https://www.presidency.ro/ro/media/comunicate-de-presa/decret-semnat-de-presedintele-romaniei-domnul-klaus-iohannis-privind-prelungirea-starii-de-urgenta-pe-teritoriul-romaniei
Președintele
României, domnul Klaus Iohannis, a semnat marți, 14 aprilie a.c., decretul
privind prelungirea stării de urgență pe teritoriul României.
Vă prezentăm în continuare textul decretului:
Având
în vedere că, pe plan mondial, atât numărul de persoane infectate cu
coronavirusul SARS-CoV-2, cât și numărul de decese provocate de acesta crește
semnificativ, fără să existe, deocamdată, semne certe ale unei eventuale
încetiniri a ritmului evoluției pandemiei sau ale unei plafonări a numărului de
cazuri, în pofida restricțiilor fără precedent adoptate de statele lumii,
Ținând
seama de faptul că, de la momentul instituirii stării de urgență pe teritoriul
României prin Decretul nr.195/2020, atât numărul de îmbolnăviri înregistrate,
cât și numărul de decese provocate de coronavirusul SARS-CoV-2 au înregistrat
curbe ascendente,
Constatând
că după instituirea stării de urgență în România și dispunerea graduală a unor
măsuri restrictive și de distanțare socială:
- avem
de-a face cu o răspândire intracomunitară, deocamdată limitată la nivelul a 10
județe (Suceava, Neamț, Timiș, Arad, Brașov, Hunedoara, Cluj, Constanța, Galați
și Ilfov) și al municipiului București, ceea ce totalizează aproximativ 70% din
numărul cazurilor confirmate,
- există
două zone în care nivelul de răspândire a coronavirusului SARS-CoV-2 este de
tip comunitar, respectiv municipiul Suceava și localitățile limitrofe, precum
și orașul Țăndărei din județul Ialomița, pentru care a fost dispusă măsura
carantinei totale,
Luând în
considerare că se menține contextul excepțional care a determinat instituirea
stării de urgență și că interesul public general reclamă prelungirea acestei
stări excepționale, menținerea aplicării măsurilor deja adoptate, precum și
adoptarea unor noi măsuri, care să permită autorităților publice să intervină
eficient și cu mijloace adecvate pentru gestionarea crizei,
Văzând că
în această perioadă necesarul de materiale și echipamente de protecție,
dezinfectanți, medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale sau alte
produse necesare în contextul gestionării pandemiei de COVID-19 poate fi cu
greu satisfăcut, în lipsa unor mecanisme adaptate, atât în materia achizițiilor
publice - care să țină seama de urgența demersurilor, de volatilitatea
prețurilor oferite de piață și de restricțiile impuse la export - cât și în
materia donațiilor oferite entităților ce realizează un serviciu public - care
să permită, de o manieră facilă, acceptarea și transferul bunurilor oferite,
Considerând
că sunt necesare atât mecanisme care să permită rechizițiile de bunuri și
prestările de servicii în interes public în condițiile legii, atunci când
situația o va impune, cât și mecanisme referitoare la utilizarea materialelor
din rezervele de stat sau de mobilizare,
Având în
vedere că, dincolo de eforturile pentru asigurarea intervenției
medico-sanitare, sunt necesare și măsuri care să permită asigurarea și
menținerea capacității de intervenție a forțelor de ordine, atât pentru
aplicarea și urmărirea respectării măsurilor restrictive instituite pe durata
stării de urgență, cât și pentru prevenirea unor amenințări la adresa ordinii
publice, de natură a afecta siguranța națională sau democrația constituțională,
Văzând
că, pentru diminuarea efectelor generate de reducerea unor activități economice
și sociale, ca urmare a măsurilor cu caracter preventiv sau restrictiv
destinate protejării populației României, este necesară adaptarea măsurilor
pentru a permite funcționarea neîntreruptă a administrației publice, a
justiției și a altor servicii publice, a unor infrastructuri care asigură
servicii esențiale pentru populație, stat și operatorii economici,
Întrucât
protejarea economiei, prin măsuri specifice stabilite, de regulă, prin acte
normative, și desfășurarea relațiilor de muncă sunt, în continuare, obiective
de interes major pentru instituțiile statului,
Constatând
că toate elementele mai sus prezentate fac parte dintr-un ansamblu de răspuns
conjugat la actuala situație de criză generată de pandemia de COVID-19 și că,
în egală măsură, sunt necesare pentru a asigura revenirea fără sincope majore
la situația de normalitate,
Ținând
cont de faptul că restrângerea exercițiului unor drepturi nu trebuie să
afecteze substanța lor, ci să urmărească un scop legitim, să fie necesară
într-o societate democratică și să fie proporțională cu scopul urmărit,
Ținând
seama de faptul că prin măsurile instituite este vizat interesul public general
în gestionarea evoluției COVID-19 în România,
Constatând
necesitatea adaptării unora dintre măsurile prevăzute în Decretul nr.195/2020
în raport cu evoluția pandemiei în România,
Luând act
de propunerea Guvernului pentru prelungirea stării de urgență, precum și de
Hotărârea CSAT nr. 51/2020 privind necesitatea prelungirii stării de urgență și
planul de acțiune la prelungirea stării de urgență,
În
temeiul prevederilor art. 93 alin. (1) și ale art. 100 din Constituția
României, republicată, precum și ale art.3, art. 10 și art.15 din Ordonanța de
urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul
stării de urgență, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.453/2004,
cu modificările și completările ulterioare,
Președintele României decretează:
Art. 1. - Începând cu data de 15 aprilie 2020,
se prelungește cu 30 de zile starea de urgență pe întreg
teritoriul României, instituită prin Decretul nr.195/2020, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 212 din 16 martie 2020.
Art. 2. - Pentru
prevenirea răspândirii COVID-19 și realizarea managementului consecințelor,
raportat la evoluția situației epidemiologice, pe durata stării de urgență este
restrâns exercițiul următoarelor drepturi şi libertăți, proporțional cu gradul
de realizare al criteriilor prevăzute de art. 3 alin. (5):
a.
libera circulație;
b.
dreptul la viață intimă,
familială și privată;
c.
inviolabilitatea domiciliului;
d.
dreptul la învățătură;
e.
libertatea întrunirilor;
f.
dreptul la grevă;
g.
dreptul de proprietate privată;
h.
libertatea economică.
Art. 3. – (1) Pe durata
prevăzută la art.1, măsurile de primă urgență cu aplicabilitate directă sunt
stabilite în anexa nr.1, iar măsurile de primă urgență cu aplicabilitate
graduală sunt stabilite în anexa nr. 2.
(2) Implementarea măsurilor de primă urgență
cu aplicabilitate directă, prevăzute în anexa nr.1, este în responsabilitatea
ministerelor de resort și a celorlalte organe de specialitate, potrivit
domeniilor aflate în competența acestora, în măsura în care prin prezentul decret
nu se stabilește altfel.
(3) Măsurile de primă urgență cu
aplicabilitate graduală prevăzute la pct.1-6 din anexa nr.2 se dispun de
ministrul afacerilor interne sau de înlocuitorul legal al acestuia, cu acordul
prim-ministrului, prin ordonanță militară, care se publică în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
(4) Măsurile de primă urgență cu
aplicabilitate graduală, prevăzute la pct.7 din
anexa nr. 2, se dispun de către Ministerul Afacerilor Interne, prin ordin al
secretarului de stat, șef al Departamentului pentru Situații de Urgență sau
înlocuitorul legal al acestuia, care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
(5) Măsurile prevăzute la alin.(3) și (4) se
dispun potrivit evaluării realizate de Comitetul Național pentru Situații
Speciale de Urgență, cu acordul prim-ministrului, pe baza următoarelor
criterii:
a.
intensitatea transmiterii
intracomunitare a COVID-19;
b.
frecvența apariției unor focare
într-o zonă geografică;
c.
numărul de pacienți critici
raportat la capacitatea sistemului sanitar;
d.
capacitatea și continuitatea
asigurării serviciilor sociale și de utilități publice pentru populație;
e.
capacitatea autorităților publice
de a menține și asigura măsuri de ordine și siguranță publică;
f.
măsurile instituite de alte state
cu impact asupra populației sau situației economice a României;
g.
capacitatea de asigurare a
măsurilor pentru punere în carantină;
h.
apariția altor situații de
urgență.
(6) Conducerea aplicării măsurilor stabilite
prin ordonanță militară sau prin ordinul prevăzut la alin.(4) revine Ministerului
Afacerilor Interne.
Art. 4.- (1) Coordonarea și
conducerea integrată a acțiunilor și măsurilor de răspuns cu caracter medical
și de protecție civilă la situația de urgență generată de COVID-19 se
realizează de către Ministerul Afacerilor Interne - Departamentul pentru
Situații de Urgență, în colaborare cu Ministerul Sănătății și cu celelalte
instituții implicate, prin Centrul Național de Coordonare și Conducere a
Intervenției.
(2) Instituțiile prevăzute la alin.(1)
desemnează în cadrul Centrului Național de Coordonare și Conducere a
Intervenției personal cu funcție de decizie.
Art. 5. –
Conducătorii autorităților publice, ai celorlalte persoane juridice, precum și
persoanele fizice au obligația să respecte și să aplice toate măsurile
instituite prin prezentul decret, precum și cele dispuse în aplicarea acestuia.
Art. 6. – Instituțiile
sprijină structurile Ministerului Afacerilor Interne, la solicitarea acestuia,
în îndeplinirea misiunilor, conform legislației în vigoare.
Art. 7.– Pe durata prevăzută la
art.1, se mențin măsurile dispuse prin actele emise pentru punerea în executare
a Decretului nr.195/2020, în măsura în care prin prezentul decret nu se dispune
altfel.
Art. 8. - Anexa nr. 1 și
anexa nr. 2 fac parte integrantă din prezentul decret.
Art. 9. – Prezentul decret
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, și intră în vigoare la
data de 15 aprilie 2020.
Art. 10. – Prezentul
decret se transmite Parlamentului în vederea exercitării atribuției prevăzute
de art.93 alin.(1) din Constituție.
PREȘEDINTELE ROMÂNIEI
KLAUS-WERNER IOHANNIS
În temeiul art. 100 alin. (2) din Constituția
României, republicată, contrasemnăm acest decret
PRIM-MINISTRU
Ludovic ORBAN
ANEXA NR. 1
MĂSURI DE PRIMĂ
URGENȚĂ CU APLICABILITATE DIRECTĂ
Capitolul I
Domeniul ordine
publică
Art. 1. - (1) Pe durata
stării de urgență se interzice organizarea și desfășurarea:
a) mitingurilor, demonstrațiilor,
procesiunilor sau oricăror altor întruniri, în spații deschise;
b) oricăror altor întruniri de natura
activităților culturale, științifice, artistice, religioase, sportive sau de
divertisment, în spații închise.
(2) Slujitorii cultelor religioase
recunoscute oficial în România pot oficia în lăcașurile de cult, în spații
publice sau în spații private:
a) practicile și ritualurile cu caracter
public specifice cultului, fără participarea publicului;
b) practicile și ritualurile cu caracter
privat specifice cultului, precum botezurile, cununiile sau înmormântările, cu
participarea numărului minim de persoane potrivit normelor canonice și cu
respectarea strictă a măsurilor de protecție individuală și colectivă pentru
prevenirea răspândirii COVID-19.
Art. 2. - Poliția Locală se
subordonează operațional Ministerului Afacerilor Interne.
Art. 3. - Serviciile publice
comunitare de evidență a persoanelor se subordonează operațional unităților
teritoriale de poliție, care stabilesc activitățile de sprijin pe care acestea
le execută.
Art. 4. - Serviciile voluntare
de pompieri (situații de urgență) se subordonează operațional unităților
teritoriale pentru situații de urgență, care stabilesc responsabilitățile și
modul de acțiune al acestora.
Art. 5. - Serviciile publice
de ambulanță se subordonează operațional inspectoratelor pentru situații de
urgență.
Art. 6. - (1) Ministerul
Apărării Naționale sprijină, la cerere, Ministerul Afacerilor Interne pentru
asigurarea pazei și protecției unor obiective/zone, transportul de efective,
materiale și tehnică pentru îndeplinirea misiunilor specifice, triaj
epidemiologic, asistență medicală și alte misiuni în funcție de evoluția
situației.
(2) Instituțiile din cadrul Sistemului
național de ordine publică și securitate națională suplimentează, la nevoie,
efectivele și tehnica pentru intervenție, prevăzute în planuri, în funcție de
evoluția situației.
Art. 7. - Personalul militar
din Ministerul Apărării Naționale care participă la misiunile de sprijin în domeniul
ordinii publice ori pentru asigurarea pazei și protecției unor obiective/zone
este abilitat:
a) să legitimeze și să stabilească
identitatea persoanelor, precum și să verifice motivul deplasării/circulației
persoanelor în afara locuinței/ gospodăriei;
b) să interzică, temporar, pătrunderea în
clădiri, localități sau zone geografice delimitate și marcate în care sunt
dispuse măsuri de carantinare sau izolare, într-un mijloc de transport, ori să
dispună evacuarea temporară din acestea a oricărei persoane, dacă există un
pericol la adresa vieții, sănătății sau integrității corporale, a sa ori a
altei persoane;
c) să avertizeze persoanele, prin orice
mijloace de comunicare, să înceteze acțiunile prin care sunt afectate măsurile
de carantinare sau izolare;
d) să dea semnale, indicații și dispoziții
participanților la trafic.
Art. 8. - Instituțiile din
sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională pot organiza și
derula, pe durata stării de urgență, proceduri de atribuire în vederea
încheierii de acorduri-cadru, pentru acoperirea necesarului de mijloace
specifice de protecție și intervenție, prin procedura de negociere fără
publicare prealabilă, conform prevederilor art. 68 alin. (1) lit. f), art. 69
alin. (4) și art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările
și completările ulterioare.
(2) Necesarul de mijloace specifice de
protecție/intervenție prevăzut la alin. (1), inclusiv cantitățile maxime de
astfel de mijloace, se aprobă prin hotărâre a Consiliul Suprem de Apărare a Țării.
(3) Perioada acordului-cadru nu poate depăși
3 luni de la data încheierii acestuia. Contractele subsecvente se încheie pe
baza acordurilor-cadru, până la atingerea cantităților maxime.
Art. 9. - Instituțiile din
cadrul sistemului național de apărare, ordine publică și securitate națională
pot angaja fără concurs, la nevoie, pe durată determinată de 6 luni, personal
din sursă externă sau cadre care au trecut în rezervă, cărora le-au încetat
raporturile de serviciu.
Art. 10. - Pentru
ca efectivele instituțiilor din cadrul Sistemului național de apărare, ordine
publică și securitate națională să fie mereu la dispoziție în scopul
intervenției în cazuri reale generate de pandemia de COVID-19, pe durata stării
de urgență se suspendă exercițiile, simulările, aplicațiile și orice alte
activități care pot interfera cu măsurile luate de autoritățile competente
destinate prevenirii și combaterii răspândirii infecțiilor cu COVID-19, cu
excepția celor cu caracter militar desfășurate în poligoanele de instrucție.
CAPITOLUL II
Domeniul stare
civilă
Art. 11. - Instituțiile
și autoritățile publice care, în exercitarea competențelor prevăzute de
legislația specifică, solicită prezentarea certificatelor de stare civilă, în
original și/sau fotocopii, sunt obligate să accepte extrase pentru uz oficial
de pe actele de stare civilă transmise în format electronic de către serviciul
public comunitar local de evidență a persoanelor sau de oficiul de stare civilă
din cadrul primăriilor unităților administrativ-teritoriale unde nu
funcționează serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor.
Art. 12. - (1)
Pe durata stării de urgență, documentele primare care stau la baza
înregistrării actelor de naștere și de deces se transmit de emitenți la
serviciul public comunitar local de evidență a persoanelor/oficiul de stare
civilă competent, prin fax sau prin intermediul mijloacelor electronice
administrate de autorități ale statului român.
(2) În termen de cel mult 90 de zile de la
încetarea stării de urgență, instituțiile, autoritățile publice și persoanele
fizice sunt obligate să efectueze demersuri pentru depunerea documentelor
prevăzute la alin. (1), în original, la serviciul public comunitar local de
evidență a persoanelor/oficiul de stare civilă care a înregistrat actul de
stare civilă.
Art. 13. - Pe
durata stării de urgență, termenul de declarare a decesului este de 3 zile
calendaristice de la încetarea din viață a persoanei, iar în situația decesului
intervenit din cauze violente, termenul de 3 zile pentru declararea decesului
se calculează de la data eliberării certificatului medical constatator al
decesului.
CAPITOLUL III
Domeniul
economic
Art. 14. - Guvernul
poate adopta măsuri economice și sociale pentru susținerea operatorilor
economici și a sectoarelor economice afectate direct sau indirect de criza
COVID-19.
Art. 15. - Autoritățile
contractante, inclusiv entitățile juridice în care statul este acționar
majoritar, au dreptul de a achiziționa direct materiale și echipamente necesare
prevenirii și combaterii COVID-19, cu depășirea pragului valoric stabilit de
art.7 alin.(5) din Legea nr.98/2016 privind achizițiile publice, în limita
fondurilor bugetare repartizate cu această destinație.
Art. 16. - Ministerul
Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri eliberează, la cerere, operatorilor
economici a căror activitate este afectată în contextul COVID-19 certificate de
situație de urgență în baza documentelor justificative.
Art. 17. - Se
dispun măsuri pentru asigurarea continuității în aprovizionare, respectiv
extracție, producție, procesare, transport, distribuție, furnizare, mentenanță
întreținere și reparații a resurselor și materiilor prime și/sau semiprocesate
necesare funcționării corespunzătoare a sistemului energetic național, precum
și asigurarea continuității funcționării acestuia și a tuturor serviciilor de
utilitate publică.
Art. 18. - Se
menține valabilitatea documentelor eliberate de autoritățile publice care
expiră pe durata stării de urgență.
Art. 19. - Pe
durata stării de urgență se pot plafona prețurile la medicamente și aparatură
medicală, la alimentele de strictă necesitate și la serviciile de utilitate
publică (energie electrică și termică, gaze, alimentare cu apă, salubritate,
carburanți etc.). În situația în care se constată o scădere a prețurilor la energie
electrică și gaze naturale, pe piețele regionale, Guvernul va lua măsurile
necesare astfel încât aceste scăderi să se reflecte parțial sau integral în
prețul final de la nivelul consumatorilor.
Art. 20. - În
situația în care anumite programe sau proiecte nu pot fi derulate pe durata
stării de urgență, bunurile consumptibile sau perisabile destinate a fi
distribuite/ utilizate în cadrul acestora pot fi redistribuite în cadrul altor
programe, proiecte sau în favoarea unor unități sanitare, de asistență socială,
de îngrijire și asistență medico-socială sau beneficiarilor Legii nr.416/2001
privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Domeniul
fondurilor europene
Art. 21. - Pentru
perioada stării de urgență, autoritățile de management și organismele
intermediare emit instrucțiuni specifice în relația cu beneficiarii, astfel
încât implementarea contractelor de finanțare să se deruleze în acord cu
prevederile legale și cu măsurile stabilite pentru reducerea riscului
răspândirii virusului COVID-19.
Art. 22. - Guvernul
stabilește, în termen de cel mult 10 zile de la intrarea în vigoare a
prezentului decret, cadrul general și modalitățile de reorganizare,
restructurare sau reprogramare a activităților care fac obiectul finanțării din
fonduri europene.
Art. 23. - Pe
durata stării de urgență, la solicitarea justificată a beneficiarilor,
autoritățile de management și organismele intermediare aprobă reorganizarea,
restructurarea sau reprogramarea activităților care fac obiectul finanțării din
fonduri europene fără a aduce atingere indicatorilor de rezultat ai proiectelor
sau obiectivelor specifice ale acestora, după caz, și fără ca prelungirea
contractelor de finanțare să depășească data de 31 decembrie 2023.
Art. 24. - (1)
Pe durata stării de urgență, autoritățile competente în domeniul eliberării
acordurilor/ avizelor/ certificatelor pentru proiectele cu finanțare din
fonduri europene au obligația de a organiza dezbaterile publice prevăzute de
lege pentru a obține acordurile/avizele/certificatele în mediul on-line, cu
participarea corespunzătoare a tuturor părților interesate. Procesele-verbale
ale consultărilor publice se încheie și se semnează de către părți în format
electronic și constituie înscrisuri oficiale conform legii.
(2) Pe durata stării de urgență, autoritățile
competente în domeniul eliberării acordurilor/avizelor/certificatelor pentru
proiectele cu finanțare din fonduri europene, au obligația de a organiza
depunerea documentațiilor necesare obținerii acordurilor/
avizelor/certificatelor în format electronic. Aceeași obligație revine
autorităților competente și pentru solicitarea de clarificări sau eliberarea
acordurilor/avizelor/ certificatelor. Acordurile/avizele/certificatele
eliberate în format electronic prin utilizarea semnăturii electronice sunt
considerate înscrisuri autentice în condițiile prevăzute de lege.
Capitolul V
Domeniul
sănătății
Art. 25. - În
structurile Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Sănătății și
unitățile subordonate, în unitățile sanitare și în serviciile de asistență
socială, pentru suplimentarea personalului implicat direct în activități
destinate prevenirii și combaterii pandemiei COVID-19 se poate angaja fără
concurs, pe durată determinată de 6 luni, personal contractual medical,
personal auxiliar, farmaciști, personal de laborator și alte categorii de
personal contractual sau funcționari publici.
Art. 26. - Actele
normative cu valabilitate până la data de 14 aprilie 2020, care privesc
acordarea serviciilor medicale, inclusiv îngrijirilor la domiciliu, a
medicamentelor, dispozitivelor medicale, tehnologiilor și dispozitivelor
asistive, în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, precum și a
celor privind programele naționale de sănătate - preventive și curative își
prelungesc aplicabilitatea pe durata stării de urgență.
Art. 27. - Pe
durata stării de urgență, din bugetul Fondului național unic de asigurări
sociale de sănătate (FNUASS) se decontează toate serviciile de dializă efectiv
realizate, cu încadrarea în numărul de bolnavi prevăzut la nivel național.
Art. 28. - Pe
durata stării de urgență, serviciile de ambulanță private efectuează și alte
servicii în afara celor contractate cu casele de asigurări de sănătate, care se
suportă din bugetul FNUASS. Casele de asigurări de sănătate decontează întreaga
activitate a serviciilor de ambulanță private, la nivelul indicatorilor
realizați.
Art. 29. - Pentru
unitățile sanitare cu paturi care furnizează servicii medicale spitalicești, în
regim de spitalizare continuă sau de zi, aflate în relație contractuală cu
casele de asigurări de sănătate, decontarea sumelor contractate din bugetul
FNUASS sau bugetul Ministerului Sănătății se realizează la nivelul valorii de
contract indiferent de activitatea realizată sau, după caz, la nivelul
activității efectiv realizate în condițiile în care acesta depășește nivelul
contractat, fără a mai fi necesară o regularizare a trimestrului II.
Art. 30. - Consultațiile
medicale acordate în asistența medicală primară și ambulatoriul de specialitate
clinic, inclusiv pentru unele servicii conexe necesare actului medical,
realizate pe durata stării de urgență, pot fi acordate și la distanță utilizând
orice mijloace de comunicare.
Art. 31. - În
cazul achiziției de medicamente de către unitățile sanitare pentru tratarea
pacienților cu COVID-19, prețurile medicamentelor pot depăși prețurile maximale
aprobate de Ministerul Sănătății.
Art. 32. - Pe
durata stării de urgență, pentru neîndeplinirea atribuțiilor de serviciu, pot
fi suspendate/demise din funcții, persoanele cu funcții de conducere din cadrul
Ministerului Sănătății sau din unitățile cu personalitate juridică aflate în
subordinea, sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Sănătății, precum
și din cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale și locale cu
atribuții în domeniul asistenței și protecției sociale, indiferent de statutul
lor. Nu este necesar ca persoanele desemnate să exercite temporar aceste
funcții să fie funcționari publici.
Art. 33. - Pe
durata stării de urgență se pot realiza transferuri între bugetul Ministerului
Sănătății și bugetul FNUASS, în funcție de necesități.
Art. 34. - Influențele
financiare determinate de creșterile salariale pentru personalul medical și
nemedical din unitățile sanitare publice și cele care au ca asociat unic
unitățile administrativ-teritoriale se suportă din bugetul FNUASS - titlul VI -
Transferuri între unități ale administrației publice.
Art. 35. - Pentru
materiale și prestări de servicii cu caracter medical acordate pe durata stării
de urgență, sumele angajate și decontate din bugetul FNUASS nu vor fi limitate
la cele aprobate pentru trimestrul II al anului 2020.
Art. 36. - (1)
Pe durata stării de urgență se pot introduce reglementări specifice acestei
perioade privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate,
respectiv pentru certificatele de concediu medical de care beneficiază
persoanele asigurate în această perioadă, pentru a evita, pe cât posibil,
deplasarea persoanelor și contactul direct între persoane, în vederea
prevenirii răspândirii infecției cu COVID-19.
(2) Decontarea concediilor medicale acordate
persoanelor aflate în carantină pentru COVID-19 și pacienți diagnosticați cu
infecția COVID-19 va fi realizată cu prioritate prin asigurarea de sume
suplimentare în bugetul FNUASS la nivelul necesar.
Art. 37. - (1)Pe
durata stării de urgență, modificările de structură din cadrul unităților
sanitare se vor aviza de către direcțiile de sănătate publică locale în funcție
de necesitați.
(2) Pe durata stării de urgență, modificările
de structură organizatorică în cadrul unităților sanitare din rețeaua sanitară
proprie a instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate
națională se vor stabili de către direcțiile de specialitate ale acestora și se
aprobă conform reglementărilor interne.
Art. 38. - (1)
Pe durata stării de urgență, managementul unităților sanitare publice civile
poate fi asigurat de către personal detașat din cadrul instituțiilor cu
atribuții în domeniul apărării și securității naționale.
(2) Instituțiile cu atribuții în domeniul
apărării și securității naționale pot detașa personal pentru a executa misiuni
în interesul Ministerului Sănătății, la solicitarea acestuia.
Art. 39. - În
raport de evoluția contextului epidemiologic și a situației operativ sanitare a
fiecărui penitenciar – spital din rețeaua sanitară a Administrației Naționale a
Penitenciarelor, pe durata stării de urgență, prin decizie a directorului
general al Administrației Naționale a Penitenciarelor se va putea dispune
subordonarea din punct vedere operațional, a unor penitenciare – spital sau,
după caz, structuri ale acestora altor penitenciare – spital în ceea ce
privește realizarea activităților de monitorizare, tratament și îngrijire a
pacienților, precum și transferuri de resurse materiale între penitenciarele –
spital.
Art. 40. - (1)
Pe durata stării de urgență, prin ordin al ministrului sănătății se stabilesc
programele naționale de sănătate, acțiunile prioritare și serviciile medicale
destinate prevenirii și combaterii COVID-19, precum și activitățile prevăzute
în programele naționale care se suspendă sau, după caz, se limitează doar la
cele vitale pentru asigurarea stării de sănătate a populației afectate de alte
patologii decât COVID-19.
(2) Medicamentele, materialele sanitare,
dispozitivele medicale, vaccinurile, serurile, reactivii și consumabilele
aferente derulării activităților din cadrul programelor naționale care se
suspendă sau se limitează potrivit alin.(1), neutilizate în perioada acestora
de valabilitate, se consideră pierderi asociate măsurilor de prevenire și combatere
a infecției COVID 19 și nu constituie prejudiciu.
Art. 41. - Se
autorizează prescripțiile de tratamente "off-label" în cazul
pacienților infectați cu virusul SARS-CoV-2, după ce aceste tratamente sunt
avizate de către comisia de politică a medicamentului din cadrul unității
sanitare respective.
Art. 42. - (1)
Asigurarea sumelor necesare pentru achiziționarea de către direcțiile de
sănătate publică de materiale și echipamente de protecție necesare în perioada
pandemiei se realizează prin alocarea de către Ministerul Sănătății, în bugetul
direcțiilor de sănătate publică, a sumelor cu această destinație, urmând ca
achiziția să se realizeze de către direcțiile de sănătate publică prin
achiziții directe, în condițiile art.15.
(2) Asigurarea sumelor necesare pentru
achiziționarea de către unitățile sanitare de materiale, echipamente de
protecție și medicamente necesare în perioada pandemiei se realizează prin
alocarea de către Ministerul Sănătății în bugetul unităților sanitare din
subordine a sumelor cu această destinație, urmând ca achiziția să se realizeze
prin procedură de achiziție directă, în condițiile art.15.
(3) Asigurarea sumelor necesare pentru
achiziționarea de către unitățile sanitare care nu sunt în subordinea
Ministerului Sănătății, de materiale, echipamente de protecție și medicamente
necesare în perioada pandemiei se realizează prin alocarea de către ordonatorul
principal de credite în bugetul acestor unități a sumelor cu această
destinație, urmând ca achiziția să se realizeze prin procedură de achiziție
directă, în condițiile art.15.
(4) Ministerele cu sistem de sănătate propriu
pot face achiziții directe de produse și servicii, în condițiile art.15 pentru
unitățile sanitare proprii, atât din bugetele ministerelor de resort, cât și
din cele ale unităților sanitare.
(5) Pe durata stării de urgență pentru
asigurarea continuității hrănirii deținuților și igienei individuale
corespunzătoare, unitățile subordonate Administrației Naționale a
Penitenciarelor pot achiziționa direct, în condițiile art.15, alimente,
articole de curățenie și igienă individuală destinate persoanelor private de
libertate, cu autorizarea prealabilă a directorului general al Administrației
Naționale a Penitenciarelor.
(6) Pentru prevenirea răspândirii COVID-19 în
rândul efectivelor de deținuți și a personalului din unitățile sistemului
penitenciar, pe durata stării de urgență, penitenciarele-spital pot achiziționa
direct, pentru unitățile arondate, în condițiile art.15, materiale și
echipamente necesare prevenirii și combaterii COVID-19, din fondurile încasate
în baza contractelor de prestări servicii medicale, cu autorizarea prealabilă a
directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor.
Art. 43. - Ministerul
Apărării Naționale poate constitui formațiuni medicale ROL 2, încadrate cu
personal medico-sanitar și auxiliar sanitar și poate efectua transporturi
aeriene de aprovizionare cu materiale sanitare, echipamente, medicamente și
alimente.
Art. 44. - (1)
Pentru asigurarea mijloacelor necesare combaterii răspândirii infecțiilor cu
COVID-19, unitățile de cercetare-dezvoltare din cadrul Ministerului Apărării
Naționale au dreptul de a pune la dispoziția unităților și instituțiilor din
sistemul național de cercetare-dezvoltare, precum și a operatorilor economici,
cu titlu gratuit, soluțiile tehnice rezultate din activitatea de
cercetare-dezvoltare și documentațiile tehnice aflate în administrarea sa.
(2) Bunurile prevăzute la alin. (1) se
transmit în vederea dezvoltării tehnologice, fabricării și comercializării de
produse necesare combaterii infecțiilor cu COVID-19.
Art. 45. - (1)
Prin ordin al ministrului sănătății se stabilesc măsurile de sprijinire a
persoanelor vulnerabile, definite conform legii, care se află în izolare la
domiciliu, ca urmare a măsurilor de limitare a răspândirii COVID-19.
(2) Măsurile de sprijin se pun în aplicare de
autoritățile administrației publice locale.
(3) Cheltuielile necesare se asigură prin
transfer între bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Sănătății, și
bugetele locale.
CAPITOLUL VI
Domeniul muncii
și protecției sociale
Art. 46. - Pe
durata stării de urgență, Guvernul stabilește măsuri speciale de sprijin al
angajatorilor și protecție a angajaților și familiilor acestora.
Art. 47. - (1)
Pe durata stării de urgență, prevederile Legii nr. 19/2020 privind acordarea
unor zile libere părinților pentru supravegherea copiilor, în situația
închiderii temporare a unităților de învățământ nu se aplică angajaților
sistemului național de apărare, angajaților din penitenciare, personalului din
unitățile sanitare publice, personalului din serviciile sociale rezidențiale și
altor categorii stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, al
ministrului economiei, energiei și mediului de afaceri, și al ministrului
transporturilor, infrastructurii și comunicațiilor, după caz.
(2) Personalul prevăzut la alin. (1) are
dreptul la o majorare a salariului în cuantumul prevăzut la art. 3 alin. (1)
din Legea nr. 19/2020, în situația în care celălalt părinte nu beneficiază de
drepturile reglementate în această lege.
Art. 48. - Instituțiile
și autoritățile publice centrale și locale, autoritățile administrative
autonome, regiile autonome, societățile și companiile naționale și societățile
la care statul ori o unitate administrativ-teritorială este acționar unic sau
majoritar, societățile cu capital privat introduc, acolo unde este posibil, pe
durata stării de urgență, munca la domiciliu sau în regim de telemuncă, prin
act unilateral al angajatorului. Pe perioada desfășurării activității prin
muncă la domiciliu sau telemuncă, salariații își îndeplinesc atribuțiile
specifice funcției sau ocupației pe care o dețin, în conformitate cu
legislația care reglementează munca la domiciliu și telemuncă.
Art. 49. - Pe
durata stării de urgență se suspendă efectuarea controalelor la angajatori de
către inspectoratele teritoriale de muncă, cu excepția controalelor dispuse de
către ministrul muncii și protecției sociale, a celor dispuse de Inspecția
Muncii pentru punerea în aplicare a hotărârilor Comitetului Național pentru
Situații Speciale de Urgență, a ordonanțelor militare, a celor necesare pentru
a da curs sesizărilor prin care se reclamă săvârșirea unor fapte cu un grad
ridicat de pericol social și pentru cercetarea accidentelor de muncă.
Art. 50. - (1)
Pe durata stării de urgență, se interzice încetarea sau suspendarea activității
serviciilor sociale de tipul centrelor rezidențiale de îngrijire și asistență a
persoanelor vârstnice, centrelor rezidențiale pentru copii și adulți, cu și
fără dizabilități, precum și pentru alte categorii vulnerabile, publice și
private, prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.867/2015 pentru aprobarea
Nomenclatorului serviciilor sociale, precum și a regulamentelor-cadru de
organizare și funcționare a serviciilor sociale.
(2) Aparținătorii/susținătorii/reprezentanții
legali ai beneficiarilor serviciilor prevăzute la alin.(1), în baza unei
cereri, pot solicita transferul beneficiarilor din centru la domiciliu, sau
după caz reședința aparținătorilor/susținătorilor/reprezentanților legali dacă
își asumă, pe propria răspundere, că au condiții corespunzătoare ocrotirii
temporare a acestora.
Art. 51. - Se
menține valabilitatea contractelor colective de muncă și a acordurilor
colective pe durata stării de urgență.
Art. 52. - Pe
durata stării de urgență se interzice declararea, declanșarea sau desfășurarea
conflictelor colective de muncă în unitățile sistemului energetic național, din
unitățile operative de la sectoarele nucleare, din unitățile cu foc continuu,
din unitățile sanitare și de asistență socială, de telecomunicații, ale
radioului și televiziunii publice, din transporturile pe căile ferate, din
unitățile care asigură transportul în comun și salubrizarea localităților,
precum și aprovizionarea populației cu gaze, energie electrică, căldură și apă.
Art. 53. - (1)
Modificarea contractului individual de muncă al personalului contractual
încadrat în instituțiile din domeniul apărării, ordinii publice și securității
naționale se realizează potrivit Codului muncii și a următoarelor reguli
derogatorii:
a) delegarea poate să privească îndeplinirea
de lucrări sau sarcini pentru care salariatul deține pregătirea profesională
adecvată, chiar dacă acestea nu sunt corespunzătoare atribuțiilor de serviciu;
b) delegarea poate fi prelungită fără acordul
salariatului;
c) prin detașare se poate modifica felul
muncii fără acordul salariatului.
(2) Modificarea raportului de serviciu al
funcționarilor publici încadrați în instituțiile din domeniul apărării, ordinii
publice și securității naționale se realizează potrivit Codului administrativ
și a următoarei reguli derogatorii: delegarea poate fi dispusă pentru o
perioadă mai mare de 60 de zile fără acordul funcționarului public.
Art. 54. - Pe
durata stării de urgență, în funcție de specificul activității și de nevoi,
pentru personalul din sectorul public, angajatorul:
a) poate dispune unilateral întreruperea
concediilor de odihnă, de odihnă suplimentare, fără plată, de studii și pentru
formare profesională ale personalului angajat și reluarea activității;
b) poate dispune unilateral sau aproba efectuarea
totală/parțială a concediului de odihnă sau de odihnă
suplimentar al personalului angajat.
Art. 55. - Prin
excepție de la prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2010
privind concediul și indemnizația lunară pentru creșterea copiilor, persoana
îndreptățită își păstrează stimulentul de inserție în situația pierderii
locului de muncă ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19.
Art. 56. - Termenele
de preaviz prevăzute la art. 81 alin. (4) din Codul Muncii nu încep să curgă
iar, dacă au început să curgă, se suspendă pe întreaga durată a stării de
urgență, în cazul personalului încadrat în unități sanitare, de asistență
socială, de asistență medico-socială și în instituțiile din domeniul apărării,
ordinii publice și securității naționale. Pe durata stării de urgență, pentru
aceste categorii de personal, nu se aplică dispozițiile art. 81 alin. (8) din
Legea nr.53/2003 privind Codul Muncii.
Art. 57. - Cererile
pentru acordarea beneficiilor și prestațiilor sociale pot fi depuse inclusiv pe
cale electronică.
Art. 58. - Certificatele
de încadrare a copilului într-un grad de handicap și atestatele de asistent
maternal eliberate de comisia pentru protecția copilului, precum și
certificatele de încadrare în grad și tip de handicap eliberate de comisia de
evaluare a persoanelor adulte cu handicap, a căror valabilitate expiră în
perioada de urgență declarată, își prelungesc valabilitatea până la încetarea
stării de urgență.
Art. 59. - Certificatele
de acreditare a furnizorilor de servicii sociale și licențele serviciilor
sociale, provizorii și de funcționare, a căror valabilitate expiră în perioada
de urgență declarată, își prelungesc valabilitatea până la încetarea stării de
urgență.
CAPITOLUL VII
Domeniul
justiție
Art. 60. - Dacă, din
motive generate de pandemia de COVID-19, numărul de judecători necesar formării
completului de judecată în cadrul unei secții nu se poate asigura, președintele
instanței sau înlocuitorul acestuia, prin derogare de la prevederile art. 41
alin. (3) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea judiciară, republicată, cu
modificările și completările ulterioare, dispune participarea unor judecători
de la alte secții ale instanței, desemnați prin tragere la sorți.
Art. 61. - Pe durata
stării de urgență continuă activitatea de redactare și comunicare a hotărârilor
judecătorești, de înregistrare a cererilor de chemare în judecată introduse pe
durata stării de urgență, precum și efectuarea oricăror alte activități, sub
rezerva respectării regulilor de disciplină sanitară stabilite de autoritățile
cu atribuții în domeniu și cu observarea dispozițiilor prezentului decret.
Art. 62. - Prescripțiile, uzucapiunile și termenele de decădere
de orice fel, altele decât cele
prevăzute la art. 63 alin. (12), nu încep să curgă iar, dacă au început să
curgă, se suspendă pe toată durata stării de urgență, dispozițiile art. 2.532 pct. 9 teza
a II-a din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil sau alte dispoziții legale
contrare nefiind aplicabile.
Art. 63. - (1)
Pe durata stării de urgență, activitatea de judecată continuă în cauzele de
urgență deosebită. Lista acestor cauze se stabilește de Colegiul de conducere
al Înaltei Curți de Casație și Justiție pentru cauzele de competența acesteia
și, respectiv, de colegiile de conducere ale curților de apel pentru cauzele de
competența lor și pentru cauzele de competența instanțelor care funcționează în
circumscripția lor teritorială, putând fi, după împrejurări, actualizată.
Consiliul Superior al Magistraturii dă îndrumări, în vederea asigurării unei
practici unitare, colegiilor de conducere ale instanțelor menționate cu privire
la modul de stabilire a cauzelor care se judecă pe durata stării de urgență.
(2) Pe durata stării de urgență, pentru
judecarea proceselor prevăzute la alin. (1), instanțele judecătorești, ținând
seama de împrejurări, pot fixa termene scurte, inclusiv de la o zi la alta sau
chiar în aceeași zi.
(3) În procesele prevăzute la alin. (1), când
este posibil, instanțele judecătorești dispun măsurile necesare pentru
desfășurarea ședinței de judecată prin videoconferință și procedează la
comunicarea actelor de procedură prin telefax, poștă electronică sau prin alte
mijloace ce asigură transmiterea textului actului și confirmarea primirii
acestuia.
(4) La solicitarea instanței învestite cu
soluționarea unei cauze dintre cele prevăzute la alin. (1), instanța în a cărei
circumscripție este situată localitatea în care se află părțile, reprezentanții
părților sau alți participanți la proces asigură, dacă este posibil,
echipamentele audio-video necesare participării acestora la ședințele de
judecată prin videoconferință, și procedează la identificarea persoanelor
menționate, cu respectarea tuturor dispozițiilor legale, printr-un judecător
desemnat de președintele instanței.
(5) În aplicarea dispozițiilor referitoare la
dispunerea măsurilor necesare pentru desfășurarea ședinței de judecată prin
videoconferință și la identificarea persoanelor care participă la acestea nu se
întocmesc încheierile de ședință specifice procedurii comisiei rogatorii.
(6) Când este posibil, cererile de chemare în
judecată, căile de atac, precum și orice alte acte de procedură adresate
instanței, pentru care legea prevede condiția formei scrise și care nu se depun
direct în ședință, se transmit prin mijloace electronice.
(7) Amânarea judecării cauzelor prevăzute la
alin. (1) poate fi dispusă la cerere, în situația în care partea interesată se
află în izolare la domiciliu, în carantină sau spitalizată în contextul
pandemiei de COVID-19. Când instanța respinge cererea de amânare a judecății în
considerarea necesității de a soluționa cauza în contextul stării de urgență,
va amâna, la cererea părții sau din oficiu, pronunțarea în vederea depunerii de
concluzii scrise.
(8) Dispozițiile art. 147 din Legea nr.
134/2010 privind Codul de procedură civilă rămân aplicabile pe durata stării de
urgență. Atunci când este posibil, dosarul cauzei se trimite instanței delegate
în format electronic.
(9) Activitatea de executare silită continuă
numai în cazurile în care este posibilă respectarea regulilor de disciplină
sanitară stabilite de autoritățile cu atribuții în domeniu, inclusiv prin
hotărârile Comitetului National privind Situațiile Speciale de Urgență, în
scopul ocrotirii drepturilor la viață și la integritate fizică ale
participanților la executarea silită.
(10) În cursul executării silite, când este
posibil, executorii judecătorești procedează la comunicarea actelor de
procedură în format electronic, potrivit legii.
(11) În temeiul prezentului decret, judecarea
proceselor civile, altele decât cele prevăzute la alin. (1), se suspendă de
plin drept pe durata stării de urgență, fără a fi necesară efectuarea vreunui
act de procedură în acest scop.
(12) Termenele prevăzute de lege pentru
efectuarea actelor de procedură sau pentru exercitarea plângerilor,
contestațiilor și căilor de atac de orice fel în
cauzele prevăzute la alin. (11), aflate în curs la data prelungirii stării de
urgență, se întrerup, urmând a curge noi termene, de aceeași durată, de la data
încetării stării de urgență. În cauzele prevăzute la alin. (11) în care au fost
declarate căi de atac până la data emiterii prezentului decret, dosarele se
înaintează instanței competente după încetarea stării de urgență.
(13) După încetarea stării de urgență,
judecarea proceselor prevăzute la alin.(11) se reia din oficiu. În termen de 10
zile de la încetarea stării de urgență, instanța de judecată va lua măsuri
pentru fixarea termenelor de judecată și citarea părților.
Art. 64. - (1)
Activitatea de urmărire penală se desfășoară cu precădere cu privire la:
a) cauzele în care s-au dispus ori se propune
luarea măsurilor preventive ori a celor de protecție a victimelor și
martorilor, cele privind aplicarea provizorie a măsurilor de siguranță cu
caracter medical, cele cu persoane vătămate minori;
b) actele de urmărire penală, măsurile
procesuale și procedeele probatorii a căror amânare ar pune în pericol
obținerea probelor sau prinderea suspectului sau a inculpatului, cele privind
audierea anticipată, precum și luarea măsurilor asigurătorii;
c) cauzele în care urgența se justifică prin
scopul instituirii stării de urgență la nivel național, cauzele având ca obiect
infracțiuni contra vieții și cauzele enumerate la alin.(5);
d) rezolvarea de către procuror, potrivit
art. 327 din Legea nr.135/2010 privind Codul de procedură penală, a cauzelor în
care urmărirea penală a fost finalizată înaintea instituirii stării de urgență,
verificarea soluțiilor de către procurorul ierarhic superior și soluționarea
plângerilor împotriva măsurilor și actelor de urmărire penală.
(2) Sesizarea prin rechizitoriu sau acord de
recunoaștere a vinovăției a instanței de judecată competente se poate realiza
doar în cazurile prevăzute limitativ la alin. (5).
(3) Organul de urmărire penală
încunoștințează părțile, subiecții procesuali principali și avocații acestora,
cu privire la desfășurarea urmăririi penale în cauzele prevăzute la alin. (1),
cu excepția situațiilor în care ar fi afectată buna derulare a cercetărilor și
aflarea adevărului în cauză. Ordonanța prin care procurorul constată că nu a
operat suspendarea cursului prescripției răspunderii penale se comunică, de
îndată, persoanelor interesate.
(4) Judecătorii de drepturi și libertăți soluționează
cererile, propunerile, plângerile, contestațiile sau orice alte sesizări
privind cauzele prevăzute la alin. (1) lit. a) – c).
(5) Procesele penale aflate în curs pe rolul
instanțelor de judecată, inclusiv cele aflate în procedură în camera preliminară,
se suspendă de drept pe durata stării de urgență, cu excepția cauzelor în care
urgența se justifică prin scopul instituirii stării de urgență la nivel
național, a altor cauze urgente apreciate ca atare de către judecător sau
instanța de judecată, precum și a următoarelor cauze: cele privind
infracțiunile flagrante, cele în care au fost dispuse măsuri preventive, cele
privind contestații la executare, cele referitoare la contestații împotriva
măsurilor asiguratorii, cele privind cooperarea judiciară internațională în
materie penală, cele ce cuprind măsuri de protecție a victimelor și a
martorilor, cele privind aplicarea provizorie a măsurilor de siguranță cu
caracter medical, cele privind infracțiuni contra securității naționale, cele
privind acte de terorism sau de spălare a banilor. Dispozițiile art. 63 alin.
(2) se aplică în mod corespunzător.
(6) În termen de 10 zile de la încetarea
stării de urgență, judecătorul sau instanța de judecată va lua măsuri pentru
fixarea termenelor de judecată și efectuarea actelor de procedură.
(7) Acordul de comunicare în cauzele penale a
actelor procedurale prin poștă electronică se prezumă, iar organele judiciare
vor solicita, acolo unde este cazul, de urgență, telefonic, indicarea adreselor
de poștă electronică pentru comunicarea respectivelor acte.
(8) Termenele de comunicare a ordonanțelor,
de formulare și soluționare a plângerilor, altele decât cele reglementate de
alin. (1) lit. a) – c), se întrerup, urmând ca de la data încetării stării de
urgență să înceapă să curgă un nou termen, de aceeași durată. Termenele de
exercitare a căilor de atac în cauzele penale, cu excepția celor judecate
potrivit prezentului decret, se întrerup, urmând ca de la data încetării stării
de urgență să înceapă să curgă un nou termen, de aceeași durată.
(9) Ascultarea persoanelor private de
libertate se face prin videoconferință la locul de deținere sau în spații
corespunzătoare din punct de vedere sanitar, fără a fi necesar acordul
persoanei private de libertate.
(10) Dacă există mijloace audio-video
corespunzătoare, în cursul urmăririi penale, ascultarea altor persoane decât
cele prevăzute la alin. (9) se face prin videoconferință cu acordul acestora.
Dispozițiile art. 63 alin. (4) se aplică în mod corespunzător în procesele
penale.
(11) Se suspendă de plin drept organizarea
licitațiilor publice în cadrul procedurilor de valorificare a bunurilor mobile
indisponibilizate în procesele penale, cu excepția licitațiilor publice
desfășurate prin mijloace electronice.
(12) Pe durata stării de urgență, bunurile în
privința cărora au fost instituite măsuri asiguratorii și sunt necesare
prevenirii și combaterii răspândirii infecțiilor cu COVID-19 pot fi
rechiziționate, în condițiile Legii nr. 132/1997 privind rechizițiile de bunuri
și prestările de servicii în interes public.
(13) Pe durata stării de urgență, în cauzele
în care nu se efectuează acte de urmărire penală sau procesul penal este
suspendat potrivit prezentului decret, prescripția răspunderii penale se
suspendă. Suspendarea operează de drept, fără a fi necesară emiterea unei
ordonanțe sau a unei încheieri în acest scop.
(14) Dacă pe durata stării de urgență, din
motive generate de pandemia de COVID-19, un parchet este împiedicat să
funcționeze, la sesizarea prim-procurorului acestuia ori a procurorului general
al parchetului de pe lângă curtea de apel sau din oficiu, procurorul general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție poate dispune
trimiterea uneia sau mai multor cauze dintre cele prevăzute la alin. (1) lit.
a)-c), la un parchet egal în grad, dacă măsura se impune în interesul
rezolvării cauzei.
(15) Dacă din motive generate de pandemia de
COVID-19, o instanță de judecată este împiedicată să-și continue activitatea,
la cererea procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de
Casație și Justiție se desemnează o altă instanță de același grad care să preia
soluționarea cauzelor a căror judecată continuă pe durata stării de urgență,
dispozițiile art. 76 din Codul de procedură penală aplicându-se în mod
corespunzător. Atunci când este posibil, dosarul cauzei se trimite în format
electronic instanței desemnate.
(16) Pe durata stării de urgență cauzele în
materia liberării condiționate și cauzele având ca obiect schimbări privind
măsura educativă a internării într-un centru educativ sau într-un centru de
detenție se soluționează de urgență și cu precădere, termenele de judecată
fiind, de regulă, de 7 zile. Pentru motive temeinic justificate, instanța poate
acorda termene mai scurte.
(17) Prin derogare de la prevederile art. 215
alin. (1) din Codul de procedură penală, inculpatul față de care s-a dispus măsura
preventivă a controlului judiciar sau a controlului judiciar pe cauțiune nu se
prezintă la sediul unității de poliție desemnat cu supravegherea sa de către
organul judiciar care a dispus măsura. Pentru supravegherea inculpatului,
organul de poliție menționat se va deplasa, conform programului de supraveghere
sau ori de câte ori se apreciază a fi necesar, la domiciliul inculpatului.
Art. 65. - Urmărirea
penală și judecata se desfășoară conform Codului de procedură penală, cu
posibilitatea, la nevoie și în funcție de evoluția situațiilor generate de
starea de urgență sau efectele acesteia, instituirii unor norme speciale
privind procedura de urmărire și judecată a infracțiunilor săvârșite in timpul
stării de urgență sau profitând de această stare, precum și în cazul
infracțiunilor flagrante.
Art. 66. - Pe
durata stării de urgență, prevederile art. 63 se aplică în mod corespunzător și
în procedurile de competența Inspecției Judiciare.
Art. 67. - (1)
Pe durata stării de urgență, activitatea oficiului registrului comerțului
continuă în ceea ce privește înregistrarea mențiunilor privind persoanele
juridice și persoanele fizice și se derulează prin mijloace electronice, în
baza cererii de înregistrare și a documentelor anexate la aceasta în formă
electronică, având încorporată, atașată sau logic asociată semnătura
electronică extinsă, precum și prin corespondență, pe suport de hârtie, în
format letric.
(2) Declarațiile pe proprie răspundere pot
avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică și pot fi
transmise la oficiul registrului comerțului fără nicio altă formalitate.
(3) Specimenul de semnătură, acolo unde legea
prevede, se transmite la oficiul registrul comerțului legalizat de notarul
public sau certificat de avocat ori sub forma unui înscris sub semnătură
privată, fără nicio altă formalitate.
(4) Activitatea de asistență pentru
efectuarea procedurilor necesare înregistrării prin mijloace electronice se
derulează prin mijloace electronice, iar activitatea de furnizare de informații
din registrul comerțului și de eliberare de copii și certificate constatatoare,
precum și activitatea de publicare și de furnizare a Buletinului procedurilor
de insolvență se realizează, prin mijloace electronice, precum și prin
corespondență, pe suport de hârtie, în format letric.
Art. 68. - (1)
Pe durata stării de urgență se suspendă, la sediul din București al
Autorității Naționale pentru Cetățenie și la birourile teritoriale, activitatea
de depunere a dosarelor de cetățenie, susținerea interviului organizat pentru
verificarea condițiilor prevăzute la art. 8 alin. (1) lit. f) și g) din
Legea cetățeniei române nr. 21/1991, republicată, cu modificările și
completările ulterioare și ședințele de depunere a jurământului de credință
față de România.
(2) Pe durata suspendării îndeplinirii
activităților prevăzute la alin. (1), termenele prevăzute la art. 15 alin.
(5) și art. 20 alin. (2) din Legea cetățeniei române nr.
21/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, nu încep
să curgă, iar dacă au început să curgă, se suspendă; după încetarea stării de
urgență, termenele își reiau cursul, socotindu-se pentru împlinirea
termenului și timpul scurs înainte de suspendare.
Art. 69. - În
executarea pedepselor și a măsurilor educative neprivative de libertate, executarea
supravegherii prin prezentarea persoanei la serviciul de probațiune, primirea
vizitelor consilierului de probațiune, precum și obligațiile de a presta o
muncă neremunerată în folosul comunității, de a urma un curs de pregătire
școlară ori de calificare profesională, de a frecventa unul sau mai multe
programe de reintegrare socială, respectiv prestarea unei munci neremunerate în
folosul comunității rezultată din înlocuirea amenzii penale se suspendă pe
durata stării de urgență. Pentru situațiile în care termenul de supraveghere,
durata supravegherii sau durata măsurii educative neprivative de libertate s-a
împlinit în timpul stării de urgență, în raportul final se face mențiune despre
imposibilitatea obiectivă de executare.
Art. 70. - (1)
În executarea pedepselor și a măsurilor privative de libertate, exercitarea
dreptului de a primi vizite, exercitarea dreptului la vizită intimă,
exercitarea dreptului de a primi bunuri prin sectorul vizită, cât și
recompensele constând în permisiunea de ieșire din penitenciar se suspendă.
(2) Pentru menținerea legăturii cu mediul
suport se majorează durata și numărul de convorbiri pentru persoanele
condamnate aflate în regimul de maximă siguranță, la maximum 45 de minute pe
zi, iar pentru persoanele condamnate aflate în regim închis, semideschis,
deschis, regim provizoriu sau pentru cei care nu au regimul stabilit, la
maximum 75 de minute pe zi. Dreptul deținuților la convorbiri on-line,
indiferent de situația disciplinară și periodicitatea legăturii cu familia, se suplimentează
corespunzător numărului de vizite la care au dreptul conform regimului de
executare.
(3) Prin derogare de la prevederile legale,
pe durata stării de urgență persoanele fără mijloace bănești au dreptul de a
utiliza, pentru achiziționarea de bunuri și produse alimentare, precum și
pentru efectuarea convorbirilor telefonice, inclusiv suma de bani reprezentând
cota de 10% din venit, consemnată pe numele acestora, la Trezoreria Statului,
cu excepția sumei necesare plății transportului până la domiciliu, la punerea
în libertate.
(4) Prin derogare de la prevederile legale,
pe durata stării de urgență se suspendă activitatea de transfer a persoanelor
private de libertate între locurile de deținere, cu excepția situațiilor impuse
de urgențele medicale, solicitările exprese formulate de organele judiciare,
schimbarea regimului de executare, numai dacă în locul de deținere nu este
organizată executarea pedepsei pentru noul regim, precum și a transferurilor
din motive de siguranță. În toate aceste cazuri, transferurile se realizează
numai cu avizul Direcției de Supraveghere Medicală din cadrul Administrației
Naționale a Penitenciarelor.
(5) Persoanele condamnate clasificate în
regimul semideschis și deschis pot executa pedeapsa în camere de deținere
permanent închise și asigurate.
(6) Pentru minorii privați de libertate care
nu au un reprezentant legal, medicul curant al locului de deținere acționează
ca reprezentant legal, exclusiv pentru acordarea asistenței medicale și a
măsurilor de prevenție.
(7) În situația existenței unui risc
epidemiologic crescut sau operativ, extins la nivelul unui penitenciar, cu
afectarea persoanelor private de libertate și a personalului, directorul
general al Administrației Naționale a Penitenciarelor poate dispune relocarea
unor efective mari de persoane private de libertate, în alte penitenciare,
indiferent de profilul acestora, sau în centre educative/centre de detenție ori
stabilimente/facilități de cazare aparținând unităților care fac parte din
sistemul național de apărare, ordine publică și siguranță națională.
(8) În vederea respectării dreptului la
asistență medicală și a realizării actului medical necesar persoanelor private
de libertate, pe durata stării de urgență, la solicitarea directorului general
al Administrației Naționale a Penitenciarelor sau a directorilor unităților
subordonate acesteia cu avizul directorului general, cu acordul Ministerului
Sănătății și al comandantului acțiunii, se desemnează specialiști din partea
rețelei sanitare publice și a structurilor de sănătate publică teritoriale,
pentru sprijinirea modalității de acordare a asistenței medicale în cazul
persoanelor private de libertate, inclusiv la nivelul locului de detenție.
(9) În completarea obligațiilor prevăzute în
Legea nr. 145/2019 privind statutul polițiștilor de penitenciare, cu
modificările și completările ulterioare, polițistul de penitenciare este
obligat să participe la toate activitățile desfășurate în conformitate cu
dispozițiile superiorilor.
(10) Pe durata stării de urgență, în raport
cu necesitățile și situația operativă existente la nivelul unității
penitenciare unde este încadrat sau al altei unități din poliția penitenciară,
polițistului de penitenciare i se pot modifica, fără acordul său, locul și/sau
felul muncii.
(11) În situația existenței unui risc
epidemiologic crescut sau operativ, extins la nivelul unui penitenciar, cu
afectarea deținuților și a personalului, în cazuri excepționale, la solicitarea
fundamentată a directorului general al Administrației Naționale a Penitenciarelor,
Ministerul Afacerilor Interne și/sau Ministerul Apărării Naționale asigură
sprijinul necesar pentru realizarea în condiții de siguranță a misiunilor de
pază a perimetrelor locurilor de deținere, respectiv de relocare a unor
efective mari de deținuți la alte penitenciare sau stabilimente/facilități de
cazare, prin personal și/sau tehnică din cadrul Ministerului Afacerilor Interne
și/sau Ministerul Apărării Naționale.
Art. 71. - (1)
Prevederile art.70 se aplică în mod corespunzător și în centrele de reținere și
arestare preventivă, cu următoarele excepții:
a) dreptul la convorbiri telefonice se
suplimentează pentru persoanele private de libertate, la maximum 45 minute pe
zi;
b) transferul persoanelor private de
libertate se dispune și în următoarele cazuri:
1. după trimiterea în judecată și verificarea
legalității și temeiniciei măsurii preventive, potrivit prevederilor art. 207
alin. (2)-(4) și art. 348 alin. (2) din Legea nr.135/2010 privind Codul de
procedură penală;
2. pentru buna desfășurare a actului de
justiție, când au fost încarcerate în alt centru decât cel de pe raza
teritorială a organului judiciar care efectuează urmărirea penală;
3. când capacitatea legală de cazare a
centrului este depășită.
Art. 72. - Pe
durata stării de urgență, paza și supravegherea persoanelor private de
libertate internate în unități sanitare publice, altele decât
penitenciarele-spital, se realizează prin intermediul dispozitivelor
electronice de supraveghere la distanță, fără consimțământul acestora, alături de
celelalte măsuri de siguranță prevăzute de legislația privind executarea
pedepselor și a măsurilor privative de libertate dispuse de organele judiciare
în cursul procesului penal.
CAPITOLUL VIII
Domeniul
afaceri externe
Art. 73. - Pe
durata stării de urgență, Ministerul Afacerilor Externe îndeplinește
următoarele atribuții:
a) va menține funcțiile și atribuțiile sale
conform Hotărârii Guvernului nr. 16/2017 privind organizarea și funcționarea
Ministerului Afacerilor Externe, cu modificările și completările ulterioare, și
va asigura, prin misiunile diplomatice ale României, reprezentarea României în
cadrul tuturor reuniunilor care vor fi organizate pe durata menținerii stării
de urgență în România, în special la nivelul Uniunii Europene, Consiliului
Europei, NATO, ONU, indiferent de domeniul vizat de reuniune;
b) va notifica Secretarului General al ONU și
Secretarului General al Consiliului Europei măsurile adoptate prin decretul de
prelungire a stării de urgență care au ca efect limitarea exercițiului unor drepturi
și libertăți fundamentale, în conformitate cu obligațiile internaționale ce
revin României;
c) va asigura comunicarea exclusivă cu
misiunile diplomatice și oficiile consulare acreditate în România, precum și cu
reprezentanțele/birourile organizațiilor internaționale din România; în acest
scop, autoritățile competente vor coopera cu Ministerul Afacerilor Externe și
vor furniza toate informațiile necesare;
d) va asigura respectarea normelor dreptului
internațional relevante în contextul aplicării dispozițiilor prezentului decret
în situația în care membrii misiunilor diplomatice / oficiilor consulare /
reprezentanțelor / birourilor organizațiilor internaționale vor fi testați
pozitiv cu COVID-19;
e) va menține comunicarea cu misiunile
diplomatice și oficiile consulare ale României în străinătate pentru
transmiterea oricăror instrucțiuni și informări necesare în contextul aplicării
prezentului decret, sens în care autoritățile competente vor furniza MAE
informațiile necesare;
f) va dispune măsurile necesare în condițiile
în care membrii misiunilor diplomatice și oficiilor consulare ale României vor
intra în auto-izolare sau carantină conform legii din statele de reședință în
cazul testării pozitive cu COVID-19 a unuia sau a unor membri ai misiunilor diplomatice/oficiilor
consulare ale României (inclusiv membrii de familie), inclusiv din perspectiva
asigurării continuității drepturilor acestora (salariale sau de orice altă
natură).
CAPITOLUL IX
Domeniul
transporturilor și infrastructurii
Art. 74. - Pe
durata situației de urgență, Guvernul stabilește condițiile specifice de
asigurare a serviciilor de transport, de călători și marfă, astfel încât să fie
asigurată cu prioritate protecția populației și a bunurilor.
Art. 75. - Furnizorii
de servicii de comunicații electronice au obligația de a stabili măsuri tehnice
și organizatorice în vederea asigurării integrității rețelelor de comunicații
electronice, de a asigura continuitatea furnizării serviciilor de comunicații
electronice și de a evita posibilele situații de întrerupere a traficului de
voce și/sau de date în rețelele publice de comunicații electronice pentru
utilizatorii autorități militare și civile.
Art. 76. - Pe durata
stării de urgență, furnizorii de servicii de comunicații electronice pot
utiliza și serviciile de mesaje scurte (SMS), pentru îndeplinirea obligațiilor
privind transmiterea informațiilor precontractuale și contractuale, încheierea
contractelor și obținerea confirmării încheierii contractului. În acest caz,
sarcina probei îndeplinirii obligațiilor legale revine furnizorului de servicii
de comunicații electronice.
Capitolul X
Domeniul educație și cercetare
Art. 77. - Pe
durata stării de urgență, se suspendă toate activitățile didactice ce impun
prezența fizică a ante-preșcolarilor, preșcolarilor, elevilor și studenților în
unitățile și instituțiile de învățământ.
Art. 78. - Pe
durata stării de urgență, unitățile de învățământ preuniversitar organizează,
în măsura posibilităților, desfășurarea de activități din planurile de
învățământ, în format online. Derularea acestor activități, precum și modul de
recuperare a elementelor care nu pot fi parcurse în această perioadă se
stabilesc de către Ministerul Educației și Cercetării.
Art. 79. - Pe
durata stării de urgență, instituțiile de învățământ superior din sistemul
național de învățământ, în baza autonomiei universitare, cu respectarea
calității actului didactic și cu asumarea răspunderii publice, vor utiliza
metode didactice alternative de predare-învățare-evaluare, în format online.
Art. 80. - Activitățile
didactice și/sau de cercetare din planurile de învățământ, nerealizate pe
durata stării de urgentă, se organizează și se desfășoară de către fiecare
instituție de învățământ superior, în baza autonomiei universitare.
Activitățile didactice de tipul laboratoare, proiecte, activități de cercetare,
care impun interacțiunea nemijlocită, în spațiul universitar, a studenților cu
cadrele didactice și de cercetare vor fi recuperate după încetarea stării de
urgență.
Art. 81. - Pentru
finanțarea din fonduri publice a proiectelor de cercetare științifică,
dezvoltare tehnologică și inovare cu impact asupra limitării efectelor
pandemiei COVID -19, competițiile de propuneri de proiecte demarate în perioada
stării de urgență se vor desfășura în procedura accelerată și simplificată,
stabilită de Guvern
Capitolul XI
Alte măsuri
Art. 82. - Pe
perioada situației de urgență, Guvernul adoptă măsurile care se impun pentru a
fi asigurată securitatea alimentară a populației și continuitatea în
aprovizionarea, producția, procesarea, transportul, distribuția și furnizarea
de produse în cadrul lanțului alimentar, pentru bunurile de strictă necesitate.
Art. 83. - Pe durata
stării de urgență, autoritățile administrației publice centrale și locale,
autoritățile administrative autonome, regiile autonome, societățile și
companiile naționale și societățile la care statul ori o unitate
administrativ-teritorială este acționar unic sau majoritar vor lua măsuri
pentru organizarea activității astfel încât să fie evitat, pe cât posibil,
contactul direct între persoane, inclusiv prin utilizarea mijloacelor
electronice de comunicare.
Art. 84. - (1)
Autoritățile și instituțiile publice stabilesc măsurile care se impun pentru
asigurarea desfășurării optime a activității, cu respectarea regulilor de
disciplină sanitară stabilite de autoritățile cu atribuții în domeniu, inclusiv
prin hotărârile Comitetului Național privind Situațiile Speciale de Urgență,
urmărind cu prioritate asigurarea prevenției și reducerea riscului de
îmbolnăvire.
(2) Dispozițiile alin. (1) se aplică și
organelor de conducere ale profesiilor de avocat, notar public, executor
judecătoresc, precum și ale celorlalte profesii.
(3) Organele de poliție, jandarmerie sau alți
agenți ai forței publice, după caz, sunt obligați să sprijine îndeplinirea
promptă și efectivă a măsurilor prevăzute la alin. (1).
Art. 85. - (1)
Ministerul Apărării Naționale sprijină, la cerere, autoritățile administrației
publice centrale și locale:
a) prin delegare/detașare a personalului
propriu pentru aplicarea măsurilor stabilite prin ordonanțele militare și
ordinele autorităților competente, potrivit competențelor stabilite prin ordin
al ministrului apărării naționale;
b) prin executarea de activități/acțiuni
specifice pentru limitarea infectării cu coronavirusul SARS-CoV-2 a
comunităților, în funcție de pregătire și resursele avute la dispoziție.
(2) În situațiile prevăzute la alin. (1),
consiliile județene sau locale pun la dispoziție spații pentru cazarea
personalului, instalarea sau parcarea echipamentelor și tehnicii militare și
asigură accesul la utilitățile necesare intervențiilor.
Art. 86. - La
propunerea ministerelor și autorităților publice locale, Ministerul Afacerilor
Interne, prin Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme
Speciale, analizează și face propuneri de folosire a unor resurse materiale și
umane în vederea sprijinirii populației afectate, precum și satisfacerii
cererilor de produse și servicii destinate nevoilor instituțiilor cu atribuții
în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, inclusiv prin
scoaterea, în condițiile legii, a unor materiale din rezervele de stat sau de
mobilizare.
Art. 87. - (1)
La solicitarea instituțiilor și autorităților publice centrale și locale
beneficiare, autoritățile împuternicite de lege pregătesc și efectuează
rechiziții de bunuri și chemarea persoanelor fizice pentru prestări de servicii
în interes public, necesare prevenirii și combaterii COVID-19, în condițiile
Legii nr.132/1997 privind rechizițiile de bunuri și prestările de servicii în
interes public.
(2) Plata prestărilor de servicii în interes
public, efectuate în timpul stării de urgență, se efectuează la nivelul
stabilit prin sistemul de salarizare a personalului contractual din sectorul
bugetar. În cazul în care activitatea prestată nu poate fi asociată unei
funcții existente în sistemul de salarizare a personalului contractual din
sectorul bugetar, plata se face la nivelul unei funcții similare, stabilită de
beneficiar, cu avizul Ministerului Muncii și Protecției Sociale.
Art. 88. - Dispozițiile
art.86 și art. 87 se aplică în mod corespunzător și Administrației Naționale a
Penitenciarelor, în scopul sprijinirii unităților din subordinea acesteia,
pentru prevenirea îmbolnăvirii și tratarea persoanelor private de libertate
afectate, precum și pentru satisfacerea cererilor de produse și servicii destinate
nevoilor sistemului penitenciar, inclusiv prin scoaterea, în condițiile legii,
a unor materiale din rezervele de stat sau de mobilizare.
Art. 89. - (1)
Pe durata stării de urgență, unitățile sanitare, de asistență socială și de
asistență medico-socială, precum și instituțiile și autoritățile publice pot
primi, sub forma darului manual, indiferent de valoarea evaluată, medicamente,
materiale sanitare, dispozitive medicale, vaccinuri, seruri, reactivi și
consumabile aferente, cu avizul de acceptare al Agenției Naționale a
Medicamentului și Dispozitivelor Medicale.
(2) Pe durata stării de urgență, categoriile
prevăzute la alin.(1) pot primi, sub forma darului manual, indiferent de
valoarea evaluată, echipamente de protecție și dezinfectanți.
Art. 90. - Pe
durata stării de urgență, drepturile prevăzute la art. 35 alin.(2) - (8) din
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri
în domeniul investițiilor publice și a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea
și completarea unor acte normative și prorogarea unor termene, cu modificările
și completările ulterioare, se acordă fără a se ține cont de obligativitatea
încadrării în limita de 3% prevăzută la alin. (4) și (5) ale aceluiași articol
și fără a ține cont de plafonul maxim de ore anual stabilit la alin. (6) al
aceluiași articol.
Art. 91. - (1) Instituțiile și autoritățile publice,
precum și operatorii privați contribuie la campania de informare publică
privind măsurile adoptate și activitățile desfășurate la nivel național.
(2) În situația propagării unor informații
false în mass-media și în mediul on-line cu privire la evoluția COVID-19 și la
măsurile de protecție și prevenire, instituțiile şi autoritățile publice
întreprind măsurile necesare pentru a informa în mod corect şi obiectiv
populația în acest context.
(3) Furnizorii de servicii de găzduire şi
furnizorii de conținut sunt obligați ca, la decizia motivată a Autorității
Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, să întrerupă
imediat, cu informarea utilizatorilor, transmiterea într-o rețea de comunicații
electronice ori stocarea conținutului, prin eliminarea acestuia la sursă, dacă
prin conținutul respectiv se promovează știri false cu privire la evoluția
COVID-19 și la măsurile de protecție și prevenire.
(4) În situația în care eliminarea la sursă a
conținutului prevăzut la alin. (3) nu este fezabilă, furnizorii de rețele de
comunicații electronice destinate publicului sunt obligați ca, la decizia
motivată a Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în
Comunicații, să blocheze imediat accesul la respectivul conținut şi să
informeze utilizatorii.
(5) La decizia motivată a Autorității
Naționale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicații, furnizorii de
rețele de comunicații electronice destinate publicului au obligația de a bloca
imediat accesul utilizatorilor din România la conținutul care promovează știri
false cu privire la evoluția COVID-19 și la măsurile de protecție şi prevenire
şi este transmis într-o rețea de comunicații electronice de către persoanele de
la alin. (3) care nu se află sub jurisdicția legislației naționale.
Art. 92. - Pe
durata stării de urgență pot fi depășite normele de dotare și consum prevăzute
de reglementările în vigoare, dacă această depășire se datorează efectelor
evoluției COVID-19 și măsurilor de protecție și prevenire.
Art. 93. - Pe
durata stării de urgență, termenele legale stabilite pentru soluționarea
solicitărilor formulate în exercitarea liberului acces la informații de interes
public, precum și a petițiilor se dublează.
Art. 94. - Guvernul
României efectuează, în regim de urgență, rectificarea bugetară, în vederea
asigurării resurselor financiare necesare.
ANEXA NR. 2
MĂSURI DE PRIMĂ
URGENȚĂ CU APLICABILITATE GRADUALĂ
1. Izolarea și carantina
persoanelor provenite din zonele de risc, precum și a celor care iau contact cu
acestea; măsuri de carantinare asupra unor clădiri, localități sau zone
geografice;
2. Închiderea graduală a
punctelor de trecere a frontierei de stat;
3. Limitarea sau interzicerea
circulației vehiculelor sau a persoanelor în/spre anumite zone ori între
anumite ore, precum și ieșirea din zonele respective;
4. Interzicerea graduală a
circulației rutiere, feroviare, maritime, fluviale sau aeriene pe diferite rute
și a metroului;
5. Închiderea temporară a
unor restaurante, hoteluri, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale
asociațiilor și ale altor localuri publice;
6. Asigurarea pazei și
protecției instituționale a stațiilor de alimentare cu apă, energie, gaze, a
operatorilor economici care dețin capacități de importanță strategică la nivel
național;
7. Limitarea activității
spitalelor publice la internarea și rezolvarea cazurilor urgente:
(i) urgențe de ordin I - pacienți internați
prin unități de primiri urgențe/compartimente de primiri urgențe care își pot
pierde viața în 24 de ore;
(ii) urgențe de ordin II - pacienți care
trebuie tratați în cadrul aceleiași internări (odată diagnosticați, nu pot fi
externați);
(iii)
pacienții infectați cu virusul SARS-CoV-2, respectiv diagnosticați cu COVID-19.
Pentru alte informații, membrii și reprezentanții
asociațiilor de proprietari se pot adresa Ligii Asociațiilor de Proprietari
Habitat / Asociației Române pentru Locuințe Casa Plus doar prin
o
Telefon 0726.949.000
·
corespondență poștală, la adresa: OP 49,
CP 21 Sector 2 Bucuresti sau
aleea Barajul Iezeru nr. 6A,
Sector 3, București, cod 032799, Clădirea SEQUOIA (fostă CEDRU), etaj 1, camera
108
Pentru ca activitatea de informare
să fie eficientă, insistăm ca membrii și reprezentanții asociațiilor de
proprietari să contacteze specialiștii noștri la e-mailul alocat domeniului
care corespunde, punctual, nevoii de informare.
→declaratia 112, revisal, organizare, FORMARE PROFESIONALĂ
(CURS ADMINISTRATOR DE CONDOMINIU) - daniela FLORINA huŢan, 0726.949.000, dana.hutan@habitaturban.ro
→financiar – contabil – cenzorat – resurse umane
- expert contabil gabriela bratu - bratugabriela61@yahoo.com
- expert
contabil CÎLȚEA CRISTIAN - cenzorat.ap@gmail.com, contabilitate.pt.ap@gmail.com, resurseumane.ap@gmail.com
o
SSM – SU – PSI - ing. CÎLȚEA EMILIA – conducător serviciu extern
de prevenire și protecție - ssm.su.psi.ap@gmail.com
- PROBLEMELE JURIDICE - AVOCAT ALEXANDRU
TIU - alexandru_tiu@yahoo.com
Numai bine vă
dorim, vă mulțumim pentru înțelegere, colaborare și sprijin!
Mihai Mereuta
Presedinte
|
LIGA asociaŢiilor de Proprietari
HABITAt
|
AsociaŢia RomÂnĂ pentru
LocuinŢe
CASA PLUS
|
|
ACțIUNi REALIZATe cu sprijinul: paid românia, smart eco / Elsaco,
ista românia.
|
|
|
|
Cu calm, responsabilitate, toleranță și dând dovadă de solidaritate vom trece împreună și peste această situație! Numai bine vă doresc! |