Legea nr. 70/2015 pentru întărirea disciplinei
financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar şi pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002
privind introducerea sistemelor moderne de plată
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 242 din 09/04/2015
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
CAPITOLUL I
Măsuri pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar
Măsuri pentru întărirea disciplinei financiare privind operaţiunile de încasări şi plăţi în numerar
Art.
1. - (1)
Operaţiunile de încasări şi plăţi efectuate de persoane juridice, persoane
fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, liber
profesionişti, persoane fizice care desfăşoară activităţi în mod independent,
asocieri şi alte entităţi cu sau fără personalitate juridică de la/către
oricare dintre aceste categorii de persoane se vor realiza numai prin
instrumente de plată fără numerar, definite potrivit legii.
(2) Prevederile prezentului capitol nu se aplică
Trezoreriei Statului, instituţiilor de credit, instituţiilor emitente de monedă
electronică, instituţiilor care prestează servicii de plată, autorizate de
Banca Naţională a României sau autorizate în alt stat membru al Uniunii
Europene şi notificate către Banca Naţională a României, potrivit legii,
instituţiilor financiare nebancare şi entităţilor care efectuează operaţiuni de
schimb valutar, definite potrivit legii, pentru operaţiunile specifice
activităţii pentru care acestea au fost autorizate, precum şi operatorilor din
domeniul jocurilor de noroc.
(3) Prevederile prezentului capitol se aplică şi
operaţiunilor de încasări şi plăţi în valută efectuate pe teritoriul României.
Încadrarea în plafoanele prevăzute de prezentul capitol se efectuează în
funcţie de cursul de schimb valutar, comunicat de Banca Naţională a României,
de la data efectuării operaţiunilor de încasări sau plăţi.
Art.
2. - În sensul prezentei legi,
următorii termeni se definesc astfel:
a) încasare fragmentată - fracţionarea sumei de încasat
în mai multe tranşe, pentru a evita plafonul de încasare în numerar stabilit
prin lege;
b) plată fragmentată - fracţionarea sumei de plată în
mai multe tranşe, pentru a evita plafonul de plată în numerar stabilit prin
lege;
c) magazin de tipul cash and carry - magazin care
realizează comerţ de tipul cash and carry, astfel cum este definit la art. 4 lit.
e) din Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor
şi serviciilor de piaţă, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art.
3. - (1)
Prin excepţie de la prevederile art. 1 alin. (1) se pot efectua
operaţiuni de încasări şi plăţi în numerar, în următoarele condiţii:
a) încasări de la persoanele prevăzute la art. 1 alin.
(1), în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoană;
b) încasări efectuate de către magazinele de tipul cash
and carry, care sunt organizate şi funcţionează în baza legislaţiei în vigoare,
de la persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1), în limita unui plafon
zilnic de 10.000 lei de la o persoană;
c) plăţi către persoanele prevăzute la art. 1 alin.
(1), în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei/persoană, dar nu mai mult de
un plafon total de 10.000 lei/zi;
d) plăţi către magazinele de tipul cash and carry, care
sunt organizate şi funcţionează în baza legislaţiei în vigoare, în limita unui
plafon zilnic total de 10.000 lei;
e) plăţi din avansuri spre decontare, în limita unui
plafon zilnic de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoană care a primit
avansuri spre decontare.
(2) Sunt interzise încasările fragmentate în numerar de
la beneficiari pentru facturile a căror valoare este mai mare de 5.000 lei şi,
respectiv, de 10.000 lei, în cazul magazinelor de tipul cash and carry, precum
şi fragmentarea facturilor pentru o livrare de bunuri sau o prestare de
servicii a căror valoare este mai mare de 5.000 lei, respectiv de 10.000 lei.
(3) Sunt interzise plăţile fragmentate în numerar către
furnizorii de bunuri şi servicii pentru facturile a căror valoare este mai mare
de 5.000 lei şi, respectiv, de 10.000 lei, către magazinele de tipul cash and
carry. Persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) pot achita facturile cu
valori care depăşesc plafonul de 5.000 lei, către furnizorii de bunuri şi
servicii, respectiv de 10.000 lei, către magazinele de tipul cash and carry,
astfel: 5.000 lei/10.000 lei în numerar, suma care depăşeşte acest plafon
putând fi achitată numai prin instrumente de plată fără numerar.
(4) La data acordării avansurilor spre decontare, sumele
aferente intră în calculul plafonului zilnic prevăzut la alin. (1) lit. c) sau
d), după caz.
Art.
4. - (1)
Operaţiunile de încasări în numerar efectuate de persoanele prevăzute la art. 1
alin. (1), de la persoane fizice, reprezentând cesiuni de creanţe,
primiri de împrumuturi sau alte finanţări, precum şi contravaloarea unor
livrări de bunuri sau a unor prestări de servicii se efectuează în limita unui
plafon zilnic de 10.000 lei de la o persoană.
(2) Sunt interzise încasările fragmentate de la o
persoană, pentru operaţiunile de încasări în numerar prevăzute la alin. (1), cu
o valoare mai mare de 10.000 lei, precum şi fragmentarea tranzacţiilor
reprezentând cesiuni de creanţe, primiri de împrumuturi sau alte finanţări,
respectiv fragmentarea unei livrări de bunuri sau a unei prestări de servicii,
cu valoare mai mare de 10.000 lei.
(3) Prevederile alin. (1) şi (2) nu se aplică în cazul
livrărilor de bunuri şi prestărilor de servicii care se efectuează cu plata în
rate, în condiţiile în care între persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1)
şi persoanele fizice sunt încheiate contracte de vânzare- cumpărare cu plata în
rate, conform legii.
(4) Operaţiunile de plăţi în numerar efectuate de
persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1), către persoane fizice,
reprezentând contravaloarea unor achiziţii de bunuri sau a unor prestări de
servicii, dividende, cesiuni de creanţe sau alte drepturi şi restituiri de
împrumuturi sau alte finanţări se efectuează cu încadrarea în plafonul zilnic
de 10.000 lei către o persoană. Sunt interzise plăţile fragmentate în numerar
către o persoană, pentru tranzacţiile mai mari de 10.000 lei.
Art.
5. - Plafoanele-limită prevăzute de
prezentul capitol nu se aplică de către persoanele prevăzute la art. 1 alin.
(1), pentru următoarele operaţiuni:
a) depunerea de numerar în conturile deschise la
instituţiile de credit sau la instituţiile care prestează servicii de plată şi
care sunt autorizate de Banca Naţională a României, inclusiv în automatele de
încasări în numerar;
b) plata cheltuielilor de deplasare în interes de
serviciu, în limita sumelor cuvenite pentru plata transportului, a diurnei, a
indemnizaţiei şi a cazării pe timpul deplasării, precum şi a cheltuielilor
neprevăzute efectuate în acest sens;
c) plata în numerar a impozitelor, taxelor,
contribuţiilor, amenzilor şi a altor obligaţii datorate bugetului general
consolidat al statului;
d) retragerea de numerar din conturi deschise la
instituţiile de credit sau la instituţiile care prestează servicii de plată şi
care sunt autorizate de Banca Naţională a României pentru plata salariilor şi a
altor drepturi de personal prevăzute de lege şi pentru alte operaţiuni de plăţi
efectuate către persoanele fizice, altele decât cele prevăzute la art. 4 alin.
(4);
e) transferarea de sume prin intermediul instituţiilor
care prestează servicii de plată autorizate de Banca Naţională a României sau
autorizate în alt stat membru al Uniunii Europene şi notificate către Banca
Naţională a României, potrivit legii;
f) depunerea de numerar în automate ce funcţionează pe
baza acceptatoarelor de bancnote sau monede.
Art.
6. - Este interzisă acordarea
oricăror avantaje clienţilor, de către persoanele prevăzute la art. 1 alin.
(1), pentru efectuarea de plăţi în numerar.
Art.
7. - În cazul persoanelor prevăzute
la art. 1 alin. (1) care au organizate mai multe casierii, plafoanele
prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. a) şi b) şi la art. 4 alin.
(1) sunt aplicabile pe fiecare casierie în parte.
Art.
8. - Sucursalele şi alte sedii
secundare ale persoanelor juridice care au casierie proprie şi/sau cont deschis
la o instituţie de credit aplică în mod corespunzător prevederile prezentului
capitol.
Art.
9. - (1)
În cazul persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (1), pentru facturile
stornate, aferente bunurilor returnate şi/sau serviciilor care nu au fost
prestate, cu valori mai mari de 5.000 lei, respectiv 10.000 lei, în cazul
magazinelor de tipul cash and carry, restituirea sumelor aferente poate fi
efectuată astfel: 5.000 lei, respectiv 10.000 lei în numerar, sumele care
depăşesc aceste plafoane putând fi restituite numai prin instrumente de plată
fără numerar.
(2) În cazul returnării de bunuri de către persoanele
fizice şi, respectiv, neprestării de servicii către persoanele fizice,
restituirea sumelor aferente poate fi efectuată în numerar în limita a 10.000
lei, sumele care depăşesc acest plafon putând fi restituite numai prin
instrumente de plată fără numerar. Prin excepţie, în cazul în care, la data
restituirii, persoanele fizice declară pe propria răspundere că nu mai deţin
cont bancar, restituirea se poate face integral în numerar, indiferent de
nivelul sumei care trebuie restituită.
Art.
10. - Operaţiunile de încasări şi
plăţi în numerar între persoanele fizice, altele decât operaţiunile de încasări
şi plăţi realizate prin intermediul instituţiilor care prestează servicii de
plată autorizate de Banca Naţională a României sau autorizate în alt stat
membru al Uniunii Europene şi notificate către Banca Naţională a României,
potrivit legii, efectuate ca urmare a transferului dreptului de proprietate
asupra unor bunuri sau drepturi, a prestării de servicii, precum şi cele
reprezentând acordarea/restituirea de împrumuturi, se pot efectua în limita
unui plafon zilnic de 50.000 lei/tranzacţie. Sunt interzise încasările şi
plăţile fragmentate în numerar pentru tranzacţiile mai mari de 50.000 lei,
precum şi fragmentarea unei tranzacţii mai mari de 50.000 lei.
Art.
11. - (1)
Se interzice persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (2) să elibereze
persoanelor prevăzute la art. 1 alin. (1) şi art. 8 sume în
numerar peste plafonul stabilit la art. 3 alin. (1) lit. c), pe fiecare
persoană şi tranzacţie, cu excepţia operaţiunilor prevăzute la art. 5.
(2) Este interzisă persoanelor prevăzute la art. 1 alin.
(1) şi art. 8 fragmentarea solicitărilor de eliberare de numerar
care conduce la depăşirea plafonului prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. c).
(3) Persoanele prevăzute la art. 1 alin. (1) pot
transfera sume din contul lor în contul persoanelor fizice, în baza
documentelor justificative legale prezentate de plătitori.
Art.
12. - (1)
Nerespectarea prevederilor art. 1 alin. (1), art. 3 alin. (2) şi (3),
art. 4 alin. (1), (2) şi (4), art. 9 şi 10
constituie contravenţii, dacă nu au fost săvârşite în astfel de condiţii încât,
potrivit legii penale, să constituie infracţiuni, şi se sancţionează, prin
derogare de la prevederile art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001
privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, cu amendă de 10% din suma încasată/plătită care depăşeşte plafonul
stabilit de prezentul capitol pentru fiecare tip de operaţiune, dar nu mai
puţin de 100 lei.
(2) Nerespectarea prevederilor art. 6 şi art. 11 alin.
(1) şi (2) constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de
la 3.000 lei la 4.500 lei.
Art.
13. - Constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 12 se efectuează de către
organele Ministerului Finanţelor Publice, ale Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală şi unităţilor sale subordonate, conform competenţelor.
Art.
14. - Contravenţiilor prevăzute la art.
12 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL II
Modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată
Modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată
Art.
15. - Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de
plată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 942 din 23
decembrie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 250/2003,
cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. După articolul 1 se introduce un nou articol,
articolul 11, cu următorul cuprins:
"Art. 11. - În sensul prezentei
ordonanţe de urgenţă, următorii termeni se definesc astfel:
a) instituţie acceptantă - instituţie de credit sau o
instituţie financiară nebancară care oferă comercianţilor acceptanţi servicii
de acceptare la plată a cardurilor şi/sau a instrumentelor de plată de tip
monedă electronică, în baza unui contract încheiat în prealabil între aceasta
şi comerciantul acceptant, precum şi servicii de eliberare de numerar la
ghişeele sale şi în reţeaua proprie de terminale ale deţinătorilor. În cazul
instrumentelor de plată electronică de tipul cardului, instituţia acceptantă poate
fi şi emitentul instrumentului de plată;
b) instituţie emitentă - instituţie de credit sau o
instituţie financiară nebancară care emite şi pune la dispoziţie deţinătorului
un instrument de plată electronică, pe baza unui contract încheiat cu acesta;
c) card comercial - cardul de plată emis unor
operatori economici, unor entităţi din sectorul public sau unor persoane fizice
care desfăşoară o activitate independentă de natură economică, a cărui
utilizare este limitată la cheltuielile legate de activitatea desfăşurată;
d) comision interbancar - comisionul plătit în mod
direct sau indirect, pentru fiecare operaţiune, între prestatorul de servicii
de plată al plătitorului şi cel al beneficiarului care participă la operaţiunea
de plată cu cardul sau pe bază de card;
e) comision de servicii percepute comercianţilor -
comisionul plătit acceptantului de către beneficiarul plăţii, pentru fiecare
operaţiune, cuprinzând comisionul interbancar, comisionul pentru sistemul de
plată şi procesare şi marja acceptantului;
f) beneficiar al plăţii - destinatarul preconizat al
fondurilor care au făcut obiectul unei operaţiuni de plată;
g) sistem tripartit de plată cu cardul - sistemul de
plată prin carduri în care funcţiile de emitere şi acceptare sunt integrate
într-o singură instituţie financiară, care este şi proprietarul sistemului.
Atunci când un sistem tripartit de plată cu cardul autorizează alţi prestatori
de servicii de plată să emită şi/sau să accepte carduri de plată, acesta este
considerat ca fiind un sistem cvadripartit de plată cu cardul şi se va supune
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă."
2. După articolul 2 se introduc trei noi
articole, articolele 21-23, cu următorul cuprins:
"Art. 21. - Instituţiile emitente nu
pot aplica instituţiilor acceptante comisioane interbancare mai mari de 0,2%
din valoarea fiecărei operaţiuni efectuate prin utilizarea cardurilor de debit,
respectiv comisioane interbancare mai mari de 0,3% din valoarea fiecărei operaţiuni
efectuate prin utilizarea cardurilor de credit.
Art. 22. - Acordurile dintre instituţiile
acceptante şi beneficiarii plăţilor vor conţine informaţii detaliate
referitoare la comisionul interbancar, comisionul pentru sistemul de plată şi
procesare, marja acceptantului, precum şi a comisioanelor suplimentare aplicate
în funcţie de marca şi categoria respectivelor carduri de plată.
Art. 23. - (1) Prevederile art. 21
şi 22 se aplică instituţiilor emitente şi instituţiilor acceptante
din România.
(2) Prevederile art. 21 şi 22
nu se aplică operaţiunilor cu carduri comerciale, retragerilor de numerar de la
bancomate şi operaţiunilor cu carduri emise de sisteme tripartite de plată cu
cardul."
3. La articolul 3, după alineatul (2) se
introduc două noi alineate, alineatele (21) şi (22), cu
următorul cuprins:
"(21) Constituie contravenţie şi se
sancţionează, prin derogare de la dispoziţiile art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, cu amendă de la 10.000 lei la 200.000 lei nerespectarea
dispoziţiilor art. 21 şi 22.
(22) Constituie contravenţie şi se
sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 7.500 lei nerespectarea prevederilor
art. 1 alin. (3)."
4. La articolul 3, alineatul (4) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
"(4) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1),
(2), (21) şi (22) le sunt aplicabile dispoziţiile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare."
CAPITOLUL III
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art.
16. - (1)
Cap. I intră în vigoare la 30 zile de la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
(2) Prevederile cap. I nu se aplică contractelor
încheiate anterior intrării în vigoare a prezentei legi.
Art.
17. - La data intrării în vigoare a
dispoziţiilor cap. I se abrogă prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 15/1996
privind întărirea disciplinei financiar-valutare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 24 din 31 ianuarie 1996, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 131/1996, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art.
18. - Prevederile art. 15 se
aplică la 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art.
19. - În termen de 30 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei legi, prin hotărâre a Guvernului, se vor
modifica şi completa Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea
sistemelor moderne de plată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr.
1.253/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790
din 10 noiembrie 2003.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României,
cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR,
PETRU GABRIEL VLASE |
PREŞEDINTELE SENATULUI
CĂLIN-CONSTANTIN-ANTON POPESCU-TĂRICEANU |
Bucureşti, 2 aprilie 2015.
Nr. 70.