finali, mulțumită,
printre altele, unui cadru de reglementare european ambițios și dinamic.
Viitoarea legislație va trebui să își propună să încurajeze statele membre și
autorităţile locale şi regionale în sensul continuării eforturilor de
îmbunătățire a nivelurilor de performanță atinse de acestea în ceea ce privește
eficiența energetică, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și
dezvoltarea de capacități de producție de energie din surse regenerabile,
inclusiv capacități de producție descentralizate;
3.
ia act de numărul foarte mare și de marea varietate de
servicii și de soluții tehnice și tehnologice existente sau în curs de
elaborare în ce privește gestionarea consumului și variația cererii, precum și
în domeniul gestionării producției descentralizate. Uniunea Europeană trebuie
să acorde prioritate încurajării și sprijinirii dezvoltării acestor
instrumente, evaluării relevanței și impactului acestora, din punct de vedere
energetic, economic, social și de mediu, precum și reglementării acestora, în
vederea unei utilizări sigure, ușoare și accesibile;
4.
își propune ca, prin intermediul prezentului
aviz, să contribuie la o reflecție mai amplă privind cadrul strategic pentru
uniunea energetică și apreciază multe dintre mesajele principale ale
comunicării pe tema „Noi avantaje pentru consumatorii de energie” [COM(2015)
339 final], ce deschide calea către o uniune energetică care îi pune pe
cetățeni în prim-plan și îi poate proteja pe consumatorii cei mai vulnerabili;
îndeamnă Uniunea Europeană să dea curs comunicării sale, în termene precise,
prin adoptarea și aplicarea unor inițiative specifice și concrete în domeniile
abordate în comunicare, ținând seama așa cum se cuvine de preocupările și
experiențele autorităților locale și regionale;
5.
își reiterează, în acest context, solicitarea
privind punerea efectivă în practică a măsurilor din cadrul celui de-al treilea
pachet privind energia, a Directivei privind eficiența energetică și a
Directivei privind soluționarea alternativă a litigiilor;
6.
recomandă Comisiei Europene să efectueze o
analiză detaliată a provocărilor, obstacolelor și oportunităților legate de
prezența efectivă a consumatorilor de energie pe piețele energetice, cu scopul
de a dobândi o înțelegere aprofundată a situației lor și a eventualelor
dificultăți cu care se confruntă, și care ar necesita măsuri suplimentare de
sprijin din partea UE, a statelor membre, a autorităților locale și regionale
sau a organizațiilor societății civile;
7.
subliniază rolul major al autorităților locale și
regionale în punerea în aplicare a legislației europene din acest domeniu, în
crearea și finanțarea de infrastructuri de distribuție, de calculare și de
gestionare a cererii de energie, în gestionarea producției descentralizate și
în diseminarea bunelor practici elaborate pe plan local și regional, precum și
în informarea și consilierea consumatorilor de energie. Prin urmare, Comitetul
European al Regiunilor solicită să fie implicat în toate etapele elaborării
politicilor care urmează a fi adoptate de Uniunea Europeană în acest domeniu;
8.
reafirmă, în acest context, necesitatea absolută de a
utiliza principiul subsidiarității drept bază a oricărei viitoare legislații
privind gestionarea cererii de energie și a producției descentralizate de
energie din surse regenerabile, dar și protecția consumatorilor și a
drepturilor lor. Comitetul European al Regiunilor solicită Uniunii
Europene să ia în considerare în mod corespunzător competențele autorităților
locale și regionale, pentru a le asigura un nivel de intervenție care să
respecte pe deplin acest principiu al subsidiarității;
9.
își reafirmă dorința de a continua să contribuie
la pregătirea și desfășurarea Forumului cetățenesc pentru energie și de a
participa activ la elaborarea politicilor UE, prin formularea de recomandări
privind inițiativele recente și viitoare și impactul lor social și economic la
nivel local și regional;
10.
salută faptul că Comisia Europeană face referire la
Convenţia primarilor[1].
Reamintește că semnatarii săi, și anume autorități locale și regionale din
întreaga UE, sunt adevărate modele sub aspectul consumului durabil de energie
și promovează voluntar în rândul consumatorilor bunele practici în ceea ce
privește producția de energie proprie; subliniază că peste 180 de membri ai CoR
sunt reprezentanți ai unor instituții semnatare ale Convenției și că Comitetul
și-a luat angajamentul să o promoveze atât în rândul membrilor săi, cât și în
relațiile cu autorităţile locale şi regionale din UE și din afara acesteia.
Reaminteşte însă că Convenția primarilor nu reprezintă toate administrațiile
locale și regionale europene. Celelalte inițiative care permit orașelor să
urmărească obiective ambițioase nu ar trebui să facă obiectul niciunei
discriminări[2];
11.
atrage atenția asupra faptului că este necesar ca
Comisia Europeană să facă referire şi la Pactul insulelor, care este o
inițiativă similară și paralelă cu Convenția primarilor și la care participă,
în calitate de semnatari, mai mult de o sută de insule; în cadrul acestui Pact,
autoritățile insulelor desfășoară o activitate importantă în vederea atingerii
obiectivelor de dezvoltare durabilă ale UE pentru 2020;
12.
își reiterează solicitarea sa de a fi
reprezentat în cadrul principalelor autorități de reglementare în domeniul
energiei la nivelul UE (Agenția pentru Cooperarea Autorităților de Reglementare
din Domeniul Energiei - ACER), precum și la nivel național (autoritățile
naționale de reglementare - ANR)[3];
13.
subliniază că adoptarea de orice noi obiective în
materie de gestionare a cererii de energie și a producției de energie din surse
regenerabile, dar și de eventualele instrumente economice în domeniu, trebuie
să se facă cu respectarea principiului proporționalității. Comitetul European
al Regiunilor solicită Comisiei Europene să ia în considerare impactul pe care
noile măsuri l-ar putea avea asupra autorităților locale și regionale în
ansamblu, a bugetelor acestora, a capacității lor administrative și
operaționale, ținând seama de specificitățile fiecărei entități în parte și de
dificultățile cu care se confruntă fiecare tip de entitate; subliniază că
principiul precauției, care este un element de bază al legislaţiei de mediu a
UE, ar trebui să se aplice şi în cazul politicii energetice europene;
14.
în ceea ce privește infrastructura energetică,
susține că, pentru a se asigura un grad mai mare de autonomie și
responsabilizare a consumatorilor, pare a fi utilă instalarea unor rețele și
contoare inteligente (cu condiția satisfacerii interesului economic al
consumatorului final), care să fie accesibile și rentabile, performante,
capabile să reducă semnificativ fraudele, ușor de utilizat, sigure și adaptate
la nevoile și așteptările consumatorilor în ceea ce privește informațiile,
controlul consumului propriu și scăderea valorii facturilor;
15.
subliniază importanța rolului jucat de gestionarii de
rețele, în special de către operatorii de sisteme de distribuție, în
dezvoltarea de rețele inteligente la nivel local, în gestionarea și instalarea
de contoare inteligente, precum și în furnizarea de soluții la noile necesități
în materie de flexibilitate (în privința utilizării energiei de către
consumatori și a introducerii de energie în sistem), esențiale pentru buna
funcționare a pieței în viitor; ia notă de intenția Comisiei de a supraveghea
îndeaproape aplicarea normelor UE existente în materie de contoare inteligente,
rețele inteligente și gestionare a informațiilor, și este de acord că accesul
la date trebuie să fie „efectiv” și „nediscriminatoriu” în cazul clientului și
al oricărui terț desemnat de acesta; așteaptă cu interes crearea cadrului
juridic adecvat, în contextul Strategiei privind piața unică digitală pentru
Europa și al revizuirii Regulamentului general al UE privind protecția datelor;
16.
subliniază că, în numeroase regiuni, introducerea de
noi tehnologii generează costuri ridicate din cauza unei infrastructuri
energetice învechite sau practic inexistente. Consideră, prin urmare, că este
necesar să se elaboreze o metodologie la nivel regional sau local pentru a
determina modul de distribuire a costurilor între prestatorul de servicii,
consumator și autorități, și resursele disponibile pentru finanțarea
investițiilor. Tranziția trebuie să fie realizată în așa fel încât, în cele din
urmă, să se reducă factura consumatorului. În același timp subliniază
importanța esențială a informării corespunzătoare a consumatorilor cu privire
la eventualele lor motive de preocupare şi la avantajele tehnologiilor, precum
și la amploarea contribuției lor potențiale, în vederea reducerii rezistenței
față de noile tehnologii;
17.
salută atenția acordată de Comisie chestiunii specifice
a sărăciei energetice, care constituie o provocare importantă pentru multe
autorități locale și regionale, deoarece trebuie abordată atât în contextul
politicii sociale, cât și al celei energetice; solicită Comisiei Europene să
meargă dincolo de simpla „îmbunătățire [...] a colectării datelor” și să
urmărească elaborarea unei ample definiții comune a sărăciei energetice și a
unui plan de acțiune corespunzător, bazat pe ideea accesului la energie ca
drept social fundamental;
18.
subliniază importanța finanțării prin Fondul european pentru
investiții strategice (FEIS) pentru punerea în aplicare a planului european de
redresare economică și pentru măsurile de sporire a eficienței energetice.
19.
solicită Uniunii Europene și statelor membre să
creeze un cadru de reglementare care să fie benefic atât pentru consumatorii de
energie, cât și pentru „prosumatori” și alți furnizori de energie implicați
activ pe piețele cu amănuntul ale energiei. De asemenea, este necesar să se
asigure o finanțare suficientă și ușor accesibilă pentru acele autorități
locale și regionale care contribuie la tranziția energetică către piețe de
energie cu amănuntul care să se dovedească durabile și favorabile incluziunii;
Îmbunătățirea accesului
consumatorilor la informații
20.
subliniază că o libertate de acțiune reală a
consumatorilor presupune o sensibilizare a cetățenilor – prin măsuri adecvate,
cum ar fi instalarea unor contoare inteligente şi asigurarea accesului
consumatorilor la informaţiile furnizate de acestea – în ce privește utilizarea
rațională a energiei, protecția mediului – mai ales o mai bună calitate a
aerului – și combaterea schimbărilor climatice. Această sensibilizare trebuie
să fie însoțită de o informare clară și completă cu privire la opțiunile pe
care le au la dispoziție și care se presupune că le vor permite să opteze
pentru o aprovizionare cu energie și o gestionare durabile, la prețuri
accesibile;
21.
insistă asupra necesității de a asigura accesul
consumatorilor la informații simple, clare, complete și adecvate, sigure,
fiabile, gratuite și independente în materie de energie, atât în ceea ce
privește ofertele de furnizare de energie, contractele, drepturile și
obligațiile care le revin, cât și produsele și serviciile – inclusiv
subvențiile europene şi naţionale – care i-ar putea ajuta să își reducă consumul
și facturile sau să achiziționeze și să opereze dispozitive proprii de
producție de energie; aceasta presupune furnizarea de informații specifice, în
formate adecvate, consumatorilor celor mai vulnerabili (inclusiv celor care nu
sunt foarte familiarizați cu mijloacele electronice de comunicare sau au un
acces limitat la acestea);
22.
subliniază că, deoarece autoritățile locale și
regionale sunt organismele cele mai apropiate de cetățeni, ele pot furniza
asistență și consiliere de o importanță esențială pentru consumatori și
institui o cultură care să favorizeze inițiativele la nivel local; subliniază
însă că sunt necesare resurse suplimentare care să le permită autorităților
locale și regionale să își exploateze pe deplin potențialul în acest sens și să
dezvolte soluții inovatoare;
Modularea cererii
23.
propune adoptarea de noi cerințe și stimulente pentru
operatorii de rețele de transport și distribuție, pentru a spori flexibilitatea
rețelelor energetice grație sistemelor inteligente, stocării energiei și
conversiei între tipurile de energie;
24.
observă că ar trebui instituite condiții de concurență
echitabile pentru toți viitorii actori care produc și distribuie energie și/sau
furnizează noi servicii, pentru a face posibile, de exemplu, flexibilitatea rețelei
și integrarea energiei produse de „prosumatori” (inclusiv agregatorii);
25.
atrage atenția Comisiei Europene asupra faptului că
politica energetică trebuie să contribuie la reducerea ponderii energiei în
bugetele gospodăriilor și întreprinderilor și, prin urmare, a facturii lor
finale. În acest context, Comitetul European al Regiunilor este preocupat de
faptul că, în unele cazuri, modularea cererii riscă să expună consumatorii la
mutații pe piețele cu ridicata și cu amănuntul, care ar putea conduce la tarife
excesive, cărora consumatorii nu le vor putea face față. Prin urmare, este
necesar să fie oferite modele tarifare cu prețuri garantate și pe termen lung,
pentru a proteja consumatorii împotriva unor creșteri disproporționate ale
prețurilor. De asemenea, consumatorii ar trebui informați cu privire la modul
în care pot utiliza și beneficia de pe urma prețurilor variabile bazate pe
tarifele practicate la energie;
Facilitarea schimbării
furnizorului
26.
este de acord că aceste probleme se datorează în
multe cazuri unei „lipse de performanță a pieței” în sectorul energiei și că
absența concurenței poate constitui un obstacol serios în calea apariției unei
piețe mai favorabile consumatorului; consideră, totuși, că evoluțiile în
materie de reglementare ar trebui să aibă loc doar cu luarea în considerare așa
cum se cuvine a nevoilor specifice ale diverselor părți interesate, printre
care se numără autoritățile locale și regionale și consumatorii vulnerabili;
27.
regretă faptul că procedurile de schimbare a furnizorului
rămân foarte complexe, lungi și extrem de birocratice și solicită diferitelor
organisme de reglementare să vegheze la punerea în aplicare a legislației în
vigoare privind condițiile de schimbare a furnizorului;
28.
sprijină angajamentul Comisiei Europene de a se asigura
că fiecare consumator are acces la cel puțin un „instrument de comparare
verificat și independent”. Aceste instrumente de comparare trebuie să fie
precise, complete, fiabile și independente, ușor de utilizat și gratuite. Ele
ar urma să permită compararea contractelor în curs cu ofertele de pe piață.
Întrucât furnizorii au tendința de a-și diversifica oferta prin includerea unor
servicii în contractele de furnizare de energie, instrumentele menționate
trebuie să faciliteze comparația între diferitele „pachete” propuse, permițând,
în același timp, doar compararea componentei „furnizare” a pachetelor;
29.
propune lansarea, la inițiativa autorităților de
reglementare în domeniul energiei, a autorităților locale și regionale și a
organizațiilor de consumatori, a unor campanii de informare cu privire la
schimbarea furnizorului. Aceste campanii ar putea face referire la instrumente
comparative existente;
30.
afirmă că Comisia Europeană și autoritățile de
reglementare naționale și regionale ar trebui să asigure buna desfășurare a
procedurilor de schimbare a furnizorului, și că consumatorii – în special cei
mai vulnerabili – trebuie să aibă acces la consiliere individualizată cu
privire la alegerea contractului de furnizare, precum și la asistență în
materie de schimbare a furnizorului și/sau a contractului;
31.
susține adoptarea de către Uniunea Europeană a unei
reglementări ambițioase de reducere a timpului necesar trecerii clienților de
la un furnizor la altul și de automatizare a acestui proces;
32.
ar dori un control mai strict la nivel european al
chestiunilor legate de practicile comerciale și promoționale în materie de
furnizare a energiei, în vederea reducerii fluctuațiilor de prețuri și a
eliminării practicilor abuzive în domeniu. În acest context, Comitetul European
al Regiunilor îndeamnă stăruitor la punerea deplină în aplicare a Directivei
privind practicile comerciale neloiale și a Directivei privind drepturile
consumatorilor;
33.
solicită reglementarea și promovarea operațiunilor de
achiziții comune de energie de către instituții publice, gospodării și
întreprinderi. Aceste operațiuni ar urma să amelioreze funcționarea pieței, să
garanteze accesul la energie pentru toți și să faciliteze acest acces, reducând
efectiv și în mod durabil ponderea facturii la energie în bugetul
consumatorilor;
Îmbunătățirea lizibilității și a
comparabilității facturilor
34.
invită Uniunea Europeană să analizeze diversele
componente ale facturilor la energie, în vederea pregătirii unei facturi „tip”
care să conțină o serie de elemente standard, lizibile, clare și comparabile,
la nivel european, și care să permită consumatorilor să își optimizeze consumul
de energie. În acest sens, Comitetul European al Regiunilor sprijină inițiativa
Consiliului autorităților europene de reglementare în domeniul energiei
(CEER) de a propune definiții armonizate ale diferitelor elemente care trebuie
să figureze în facturile la energie;
35.
solicită ca această standardizare să presupună
includerea obligatorie în factura finală a unor informații referitoare la
instrumentele și serviciile gratuite care pot fi folosite pentru compararea
ofertelor de furnizare, precum și a unor informații cu privire la protecția
drepturilor consumatorilor, destinate gospodăriilor și întreprinderilor;
36.
solicită statelor membre să creeze instrumente
și servicii ce facilitează înțelegerea facturilor de către gospodării și întreprinderi,
permit analizarea acestor facturi și, eventual, acordă consultanță și asistență
consumatorilor finali în demersurile necesare pentru a remedia neregulile
constatate sau îi îndrumă pe aceștia către contracte de furnizare mai adaptate
nevoilor lor;
37.
recomandă ca facturile și toate informațiile
primite de clienții finali de la furnizorii lor să poată fi trimise în modul
solicitat de clienți, adică prin poștă sau electronic, fără nicio discriminare;
38.
subliniază că este de așteptat ca mai ales consumatorii
vulnerabili să întâmpine dificultăți în a stabili, în condițiile unei oferte
foarte extinse, care sunt tarifele cele mai avantajoase, și ca aceștia să
solicite adesea ajutor nivelului de guvernanță cel mai apropiat. Prin urmare,
Comitetul European al Regiunilor solicită Uniunii Europene să sprijine
autoritățile locale și regionale în instituirea unor sisteme de asistență în
domeniul energiei, atunci când această sarcină nu este îndeplinită de statele
membre;
Îmbunătățirea sistemului de citire
a contoarelor
39.
susține că consumatorii ar trebui să poată accesa ușor
datele înregistrate de contor, în diverse forme (prin intermediul contoarelor
inteligente, online, printr-o înregistrare detaliată a facturii lunare la
energie, prin consiliere individuală etc.);
40.
subliniază necesitatea de a informa consumatorii
într-un mod inteligibil în legătură cu citirea contoarelor și cu utilizarea
datelor privind consumul, specificându-se ce informații vor fi colectate și
stocate, cât de des și pentru ce perioadă;
41.
insistă asupra necesității de a adopta, la nivel
european, un cadru strict privind securitatea și protecția vieții private în
ceea ce privește datele contoarelor;
Susținerea și monitorizarea
conceperii de contoare inteligente, a cercetării și a inovării
42.
își reînnoiește apelul la accelerarea instituirii unor
sisteme inteligente, atât la nivelul rețelelor, cât și al
producătorilor/consumatorilor, la optimizarea sistemului în ansamblu și la
introducerea contoarelor inteligente, ca factori-cheie de gestionare eficientă
a cererii cu participarea activă a consumatorului;
43.
solicită adoptarea unui cadru strict, la nivel
european, privind instalarea de contoare inteligente și gama de utilizări și
funcționalități ale acestor contoare, reamintind totodată că scopul instalării
lor este raționalizarea și reducerea consumului. În acest context, Comitetul
insistă ca orice nouă alegere în materie de tehnologie să fie supusă mai
întâi unei evaluări a posibilului său impact energetic, economic, social și de
mediu, dacă ea urmează să fie introdusă ca standard;
44.
invită Uniunea Europeană și statele membre să acorde
prioritate cercetării aplicate în materie de gestionare și reducere a
consumului, de deplasare și gestionare a sarcinii, de introducere a sistemelor
inteligente, sigure, fiabile și rentabile de contorizare, distribuție și
transmitere, precum și în materie de sisteme de stocare industriale și casnice;
45.
subliniază impactul enorm al dezvoltării și
funcționării orașelor asupra cererii de energie, deoarece acestora le revine
între 60 % și 80 % din consumul mondial de energie și aproximativ
aceeași proporție de emisii de CO2. Prin urmare, un parteneriat
european privind inovarea pentru orașele și comunitățile inteligente, dar și
alte modele inovatoare de afaceri și de finanțare ar putea juca un rol major în
facilitarea introducerii de tehnologii inteligente în domeniul energiei;
Înlesnirea implicării autorităților locale și
regionale și a cetățenilor pe piețele energiei
46.
regretă faptul că în comunicare se recunoaște rolul autorităților
locale și regionale doar în contexte foarte bine delimitate, precum „creșterea
participării consumatorilor”, dar mai ales în cadrul Convenției primarilor,
fără a include aceste autorități printre actorii menționați în concluziile
documentului, unde se recunoaște necesitatea unor acțiuni suplimentare „la
nivelul statelor membre”, prin inițiative „de colaborare ale industriei, ale
organizațiilor de consumatori și ale autorităților naționale de reglementare”;
solicită, așadar, Comisiei Europene să includă într-o mai mare măsură
perspectiva autorităților locale și regionale în viitoarele acțiuni din
domeniu, mai ales în calitatea lor de producători și furnizori de energie;
47.
consideră că contorizarea inteligentă poate fi și un
instrument important de abordare a problemei sărăciei energetice, dar
reamintește că este necesar să se garanteze că tehnologia de contorizare
inteligentă nu duce la costuri prea mari pentru consumatori și/sau la limitarea
excesivă a consumului lor de energie;
48.
invită UE și statele sale membre să se asigure că
autoritățile locale și regionale, precum și întreprinderile locale din domeniul
energiei beneficiază de o finanțare adecvată și ușor accesibilă pentru
desfășurarea de politici și proiecte în domeniul eficienței energetice și în
cel al producției și utilizării energiei din surse regenerabile, care urmăresc,
de exemplu, acordarea de consultanță în domeniul energetic. Comitetul European
al Regiunilor insistă ca UE să integreze acest aspect în toate viitoarele
programe de finanțare din acest domeniu;
49.
propune instituirea unui cadru clar, care să permită
ușor accesul la rețelele inteligente în cazul energiei produse de consumator,
facilitând și scurtând procedurile îndelungate de acordare de
licențe/autorizații și eliminând restul obstacolelor administrative și de
reglementare care împiedică concurența efectivă;
50.
invită Comisia Europeană și statele membre să
creeze un cadru de reglementare adecvat pentru a asigura condiții de concurență
echitabile noilor actori de pe piață care sunt „prosumatorii”, dar și să
introducă suficiente măsuri de încurajare și garanțiile de care este nevoie
pentru stimularea consumului de energie proprie produsă în mod descentralizat
şi pentru o remunerare adecvată a producţiei de energie;
51.
constată că există numeroase exemple de bune
practici privind participarea consumatorilor la buna gestionare a consumului și
la producția descentralizată de energie din surse regenerabile și subliniază
rolul important care revine Comitetului European al Regiunilor în ceea ce
privește schimbul de bune practici;
52.
evidențiază în special potențialul enorm al producției
individuale și colective proprii de energie din surse regenerabile disponibilă
pe plan local, și invită Uniunea Europeană să analizeze obstacolele financiare
și de reglementare, dar şi pe cele generate de necesitatea adaptării reţelelor
electrice existente la mecanismele de autoconsum, care împiedică dezvoltarea
acestor inițiative, și să adopte măsuri în vederea depășirii acestora. În acest
context, Comitetul European al Regiunilor subliniază că conceptul de asumare
joacă un rol important în implicarea efectivă a cetățenilor în tranziția
energetică și solicită să se acorde o atenție specială consumatorilor care nu
dispun de mijloace financiare sau practice pentru a investi în tehnologii de
producție de energie proprie; de asemenea, subliniază ponderea însemnată care
ar putea reveni autorităților locale și regionale în organizarea sau
sprijinirea inițiativelor locale privind instituirea de sisteme colective, de cooperare
și de producție proprie în ceea ce privește producția, distribuția și consumul
de energie;
53.
salută inițiativa privind organizarea Forumului
cetățenesc pentru energie, subliniind, în același timp, că ar fi de dorit să se
instituie și alte structuri și mecanisme periodice care să permită
consumatorilor de energie să își exprime în timp util punctul de vedere și să
exercite astfel o influență asupra alegerilor referitoare la piețele energiei.
Bruxelles, 7 aprilie 2016
Preşedintele
Comitetului European al Regiunilor Markku MARKKULA |
|
|
Secretarul general
al Comitetului European al Regiunilor Jiří BURIÁNEK |
II.
PROCEDURĂ
Titlu
|
Noi avantaje pentru consumatorii de energie
|
Referințe
|
COM(2015) 339 final
|
Temei juridic
|
articolul 307 alineatul (1)
|
Baza procedurală
|
|
Data scrisorii Comisiei
|
15 iulie 2015
|
Data deciziei președintelui
|
24 iulie 2015
|
Comisia competentă
|
Comisia pentru mediu, schimbări
climatice și energie (ENVE)
|
Raportor
|
dl Michel LEBRUN (BE/PPE),
membru al Consiliului local din Viroinval
|
Notă de analiză
|
|
Examinare în comisie
|
24 februarie 2016
|
Data adoptării în comisie
|
24 februarie 2016
|
Rezultatul votului în comisie (majoritate, unanimitate)
|
majoritate
|
Data adoptării în sesiunea plenară
|
7 aprilie 2016
|
Avize precedente ale Comitetului
|
ENVE-VI/003 – Pachetul privind uniunea energetică;
raportor: dl Pascal MANGIN (FR-PPE), membru al Consiliului Regional al
Alsaciei
ENVE-V/042 – Energie la un preț accesibil pentru toţi;
raportor: dl Christian ILLEDITS (AT-PSE), deputat în Parlamentul landului
Burgenland
|
Data consultării Rețelei de monitorizare a subsidiarității
|
|