Practica
ultimilor ani de a mari pretul gigacaloriei dupa inceperea sezonului de
incalzire (cand, conform legii, nu mai este permisa deconectarea) este imorala
si ar trebui declarata ilegala. Nu este normal ca in plin ger, fara o alta
solutie de incalzire, fara posibilitatea de a renunta la serviciul de
incalzire, sa fi pus in fata faptului implinit, printr-un comunicat sec, prin
care esti anuntat ca vei plati mai mult.
De ani de zile
autoritatile profita de consumatorii bun platnici care achita, an de an,
costuri marite pentru servicii, in cel mai bun caz, identice (daca nu, mai
proaste).
In primavara
anului 2014 am semnalat (cum am facut in ultimii 10 ani!) situatia grava in
care se afla termoficarea Bucuresti, lipsa resurselor pentru efectuarea
mentenantei si a investitiilor necesare, lipsa unui calendar pe urmatorii 5, 10
ani cu previziuni ale costului gigacaloriei, s.a.
Principale probleme identificate in
legatura cu RADET:
- “Falimentul” RADET-ului (acumulare datorii urmare cheltuielilor ineficiente
si haosului legislativ)
- Viitorul incert al sistemului de termoficare;
- Necesitatea unor investitii uriase;
- Lipsa controlului transparent al RADET de catre PMB
si CGMB – lipsa contractului de delegare si a indicatorilor de
performanta, etc;
- Lipsa zonelor unitare de consum;
- Nu s-a respectat principiul “o cladire un sistem de incalzire”;
- Nu s-a respectat obligativitatea repartizarii / contorizarii
individuale;
·
Ineficienta managementului RADET provocata sistematic de lipsa controlului
transparent al RADET de catre PMB si CGMB;
·
Nu s-a realizat transformarea RADET in societate comerciala cu capital 100% municipal, concorm legii, societate careia CGMB ii
incredinteaza contractul de delegare si concesiunea patrimoniului aferent
serviciilor, inclusiv cu stabilirea obligatiilor specifice acestor servicii de
interes general – in primul rand realizarea unor indicatori de performanta?
·
Nu s-a introdus contractului de delegare, incluziv a caietului de sarcini prind gestionarea
patrimoniului public (infrastructurii serviciului de incalzire centralizata) si
a indicatorilor de performanta;
·
Nu s-a intocmit si aprobat Regulamentul
serviciului de incalzire centralizata si inidcatorii de performanta ai
serviciului;
·
Nu s-a organizat o entitate de reglementare
independenta de primarie , cu
competente delegate de la CGMB, de a monitoriza indicatorii de performanta ai
RADET si ai CET-urilor si de a pregati, urmari si reglementa aplicarea
strategiei energetice;
·
Nu s-a aprobat strategia energetica. Bucurestiul nu
are in continuare o strategie aprobata, care sa stopeze risipa banilor
bucurestenilor.
·
De ce intarzie concesionarea cu
aport de capital a serviciilor de incalzire centralizata din Bucuresti, ca fiind singura solutie strategica care ofera
bucurestenilor sansa de a avea servicii de calitate la cele mai mici preturi
date de piata acestor servicii?
In fata acestei situatii Liga Habitat a facut mai multe
demersuri si a solicitat Consiului General si Primarului General sa ia masurile
legale. Autoritatile locale nu au facut nimic de ani de zile, acceptand
pierderile si ineficienta. De ce?
Desi au trecut ani de zile de la
elaborarea strategiei si de la aprobarea concesiunii, nimic din toate aceste
masuri urgente si importante nu s-a realizat.
Combinatia de venituri scazute, preturi ridicate la
energie si izolarea inadecvata a locuintelor da nastere unor fenomene precum
saracia, deconectarea de la energie, excluderea sociala, ceea ce contravine
modelelor sociale europene. Fenomenele de segregare sociala au inceput sa duca
deja la transformarea unor zone importante din Bucuresti la ghetouri.
Toate acestea ne determina sa
consideram ca absolut necesara stoparea cat mai urgenta a prejudiciilor create
de acest sistem administrativ, prin schimbarea sa intr-un sistem contractual
transparent, eficient si controlat public, in care utilizatorii sa aiba un
cuvant de spus.