Ordonanţă nr. 20 (r5) din 27/01/1994
Ordonanţa nr. 20/1994 privind măsuri pentru reducerea riscului seismic al
construcţiilor existente
___________
Text actualizat la data de 25.04.2015. Actul include modificările din
următoarele acte:
- Legea nr. 84/2015 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 270 din 22/04/2015.
- Legea nr. 84/2015 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 270 din 22/04/2015.
___________
Pus în aplicare prin:
- Norma metodologică publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 100 din 05/02/2002.
- Hotărârea nr. 227/2015 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 233 din 06/04/2015.
- Norma metodologică publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 100 din 05/02/2002.
- Hotărârea nr. 227/2015 publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 233 din 06/04/2015.
Art.
1. - Reducerea riscului seismic al
construcţiilor constituie o acţiune complexă, de interes naţional, în contextul
atenuării efectelor unui potenţial dezastru provocat de cutremure şi cuprinde
măsuri de intervenţie la construcţiile existente care prezintă niveluri
insuficiente de protecţie la acţiuni seismice, degradări sau avarieri în urma unor
acţiuni seismice.
Art.
2. - (1) Proprietarii construcţiilor, persoane fizice sau juridice, şi
asociaţiile de proprietari, precum şi persoanele juridice care au în
administrare construcţii vor acţiona pentru:
a) urmărirea comportării în exploatare şi identificarea
construcţiilor din proprietate sau din administrare care fac obiectul prezentei
ordonanţe;
b) expertizarea tehnică a construcţiilor de către
experţi tehnici atestaţi, în conformitate cu reglementările tehnice;
c) aprobarea deciziei de intervenţie şi continuarea
acţiunilor definite la alin. (6), în funcţie de concluziile fundamentale din
raportul de expertiză tehnică.
(2) Pentru construcţiile de interes şi utilitate publică
aflate în patrimoniul instituţiilor publice, astfel cum sunt definite în Legea nr.
500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare,
şi Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi
completările ulterioare, şi care aparţin proprietăţii publice/private a statului/unităţilor
administrativ-teritoriale, ori după caz, proprietăţii private a acestor
instituţii, conducătorii instituţiilor publice vor acţiona, cu prioritate,
pentru:
a) identificarea construcţiilor din proprietate sau
administrare realizate înainte de intrarea în vigoare a Normativului de
proiectare antiseismică P100-78 şi care sunt amplasate în localităţi pentru
care valoarea de vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur ag,
potrivit hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare
seismică P100-1, aprobat potrivit legii, este mai mare sau egală cu 0,16 g;
___________
Litera a) a fost derogată prin alineatul (3) din Ordonanţă nr. 20/1994 începând
cu 25.04.2015.
b) expertizarea tehnică obligatorie a construcţiilor
prevăzute la lit. a);
___________
Litera b) a fost derogată prin alineatul (3) din Ordonanţă nr. 20/1994 începând
cu 25.04.2015.
c) înştiinţarea autorităţilor publice locale, precum şi
a comitetelor judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti pentru situaţii de
urgenţă cu privire la construcţiile identificate conform lit. a), expertizate
tehnic şi încadrate în clasa I de risc seismic prin raport de expertiză
tehnică.
(3) Prevederile alin. (2) se aplică în mod corespunzător
şi de către ceilalţi proprietari sau administratori ai construcţiilor definite
ca fiind de interes sau de utilitate publică în sensul prezentei ordonanţe.
(4) Proprietarii şi, după caz, administratorii spaţiilor
publice cu altă destinaţie, situate la parterul şi, după caz, la subsolul
şi/sau la alte niveluri ale construcţiilor cu destinaţia de locuinţă
multietajate, cu peste P+3 etaje, construite înainte de anul 1978, au obligaţia
să acţioneze proporţional, în solidar cu proprietarii locuinţelor şi cu
asociaţia de proprietari, pentru expertizarea tehnică a structurii de
rezistenţă a întregii construcţii, în termen de 2 ani de la data primirii
notificării prevăzute la art. 4 alin. (9) lit. b).
(5) În sensul prezentei ordonanţe, sintagmele de mai jos
au următoarele semnificaţii:
a) spaţii publice cu altă destinaţie decât cea de
locuinţă - spaţiile realizate în scopul desfăşurării de activităţi care implică
aglomerări de persoane, precum: săli de spectacol, de expoziţii, de lectură,
spaţii pentru comerţ, structuri turistice de cazare şi alimentaţie publică şi
prestări de servicii, asistenţă socială şi medicală, administraţie publică şi
altele asemenea, indiferent dacă aceste spaţii sunt rezultatul concepţiei
iniţiale a construcţiei ori, după caz, al unor amenajări ulterioare;
b) construcţii de interes şi utilitate publică -
construcţii existente, care cuprind spaţii în care se desfăşoară activităţi în
domenii de interes public general şi/sau comunitar şi social şi care implică
prezenţa publicului temporar sau permanent în aria totală expusă.
(6) Pentru construcţiile expertizate tehnic şi încadrate
în clasa I de risc seismic prin raport de expertiză tehnică, proprietarii
construcţiilor, persoane fizice sau juridice, asociaţiile de proprietari,
persoanele juridice care au în administrare construcţii, precum şi conducătorii
instituţiilor publice şi deţinătorii cu orice titlu de construcţii de interes
şi utilitate publică vor proceda, în realizarea obligaţiilor care le revin
conform legii civile şi calităţii în construcţii, la:
a) realizarea proiectării lucrărilor de intervenţie de
către persoane fizice sau juridice autorizate şi verificarea proiectelor de
către verificatori tehnici atestaţi, în termen de 2 ani de la data primirii
notificării încadrării în clasa I de risc seismic a construcţiei expertizate;
b) execuţia lucrărilor de intervenţie de către persoane
juridice autorizate care au responsabili tehnici cu execuţia atestaţi, inclusiv
urmărirea, verificarea şi recepţia execuţiei lucrărilor de intervenţie prin
diriginţi de şantier autorizaţi, în termen de 2 ani de la data finalizării
proiectului de consolidare.
(7) În vederea stabilirii de către primărie a obligaţiei
de plată, în raport cu cotele-părţi indivize din proprietatea comună aferente
fiecărei proprietăţi individuale, proprietarii şi asociaţiile de proprietari
sunt obligaţi să procedeze la întocmirea documentaţiilor cadastrale şi să le
pună la dispoziţia autorităţilor administraţiei publice locale, la solicitarea
acestora.
(8) În vederea avertizării populaţiei din zonele expuse
riscului la cutremure proprietarii şi, după caz, administratorii spaţiilor
publice cu altă destinaţie situate la parterul şi, după caz, la subsolul şi/sau
la alte niveluri ale construcţiilor expertizate tehnic şi încadrate în clasa I
de risc seismic au obligaţia de realizare şi amplasare a unor panouri de
înştiinţare în dreptul intrărilor în spaţiile respective în termen de 60 de
zile de la data primirii raportului de expertiză tehnică.
(9) Proprietarii/Administratorii construcţiilor prevăzuţi
la alin. (1) răspund în condiţiile legii, material, contravenţional şi civil,
după caz, pentru nerealizarea măsurilor de intervenţie dispuse prin prezenta
ordonanţă.
Art.
3. - (1) Măsurile de intervenţie pentru reducerea riscului seismic al
construcţiilor existente se stabilesc şi se realizează cu asigurarea şi
menţinerea, pe întreaga durată de existenţă a acestora, a cerinţelor esenţiale
de calitate impuse prin Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcţii, cu
modificările ulterioare, precum şi cu respectarea prevederilor tehnice cuprinse
în Codul de proiectare seismică P100-1 şi în celelalte reglementări tehnice din
domeniu.
(2) Măsurile de intervenţie se fundamentează în raportul
de expertiză tehnică în funcţie de riscul seismic al construcţiei existente,
costul şi durata estimate ale lucrărilor de intervenţie şi durata estimată de
exploatare ulterioară a construcţiei reabilitate. Prin soluţia tehnică de
intervenţie, astfel cum rezultă din concluziile raportului de expertiză
tehnică, se stabilesc, după caz:
a) proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie în
scopul creşterii nivelului de siguranţă la acţiuni seismice a construcţiei
existente;
b) desfiinţarea - ca soluţie tehnică de intervenţie,
realizabilă în condiţiile legii - a construcţiei existente, ca alternativă la
soluţia de intervenţie prevăzută la lit. a).
(3) Măsurile de intervenţie trebuie să asigure un
echilibru al performanţelor, costurilor şi termenelor, în scopul realizării
unei calităţi care să satisfacă cerinţele utilizatorilor şi să respecte
reglementările tehnice aplicabile, în vigoare la data contractării proiectării,
respectiv la data contractării execuţiei lucrărilor de intervenţie.
(4) Soluţia de intervenţie prevăzută la alin. (2) lit. a)
cuprinde, după caz, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie pentru:
a) consolidarea sistemului structural sau a elementelor
structurale în ansamblu;
b) repararea elementelor nestructurale;
c) demolarea parţială a unor elemente structurale/
nestructurale, cu/fără modificarea configuraţiei şi/sau a funcţiunii existente
a construcţiei;
d) introducerea unor elemente structurale/nestructurale
suplimentare;
e) introducerea de dispozitive antiseismice pentru
reducerea răspunsului seismic al construcţiei existente.
(5) Lucrările de intervenţie prevăzute la alin. (4) pot
include, după caz, şi alte categorii de lucrări, exclusiv în zonele de
intervenţie, respectiv hidroizolaţii, termoizolaţii, repararea/ înlocuirea
instalaţiilor/echipamentelor aferente construcţiei, demontări/montări,
debranşări/branşări, finisaje la interior/ exterior, după caz, îmbunătăţirea
terenului de fundare, precum şi alte lucrări strict necesare pentru asigurarea
funcţionalităţii construcţiei reabilitate.
(51) Cheltuielile aferente lucrărilor de intervenţie
pentru îmbunătăţirea terenului de fundare la construcţii cu destinaţia de
locuinţă prevăzute la art. 7 alin. (1), amplasate pe terenuri care prin natura
lor prezintă tasări diferenţiate sau deformaţii remanente, produse de acţiunea
cutremurelor sau de alte cauze, ori care sunt sensibile la umezire şi care
produc efecte manifestate sau potenţiale asupra elementelor structurii şi
fundaţiilor, se evidenţiază distinct în devizul general şi nu fac obiectul
prevederilor art. 9 alin. (1) lit. c).
___________
Alineatul (5^1) a fost introdus prin punctul 1. din Lege nr. 84/2015 începând
cu 25.04.2015.
(6) Soluţia de intervenţie pentru construcţiile
nominalizate în Lista monumentelor istorice, pentru construcţiile existente în
zonele de protecţie a monumentelor istorice, precum şi pentru construcţiile din
zonele construite protejate, definite potrivit legii, va respecta avizul
conform emis de către Ministerul Culturii sau, după caz, de către serviciile
publice deconcentrate ale acestuia, în condiţiile Legii nr. 422/2001 privind
protejarea monumentelor istorice, republicată, cu modificările ulterioare.
Art.
4. - (1) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în
calitatea sa de autoritate de reglementare în domeniul construcţiilor, va
acţiona, la solicitarea factorilor interesaţi, pentru:
a) avizarea din punct de vedere tehnic a soluţiilor de
intervenţie pentru construcţiile încadrate, conform Codului de proiectare
seismică P100-1, în clasa I de importanţă, a căror funcţionalitate, în timpul
cutremurului şi imediat după cutremur, trebuie să fie asigurată integral;
b) avizarea din punct de vedere tehnic a soluţiilor de
intervenţie pentru construcţiile existente cu destinaţia de locuinţă, încadrate
în clasa I de risc seismic şi care prezintă pericol public, nominalizate în
programele anuale de acţiuni, aprobate prin hotărâre a Guvernului, potrivit
legii.
(2) În aplicarea prevederilor alin. (1) se organizează pe
lângă Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice Comisia
Naţională de Inginerie Seismică, denumită în continuare Comisia Naţională,
organism tehnic de specialitate, fără personalitate juridică, cu rol
consultativ, de analiză şi de avizare prealabilă.
(3) Comisia Naţională este formată din experţi tehnici şi
specialişti din domeniul construcţiilor, instalaţiilor pentru construcţii şi
arhitecturii, desemnaţi dintre specialiştii propuşi de către instituţii de
învăţământ superior şi de cercetare-dezvoltare, asociaţii profesionale şi
patronale reprezentative, autorităţi ale administraţiei publice cu
responsabilităţi în domeniu.
(4) Regulamentul de organizare şi funcţionare, structura
şi componenţa nominală a Comisiei Naţionale se aprobă prin ordin al ministrului
dezvoltării regionale şi administraţiei publice.
(5) Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei
Publice asigură mijloacele materiale şi financiare necesare pentru funcţionarea
Comisiei Naţionale, în limita fondurilor alocate anual cu această destinaţie de
la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale şi
Administraţiei Publice, la capitolul bugetar "Alte cheltuieli cu bunuri şi
servicii", precum şi din alte surse legal constituite.
(6) Pentru activitatea prestată, membrii Comisiei
Naţionale primesc, în baza convenţiilor încheiate cu Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Administraţiei Publice în condiţiile legii, o indemnizaţie lunară
stabilită prin ordin al ministrului dezvoltării regionale şi administraţiei
publice, la care se adaugă decontarea cheltuielilor de participare la lucrările
Comisiei Naţionale. Indemnizaţia lunară reprezintă 10% din indemnizaţia lunară
a unui secretar de stat şi se acordă pentru activitatea prestată în lunile în
care Comisia Naţională se întruneşte.
(7) Comitetele judeţene, respectiv al municipiului
Bucureşti pentru situaţii de urgenţă vor acţiona, în aria lor de autoritate,
pentru:
a) elaborarea programelor şi monitorizarea acţiunilor de
intervenţie pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor;
b) educarea antiseismică a populaţiei.
(8) Consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al
Municipiului Bucureşti, şi consiliile municipiilor, oraşelor şi comunelor vor
acţiona, în aria lor de autoritate, pentru:
a) stabilirea şi aplicarea restricţiilor din punct de
vedere al riscului seismic datorită condiţiilor locale de amplasament impuse
prin documentaţiile de urbanism şi amenajarea teritoriului aprobate potrivit
prevederilor legale;
b) identificarea şi inventarierea construcţiilor cu
destinaţia de locuinţă, descrise la art. 1, proprietate privată a persoanelor
fizice ori aflate în proprietatea sau în administrarea unităţilor
administrativ-teritoriale, a instituţiilor publice şi a operatorilor economici,
şi monitorizarea acţiunilor de intervenţie privind reducerea riscului seismic
al acestora, cuprinzând expertizarea tehnică, proiectarea şi execuţia
lucrărilor de intervenţie;
c) fundamentarea, verificarea şi avizarea documentaţiilor
privind acţiunile de intervenţie finanţate de la bugetul de stat sau de la
bugetele locale, după caz. Consiliile municipiilor, oraşelor şi comunelor vor
asigura locuinţele de necesitate, pentru cazarea temporară a persoanelor şi a
familiilor, pe perioada executării intervenţiilor care nu se pot efectua în
construcţii ocupate. Consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al
Municipiului Bucureşti, pentru construcţiile cu destinaţia de locuinţă,
expertizate tehnic şi încadrate prin raportul de expertiză tehnică în clasa I
de risc seismic, vor notifica în scris proprietarilor, persoane fizice sau
juridice, şi asociaţiilor de proprietari, precum şi persoanelor juridice care
au în administrare aceste construcţii, obligaţiile ce le revin, potrivit prevederilor
legale, pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor, precum şi faptul
că îşi asumă riscul şi răspunderea pentru efectele potenţiale ale seismelor în
situaţia în care nu se conformează obligaţiilor legale;
d) realizarea şi amplasarea panourilor de înştiinţare în
dreptul intrărilor principale în construcţiile cu destinaţia de locuinţă
expertizate tehnic şi încadrate în clasa I de risc seismic în termen de 60 de
zile de la data primirii raportului de expertiză tehnică în vederea avertizării
populaţiei din zonele expuse riscului la cutremure.
(9) Primarii municipiilor, oraşelor şi comunelor,
respectiv primarul general al municipiului Bucureşti, vor acţiona, în aria lor
de competenţă, pentru:
a) identificarea şi inventarierea construcţiilor
prevăzute la art. 2 alin. (4);
b) notificarea proprietarilor, persoane fizice sau
juridice, şi a asociaţiilor de proprietari, precum şi, după caz, a persoanelor
juridice care au în administrare construcţii/părţi din construcţiile prevăzute
la art. 2 alin. (4), cu privire la obligaţia ce le revine de a acţiona, în
solidar, pentru expertizarea tehnică a structurii de rezistenţă a întregii
construcţii;
c) renotificarea proprietarilor/asociaţiilor de
proprietari notificaţi/notificate potrivit alin. (8) lit. c);
d) aprobarea prin dispoziţie de primar a deciziei de
intervenţie privind expertizarea tehnică/proiectarea şi execuţia lucrărilor de
intervenţie la construcţiile expertizate tehnic şi încadrate prin raport de
expertiză tehnică în clasa I de risc seismic, în cazul în care
proprietarii/asociaţiile de proprietari notificaţi/notificate/
renotificaţi/renotificate potrivit lit. b) şi c) şi alin. (8) lit. c) şi nu au
procedat la aprobarea deciziei prin hotărârea asociaţiei, fiindu-le aplicabile
prevederile prezentei ordonanţe.
e) notarea în partea a III-a a cărţii funciare a
imobilului a obligaţiilor stabilite prin notificările/renotificările
proprietarilor/ asociaţiilor de proprietari, prevăzute la lit. c) şi,
respectiv, la alin. (8) lit. c) teza a III-a, precum şi, după caz, a deciziei
de intervenţie aprobate prin dispoziţie de primar, prevăzută la lit. d).
(10) Inspectoratul de Stat în Construcţii - ISC din
subordinea Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, prin
inspectoratele teritoriale în construcţii din subordinea acestuia, vor aviza
din punct de vedere tehnic listele cuprinzând priorităţile, pe categorii de
construcţii, privind expertizarea tehnică, proiectarea şi execuţia lucrărilor
de intervenţie finanţate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după
caz, pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente.
(11) La expirarea termenelor stabilite de prezenta
ordonanţă pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie, dacă nu s-a
procedat la realizarea proiectării, respectiv la începerea execuţiei lucrărilor
de intervenţie, precum şi la întocmirea documentaţiilor cadastrale, aceste
situaţii vor fi constatate prin proces-verbal, întocmit de reprezentantul
primarilor municipiilor şi oraşelor şi, respectiv, al primarului general al
municipiului Bucureşti.
(12) Autorităţile prevăzute la alin. (11) vor constata
prin proces-verbal orice împiedicare în desfăşurarea ori continuarea lucrărilor
de expertizare, de proiectare sau de execuţie.
(13) În temeiul proceselor-verbale prevăzute la alin. (11)
şi (12), autorităţile administraţiei publice locale vor proceda de îndată la
sancţionarea persoanelor vinovate de încălcarea obligaţiilor stabilite de
prezenta ordonanţă cu amendă, luarea oricărei alte măsuri prevăzute de aceasta,
inclusiv sesizarea instanţelor de judecată, în vederea restrângerii folosinţei
spaţiului locativ ori pentru evacuarea celor în cauză din imobilul supus
lucrărilor de intervenţie.
(14) În cazul construcţiilor cu destinaţia de locuinţă
incluse în programele anuale de acţiuni privind proiectarea şi execuţia
lucrărilor de intervenţie, în procesul-verbal prevăzut la alin. (11) se vor
înscrie şi cotele-părţi indivize din proprietatea comună care revin fiecărei
proprietăţi individuale, măsurile de realizare efectivă a lucrărilor, precum şi
orice alte acţiuni necesare îndeplinirii acestora. În temeiul acestui
proces-verbal, primarii municipiilor şi oraşelor, respectiv primarul general al
municipiului Bucureşti, în condiţiile prezentei ordonanţe, vor putea proceda la
efectuarea expertizării, precum şi la contractarea proiectării şi execuţiei
lucrărilor de intervenţie.
Art.
5. - (1) În vederea prevenirii unui potenţial dezastru provocat de
cutremure, proprietarii şi deţinătorii cu orice titlu ai construcţiilor supuse
reglementărilor prezentei ordonanţe au obligaţia de a permite intrarea în
imobilele pe care le deţin, pentru desfăşurarea activităţilor de expertizare,
proiectare sau de execuţie a lucrărilor de intervenţie a construcţiilor sau a
altor asemenea lucrări. În acest scop, persoanele respective vor fi înştiinţate
cu cel puţin 30 de zile calendaristice înainte de începerea lucrărilor.
(2) În caz de refuz, intrarea în orice încăpere a
construcţiilor supuse lucrărilor necesare de expertizare, proiectare, execuţie
sau altor asemenea lucrări se va face cu autorizarea instanţei judecătoreşti,
prin ordonanţă preşedinţială, potrivit dispoziţiilor din Codul de procedură
civilă, dată cu citarea părţilor. Potrivit aceloraşi dispoziţii, dacă este
necesar, instanţa judecătorească va putea dispune restrângerea folosinţei
încăperilor din construcţiile supuse lucrărilor respective sau evacuarea, pe
timpul desfăşurării lucrărilor de intervenţie a construcţiilor în cauză, a persoanelor
care nu au eliberat în termen spaţiul deţinut în construcţiile supuse
consolidării. În cazul în care instanţa dispune evacuarea, prevederile art. 4
alin. (8) lit. c) teza a doua sunt aplicabile.
(3) În cazurile prevăzute la alin. (2), la cererea
primarilor municipiilor şi oraşelor şi, respectiv, a primarului general al
municipiului Bucureşti sau a executorului judecătoresc, după caz, organele de
poliţie, jandarmeria ori alţi agenţi ai forţei publice sunt obligaţi să acorde
sprijinul necesar pentru realizarea efectivă şi fără întârziere a lucrărilor de
expertizare, de proiectare şi/sau de execuţie, precum şi pentru punerea în
executare a ordonanţei preşedinţiale.
Art.
6. - (1) Fondurile necesare pentru finanţarea cheltuielilor privind
expertizarea tehnică, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie la
construcţiile existente se vor asigura după cum urmează:
a) la construcţiile existente, aflate în proprietatea
sau în administrarea instituţiilor publice:
(i) din bugetul de stat sau din bugetele locale, pe baza
programelor de investiţii ale ordonatorilor principali de credite, fonduri ce
se cuprind la poziţia globală "Alte cheltuieli de investiţii";
(ii) din veniturile proprii ale instituţiilor publice
finanţate din venituri extrabugetare;
b) la construcţiile existente, aflate în proprietatea
sau în administrarea operatorilor economici, din fondurile proprii ale
operatorilor economici.
(2) Pentru locuinţele proprietate privată a persoanelor
fizice fondurile necesare privind finanţarea cheltuielilor pentru expertizarea
tehnică, proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie se vor asigura
astfel:
a) din transferuri de la bugetul de stat, în limita
fondurilor aprobate anual cu această destinaţie în bugetul Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice pentru expertizarea tehnică;
b) din sursele proprii ale proprietarilor, din
despăgubiri acordate de societăţile de asigurare şi/sau din credite, pentru
proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2) lit. a) şi
b), autorităţile administraţiei publice locale pot hotărî, în condiţiile legii,
finanţarea de la bugetele locale, în limita fondurilor alocate anual cu această
destinaţie, pentru expertizarea tehnică, proiectarea şi execuţia lucrărilor de
intervenţie în cazul locuinţelor proprietate privată a persoanelor fizice.
___________
Alineatul (3) a fost modificat prin punctul 2. din Lege nr. 84/2015 începând cu
25.04.2015.
Art.
7. - (1) Construcţiile cu destinaţia de locuinţă multietajate,
încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic şi care
prezintă pericol public, se includ în programe anuale de acţiuni privind
proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie pentru reducerea riscului
seismic, denumite în continuare programe anuale.
(2) Construcţiile menţionate la alin. (1) prezintă
pericol public în situaţiile în care, după caz, întrunesc cel puţin două dintre
următoarele criterii:
a) cuprind spaţii publice cu altă destinaţie decât aceea
de locuinţă, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (5) lit. a), având
suprafaţa utilă totală de peste 50 m2, ocupate temporar/permanent;
b) prezintă un regim de înălţime cu peste P+3 etaje şi
minimum 10 apartamente;
c) sunt amplasate în localităţi pentru care valoarea de
vârf a acceleraţiei terenului pentru proiectare la cutremur a g , potrivit
hărţii de zonare a teritoriului României din Codul de proiectare seismică
P100-1, este mai mare sau egală cu 0,16 g.
(3) Programele anuale se elaborează de Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, în baza propunerilor
fundamentate de Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi de consiliile
judeţene şi avizate de comitetele judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti
pentru situaţii de urgenţă şi de Comisia Naţională, şi se aprobă, respectiv se
actualizează ori de câte ori este necesar, prin hotărâre a Guvernului, în
limita prevederilor bugetare anuale aprobate cu această destinaţie.
Punere în aplicare prin Hotărâre 227/2015 :
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PROGRAMUL DE ACŢIUNI PE ANUL 20151)
privind proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie pentru reducerea riscului seismic la construcţiile cu destinaţia de locuinţă multietajate, încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de risc seismic şi care prezintă pericol public |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Program elaborat de Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Administraţiei Publice, în baza propunerilor fundamentate de
Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi de consiliile judeţene şi
avizate de comitetele judeţene, respectiv al municipiului Bucureşti pentru
situaţii de urgenţă.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A. Execuţie lucrări de intervenţie
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A.1. Municipiul Bucureşti
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caracteristici macroseismice ale amplasamentului
- ag = 0,30g2)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2) Valori de calcul cuprinse în Harta de zonare a
acceleraţiei terenului pentru proiectare ag din Codul de
proiectare seismică P100-1/2013.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A.2. Municipiul Câmpina, judeţul Prahova
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caracteristici macroseismice ale amplasamentului
- ag = 0,35 g1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A.3. Municipiul Tulcea, judeţul Tulcea
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caracteristici macroseismice ale amplasamentului
- ag = 0,25 g1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A.4. Municipiul Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caracteristici macroseismice ale amplasamentului
- ag = 0,20 g1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A.5. Oraşul Hârşova, judeţul Constanţa
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caracteristici macroseismice ale amplasamentului
- ag = 0,20 g1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Valori de calcul cuprinse în Harta de zonare a
acceleraţiei terenului pentru proiectare ag din Codul de
proiectare seismică P100-1/2013.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B. Proiectare lucrări de consolidare
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B.1. Municipiul Bucureşti
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caracteristici macroseismice ale amplasamentului
- ag = 0,30 g1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B.2. Municipiul Bacău, judeţul Bacău
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caracteristici macroseismice ale amplasamentului
- ag = 0,35g1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B.3. Municipiul Ploieşti, judeţul Prahova
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caracteristici macroseismice ale amplasamentului
- ag = 0,35g1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B.4. Municipiul Suceava, judeţul Suceava
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caracteristici macroseismice ale amplasamentului
- ag = 0,20g1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B.5. Municipiul Târgu Mureş, judeţul Mureş
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Caracteristici macroseismice ale amplasamentului
- ag = 0,15g1)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1) Valori de calcul cuprinse în Harta de zonare a
acceleraţiei terenului pentru proiectare ag din Codul de
proiectare seismică P100-1/2013.
|
(4) Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi
consiliile judeţene, împreună cu consiliile municipiilor şi oraşelor care
beneficiază de sume alocate din transferuri de la bugetul de stat pentru
finanţarea programelor anuale, sunt obligate să pună la dispoziţie Ministerului
Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice toate documentele justificative
solicitate, răspunzând pentru necesitatea şi oportunitatea sumelor solicitate,
precum şi pentru realitatea, exactitatea şi legalitatea sumelor cheltuite în
scopul pentru care au fost alocate.
Art.
8. - (1) Fondurile necesare pentru finanţarea cheltuielilor privind
proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie la construcţiile incluse în programele
anuale se vor asigura astfel:
a) din transferuri de la bugetul de stat şi/sau din
credite, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie în bugetul
Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, pentru locuinţele
proprietate privată a persoanelor fizice, prin excepţie de la prevederile art.
6 alin. (2) lit. b);
b) din bugetele locale, pentru locuinţele şi spaţiile cu
altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate în proprietatea sau în
administrarea unităţilor administrativ-teritoriale;
c) din bugetul de stat, din bugetele locale sau din
venituri extrabugetare, după caz, în limita fondurilor stabilite anual cu
această destinaţie pentru locuinţele şi spaţiile cu altă destinaţie decât cea
de locuinţă, existente în proprietatea sau în administrarea celorlalte
instituţii publice, în funcţie de subordonarea instituţiilor respective;
d) din fondurile proprii ale operatorilor economici,
pentru locuinţele şi spaţiile cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate
în proprietatea sau în administrarea acestora;
e) din sursele proprii ale proprietarilor, persoane
fizice şi/sau juridice, după caz, ai spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea
de locuinţă.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) lit. e), autorităţile
administraţiei publice locale pot hotărî, în condiţiile legii, finanţarea de la
bugetele locale, în limita fondurilor alocate anual cu această destinaţie,
pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie la spaţiile publice cu
altă destinaţie decât cea de locuinţă, astfel cum sunt definite la art. 2 alin.
(5) lit. a), proprietatea persoanelor fizice, situate în construcţiile incluse
în programele anuale.
(3) Instituţiile publice şi operatorii economici care
deţin locuinţe sau spaţii cu altă destinaţie decât cea de locuinţă în
construcţiile incluse în programele anuale sunt obligaţi să asigure finanţarea
proiectării şi execuţiei lucrărilor de intervenţie, proporţional cu cota-parte
indiviză pe care o deţin din proprietatea comună.
Art.
9. - (1) Proprietarii locuinţelor şi spaţiilor publice cu altă
destinaţie decât aceea de locuinţă, astfel cum sunt definite la art. 2 alin.
(5) lit. a), persoane fizice, din construcţiile incluse în programele anuale
vor acţiona potrivit prevederilor art. 2 alin. (6) şi vor beneficia de
finanţare din transferuri de la bugetul de stat şi bugetul local pentru
proiectarea şi execuţia lucrărilor de intervenţie, în următoarele condiţii:
a) existenţa hotărârii asociaţiei de proprietari,
adoptată cu acordul majorităţii proprietarilor construcţiilor prevăzute la art.
7 alin. (1), privind aprobarea deciziei de intervenţie pentru proiectarea şi
execuţia lucrărilor de intervenţie, precum şi a documentaţiilor cadastrale în
vederea stabilirii cotei-părţi indivize din proprietatea comună care revine
fiecărei proprietăţi individuale;
b) notarea dreptului de creanţă, în partea a III-a a
cărţii funciare a imobilelor incluse în programele anuale, în baza contractelor
prevăzute la art. 11 alin. (1) lit. h), cu menţionarea cuantumului sumelor ce
urmează a fi restituite de către fiecare proprietar, pentru executarea
lucrărilor de intervenţie, în condiţiile prezentei ordonanţe;
c) restituirea, la terminarea lucrărilor de intervenţie,
a sumelor alocate din transferuri de la bugetul de stat şi bugetul local pentru
execuţia lucrărilor de intervenţie, în rate lunare egale fără dobândă, cu o
durată de rambursare de până la 25 de ani de la data recepţiei terminării
lucrărilor de intervenţie; în cazul întârzierii la plată a ratelor cu mai mult
de 30 de zile se calculează majorări de întârziere la ratele scadente,
aplicându-se cota de majorare, stabilită în condiţiile legii, pentru neplata la
termen a obligaţiilor bugetare.
(2) Pentru cazurile de insolvabilitate privind rambursarea
costurilor lucrărilor de intervenţie, consiliul local, respectiv Consiliul
General al Municipiului Bucureşti, la cererea proprietarului, îl poate
despăgubi cu valoarea locuinţei, asigurându-i totodată calitatea de chiriaş în
spaţiul deţinut.
(3) Radierea notării dreptului de creanţă prevăzut la
alin. (1) lit. b) se face numai cu dovada privind achitarea integrală a
cheltuielilor efectuate din transferuri de la bugetul de stat şi, după caz, de
la bugetul local pentru execuţia lucrărilor de intervenţie.
(4) Instituirea şi radierea menţiunilor prevăzute la
alin. (1) lit. b) şi art. 4 alin. (9) lit. e) sunt scutite de plata taxei de
timbru sau orice alte tarife.
Art.
10. - Proprietarii locuinţelor,
persoane fizice, care realizează venituri medii nete lunare pe membru de
familie sub câştigul salarial mediu net lunar pe economie, pe perioadele în
care realizează aceste venituri sunt scutiţi de la plata ratelor lunare, prin
excepţie de la prevederile art. 9 alin. (1) lit. c); obligaţia de a restitui
sumele alocate din transferuri de la bugetul de stat pentru execuţia lucrărilor
de intervenţie se diminuează cu sumele aferente perioadelor de scutire la plată
a ratelor lunare.
Art.
11. - (1) Pentru construcţiile incluse în programele anuale primarii
municipiilor şi oraşelor, respectiv primarul general al municipiului Bucureşti,
vor lua măsurile necesare pentru:
a) contractarea proiectării lucrărilor de intervenţie şi
aprobarea documentaţiilor de avizare pentru lucrări de intervenţie;
b) contractarea execuţiei lucrărilor de intervenţie;
c) notarea dreptului de creanţă în partea a III-a a
cărţii funciare a imobilelor incluse în programele anuale, în baza contractelor
prevăzute la lit. h), cu menţionarea cuantumului sumelor ce urmează a fi
restituite de către fiecare proprietar, pentru executarea lucrărilor de
intervenţie, în condiţiile prezentei ordonanţe;
d) asigurarea diriginţilor de şantier autorizaţi;
e) verificarea şi decontarea documentaţiei de
proiectare, precum şi a situaţiilor de lucrări executate, conform soluţiei de
intervenţie din documentaţia aprobată;
f) organizarea recepţiei la terminarea lucrărilor de
intervenţie;
g) stabilirea situaţiei valorice a decontărilor pe
categorii de lucrări real executate şi repartizarea pe fiecare proprietar a
cheltuielilor efectuate pentru execuţia lucrărilor de intervenţie, proporţional
cu cota-parte de proprietate indiviză din proprietatea comună care revine
fiecărui proprietar;
h) încheierea contractelor pentru restituirea sumelor
alocate din transferuri de la bugetul de stat privind execuţia lucrărilor de
intervenţie, evidenţa, calcularea şi încasarea ratelor lunare şi urmărirea,
potrivit legii, a debitorilor restanţi;
i) întocmirea unui proces-verbal de constatare a
refuzului privind încheierea contractului prevăzut la lit. h). Prin acelaşi
proces-verbal se vor stabili şi cuantumul sumelor alocate din transferuri de la
bugetul de stat pentru execuţia lucrărilor, precum şi modalităţile de
restituire a acestor sume.
(2) Contractul de execuţie a lucrărilor de intervenţie,
prevăzut la alin. (1) lit. b), va cuprinde sancţiuni în sarcina
antreprenorului/antreprenorului general pentru întârzieri în realizarea
lucrărilor la termenele prevăzute în graficul de execuţie, anexă la contract.
Sancţiunile prevăzute trebuie să fie eficiente, proporţionale şi cu efect de
descurajare.
(3) Contractul şi procesul-verbal prevăzute la alin. (1)
lit. h) şi i) au valoare de înscris autentic şi constituie titluri executorii.
În temeiul acestora, în cartea funciară se va nota atât dreptul de creanţă, cât
şi interdicţia de înstrăinare a construcţiei înainte de rambursarea integrală a
ratelor neachitate în condiţiile prevăzute la art. 12.
(4) Pentru imobilele care nu sunt înscrise în cartea
funciară, notarea dreptului de creanţă este condiţionată de efectuarea
operaţiunilor de primă înscriere în evidenţele de cadastru şi publicitate
imobiliară, în baza titlului de proprietate şi a documentaţiei cadastrale, în
conformitate cu prevederile Legii cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.
7/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Creanţele fiscale generate de titlurile executorii
prevăzute la alin. (3) se execută silit de către organele competente, în
condiţiile stabilite de Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Pentru realizarea în condiţii de siguranţă a
lucrărilor de intervenţie şi asigurarea continuităţii acestora, activităţile
comerciale şi nonprofit desfăşurate în spaţiile existente din construcţiile
nominalizate în programele anuale se suspendă de drept pe durata execuţiei
lucrărilor de intervenţie.
(7) Furnizorii de utilităţi sunt obligaţi să realizeze în
regim de urgenţă, pe baza contractelor încheiate în condiţiile legii, lucrările
de specialitate determinate de soluţiile de consolidare adoptate şi cu
respectarea reglementărilor tehnice în vigoare, care să asigure
funcţionalitatea construcţiei.
Art.
12. - (1) Înstrăinarea, în decurs de 25 de ani de la recepţia terminării
lucrărilor de intervenţie, a locuinţelor proprietate privată a persoanelor
fizice din construcţiile incluse în programele anuale şi la care s-au executat
lucrări de intervenţie finanţate prin transferuri de la bugetul de stat este
condiţionată de rambursarea integrală a ratelor neachitate, conform evidenţei
consiliului local, actualizate la data înstrăinării.
(2) Actualizarea se efectuează în funcţie de indicele
preţurilor de consum total al populaţiei, publicat lunar de Institutul Naţional
de Statistică în Buletinul statistic de preţuri, pentru intervalul cuprins
între luna de referinţă a recepţiei la terminarea lucrărilor de intervenţie şi
luna actualizării ratelor neachitate.
Art.
13. - Sumele încasate din ratele
lunare, precum şi cele aferente ratelor rămase de achitat şi actualizate la
data înstrăinării se virează în contul de venituri al bugetului local al
unităţii administrativ-teritoriale, deschis la Trezoreria Statului, pentru
finanţarea în continuare a acţiunilor privind reducerea riscului seismic al
construcţiilor existente cu destinaţia de locuinţă.
Art.
14. - Actele juridice de înstrăinare
încheiate cu încălcarea prevederilor art. 12 sunt lovite de nulitate absolută.
Nicio persoană care încheie astfel de acte nu poate invoca buna-credinţă în
asemenea cazuri.
Art.
15. - Dreptul de creanţă constituit în
favoarea autorităţilor administraţiei publice locale în condiţiile art. 11
pentru locuinţele proprietate privată a persoanelor fizice din construcţiile cu
destinaţia de locuinţă încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de
risc seismic şi care prezintă pericol public, dobândite în condiţiile art. 9 alin.
(1) din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor
imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului, cu
modificările ulterioare, precum şi ale art. 42 alin. (3) din Legea nr. 10/2001
privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6
martie 1945 - 22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, incluse în programele anuale şi la care se finanţează, din
transferuri de la bugetul de stat, proiectarea şi execuţia lucrărilor de
intervenţie, se va nota în partea a III-a a cărţilor funciare ale imobilelor
odată cu dobândirea dreptului de proprietate.
Art.
16. - Proprietarii beneficiază, prin
exceptarea de la prevederile legale, de scutirea de taxa privind eliberarea
autorizaţiei de construire pentru execuţia lucrărilor de intervenţie a
construcţiilor cu destinaţia de locuinţă din proprietate, precum şi de taxa
privind timbrul arhitecturii.
Art.
17. - Oficiile de cadastru şi
publicitate imobiliară, alte instituţii implicate, precum şi orice alte
persoane, în condiţiile legii, au obligaţia să dea autorităţilor administraţiei
publice locale concursul, precum şi informaţiile necesare îndeplinirii
activităţilor prevăzute de prezenta ordonanţă.
Art.
18. - Autorităţile administraţiei
publice locale sunt scutite de orice taxe de timbru, tarife, comisioane sau
cauţiuni pentru cererile şi acţiunile adresate justiţiei în temeiul
prevederilor prezentei ordonanţe, pentru executarea lucrărilor privind
reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, precum şi de tarifele
pentru notarea dreptului de creanţă în favoarea autorităţilor administraţiei
publice locale, inclusiv pentru radierea acestuia.
Art.
19. - (1) Transferurile de la bugetul de stat pentru finanţarea
cheltuielilor prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a) şi la art. 8 alin. (1) lit.
a) se fundamentează distinct de către consiliile locale cu ocazia elaborării
bugetului de stat şi se transmit consiliului judeţean, respectiv Consiliului
General al Municipiului Bucureşti.
(2) Consiliile judeţene şi Consiliul General al
Municipiului Bucureşti analizează, verifică şi centralizează situaţiile
primite, stabilesc priorităţile la nivel de judeţ, respectiv municipiul
Bucureşti, şi transmit Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei
Publice valoarea cheltuielilor necesare.
(3) În execuţia bugetului de stat transferurile se
repartizează de către Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei
Publice consiliilor judeţene şi Consiliului General al Municipiului Bucureşti
şi se acordă consiliilor locale beneficiare, potrivit normelor metodologice.
(4) Consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al
Municipiului Bucureşti, şi consiliile municipiilor, oraşelor şi comunelor
răspund, potrivit legii, de utilizarea creditelor bugetare şi de folosirea cu
eficienţă a sumelor primite ca transferuri de la bugetul de stat.
Art.
20. - (1) Contractarea expertizării tehnice, proiectării şi execuţiei
lucrărilor de intervenţie finanţate din fonduri publice se face cu respectarea
prevederilor legale în vigoare privind achiziţiile publice.
(2) Asociaţiile de proprietari din construcţii cu
destinaţia de locuinţă încadrate prin raport de expertiză tehnică în clasa I de
risc seismic şi care prezintă pericol public, cuprinse în programele anuale:
a) participă, prin reprezentant desemnat, la
contractarea proiectării şi, respectiv, a executării lucrărilor de intervenţie,
în condiţiile legii;
b) confirmă, prin reprezentant desemnat, însuşirea
documentaţiei de avizare a lucrărilor de intervenţie şi a situaţiilor de
lucrări executate;
c) participă, prin reprezentant desemnat, la recepţia la
terminarea lucrărilor de intervenţie, precum şi la recepţia finală a acestora,
care se organizează la 3 ani de la data semnării recepţiei la terminarea
lucrărilor.
Art.
21. - În termen de 30 de zile de la
data aprobării prezentei ordonanţe, Ministerul Dezvoltării Regionale şi
Administraţiei Publice şi Ministerul Finanţelor Publice vor elabora norme
metodologice de aplicare a prezentei ordonanţe.*)
*)
În anul 2001, Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei,
Ministerul Administraţiei Publice şi Ministerul Finanţelor Publice au elaborat Normele
metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri
pentru reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, republicată,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.364/2001, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 100 din 5 februarie 2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art.
22. - La data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe se abrogă prevederile Hotărârii Guvernului nr. 709/1991,
precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Art.
23. - Obligaţiile şi răspunderile
proprietarilor construcţiilor, persoane fizice sau juridice, şi asociaţiilor de
proprietari, precum şi ale persoanelor juridice care au în administrare
construcţii se completează cu dispoziţiile legislaţiei civile.
Art.
24. - (1) Constituie contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea, în termen de 2 ani de la notificare, a
obligaţiei prevăzute la art. 2 alin. (4) privind expertizarea tehnică;
b) nerespectarea obligaţiei de a proceda la proiectarea
lucrărilor de intervenţie, în termen de 2 ani de la notificarea încadrării în
clasa I de risc seismic a construcţiei expertizate;
c) neînceperea execuţiei lucrărilor de intervenţie în
termen de 2 ani de la data finalizării proiectului de consolidare;
d) nerespectarea obligaţiei de a depune documentaţia pe
baza căreia primăria poate să stabilească obligaţia de plată, în raport cu
cotele-părţi indivize din proprietatea comună aferentă fiecărei proprietăţi
individuale, în termen de 60 de zile de la solicitarea acesteia de către
autorităţile administraţiei publice locale;
e) nerespectarea obligaţiei de realizare şi amplasare a
panourilor de înştiinţare în termen de 60 de zile de la data primirii
raportului de expertiză tehnică;
f) nerespectarea prevederilor privind inventarierea
construcţiilor prevăzute la art. 2 alin. (4) şi notificarea în scris a
proprietarilor/asociaţiilor de proprietari a obligaţiilor ce le revin privind
expertizarea/proiectarea lucrărilor de intervenţie;
g) nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (1) lit. a)
şi b) privind contractarea proiectării/execuţiei lucrărilor de intervenţie în
termen de 2 ani de la notificarea încadrării în clasa I de risc seismic a
construcţiei, respectiv de la data finalizării proiectului de consolidare.
(2) Săvârşirea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) se
sancţionează astfel:
a) nerespectarea prevederilor lit. a), cu amendă de la
5.000 lei la 10.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor lit. b), cu amendă de la
5.000 lei la 10.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor lit. c), cu amendă de la
7.500 lei la 15.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor lit. d), cu amendă de la
2.500 lei la 5.000 lei;
e) nerespectarea prevederilor lit. e), cu amendă de la
25.000 lei la 35.000 lei;
f) nerespectarea prevederilor lit. f), cu amendă de la
35.000 lei la 50.000 lei;
g) nerespectarea prevederilor lit. g), cu amendă de la
50.000 lei la 75.000 lei.
(3) Contravenţiile se aplică, după caz, proprietarilor,
administratorilor sau primarului general al municipiului Bucureşti, respectiv
primarilor municipiilor, oraşelor şi comunelor.
(4) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor
se fac de către organele cu atribuţii de control ale primăriilor municipiilor,
oraşelor şi comunelor, respectiv ale Primăriei Municipiului Bucureşti, în cazul
proprietarilor sau administratorilor, şi de către prefect, în cazul primarului
general al municipiului Bucureşti, respectiv al primarilor municipiilor,
oraşelor şi comunelor.
Art.
25. - Contravenţiilor prevăzute în art.
24 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
NOTĂ:
Reproducem mai jos prevederile art. II şi III din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2011, care nu sunt încorporate în forma republicată a Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994, şi care se aplică, în continuare, ca dispoziţii proprii ale actelor modificatoare:
Reproducem mai jos prevederile art. II şi III din Ordonanţa Guvernului nr. 16/2011, care nu sunt încorporate în forma republicată a Ordonanţei Guvernului nr. 20/1994, şi care se aplică, în continuare, ca dispoziţii proprii ale actelor modificatoare:
"Art. II. - Prevederile prezentei ordonanţe nu
se aplică în cazul construcţiilor cu destinaţia de locuinţă multietajate,
încadrate în clasa 1 de risc seismic şi care prezintă pericol public, pentru
care, până la data publicării prezentei ordonanţe, au fost semnate contractele
de execuţie a lucrărilor de intervenţie, cărora le sunt aplicabile prevederile
actelor normative în vigoare la data iniţierii acestor proceduri.
Art. III. -
(1) Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 60 de zile
de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Măsurile prevăzute la art. 2 alin. (11)
lit. a) **) din Ordonanţa Guvernului nr. 20/1994 privind măsuri pentru
reducerea riscului seismic al construcţiilor existente, republicată, cu
modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă, se vor lua în
termen de maximum 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe."
**)
Art. 2 alin. (11) lit. a) a devenit în forma republicabilă art. 2
alin. (2) lit. a).