Extras din Comunicat – 2004! S-a schimbat ceva in 10 ani?
Va readuc in atentie punctele de vedere ce fac
parte din studiul sectorul de locuit din Romania – 2001!!!, care este dedicat analizarii reformei sectorului locuintelor din tarile cu economie in
tranzitie realizat de Comisia UNECE United Nations Economic Commission for Europe pentru
Asezari Umane
In legatura cu apartamentele
situate in blocuri s-au identificat o
serie de probleme majore:
1.
De
natura fizica . Un numar semnificativ de blocuri se pare ca sufera de probleme structurale majore. Marea
majoritate par sa fie necorespunzator izolate, provocand un discomfort
major si punand in pericol sanatatea si
chiar viata, atat in caldura verii cat si in frigul, iernii. Izolatiile
necorespunzatoare, alaturi de infrastructura interna si externa prost
intretinute, conduc la pierderi si costuri relativ ridicate ale utilitatilor.
Una din problemele fundamentale este aceea ca
nu exista o analiza completa a acestor conditii fizice si prin urmare,
nu exista o cunoastere a dimensiunii si extinderii problemelor, nici a
costurilor pe care le-ar antrena remedierea lor.
2.
De
natura institutionala. Proprietatea din cadrul blocurilor a fost
fragmentata in proprietati multiple asupra apartamentelor, in cadrul unor
condominioane, incluzand si proprietatea publica acola unde locatarii nu au
putut sau nu au vrut sa cumpere. Aceasta situatie se complica si
mai mult prin inchirierea si subinchirierea apartamentelor. Executarea
lucrarilor de constructie, plata pentru utilitati, precum si alte probleme de
interes comun pentru locatarii din cadrul condominiumului, depind de eficienta
asociatiilor respective de proprietari. Aceasta variaza considerabil si nu are
o baza solida in legislatie.
3.
De
natura economica. Dupa ce
face fata cheltuielilor zilnice, numai o parte relative mica a familiilor care
au apartamente in proprietate, mai au resurse disponibile suficiente cu care sa
contribuie la costul intretinerii regulate si a reparatiilor minore; sunt si
mai putini cai care pot face economii pentru reparatii minore ale cladirilor.
In consecinta, nu putem astepta ca conditia generala a blocurilor de locuinte
sa se deterioreze si sa creasca numarul apartamentelor necorespunzator pentru a
fi locuite.o parte semnificativa a familiilor nu pot face fata nici
cheltuielilor legate de incalzirea si furnizarea altor utilitati – de regula
personae in varsta cu pensii fixe- si
statutul lor de locatari poate fi mentinut numai prin subventii allocate companiilor de stat furnizoare de
utilitati si tolerarea, de catre acestia, a arieratelor crescande.
4.
De
natura financiara. Desi detinerea unui apartament in proprietate este
un capital, lipsa generala a intretinerii si a reparatiilor poate fi usor
considerat ca un risc important pentru orice potential investitor privat, ceea
ce face dificila obtinerea unei ipoteci, intr-o piata financiara slab
dezvoltata.Exista deasemenea , putine resurse publice disponibile pentru
proprietarii de locuinte.
5.
De
natura sociala. Multi proprietari investesc in imbunatatirea propriului apartament. Dar
de cele mai multe ori , nu se fac investitii in structura care constituie
proprietate comuna sau in infrastructura cladirii, datorita existentei unor
locatari care nu au posibilitatea sa contribuie financiar si/sau a slabei
colaborari din cadrul asociatiilor. Situatia este exacerbate prin faptul ca cei
care au posibilitatea sa dea bani, isi gasesc propria solutie prin plecarea din
apartament si cumpararea unui apartament nou de calitate mai buna. Aceasta
poate reprezenta o prima faza a polarizarii sociale, care va conduce in final
la concentrarea mai accentuata a
familiilor sarace in aceste blocuri de
locuinte. Daca aceste probleme nu vor fi redresate , Romania se va confrunta cu
perspective unor ghetto-uri cu famili sarace, prinse literalmente in capcana
unor proprietati necorespunzatoare, pe
care nu au posibilitatea sa le intretina.
RECOMANDARI:
In ciuda amploarei problemelor de locuire cu care se comfrunta
Romania, pot fi gasite solutii eficiente. Acestea necesita, insa, actiunea
serioasa si neintarziata a statului. Cu alte cuvinte, piata libera
actionand singura nu va fi suficienta sa
se faca fata problemelor de locuire actuale si de perspective ale tarii.
Statul roman va trebui sa puna
la dispozitie in continuare resurse financiare pentru investitii directe
in locuire, pe o scara mult mai mare decat in present. Mare parte din acestea
s-ar putea obtine prin redirectionarea resurselor care se pierd in present cu
finantarea indirecta a unor probleme de locuire. Cu toate acestea nu ne putem
astepta, in mod realist, decat ca statul sa faca fata intr-o masura mica la necesarul de resurse, iar necesitatea de actionare a statului este mai ampla decat simpla investitie. In
anii urmatori, investitiile private trebuie sa fie accesibile la o scara mult
mai mare pentru a face fata problemelor de locuire. Aceste investitii private
vor fi necesare nu numai din partea societatilor comerciale, dar si din partea
populatiei si a gospodariilor din tara.
Prin urmare Guvernul Romaniei
are un rol foarte clar si important in dezvoltarea si mentinerea unui
cadru care sa incurajeze, sa faciliteze si sa ajute in mod direct investitia
privata in locuire, in asa fel incat sa fie cuprinse toate problemele. Aceasta
necesita o mai buna dezvoltare a sectorului de locuire, decat in acceptiunea
actuala; si pornind de la aceasta intelegere, este necesara o abordare
strategica care sa depaseasca expresia actuala a intentiilor si care sa
stabileasca planuri si programe clare de actiune, in vederea atingerii
obiectivelor. Se spera ca acest raport
va oferi o baza utila si corespunzatoare pentru aceasta intelegere si aceasta
abordare.
Abordarea
generala la nivelul Guvernului Romaniei
1. Necesitatea absoluta de cunoastere si recunoastere
a amploarei, extinderii si complexitatii problemelor de locuire
din Romania, dupa cum s-a aratat in acest raport. In consecinta, este necesara
si angajarea, mai puternica decat in prezent, a Guvernului in interventia
activa pe piata locuintelor, pentru a imbunatatii eficienta functionarii
pietelor. Daca vointa politica pentru aceasta schimbare nu este eficient de
puternica ca sa aiba efectele corespunzatoare, nu vor putea fi puse in aplicare
toate celelalte recomandari. Mai mult chiar, unele aspecte ale situatiei
actuale arata ca aceasta interventie a Guvernului trebuie facuta in cel mai
scurt timp, pentru ca situatia sa nu iasa de sub control.
2. Fara a pune sub semnul
intrebarii importanta fortelor pietei in rezolvarea numeroaselor probleme de locuire ale Romaniei, Guvernul va trebui
sa recunoasca faptul ca conditiile de locuire ale unei parti
semnificative a cetatenilor tarii nu pot fi sustinute la un nivel satisfacator
fara punerea la dispozitie a unor resurse financiare, in afara pietelor
normale. Este necesar un angajament suplimentar pentru a asigura alocarea in continuare
a unor fonduri publice, mai bine directionate. Acestea vor trebui sa fie mai
substantiale decat in prezent.
3. Guvernul este chemat sa acorde
o mai mare atentie rolului sectorului de locuire in cadrul economiei
nationale in contextul in care dezvoltarea economica este considerata ca
prioritate principala a tarii. Pe de alta parte, constructia si renovarea si intretinerea constructiilor de locuinte
contribuie semnificativ la activitatile economice si la crearea de noi locuri
de munca. Pe de alta parte preturile corespunzatoare pentru populatia activa economic trebuie considerata
ca o componenta de baza a infrastructurii tarii.
4. O atentie deosebita
trebuie acordata procesului de formare a
strategiei, politicilor si planurilor, la toate nivelele, dar sub
conducerea guvernului tarii. In special, documentele strategice trebuie
considerate ca fiind inceputul si nu
sfarsitul procesului acordandu-se mai
multa grija felului in care planurile si
politicile vor fi puse in aplicare , avandu-se grija ca in implementarea procesului de formulare a strategiei trebuie
antrenati toti potentialii actori
implicati in procesul implementarii, pentru a maximiza sansele de succes.
5. Legea cadastrului va trebui completata cu prevederi privind
inregistrarea obligatorie. In cadrul legii, vor trebui clarificate
conditiile de inregistrare.
6. Legea locuintei va trebui
extinsa cu prevederile legate de :
·
organizarea si inregistrarea obligatorie a
asociatiilor de proprietari;
·
reglementarea relatiilor dintre diferitii
proprietari in cadrul condominiului, in special cele legate de managementul
eficient;
·
contractarea prin diferite modalitati, a serviciilor
cu companiile furnizoare de utilitati.
Educatie,
formare si promovare
Este necesar sa fie cunoscuta
nevoia de a se adresa mentalitatii noilor generatii de proprietari /
rezidenti, multi dintre acestia avand perceptia ca reparatiile si intretinerea proprietatii lor este de datoria si rolul autoritatilor
locale sau societatii de administrare. O data
acceptata aceasta situatie, este necesara crearea unui program de educare,
care sa-i faca pe proprietri sa inteleaga ca responsabilitatea lor este sa investeasca in propria proprietate,
sa protejeze valoarea acesteia si sa-i asigure functia de baza- aceea de
locuire.
Este necesara si sustinerea dezvoltarii
profesionale continue a personalului la nivel national si local, pe linia
locuirii, a planificarii urbane, controlului , infrastructurii, precum si a
altor profesiuni conexe, in scopul revitalizarii pregatirii si performantei din
intregul sector de locuire.
Practica alocarii de subventii
publice companiilor furnizoare de servicii ar trebui inlocuita cu un sistem nou
de sustinere financiara, directionat, pentru plata utilitatilor de catre
familiile cele mai vulnerabile din punct de vedere social.
Finante
Stimulentele de impozitare ar putea fi instrumente de luat in
considerare pentru incurajarea constructiilor noi de locuinte. Scutirea
de taxe de proprietate trebuie acordata proprietarilor care investesc in reabilitarea cladirilor de
locuit cu mai multe niveluri.
Vor fi necesare fonduri mai mari pentru
sustinerea activitatii autoritatilor locale in domeniul locuirii. Autoritatile
locale trebuie sa adopte o abrdare directa pro-activa, a locuirii, in
care sa-si asume rolul si responsabilitatea de a asigura o calitate
corespunzatoare a locuirii. Trebuie sa
aiba o imagine clara a situatiei
locuirii pe plan local si sa elaboreze o strategie practica pentru a face fata
problemelor actuale.
Un parteneriat util pentru autoritatile va fi cu
comunitatile locale, inclusiv familiile din cadrul asociatiilor de proprietari
din blocuri.
Starea
necorespunzatoare a fondului de locuit -
Condominiile.
1.
Guvernull ar trebui sa definitiveze evaluarea conditiilor
din cadrul fondului actual de locuinte,
cuantificand nivelul investitiilor
necesare pentru atingerea standardelor minime.
Actiunile vor trebui sa
cuprinda reparatii, modernizari,
remodelari, si chiar reconstructii, pentru a remedia starea
necorespunzatoare care va aparea daca se
continua neglijarea problemelor:
·
organizarea ciclica a intretinerii si reparatiilor
necesare;
·
inspectarea periodica a cladirilor si
completarea cartii tehnice a cladirii ;
·
utilizarea cladirilor si infrastructurii in
concordanta cu manualele de functionare; informarea autoritatilor
publice in cazuri de accidente tehnice;
·
crearea si utilizarea unui fond de rulment pentru
acoperirea costurilor viitoare de intretinere si reparatii.
Locuirea durabila necesita un management
profesional; cu toate acestea politica actuala se bazeaza pe entuziasmul si activitatea unor
locatari lipsiti de experienta. Se
recomanda ca autoritatile locale sa-si asume rolul de facilitare in
crearea acestor parteneriate, primind sprijin din partea guvernului si a
altor organisme interesate in procesul de regenerare a acestei componente-cheie
a scenei locuirii.
Guvernul va trebui sa acorde
prioritate absoluta constientizarii publice a nevoi de regenerare si
reconstruire a fondului de locuinte existent. Trebuie creata o mai mare
intelegere in randul proprietarilor de locuinte, a caror mentalitate actuala
reduce posibilitatea angajarii lor active si totale in imbunatatirea situatiei
lor proprii.
Mihai Mereuta