marți, 23 iunie 2015

Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012 extras

Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012 extras
Text actualizat la data de 01.01.2015.
   Art. 3. - În înţelesul prezentului titlu, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
   13. client final - orice persoană fizică sau juridică ce cumpără energie electrică pentru consum propriu; în cuprinsul legii noţiunile de "client final" şi "consumator" sunt echivalente;
   15. client casnic - clientul care cumpără energie electrică pentru propriul consum casnic, excluzând consumul pentru activităţi comerciale sau profesionale;
   16. client vulnerabil - clientul final aparţinând unei categorii de clienţi casnici care, din motive de vârstă, sănătate sau venituri reduse, se află în risc de marginalizare socială şi care, pentru prevenirea acestui risc, beneficiază de măsuri de protecţie socială, inclusiv de natură financiară. Măsurile de protecţie socială, precum şi criteriile de eligibilitate pentru acestea se stabilesc prin acte normative;
   Art. 9. - (7) La stabilirea condiţiilor de acordare a licenţelor şi autorizaţiilor pentru capacităţi de producere noi se iau în considerare următoarele elemente:
   i) conformitatea cu măsurile adoptate în legătură cu obligaţiile de serviciu public şi protecţia consumatorului;
   Art. 21. -    (4) Clienţii au obligaţia plăţii contravalorii facturilor pentru energia electrică şi pentru serviciile de care beneficiază, la termenele scadente prevăzute în contractele încheiate între părţi, precum şi constituirea de garanţii financiare în vederea evitării riscurilor de neplată pe piaţa de energie electrică.
   Art. 22. - 
   (6) Autoritatea competentă va organiza, în cadrul acţiunii de monitorizare, un proces de evaluare anuală detaliată a funcţionării pieţei de energie electrică, în condiţiile renunţării treptate la aplicarea tarifelor reglementate pentru clienţii noncasnici prevăzuţi la art. 55 alin. (1) lit. a), în care vor fi utilizaţi, cel puţin, următorii indicatori generali:
   f) gradul de informare a clienţilor finali privind piaţa de energie electrică;
   g) facilităţile acordate clienţilor vulnerabili şi numărul acestora;
   h) numărul clienţilor care beneficiază de serviciul universal în condiţiile prezentei legi;
   i) gradul de transparenţă a informaţiilor în piaţa de energie.
    ___________
    Pus în aplicare prin Metodologie din 11/09/2013 începând cu 16.09.2013.
    Clienţii furnizorilor de ultimă instanţă
   Art. 55. - (1) Furnizorii de ultimă instanţă sunt obligaţi să asigure furnizarea de energie electrică, în condiţii de calitate şi la preţuri rezonabile, transparente, uşor comparabile şi nediscriminatorii, conform reglementărilor ANRE, cu respectarea prevederilor art. 22 alin. (1), următoarelor categorii de clienţi:
   a) clienţii finali care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, nu şi-au exercitat dreptul de eligibilitate;
   b) clienţii casnici şi clienţii noncasnici cu un număr mediu scriptic de salariaţi mai mic de 50 şi o cifră de afaceri anuală sau o valoare totală a activelor din bilanţul contabil, conform raportărilor fiscale anuale, care nu depăşeşte 10 milioane euro.
   (2) Identificarea clienţilor finali noncasnici care îndeplinesc condiţiile menţionate la alin. (1) lit. b) se va realiza de către furnizorii de ultimă instanţă, în baza documentelor prevăzute de legislaţia specifică, transmise de clienţi furnizorilor de ultimă instanţă. Termenul pentru finalizarea identificării acestora este de maximum 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
   (3) După finalizarea procesului de identificare, clienţii finali noncasnici prevăzuţi la alin. (2) au obligaţia de a transmite, o dată la 2 ani, documentele menţionate la alin. (2) furnizorului de ultimă instanţă.
    Trecerea clienţilor finali la furnizorul de ultimă instanţă
   Art. 56. - (1) Trecerea unui client aflat în una dintre situaţiile prevăzute la art. 53 alin. (2) la furnizorul de ultimă instanţă se face conform reglementărilor emise de autoritatea competentă, fără a fi necesară semnarea unui contract de furnizare.
   (2) În cazul schimbării furnizorului ca urmare a trecerii la furnizorul de ultimă instanţă în condiţiile art. 53alin. (2), operatorul reţelei la care este racordat locul de consum va asigura continuitatea în alimentarea cu energie electrică a acestuia, iar energia electrică şi serviciile aferente furnizării în aceste condiţii vor fi suportate prin intermediul furnizorului de ultimă instanţă.
   (3) Furnizarea de energie electrică de către furnizorul de ultimă instanţă se face la tarife stabilite/preţuri avizate în condiţiile reglementărilor emise de autoritatea competentă.
    Obligaţiile furnizorului
   Art. 57. - (1) Furnizorul/operatorul de distribuţie trebuie să informeze clienţii finali, atât prin intermediul punctelor unice de contact şi paginii de internet, conform reglementărilor ANRE, cât şi prin intermediul facturii sau al documentelor anexate acesteia, precum şi prin materiale promoţionale, cu privire la drepturile acestora, la legislaţia în vigoare şi la căile de soluţionare a litigiilor în cazul unor cereri, plângeri, sesizări, reclamaţii sau contestaţii.
    ___________
    Alineatul (1) a fost modificat prin punctul 27. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   (11) Punctul unic de contact este constituit dintr-un punct central care coordonează punctele de informare regională/locală, ce sunt uşor accesibile şi situate la distanţă de maximum 50 km de locurile de consum ale clienţilor finali care beneficiază de serviciu universal, şi oferă acestora informaţii în mod gratuit.
    ___________
    Alineatul (1^1) a fost introdus prin punctul 28. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   (2) Furnizorul trebuie să pună la dispoziţia clienţilor casnici mai multe modalităţi de plată a energiei furnizate şi să permită acestora să opteze pentru oricare dintre acestea.
   (3) Furnizorul este obligat să asigure etichetarea energiei electrice conform reglementărilor autorităţii competente şi să informeze, periodic, clienţii finali privind structura, provenienţa, caracteristicile şi impactul asupra mediului pentru energia electrică furnizată acestora.
   (4) Furnizorul este obligat să participe la activităţi prin care se asigură siguranţa şi securitatea SEN.
   (5) Furnizorul pune la dispoziţia consumatorilor datele privind consumul într-un format de uz opţional, uşor de înţeles şi armonizat la nivel naţional, conform reglementărilor emise de autoritatea competentă.
    ___________
    Alineatul (5) a fost introdus prin punctul 29. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
    Obligaţia de contractare
   Art. 58. - (1) La cererea scrisă a unui client final, furnizorul este obligat să comunice, în scris, într-un interval de cel mult 15 zile lucrătoare, o ofertă privind condiţiile echitabile de furnizare a energiei electrice, care conţine, obligatoriu, preţul de furnizare, termenii de plată şi data-limită de încheiere a contractului de furnizare, elaborat în conformitate cu reglementările emise de autoritatea competentă.
    ___________
    Alineatul (1) a fost modificat prin punctul 30. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   (2) Fără a aduce atingere Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori, republicată, cu modificările şi completările ulterioare şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniştii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, contractul de furnizare negociat şi încheiat în baza prevederilor alin. (1) este valabil o perioadă nedeterminată sau pe o perioadă convenită de părţi şi trebuie să conţină cel puţin următoarele elemente:
   a) identitatea şi adresa furnizorului;
   b) preţurile/tarifele şi serviciile oferite, nivelul de calitate a serviciilor oferite, precum şi termenul prevăzut pentru racordarea iniţială, după caz;
   c) tipurile de servicii de mentenanţă oferite, dacă este cazul;
   d) mijloacele prin care se pot obţine informaţii actualizate privind toate preţurile/tarifele aplicabile, inclusiv cele pentru mentenanţă, după caz;
   e) durata contractului, condiţiile de reînnoire şi de întrerupere a serviciilor şi a contractului şi dacă există dreptul de reziliere fără costuri a contractului;
   f) eventualele compensaţii şi modalitatea de rambursare aplicabilă în cazul în care nu sunt îndeplinite nivelurile de calitate a serviciilor prevăzute în contract, inclusiv în cazul facturării inexacte şi realizate cu întârziere;
   g) modalităţile de iniţiere a procedurilor de soluţionare a litigiilor, în conformitate cu prevederile art. 57alin. (1) şi art. 62 alin. (1) lit. h6);
   h) informaţii privind drepturile clienţilor, inclusiv privind soluţionarea plângerilor şi toate informaţiile prevăzute la lit. a)-g), comunicate în mod clar în facturi sau pe paginile de internet ale operatorilor din sectorul energiei electrice.
    ___________
    Alineatul (2) a fost modificat prin punctul 30. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   (3) Clientul final are dreptul de a denunţa unilateral contractul de furnizare, cu notificare transmisă furnizorului de energie electrică cu cel puţin 21 de zile înainte, cu respectarea condiţiilor contractuale.
   (4) Furnizorul este îndreptăţit să rezilieze contractul în următoarele cazuri:
   a) sustragerea de energie electrică constatată prin hotărâre judecătorească definitivă;
   b) neplata facturilor;
   c) alte situaţii prevăzute de legislaţia în vigoare.
   (5) Furnizorul este îndreptăţit să solicite unui client final constituirea de garanţii financiare pentru o perioadă de consum echivalent de maximum un an în cazul constatării, conform prevederilor legale în vigoare, a unor acţiuni menite să denatureze în orice fel indicaţiile echipamentelor de măsurare sau să sustragă energia electrică prin ocolirea echipamentelor de măsurare din partea acestuia. Modalitatea de constituire a garanţiilor financiare este prevăzută în contractele-cadru de furnizare a energiei electrice şi/sau în alte reglementări emise de ANRE.
   (6) Refuzul constituirii garanţiilor prevăzute la alin. (5) dă dreptul furnizorului să solicite operatorului de distribuţie deconectarea clientului final de la reţea.
    Obligaţiile clientului final de energie electrică
Art. 61. - (1) Clientul final de energie electrică răspunde pentru daunele dovedite cauzate furnizorului/operatorului de reţea din culpa sa.
   (2) Nerespectarea contractului de furnizare a energiei electrice de către clientul final poate atrage suportarea următoarelor consecinţe, după caz:
   a) penalizări;
   b) sistarea temporară a furnizării energiei electrice;
   c) rezilierea contractului de furnizare a energiei electrice.
   (3) În cazul intervenţiilor asupra instalaţiilor electrice de către persoane neautorizate, operatorul de reţea este îndreptăţit să întrerupă alimentarea cu energie electrică, în conformitate cu reglementările specifice ale ANRE.
   (4) În cazul constatării, conform prevederilor legale în vigoare, a unor acţiuni menite să denatureze în orice fel indicaţiile echipamentelor de măsurare sau să sustragă energia electrică prin ocolirea echipamentelor de măsurare, clientul final este obligat să constituie o garanţie financiară, conform prevederilor art. 58 alin. (5).
   (5) Clientul final de energie electrică cu o putere aprobată prin avizul tehnic de racordare de cel puţin 1.000 kVA este obligat să prezinte prognoze orare de consum furnizorului cu care are relaţii contractuale, conform reglementărilor emise de autoritatea competentă.
    ___________
    Pus în aplicare prin Procedură din 12/02/2014 începând cu 01.03.2014.
   (6) Clienţii finali au obligaţia plăţii contravalorii facturilor pentru energia electrică şi pentru serviciile de care beneficiază la termenele scadente prevăzute în contractele încheiate între părţi.
   (7) Pentru garantarea plăţilor facturilor la energia electrică, furnizorii de ultimă instanţă pot solicita clienţilor constituirea de garanţii financiare, numai în condiţiile stabilite de reglementările emise de autoritatea competentă.
    Drepturile clientului final de energie electrică
   Art. 62. - (1) Clienţii finali de energie electrică au următoarele drepturi:
   a) să aibă acces la reţelele electrice de interes public şi să consume energie electrică în conformitate cu prevederile contractului de furnizare;
   b) să solicite furnizorului modificarea şi completarea contractului de furnizare şi a anexelor la acesta sau să iniţieze acte adiţionale la contracte, atunci când apar elemente noi ori când consideră necesară detalierea sau completarea unor clauze contractuale;
   c) să aibă acces pentru citire la grupurile de măsurare pentru decontare;
   d) să solicite furnizorului sau operatorului de distribuţie să ia măsuri pentru remedierea defecţiunilor şi a deranjamentelor survenite în reţelele electrice;
   e) să primească despăgubiri de la furnizor, operator de reţea sau alt client final, conform prevederilor contractuale, când i se produc daune din vina acestora ori în cazul nerespectării indicatorilor de calitate a energiei;
   f) să se asocieze voluntar în vederea reprezentării intereselor clienţilor, conform reglementărilor ANRE;
   g) să achiziţioneze energia electrică pe bază de contract bilateral de la un furnizor de energie, indiferent de statul membru în care este înregistrat furnizorul, cu condiţia să respecte normele aplicabile de comercializare şi de echilibrare stabilite pe teritoriul României;
   h) să schimbe furnizorul în mod gratuit, conform unei proceduri aprobate prin ordin al ANRE;
    ___________
    Pusă în aplicare prin Procedură din 22/10/2014 începând cu 27.10.2014.
    Litera h) a fost modificată prin punctul 31. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.

   h1) să li se notifice în mod corespunzător orice intenţie de modificare a condiţiilor/clauzelor contractuale şi să fie informaţi, în momentul notificării, cu privire la dreptul de a rezilia contractul. Furnizorul şi, după caz, alţi operatori economici care au dreptul să încheie contracte bilaterale cu clienţii finali notifică clienţilor orice majorare a tarifelor, în mod direct şi în timp util, nu mai târziu de sfârşitul primei perioade normale de facturare care urmează intrării în vigoare a majorării, într-un mod transparent şi uşor de înţeles;
    ___________
    Litera h^1) a fost introdusă prin punctul 32. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.

   h2) să denunţe orice contract în cazul în care nu acceptă noile condiţii/clauze notificate de către furnizorul de energie electrică;
    ___________
    Litera h^2) a fost introdusă prin punctul 32. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   h3) să primească informaţii transparente privind preţurile şi tarifele practicate, precum şi privind condiţiile/clauzele contractuale referitoare la accesul la serviciile oferite şi prestarea acestora de către operatorii economici din domeniul energiei electrice;
    ___________
    Litera h^3) a fost introdusă prin punctul 32. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   h4) să primească toate datele pertinente privind consumul în mod nediscriminatoriu în ceea ce priveşte costurile, eforturile sau timpul necesare pentru furnizarea acestor date;
    ___________
    Litera h^4) a fost introdusă prin punctul 32. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   h5) să beneficieze de mai multe modalităţi de plată, care nu discriminează în mod nejustificat între clienţi. Sistemele de plată anticipată trebuie să fie echitabile şi să reflecte în mod adecvat consumul probabil. În cazul clientului casnic, dacă în urma regularizării suma plătită de acesta în plus este mai mare de 100 lei, atunci furnizorul este obligat să restituie suma plătită de către client. Sumele sub această valoare vor fi compensate în contul facturilor următoare. Orice diferenţă în ceea ce priveşte clauzele şi condiţiile trebuie să reflecte costurile pentru furnizor ale diferitelor sisteme de plată. Condiţiile generale trebuie să fie echitabile şi transparente, prezentate într-un limbaj clar şi uşor de înţeles şi să nu includă bariere necontractuale în calea exercitării drepturilor clienţilor ca de exemplu, dar fără a se limita la documentaţia contractuală excesivă. Clienţii sunt protejaţi împotriva metodelor de vânzare incorecte sau înşelătoare;
    ___________
    Litera h^5) a fost introdusă prin punctul 32. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   h6) să beneficieze de proceduri transparente, simple şi ieftine de soluţionare a plângerilor. Clienţii au dreptul la un standard ridicat de furnizare a serviciilor şi de soluţionare a plângerilor de către furnizorul şi, după caz, operatorii licenţiaţi care încheie contracte cu clienţii finali de energie electrică. Soluţionarea extrajudiciară a litigiilor prevede rezolvarea corectă şi promptă a litigiilor în termen de 90 de zile şi un sistem de rambursare şi/sau compensare a sumelor reale datorate, în conformitate cu principiile enunţate în Recomandarea 98/257/CE a Comisiei din 30 martie 1998 privind principiile aplicabile organismelor responsabile pentru soluţionarea extrajudiciară a diferendelor cu consumatorii; aceste proceduri se elaborează cu respectarea unei proceduri-cadru emise de ANRE;
    ___________
    Litera h^6) a fost introdusă prin punctul 32. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   h7) să fie informaţi cu privire la drepturile de care dispun în materie de servicii universale, atunci când au acces la aceste servicii, în temeiul dispoziţiilor prezentei legi;
    ___________
    Litera h^7) a fost introdusă prin punctul 32. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   h8) să deţină datele privind consumul propriu şi să poată acorda acces la datele de măsurare, prin înţelegere explicită şi în mod gratuit, oricărui furnizor licenţiat. Partea responsabilă de gestionarea datelor este obligată să furnizeze aceste date furnizorului în cauză. Formatul de prezentare a datelor şi procedura de acces al furnizorilor şi al consumatorilor la aceste date sunt reglementate de ANRE. Nu se pot percepe costuri suplimentare în sarcina clienţilor pentru acest serviciu;
    ___________
    Litera h^8) a fost introdusă prin punctul 32. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   h9) să fie informaţi corespunzător cu privire la consumul real de energie electrică şi la costurile reale, suficient de frecvent, astfel încât aceştia să aibă posibilitatea să îşi regularizeze propriul consum de energie electrică. Informaţiile respective sunt comunicate la intervale de timp corespunzătoare, ţinându-se seama de capacitatea echipamentelor de măsurare ale clientului şi de produsul energetic în cauză. Furnizorul acordă astfel de facilităţi luând în considerare în mod corespunzător raportul eficienţă-cost al acestor măsuri. Nu se pot percepe costuri suplimentare în sarcina consumatorilor pentru acest serviciu;
    ___________
    Litera h^9) a fost introdusă prin punctul 32. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   h10) să primească un decont final de regularizare a tuturor obligaţiilor de plată, în termen de maximum 42 de zile de la schimbarea furnizorului.
    ___________
    Litera h^10) a fost introdusă prin punctul 32. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.

   i) să încheie contracte cu mai mulţi furnizori de energie în acelaşi timp, pentru un singur loc de consum, drept ce le revine exclusiv clienţilor noncasnici de mari dimensiuni, a căror putere maximă aprobată prin avizul tehnic de racordare este stabilită prin reglementările ANRE;
   j) să supună soluţionării autorităţii competente divergenţele rezultate din derularea contractelor încheiate în sectorul energiei electrice, în baza unor proceduri elaborate de autoritatea competentă;
   k) să beneficieze de serviciile unui mediator, în condiţiile Legii nr. 192/2006 privind medierea şi organizarea profesiei de mediator, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea soluţionării extrajudiciare a litigiilor apărute pe piaţa de energie electrică;
   l) să denunţe unilateral contractul de furnizare, în condiţiile art. 58 alin. (3).
   (2) Procedura prevăzută la alin. (1) lit. h) stabileşte în principal etapele procesului de schimbare a furnizorului, modalitatea de stingere a obligaţiilor de plată datorate de clientul final furnizorului ce urmează a fi schimbat, datele ce pot fi solicitate de clientul final sau de noul furnizor în procesul de schimbare, precum şi operatorii economici care sunt obligaţi să le furnizeze.
   (3) Procedura prevăzută la alin. (1) lit. h) trebuie să garanteze unui client care doreşte să schimbe furnizorul, cu respectarea condiţiilor contractuale, că această schimbare se poate realiza în termen de 3 săptămâni de la iniţierea acesteia.
    Dreptul clienţilor finali de alegere a tarifelor
   Art. 63. - (1) Clienţii finali prevăzuţi la art. 55 alin. (1) au dreptul să opteze pentru oricare dintre tarifele reglementate aplicabile categoriei din care fac parte sau să beneficieze de serviciul universal, în condiţiile stabilite prin reglementările ANRE.
   (2) Clienţii casnici au dreptul de a opta pentru orice modalitate de plată pe care furnizorul o pune la dispoziţie.
   (3) Clienţii finali nu mai pot reveni la tarife reglementate dacă şi-au exercitat dreptul de eligibilitate.
    Protecţia clienţilor vulnerabili
   Art. 64. - (1) Clienţii vulnerabili beneficiază de facilităţi privind asigurarea serviciului de furnizare a energiei electrice şi de acces la reţea.
   (2) Tipurile de facilităţi pentru fiecare dintre categoriile de clienţi vulnerabili, cu excepţia măsurilor de natură financiară, precum şi modalităţile de implementare a acestora se stabilesc de către ANRE.
   (3) Este interzisă deconectarea de la reţeaua electrică a clienţilor vulnerabili inclusiv în situaţii de criză de energie.
    Răspunderi
   Art. 91. - Încălcarea prevederilor prezentului titlu atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz, a persoanelor vinovate.
    Infracţiuni
   Art. 92. - (1) Deteriorarea, modificarea fără drept sau blocarea funcţionării echipamentului de măsurare a energiei electrice livrate ori modificarea fără drept a componentelor instalaţiilor energetice constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
   (2) Executarea sau folosirea de instalaţii clandestine în scopul racordării directe la reţea sau pentru ocolirea echipamentelor de măsurare constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
   (3) În cazul în care infracţiunile prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt săvârşite de un salariat al unui titular de licenţă, limitele speciale se majorează cu jumătate.
   (4) Tentativa la infracţiunile prevăzute la alin. (1) şi (2) se pedepseşte.
    Contravenţii
   Art. 93. - (1) Constituie contravenţii următoarele fapte:
   2. proiectarea, executarea şi verificarea instalaţiilor electrice fără atestat şi/sau autorizaţie;
   3. nerespectarea normelor tehnice emise de către ANRE;
   7. nefurnizarea/neprezentarea datelor, documentelor şi/sau a informaţiilor solicitate în termenele stabilite de ANRE sau furnizarea/prezentarea incompletă ori eronată a acestora, precum şi/sau nerealizarea măsurilor dispuse de aceasta;
   14. sistarea nejustificată a alimentării cu energie electrică a clienţilor;
   16. nerespectarea prevederilor clauzelor obligatorii din contractele-cadru emise de ANRE;
   17. nerespectarea prevederilor legale privind schimbarea furnizorului de energie electrică;
   20. nerespectarea de către furnizorul de ultimă instanţă a obligaţiei de a asigura serviciul universal clienţilor, conform dispoziţiilor prezentului titlu;
   24. practicarea de preţuri sau tarife neaprobate de către ANRE, pentru activităţile reglementate;
   25. nerespectarea reglementărilor emise de ANRE privind stabilirea preţurilor şi tarifelor;
   28. refuzul clienţilor finali de a permite accesul la grupurile de măsurare, precum şi la instalaţiile aflate în patrimoniu şi/sau în gestiunea operatorului de distribuţie ori a operatorului de transport şi de sistem;
   (2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) se sancţionează astfel:
   1. în cazul persoanelor fizice, după cum urmează:
   a) cu amendă de la 1.000 lei până la 2.000 lei, pentru cele prevăzute la pct. 21113pct. 26-31;
   b) cu amendă de la 2.000 lei până la 4.000 lei, pentru cele prevăzute la pct. 3-7912pct. 14-172124 şi25;
   c) cu amendă de la 4.000 lei până la 8.000 lei, pentru cele prevăzute la pct. 818 şi 36;
   d) cu amendă de la 20.000 lei până la 50.000 lei, pentru cele prevăzute la punctele 41 şi 42.
    ___________
    Litera d) a fost introdusă prin punctul 35. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   2. în cazul persoanelor juridice, după cum urmează:
   a) cu amendă de la 8.000 lei până la 200.000 lei, pentru cele prevăzute la pct. 267911-14161723,2527-313940 şi 44;
    ___________
    Litera a) a fost modificată prin punctul 36. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   b) cu amendă de la 8.000 lei până la 250.000 lei, pentru cele prevăzute la pct. 13-5810151820-22,26 şi 36;
    ___________
    Litera b) a fost modificată prin punctul 36. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   c) cu amendă de la 200.000 lei până la 400.000 lei, pentru cele prevăzute la pct. 2432-35373841 şi42;
    ___________
    Litera c) a fost modificată prin punctul 36. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   d) cu amendă cuprinsă între 5%-10% din cifra de afaceri anuală, pentru cea prevăzută la pct. 19 şi 43.
    ___________
    Litera d) a fost modificată prin punctul 36. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   Art. 99. - Activităţile în sectorul gazelor naturale trebuie să se desfăşoare pentru realizarea următoarelor obiective de bază:
   b) asigurarea continuităţii şi a siguranţei în alimentarea cu gaze naturale a clienţilor;
   c) protejarea intereselor legitime ale clienţilor finali de gaze naturale;
   f) transparenţa preţurilor şi a tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale;
   i) asigurarea accesului nediscriminatoriu la sursele de gaze naturale;
   Art. 100. - În sensul prezentului titlu, următorii termeni şi expresii se definesc după cum urmează:
   23. client casnic - clientul care cumpără gaze naturale pentru consumul casnic propriu;
   24. client eligibil - clientul care este liber să cumpere gaze naturale de la un furnizor ales de acesta;
   25. client final - clientul care cumpără gaze naturale pentru uz propriu;
   29. client vulnerabil - clientul final aparţinând unei categorii de clienţi casnici care, din motive de vârstă, sănătate sau venituri reduse, se află în risc de marginalizare socială şi care, pentru prevenirea acestui risc, beneficiază de măsuri de protecţie socială, inclusiv de natură financiară. Măsurile de protecţie socială, precum şi criteriile de eligibilitate pentru acestea se stabilesc prin acte normative;
   45. furnizor de ultimă instanţă - furnizorul desemnat de autoritatea competentă pentru a presta serviciul de furnizare în condiţii specifice reglementate;
   Art. 143. - (1) Furnizorul de gaze naturale are, în principal, următoarele obligaţii:
   a) să încheie contracte de achiziţie a gazelor naturale, astfel încât să asigure acoperirea consumului pentru clienţii săi;
   b) să plătească contravaloarea gazelor naturale achiziţionate, conform contractelor încheiate;
   c) să desfăşoare activitatea de furnizare a gazelor naturale pe bază de contracte comerciale încheiate conform reglementărilor ANRE;
   d) să respecte standardele de performanţă pentru activitatea de furnizare a gazelor naturale;
   e) să pună prompt şi în mod gratuit la dispoziţia clienţilor finali datele relevante privind consumul, utilizând la cererea acestora formatul de prezentare uşor de înţeles, armonizat la nivel naţional, stabilit de către ANRE;
   f) să înfiinţeze puncte unice de contact pentru informarea clienţilor finali cu privire la drepturile acestora, la legislaţia în vigoare şi la căile de soluţionare a litigiilor în cazul unor cereri, plângeri, sesizări, reclamaţii sau contestaţii. Punctul unic de contact este constituit dintr-un punct central care coordonează punctele de informare regională/locală, ce sunt uşor accesibile, iar în cazul clienţilor casnici acestea să fie situate la distanţă de maximum 50 km de locul de consum şi să ofere clienţilor finali informaţii în mod gratuit;
   g) să permită clienţilor, în mod gratuit, schimbarea efectivă a furnizorului de gaze naturale în termen de 21 de zile de la data solicitării şi să transmită acestora un decont final de lichidare, în termen de maximum 42 de zile de la schimbarea furnizorului;
   h) să încheie cu clienţii finali contracte care prevăd condiţii contractuale echitabile şi cel puţin informaţiile prevăzute la art. 145 alin. (4) lit. b) şi să transmită gratuit clientului final o copie a contractului înainte de încheierea sau confirmarea încheierii acestuia. Atunci când contractul este încheiat prin intermediari, informaţiile prevăzute la art. 145 alin. (4) lit. b) sunt oferite, de asemenea, înainte de încheierea contractului;
   i) să notifice clienţii finali în mod corespunzător cu privire la orice intenţie de modificare a clauzelor contractuale, precum şi cu privire la orice majorare a preţului/tarifului practicat, după caz, în mod direct şi în timp util, dar nu mai târziu de sfârşitul primei perioade normale de facturare care urmează intrării în vigoare a majorării, într-un mod transparent şi uşor de înţeles;
   j) să informeze clienţii finali, în momentul notificării prevăzute la lit. i), cu privire la dreptul de a denunţa contractul, în cazul în care nu acceptă noile condiţii notificate;
   k) să transmită clienţilor finali informaţii transparente privind preţurile/tarifele practicate, după caz, precum şi privind condiţiile generale de acces şi de utilizare a serviciilor oferite de către acesta;
   l) să pună la dispoziţia clienţilor finali o gamă largă de modalităţi de plată, care nu creează discriminări nejustificate între clienţi. Sistemele de plată anticipată trebuie să fie echitabile şi să reflecte în mod adecvat consumul probabil. Orice diferenţă în ceea ce priveşte clauzele şi condiţiile sistemelor de plată trebuie să reflecte costurile suportate cu aceste sisteme de plată diferite. Condiţiile generale trebuie să fie echitabile şi transparente, prezentate într-un limbaj clar şi uşor de înţeles, şi nu includ bariere necontractuale în calea exercitării drepturilor clienţilor, ca de exemplu documentaţia contractuală excesivă;
   m) să nu utilizeze practici comerciale incorecte sau înşelătoare;
   n) să ofere clienţilor finali un standard ridicat de servicii şi de soluţionare a plângerilor;
   o) să informeze clienţii racordaţi la obiectivele/sistemele din sectorul gazelor naturale cu privire la drepturile lor de a fi alimentaţi cu gaze naturale de o calitate specificată, la preţuri rezonabile, conform prevederilor legale în vigoare;
   p) să informeze corespunzător clienţii finali cu privire la consumul lor efectiv de gaze naturale şi la costurile reale aferente, suficient de frecvent astfel încât aceştia să aibă posibilitatea să îşi ajusteze propriul consum de gaze naturale. Aceste informaţii se comunică la intervale de timp corespunzătoare, ţinându-se cont de capacitatea echipamentelor de măsurare ale clientului final şi de raportul cost-beneficiu al acestor măsuri, fără să se perceapă clienţilor finali costuri suplimentare pentru acest serviciu;
   q) să înmagazineze gaze naturale la nivelurile necesare pentru asigurarea continuităţii în alimentarea cu gaze naturale a clienţilor săi, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
    ___________
    Alineatul (1) a fost modificat prin punctul 76. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   Art. 145. - (1) Clienţii finali au obligaţia să achite facturile reprezentând contravaloarea serviciilor prestate de către furnizorul/operatorul sistemului, în termenul şi în condiţiile prevăzute în contractul încheiat cu acesta.
   (2) Pentru neîndeplinirea obligaţiilor contractuale, altele decât obligaţia de plată a clientului final, partea în culpă plăteşte celeilalte părţi daune-interese până la acoperirea integrală a prejudiciului cauzat, în conformitate cu prevederile stipulate în contract.
   (3) În cazul intervenţiei asupra unui sistem din sectorul gazelor naturale, inclusiv asupra unei instalaţii de utilizare, care pune în pericol siguranţa alimentării cu gaze naturale, operatorul sistemului/instalaţiei este îndreptăţit să întrerupă alimentarea, în conformitate cu reglementările specifice ale ANRE. În cazul constatării, conform prevederilor legale în vigoare, a unor acţiuni menite să denatureze în orice fel indicaţiile echipamentelor de măsurare sau să sustragă gaze naturale prin ocolirea echipamentelor de măsurare, furnizorul este îndreptăţit să solicite clientului final constituirea de garanţii financiare pentru o perioadă de consum echivalent de maximum un an. Refuzul constituirii acestor garanţii dă dreptul furnizorului să solicite operatorului de transport/distribuţie întreruperea alimentării clientului final.
    ___________
    Alineatul (3) a fost modificat prin punctul 77. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   (4) Clienţii finali de gaze naturale au următoarele drepturi:
   a) să aibă acces la obiectivele/sistemele din sectorul gazelor naturale în condiţiile legii şi să fie informaţi, atunci când sunt racordaţi la acestea, cu privire la drepturile lor de a fi alimentaţi cu gaze naturale de o calitate specificată, la preţuri rezonabile, conform prevederilor legale în vigoare;
   b) fără a aduce atingere Legii nr. 193/2000, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2014, să încheie cu furnizorul de gaze naturale un contract care să prevadă condiţii/clauze contractuale echitabile şi care să conţină cel puţin următoarele informaţii:
   (i) identitatea şi adresa furnizorului;
   (ii) serviciile oferite, calitatea serviciilor oferite, precum şi termenul de începere a derulării contractului, respectiv termenul prevăzut pentru începerea alimentării iniţiale cu gaze naturale, după caz;
   (iii) tipurile serviciilor de mentenanţă oferite, după caz, prin contract;
   (iv) mijloacele prin care se pot obţine informaţii actualizate privind toate preţurile/tarifele aplicabile, inclusiv cele pentru mentenanţă, după caz;
   (v) durata contractului, condiţiile de reînnoire/prelungire şi de întrerupere a serviciilor şi a contractului şi dacă este recunoscut dreptul de a denunţa cu titlu gratuit contractul;
   (vi) eventualele compensaţii/despăgubiri şi modalitatea de rambursare aplicabilă în cazul nerespectării calităţii serviciilor prevăzute în contract, inclusiv în cazul facturării inexacte şi realizate cu întârziere;
   (vii) modalităţile de iniţiere a procedurilor de soluţionare a litigiilor în conformitate cu lit. j);
   (viii) informaţii privind drepturile clienţilor, inclusiv privind soluţionarea plângerilor şi toate informaţiile menţionate la lit. b) comunicate în mod clar prin intermediul facturilor sau pe paginile de internet ale acestor operatori economici;
   c) să primească gratuit de la furnizorul de gaze naturale o copie a contractului care să conţină cel puţin informaţiile prevăzute la lit. b) înainte de încheierea sau confirmarea încheierii acestuia. Atunci când contractul este încheiat prin intermediari, informaţiile prevăzute la lit. b) se primesc, de asemenea, înainte de încheierea contractului;
   d) să solicite furnizorului/operatorului de sistem modificarea şi completarea contractului încheiat cu acesta, atunci când apar elemente noi ori când consideră necesară detalierea sau completarea unor clauze contractuale, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
   e) să fie notificaţi în mod corespunzător cu privire la orice intenţie de modificare a contractului, precum şi cu privire la orice majorare a preţului/tarifului, în mod direct şi în timp util, dar nu mai târziu de sfârşitul primei perioade normale de facturare care urmează intrării în vigoare a majorării, într-un mod transparent şi uşor de înţeles, precum şi să fie informaţi, în momentul notificării, cu privire la dreptul de a denunţa contractul, în cazul în care nu acceptă noile condiţii;
   f) să denunţe contractul în cazul în care nu acceptă noile condiţii notificate de către furnizorul de gaze naturale;
   g) să li se pună la dispoziţie o gamă largă de modalităţi de plată, care să le permită să îşi îndeplinească obligaţiile de plată a facturii, obligaţii de plată prevăzute în contract şi care nu creează discriminări nejustificate între clienţi. Sistemele de plată anticipată trebuie să fie echitabile şi să reflecte în mod adecvat consumul probabil. Orice diferenţă în ceea ce priveşte clauzele şi condiţiile sistemelor de plată trebuie să reflecte costurile suportate de către furnizor pentru diferitele sisteme de plată. Condiţiile generale trebuie să fie echitabile şi transparente, prezentate într-un limbaj clar şi uşor de înţeles, şi nu trebuie să includă bariere necontractuale în calea exercitării drepturilor clienţilor, ca de exemplu documentaţia contractuală excesivă. Clienţii sunt protejaţi împotriva practicilor comerciale incorecte sau înşelătoare;
   h) să îşi schimbe furnizorul în mod gratuit, cu respectarea condiţiilor/clauzelor contractuale, în termen de 21 de zile de la data solicitării, conform unei proceduri aprobate de ANRE, care stabileşte în principal etapele procesului de schimbare a furnizorului, modalitatea de stingere a obligaţiilor de plată datorate de clientul final furnizorului ce urmează a fi schimbat, datele ce pot fi solicitate de clientul final sau de noul furnizor în procesul de schimbare, precum şi operatorii de sistem care sunt obligaţi să le furnizeze;
   i) să primească un decont final de lichidare, după schimbarea furnizorului de gaze naturale, în termen de maximum 42 de zile de la schimbarea furnizorului;
   j) să beneficieze de proceduri transparente, simple şi la cele mai mici costuri de soluţionare a plângerilor. Toţi clienţii finali au dreptul la un standard ridicat de servicii şi de soluţionare a plângerilor de către furnizorul lor de gaze naturale. Astfel de proceduri de soluţionare extrajudiciară a litigiilor trebuie să permită soluţionarea corectă şi promptă a acestora, în termen de maximum 90 de zile, şi să prevadă, în toate cazurile justificate, un sistem de rambursare şi/sau de compensare; aceste proceduri ar trebui să respecte, atunci când este posibil, principiile enunţate în Recomandarea 98/257/CE; aceste proceduri se elaborează cu respectarea unei proceduri-cadru emise de ANRE;
   k) să primească informaţii transparente privind preţurile/tarifele aplicabile, precum şi privind condiţiile generale de acces şi de utilizare a serviciilor oferite de către furnizorul de gaze naturale;
   l) să solicite furnizorului întreruperea furnizării gazelor naturale, în cazul în care întreruperea este legată de funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor clientului final sau ale operatorului de sistem;
   m) să solicite furnizorului/operatorului de sistem ca atunci când sunt constatate deficienţe tehnice să ia măsuri pentru asigurarea parametrilor de siguranţă în aprovizionarea cu gaze naturale;
   n) să solicite şi să primească penalităţile suportate de către furnizorul/operatorul de sistem pentru neîndeplinirea obligaţiilor, în conformitate cu prevederile standardelor de performanţă;
   o) să solicite şi să primească, fără să li se perceapă costuri suplimentare pentru acest serviciu, toate datele relevante privind propriul consum sau să împuternicească orice furnizor licenţiat, pe baza unui acord explicit şi gratuit, să aibă acces la datele de măsurare, operatorul de sistem responsabil de gestionarea acestor date având obligaţia să le furnizeze acestuia. ANRE asigură accesul la datele privind consumul clienţilor finali, stabilind, în vederea utilizării cu titlu opţional, un format de prezentare a acestor date, uşor de înţeles, armonizat la nivel naţional, precum şi modalitatea de acces a clienţilor finali şi a furnizorilor la acestea;
   p) să fie informaţi corespunzător cu privire la consumul lor efectiv de gaze naturale şi la costurile reale aferente, suficient de frecvent astfel încât să aibă posibilitatea să îşi ajusteze propriul consum de gaze naturale. Aceste informaţii sunt comunicate de furnizor la intervale de timp corespunzătoare, ţinându-se cont de capacitatea echipamentelor de măsurare ale clientului final şi de raportul cost-beneficiu al acestor măsuri, fără ca acesta să perceapă clienţilor finali costuri suplimentare pentru acest serviciu.
    ___________
    Alineatul (4) a fost modificat prin punctul 78. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   (5) Clienţii finali nu au dreptul să vândă gazele naturale.
    Obligaţiile şi drepturile operatorului pieţei de gaze naturale
   Art. 146. - (1) Operatorul pieţei de gaze naturale este persoana juridică titulară de licenţă care asigură administrarea pieţelor centralizate de gaze naturale, cu excepţia pieţei de echilibrare, în vederea tranzacţionării de gaze naturale pe termen scurt, mediu şi lung, conform reglementărilor emise de autoritatea competentă.
   (2) Operatorului pieţei de gaze naturale nu îi este permisă divulgarea informaţiilor legate de tranzacţiile de gaze naturale pe care le deţine, obţinute pe parcursul activităţii sale, altfel decât în condiţiile legii.
   (3) Preţurile stabilite pe pieţele centralizate de gaze naturale se fac publice conform reglementărilor ANRE.
   Art. 178. - (1) Sistemul de preţuri şi tarife pentru gazele naturale este conceput astfel încât să asigure:
   a) apropierea de valoarea de piaţă a combustibililor alternativi, promovarea competiţiei pe piaţa gazelor naturale, diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale şi mărirea siguranţei furnizării;
   b) recuperarea costurilor efectuate într-o manieră prudentă, aferente activităţilor reglementate, asigurarea unei rate rezonabile a rentabilităţii pentru capitalul investit în activităţile reglementate, stimularea dezvoltării capacităţilor de producţie, transport, înmagazinare, distribuţie a gazelor naturale şi a terminalului GNL, atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung;".
    ___________
    Litera b) a fost modificată prin punctul 95. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   c) economisirea de energie la clienţii finali;
   d) îmbunătăţirea calităţii gazelor naturale şi a serviciilor prestate clienţilor.
   (2) Principiile care stau la baza elaborării reglementărilor privind sistemele de preţuri şi tarife pentru activităţile reglementate sunt următoarele:
   a) preţurile şi tarifele reglementate se stabilesc pe baza metodologiilor aprobate şi publicate de autoritatea competentă;
    ___________
    Litera a) a fost modificată prin punctul 96. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   a1) metodologiile de stabilire a preţurilor şi tarifelor reglementate se aplică nediscriminatoriu, au la bază criterii obiective şi transparente şi sunt supuse procesului de consultare publică înainte de aprobarea lor;
    ___________
    Litera a^1) a fost introdusă prin punctul 97. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   b) stimularea utilizării eficiente a gazelor naturale, asigurarea calităţii serviciilor, asigurarea puterii calorice a gazelor naturale, promovarea concurenţei pe piaţa gazelor naturale şi protecţia intereselor clienţilor;
   c) prevenirea speculaţiilor şi a comportamentelor speculative pe piaţa gazelor naturale;
   d) încurajarea trecerii cererii din perioada de vârf de consum în perioadele de consum redus.
   (3) Este interzisă recuperarea costurilor corespunzătoare serviciului asigurat pentru o anumită categorie de clienţi finali prin tarifele practicate altor categorii de clienţi finali.
   (4) Este interzisă subvenţia încrucişată între activităţile reglementate, precum şi între activităţile reglementate şi cele nereglementate ale unui operator economic.
    Activităţile aferente pieţei reglementate
   Art. 179. - (1) Pe piaţa reglementată care cuprinde activităţile cu caracter de monopol natural, activităţi aferente operării terminalului GNL, activităţile conexe acestora şi furnizarea la preţ reglementat şi în baza contractelor-cadru, sistemele de preţuri şi tarife se stabilesc de ANRE.
    ___________
    Alineatul (1) a fost modificat prin punctul 98. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   (2) Activităţile aferente pieţei reglementate cuprind:
   a) furnizarea gazelor naturale la preţ reglementat şi în baza contractelor-cadru până la 31 decembrie 2014 pentru clienţii noncasnici, cu excepţia cazului în care la această dată se constată existenţa unei diferenţe semnificative între preţul de comercializare a producţiei interne şi preţul european de import, care ar putea periclita stabilitatea pieţei, situaţie în care termenul se prelungeşte până la 31 decembrie 2015;
   b) furnizarea gazelor naturale la preţ reglementat şi în baza contractelor-cadru până la 30 iunie 2021 pentru clienţii casnici;
    ___________
    Litera b) a fost modificată prin punctul 12. din Ordonanţă de urgenţă nr. 35/2014 începând cu 20.12.2014.
   c) furnizarea de ultimă instanţă a gazelor naturale;
    ___________
    Litera c) a fost modificată prin punctul 100. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   d) Abrogată prin punctul 101. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   e) transportul gazelor naturale;
   f) transportul gazelor prin conductele de alimentare din amonte, conform prevederilor condiţiilor de valabilitate a licenţei;
   g) înmagazinarea subterană a gazelor naturale;
   h) stocarea gazelor naturale în conductă;
   i) distribuţia gazelor naturale şi a biogazului/biometanului;
   j) activităţile conexe desfăşurate de către operatorii licenţiaţi.
   k) activităţile aferente operării terminalului GNL.
    ___________
    Litera k) a fost introdusă prin punctul 102. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   (3) Calendarul de eliminare treptată a preţurilor reglementate pentru clienţii finali cu începere de la 1 decembrie 2012 pentru clienţii noncasnici, respectiv din 1 iulie 2013 pentru clienţii casnici este stabilit de către Guvern, în conformitate cu graficul de eşalonare a preţurilor producătorilor, propus de ANRE şi ANRM, ţinând seama de posibilele efecte negative ale eliminării preţurilor reglementate, astfel încât acestea să fie cât mai puţin resimţite de clienţi.
   (4) Pentru activităţile aferente pieţei reglementate, preţurile şi tarifele se stabilesc pe baza metodologiilor aprobate şi publicate de către ANRE.
   (5) Metodologiile de reglementare a preţurilor şi tarifelor se aprobă de ANRE, după informarea şi consultarea tuturor părţilor interesate.
    ___________
    Pus în aplicare prin Metodologie din 21/05/2014 începând cu 01.08.2014.
   (6) Ordinul de aprobare a preţurilor şi tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale, precum şi ordinul de aprobare a metodologiilor de reglementare a acestora se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Ordinul de aprobare a preţurilor şi tarifelor reglementate în sectorul gazelor naturale va conţine inclusiv data intrării în vigoare a acestora.
   (7) ANRE monitorizează anual rezultatele calendarului de eliminare treptată a preţurilor reglementate pentru clienţii finali şi propune Guvernului, după caz, valorificarea producţiei interne a gazelor naturale pe piaţa internă până la finalizarea calendarului aprobat.
    ___________
    Alineatul (7) a fost modificat prin punctul 103. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
    ___________
    Pus în aplicare prin Ordin nr. 39/2013 începând cu 01.07.2013.
    Stabilirea structurilor de amestec
   Art. 181. - (1) Pentru acoperirea necesarului de consum, clienţii finali au dreptul să fie alimentaţi cu gaze naturale în amestec intern/import, conform structurilor avizate/stabilite de către ANRE.
   (3) ANRE poate stabili:
   a) până la 31 decembrie 2014, respectiv până la 31 decembrie 2015, în condiţiile art. 179 alin. (2) lit. a), o structură specifică de amestec import/intern pentru cantitatea de gaze naturale destinată consumului clienţilor casnici şi producătorilor de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei, şi o structură specifică de amestec import/intern pentru cantitatea de gaze naturale destinată consumului clienţilor noncasnici, cu excepţia producătorilor de energie termică, pentru cantitatea de gaze naturale utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei;
   b) începând cu 1 ianuarie 2015, respectiv cu 1 ianuarie 2016, în condiţiile art. 179 alin. (2) lit. a), şi până la 30 iunie 2021, în condiţiile art. 179 alin. (2) lit. b), o structură specifică de amestec import/intern pentru cantitatea de gaze naturale destinată consumului clienţilor casnici şi clienţilor noncasnici, producători de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinate consumului populaţiei.
    ___________
    Litera b) a fost modificată prin punctul 13. din Ordonanţă de urgenţă nr. 35/2014 începând cu 20.12.2014.
   (4) În vederea asigurării suportabilităţii costurilor legate de factura energetică, în special a celor legate de încălzirea populaţiei, stabilirea structurii de amestec import/intern şi aprobarea preţului final reglementat pentru clienţii casnici vor avea în vedere şi premisele considerate la stabilirea datelor pentru eliminarea preţurilor reglementate către această categorie de clienţi.
   (5) Preţul de achiziţie a gazelor naturale din producţia internă pentru clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantităţile de gaze naturale utilizate la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinate consumului populaţiei se stabileşte prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului de resort, în concordanţă cu prevederile Calendarului de eliminare treptată a preţurilor reglementate pentru clienţii finali.
    ___________
    Alineatul (5) a fost modificat prin punctul 14. din Ordonanţă de urgenţă nr. 35/2014 începând cu 20.12.2014.
   Art. 193. - (1) Deteriorarea, modificarea fără drept sau blocarea funcţionării echipamentului de măsurare a consumului de gaze naturale furnizate constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
   (2) Executarea sau folosirea de instalaţii clandestine în scopul racordării directe la sistemul de alimentare cu gaze naturale sau pentru ocolirea echipamentelor de măsurare constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
   (3) În cazul în care infracţiunile prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt săvârşite de un salariat al unui titular de licenţă, limitele speciale se majorează cu jumătate.
   (4) Tentativa la infracţiunile prevăzute la alin. (1) şi (2) se pedepseşte.
    Contravenţii
   Art. 194. - Constituie contravenţii la normele privind desfăşurarea activităţilor în sectorul gazelor naturale următoarele fapte:
   1. proiectarea, avizarea, execuţia, recepţia, punerea în funcţiune şi/sau exploatarea de lucrări noi, modificări, extinderi sau revizii ale obiectivelor din sectorul gazelor naturale de către persoane fizice sau juridice neautorizate;
   2. proiectarea şi/sau execuţia de lucrări noi, modificări, extinderi ale obiectivelor din sectorul gazelor naturale fără obţinerea acordurilor, avizelor şi autorizaţiilor necesare şi/sau fără respectarea restricţiilor/condiţiilor stabilite prin acestea;
   3. proiectarea şi/sau execuţia de lucrări noi, modificări, extinderi ale obiectivelor din sectorul gazelor naturale, cu încălcarea reglementărilor tehnice emise în domeniu;
   4. avizarea documentaţiilor tehnice pentru execuţia, recepţia şi/sau punerea în funcţiune de lucrări noi, modificări, extinderi ale obiectivelor din sectorul gazelor naturale, care nu corespund cerinţelor reglementărilor tehnice în vigoare;
   5. execuţia de lucrări noi, modificări, extinderi ale obiectivelor din sectorul gazelor naturale, cu încălcarea prevederilor art. 104105 şi 151;
   6. execuţia de lucrări noi, modificări, extinderi ale obiectivelor din sectorul gazelor naturale fără documentaţie tehnică de execuţie verificată, conform prevederilor legale;
   7. execuţia de lucrări noi, modificări, extinderi ale obiectivelor din sectorul gazelor naturale, excluzând instalaţiile de utilizare de orice fel, fără urmărirea acestora de către un operator licenţiat;
   8. utilizarea de echipamente, instalaţii, aparate, produse şi procedee neconforme cu reglementările tehnice în vigoare;
   9. utilizarea/exploatarea de instalaţii, echipamente şi aparate care nu au verificările metrologice şi/sau verificările/reviziile tehnice în termen de valabilitate, conform reglementărilor în vigoare;
   10. efectuarea, fără acordul operatorului licenţiat, a oricăror lucrări, operaţii, manevre sau intervenţii, de orice natură, la conductele, aparatele, echipamentele, instalaţiile de măsurare şi accesoriile, aferente obiectivelor/sistemelor de producţie, înmagazinare/stocare, transport sau distribuţie a gazelor naturale;
   11. recepţia, punerea în funcţiune şi/sau exploatarea obiectivelor/sistemelor/instalaţiilor/echipamentelor din sectorul gazelor naturale pentru care nu au fost întocmite documentele prevăzute de reglementările în vigoare şi/sau pentru care nu au fost obţinute autorizaţiile necesare;
   12. neîndeplinirea şi/sau îndeplinirea necorespunzătoare a condiţiilor de valabilitate ale autorizaţiilor prevăzute la art. 119 pct. 1, altele decât cele menţionate în cuprinsul prezentului articol;
   13. neîndeplinirea şi/sau îndeplinirea necorespunzătoare a condiţiilor de valabilitate ale autorizaţiilor/licenţelor precizate la art. 119 pct. 2 şi 3, altele decât cele menţionate în cuprinsul prezentului articol;
   14. nerespectarea prevederilor regulamentelor privind accesul şi/sau racordarea la depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale, sistemele de transport/distribuţie şi/sau la conductele de alimentare din amonte;
   15. nerespectarea contractelor-cadru aprobate de către ANRE;
   16. nerespectarea prevederilor standardelor de performanţă din sectorul gazelor naturale;
   17. întreruperea sau întârzierea nejustificată a alimentării cu gaze naturale;
   18. refuzul nejustificat al accesului/racordării solicitanţilor la conductele de alimentare din amonte, la sistemul de transport, la sistemul de distribuţie sau la depozitele de înmagazinare a gazelor naturale;
   19. revânzarea gazelor naturale de către clienţii finali;
   26. nerespectarea normelor privind zonele de protecţie şi siguranţă, stabilite conform legii;
   27. nerespectarea reglementărilor comerciale aprobate de ANRE, inclusiv a metodologiilor privind preţurile şi tarifele;
   28. nerespectarea reglementărilor privind separarea legală şi/sau contabilă a activităţilor reglementate în sectorul gazelor naturale;
   29. desfăşurarea oricăror activităţi comerciale şi/sau prestări de servicii fără a deţine licenţa/autorizaţia necesară, emisă conform prevederilor prezentului titlu şi reglementărilor elaborate în temeiul acestuia;
   30. nerespectarea prevederilor legale privind schimbarea furnizorului de gaze naturale;
   31. nerespectarea prevederilor legale privind măsurarea gazelor naturale;
   32. nerespectarea cerinţelor de raportare a informaţiilor prevăzute de reglementările în vigoare, inclusiv în regulamentele europene;
   33. nerespectarea prevederilor privind informarea consumatorilor de gaze naturale;
   34. nerespectarea prevederilor reglementărilor tehnice emise/aprobate de ANRE;
   35. nerespectarea de către operatorul de transport şi de sistem a prevederilor privind condiţiile de acces la reţelele pentru transportul gazelor naturale, prevăzute de regulamentele europene;
   351. neîndeplinirea şi/sau îndeplinirea necorespunzătoare de către producătorii de gaze naturale din România, afiliaţii acestora, precum şi furnizorii licenţiaţi a obligaţiilor prevăzute la art. 177 alin. (31) şi (32);
    ___________
    Punctul 35^1. a fost introdus prin punctul 2. din Ordonanţă de urgenţă nr. 35/2014 începând cu 24.06.2014.

   36. nerespectarea de către operatorul de transport şi de sistem a prevederilor referitoare la mecanismele de alocare a capacităţii şi a procedurilor de gestionare a congestiilor, prevăzute de regulamentele europene;
   361. nerespectarea de către operatorul de transport şi de sistem a cerinţelor prevăzute în regulamentele europene, altele decât cele menţionate la pct. 35 şi 36;
    ___________
    Punctul 36^1. a fost introdus prin punctul 105. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.

   37. nerespectarea cerinţelor privind transparenţa prevăzute în reglementările ANRE, precum şi în regulamentele europene;
    ___________
    Punctul 37. a fost modificat prin punctul 106. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
   38. nefurnizarea sau furnizarea incompletă de către operatorul de transport şi de sistem a informaţiilor necesare utilizatorilor de reţea pentru luarea de măsuri corective oportune în vederea evitării dezechilibrelor;
   39. nerespectarea ordinelor şi deciziilor ANRE, altele decât cele prevăzute în cuprinsul prezentului articol;
   40. nerespectarea prevederilor privind confidenţialitatea.
   41. nerespectarea de către furnizor a destinaţiei cantităţilor de gaze naturale achiziţionate din producţia internă, necesare acoperirii consumului pe piaţa reglementată, în condiţiile prezentei legi.
    ___________
    Punctul 41. a fost introdus prin punctul 107. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.
    Sancţiuni
   Art. 195. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 194 se sancţionează astfel:
   1. în cazul în care au fost săvârşite de către persoane fizice:
   a) cu amendă de la 2.000 lei la 6.000 lei, cele de la pct. 9, 20 şi 21;
   b) cu amendă de la 4.500 lei la 10.000 lei, cele de la pct. 2, 3, 8, 22 şi 34;
   c) cu amendă de la 6.000 lei la 15.000 lei, cele de la pct. 4, 10, 26 şi 40;
   2. în cazul în care au fost săvârşite de către persoane juridice:
   a) cu amendă de la 7.000 lei la 15.000 lei, cele de la pct. 1, 2, 9, 12, 20, 22 şi 33;
   b) cu amendă de la 15.000 lei la 25.000 lei, cele de la pct. 3, 6, 8, 15, 16, 19, 21, 23, 30, 34 şi 41;
    ___________
    Litera b) a fost modificată prin punctul 108. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.

   c) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, cele de la pct. 4, 5, 7, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 24, 26, 27, 29, 31, 32, 39 şi 40;
   d) cu amendă de 500.000 lei, cele de la pct. 25, 28, 36, 37 şi 38;
   e) cu amendă cuprinsă între 5% şi 10% din cifra de afaceri anuală, cele de la pct. 35 şi 361;
    ___________
    Litera e) a fost modificată prin punctul 109. din Lege nr. 127/2014 începând cu 04.10.2014.

   f) cu amendă cuprinsă de la 50.000 lei la 100.000 lei, cea de la pct. 351.
    ___________
    Litera f) a fost introdusă prin punctul 3. din Ordonanţă de urgenţă nr. 35/2014 începând cu 24.06.2014.