marți, 20 mai 2014

Solicitarile pentru noul Parlament European 2014 – 2019 - Dimensiunea sociala a politicii urbane europene

Pozitia IUT

1.    Fiecare ar trebui sa aiba dreptul la conditii de locuit accesibile si decente – dreptul la locuinta este un drept fundamental

Constitutia Europei, tratatul de la Lisabona, trebuie sa garanteze drepturi sociale pentru teritoriile cheie. Parte a tratatului de la Lisabona este Carta drepturilor fundamentale ale UE, unde dreptul la asistenta pentru locuinte este stipulat in articolul 34. Dreptul trebuie sa fie legal pus in aplicare la nivelul statelor membre.
Statele membre trebuie sa adopte politici  pentru a preveni evacuarile nedrepte la fel  si legi care sa garanteze securitatea exploatarii si a chiriilor  la preturi accesibile.
Evacuarile reprezinta o tendinta in Europa: indemnam Uniunea Europeana sa promoveze politici de prevenire pentru a lupta impotriva excluderii din locuinte, mecanisme de alertarea si suportul pentru oamenii pe cale de a fi evacuati, solutii echilibrate pentru chiriasii din apartamentele retrocedate din Europa Centrala si de Est.
Legea inchirierii afecteaza existential vietile de zi cu zi ale cetatenilor europeni, cam o treime din ei depind de inchirierea locuintelor. Implementarea legii chiriei sociale, in special in statele membre de la periferia UE unde conditiile de locuit sunt cele mai rele, va fi baza pentru o politica responsabila in domeniul locuintelor si a unui echilibru intre proprietari si chiriasi.

2.    Regulile de ajutor a statelor UE trebuie sa favorizeze investitiile in inchirierea convenabila a locuintelor – alocarea inchirierii locuintelor sociale si la preturi accesibile trebuie sa se decida la nivelul statelor membre
Regulile de ajutor UE au fortat statele membre sa limiteze accesul la locuintele sociale pentru grupurile dezavantajate si sa excluda alte grupuri care au nevoie. Astfel se neaga faptul ca locuintele private nu sunt accesibile si convenabile grupurilor cu venituri scazute si medii din cauza esecului pietei.
Politicile de concurenta ale UE au baze democratice slabe – avem nevoie de mai multa influenta si control din partea parlamentului UE pentru a garanta accesul universal la servicii publice cu un raport cost/calitate apropiat de puterea de cumparare / nevoile locatarilor si de locuintele sociale preturi accesibile.
Definitia misiunii si a rolului locuintelor sociale trebuie sa ramana sub competenta exclusiva a statelor membre, inclusiv setarea criteriului de alocare a locuintelor sociale pentru oamenii care au nevoie.
Lupta impotriva segregarii teritoriale, ghetoizarea si promovarea coeziunii si a amestecului urban ar trebui sa fie o prioritate a statelor membre avand o diversitate larga de tipuri de locuinte sociale, conform cu nevoile locale si regionale.
Locuintele sociale si accesibile la pret ar trebui sa fie cu adevarat accesibile unei parti largi a populatiei, nu doar unui grup tinta limitat.

3.    Lupta impotriva saraciei provocate de costul energiei: asigurarea ca suficiente fonduri publice UE sunt angajate pentru a face locuintele eficiente din punct de vedere al energiei pentru grupurile cu venituri mici si medii
16% din populatia europeana, 78 miloane de oameni sunt la pragul saraciei. Costurile cu locuinta, incalzirea si electricitatea au crescut rapid. Muncitorii cheie au probleme masive in a gasi locuinte de inchiriat convenabile in zonele urbane; in special proprietarii saraci care traiesc in apartamente  darapanate sunt in pericol de saracie provocata de costul energiei.
Lociuntele eficiente energetic nu ar trebui sa fie un privilegiu a bogatilor- marea provocare va fi sa se creeze acces egal proprietarilor cu venituri scazute si medii.
Promovarea eficientei energetice nu trebuie vazuta doar ca avand ca scop doar reducerea pierderilor cat mai ales ca rezolvarea unei probleme sociale.
Pentru acele tari unde costurile cu renovarea energetica se trec in contul chiriasilor, modelul olandez ofera cea mai buna practica in domeniu. Asigura o balanta si o abordare democratica prin costul garantat al locuintelor, prin care in general costurile locuintelor pentru chiriasi sunt mai scazute dupa lucrarile energetice de renovare.
Stiind care este nivelul de performanta energetica  a cladirii voastre este primul pas in economisirea energiei, statele membre trebuie sa se asigure ca Certificatul de Performanta Energetica (EPC) este inmanat actualilor si potentialilor chiriasi; deasemenea, indicatorul EPC trebuie declarat in anunturile imobiliare din media comerciala (Articolul 12 Directivele de Performanta Energetica a Cladirilor).
Angajamentul de clima UE 20 -20- 20 (20% mai putine emisii de gaze de sera, 20% mai multa eficienta energetic si 20% - energie reutilizabile pana in anul 2020) nu vor fi atinse fara a se concentra pe stocurile existente de locuinte responsabile pentru 40% din emisiile de gaze de sera ale Europei.
Fondurile UE regionale si de coeziune ar trebui sa grabeasca procesul de renovare eficienta energetic a stocului de case sociale si la preturi accesibile.
20% din economia alocarii continutului scazut de carbon ar trebui dirijate catre renovarea energetic eficienta a stocului de locuinte, in special a locuintelor sociale de inchiriat.
Banca Europeana de Investitii (EIB) ar trebui sa asigure instrumente si fonduri noi pentru imbunatatirile eficientei energetice in locuintele private si sociale.

4.    Redirectionarea fondurilor catre locuintele accesibile de inchiriat
Cea mai rea forma de excludere sociala este persoana fara locuinta.
In ultimii douazeci de ani investitiile  in constructia locuintelor sociale si accesibile ca prêt a scazut abrupt in toate statele membre UE. Masurile curente de austeritate accentueaza excluderea sociala si cresterea numarului persoanelor fara locuinta. Acest trend e in contradictie cu obiectivele sociale “Europa 2020” in special angajamentul de a scoate cel putin 20 de milioane de oameni din saracie si excluderea sociala pana in 2020. Avem nevoie de un nou plan Marshall pentru locuinte accesibile, consolidarea investitiilor in domeniul locuintelor nonprofit.
Statele membre isi retrag suportul in domeniul locuintelor sociale si accesibile, prin politici care au ca tinta numai situatiile extreme.
Sectoare mari ale societatii sunt asadar neglijate, inclusiv  cei cu venituri medii. Suntem martorii politicilor care promoveaza proprietatea prin toate mijloacele. Oricum, nu toata lumea isi poate permite sa devina proprietar.
Scopul politicilor locuintei nu ar trebui sa fie proprietatea pentru toti, ci locuinta pentru toti.
Acest obiectiv este realizabil daca politicile publice promoveaza toate formele de exploatare a locuintelor.
Banca de Investitii Europeana (EIB) in consecinta ar trebui sa contribuie la acest scop prin crearea unui fond dedeicat investitiei in locuinte de inchiriat accesibile.



pentru informatii suplimentare va puteti adresa la: mihai.mereuta@habitaturban.ro, sau fax 021.319.07.99, sau mobil 0744.751.416, sau adresa corespondenta: OP 49, CP 21 Sector 2 Bucuresti. www.habitaturban.ro, www.regenerareurbana.ro
presedinte: MIHAI MEREUTA - 0744.751.416; mihai.mereuta@habitaturban.ro;